2014-01-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Jag har endast fått för HT, om jag söker efter CSN denna termin för en kurs, kommer jag bli godkänd med för tillfället 15 av 30 hp? Nästa omtenta är i Mars tyvärr så hinner inte fixa poäng tills då..

Nej du kommer med stor sannolikhet inte bli godkänd då du måste ha minst 18 hp. Men det finns mattekurser på distans på 5 hp. Jag gick en sån, den är helt på distans, du gör matteproven på datorn och får 1 hp för varje prov du klarat! Gjorde 4 prov på en kväll och vips hade jag 4 poäng inne...

Är du någorlunda bra på matte? Det är "introduktion till högskolematematiken" så du behöver inte vara ett geni, matte C & D är bra att man behärskar.
2014-01-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Nej du kommer med stor sannolikhet inte bli godkänd då du måste ha minst 18 hp. Men det finns mattekurser på distans på 5 hp. Jag gick en sån, den är helt på distans, du gör matteproven på datorn och får 1 hp för varje prov du klarat! Gjorde 4 prov på en kväll och vips hade jag 4 poäng inne...

Är du någorlunda bra på matte? Det är "introduktion till högskolematematiken" så du behöver inte vara ett geni, matte C & D är bra att man behärskar.

Har gjort matte C, inte D tyvärr. Finns det något annan enkel grundkurs som du kan rekommendera som inte behöver någon direkt kunskap i som kan lösas på någon vecka eller så?

Skickade ett PM..
Senast redigerad av blackshadow 2014-01-11 kl. 01:00.
2014-01-11, 15:09
Medlem
Paul-Kemps avatar
En fråga om courtage på Avanza när man har Platina Premium konto.

Jag lade in en säljorder på samtliga mina aktier i ett företag. Ungefär hälften av aktierna såldes direkt, sedan sjönk kursen, och resterande såldes någon timme senare när kursen gick upp igen.

Detta resulterade i att jag fick två notor, och enligt de betalade courtage två gånger.

Följande står på Avanzas webb:
Citat:
Avanza tillämpar så kallat notabaserat courtage vilket betyder att alla köp respektive sälj på samma kursnivå i ett värdepapper under en börsdag slås ihop på avräkningsnotan till ett avslut. Vi slår även ihop avslut upptill tre olika kursnivåer, under en börsdag i ett och samma värdepapper som är av likadan ordertyp på en och samma nota och endast ett courtage beräknas för dessa affärer.

Vad är det jag missuppfattar? Eller är står det fel på notorna?
2014-01-11, 15:22
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemi
Precis skaffat ISK-konto hos Avanza och kom att tänka på hur skatten räknas ut.

Stämmer det att så fort man satt in pengar på kontot så kommer de att beskattas enl. reglerna oavsett om man köpt några aktier/fonder under året? Enligt Avanzas beskrivning verkar det vara så eller har jag tolkat det fel?
https://www.avanza.se/kontotyper/isk

Känns lite underligt att de beskattar medel som inte används. Skulle vilja sätta in en summa men inte investera direkt i något...

Skatten på ISK beräknas som summan av beloppet du hade på kontot vid ingången av varje kvartal delat med 4 plus summan av insättningar under året delat med 4. Detta för att man inte skall kunna komma undan skatt genom att ta ut alla pengar precis innan kvartalsskifte och sedan sätta in dem igen någon dag in på nästa kvartal.

Så i ditt fall ligger insättningen till grund för den skatt du skall betala för ISK för året. Själva skatten dras dock inte direkt utan den får du betala i samband med deklarationen nästa år.

Så vänta med att sätta in pengar till du bestämt dig för att köpa något.
2014-01-11, 15:26
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
En fråga om courtage på Avanza när man har Platina Premium konto.

Jag lade in en säljorder på samtliga mina aktier i ett företag. Ungefär hälften av aktierna såldes direkt, sedan sjönk kursen, och resterande såldes någon timme senare när kursen gick upp igen.

Detta resulterade i att jag fick två notor, och enligt de betalade courtage två gånger.

Följande står på Avanzas webb:

Vad är det jag missuppfattar? Eller är står det fel på notorna?

En säljorder som tvingas dela upp i flera försäljningar för att gå igenom skall endast leda till att courtage tas ut en gång så länge försäljningarna sker samma dag. Det är kanske bara lite otydligt specat på notorna. Courtaget står där men har nog bara tagits ut en gång.
2014-01-11, 15:43
Medlem
Paul-Kemps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
En säljorder som tvingas dela upp i flera försäljningar för att gå igenom skall endast leda till att courtage tas ut en gång så länge försäljningarna sker samma dag. Det är kanske bara lite otydligt specat på notorna. Courtaget står där men har nog bara tagits ut en gång.

OK, då vet jag hur det borde fungera. Jag får messa supporten och dubbelkolla så det blivit rätt.

Tack!
2014-01-11, 19:32
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
OK, då vet jag hur det borde fungera. Jag får messa supporten och dubbelkolla så det blivit rätt.

Tack!

du ser ju under transaktioner hur mycket du har betalt sammanlagt.
skedde alla avslut till samma kurs så ska alla hamna på samma nota, oavsett antal avslut
2014-01-11, 20:35
Medlem
Säg att jag vill investera 10 000 kr i valutan CAD med en hävstång på 5-20 eller däromkring, men aldrig riskera att förlora mer än mina investerade 10 000 kr.

Kan jag göra detta utan att riskera mer än insatsen? Och i så fall, vart då?
2014-01-11, 20:52
Medlem
Big.Dreamers avatar
Hade gärna velat köpa mig in lite på ETF hos Avanza men jag hittar inte courtages i deras prislista, hur mycket kostar det att handla ETF förutom förvaltningsavgiften som jag antar är exakt som fondernas?
2014-01-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Citat:
Ursprungligen postat av 927
du ser ju under transaktioner hur mycket du har betalt sammanlagt.
skedde alla avslut till samma kurs så ska alla hamna på samma nota, oavsett antal avslut

Hos idiotiska Nordnet kan det bli flera courtage på en och samma nivå. En liten varning bara.
2014-01-12, 01:28
Bannlyst
Hej

När senast kan man göra ansökan om studiemedel? Mitt program finns ännu inte med när jag går in och ska ansöka om studiemedel på CSN
2014-01-12, 01:36
Medlem
opiiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Hej

När senast kan man göra ansökan om studiemedel? Mitt program finns ännu inte med när jag går in och ska ansöka om studiemedel på CSN
Det är din skola som ska se till att ditt program finns i listan. Hör av dig till dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in