2014-01-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Kan tilläggas att jag infört detta system. Jag tänker att om JohnnyD kan klara sig på åtta par skor, eller vad det nu är, klarar jag mig bra på 14 par plus diverse tygskor och seglarskor. Köpstopp.

Brukar vi inte säga att tolv skor är lagom? Eller är det något jag hittat på? Är visserligen inte där än.
Citera
2014-01-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Brukar vi inte säga att tolv skor är lagom? Eller är det något jag hittat på? Är visserligen inte där än.

Denna artikel du tänker på kanske?
Citera
2014-01-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phrenicus
Denna artikel du tänker på kanske?

Kan kanske vara det, ja. Tack.
Citera
2014-01-11, 14:38
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Alltså, lagom är ett luddigt begrepp. Jag antar att man klarar sig bra på 4-5 par. Att man skulle behöva 12 par är direkt felaktigt.
Citera
2014-01-11, 22:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Alltså, lagom är ett luddigt begrepp. Jag antar att man klarar sig bra på 4-5 par. Att man skulle behöva 12 par är direkt felaktigt.

Medhåll. Ett exempel bland många från texten: "2 par svarta enkelsulade kostymskor. (varav ett par oxford’s) (formella tillfällen och fester)" Motargument: Om ett par är oxford innebär det att det andra är derby? Vem behöver en svart derby? I en basgarderob?

I princip behöver man väl bara två par skor, enligt principen ett par bärs medan det andra paret vilar (när jag kom fram till åtta par multiplicerade jag med två säsonger och två formalitetsgrader [uppklätt, nedklätt]).

Klarar mig utmärkt på åtta. Hade nog kunnat leva med sex par om jag hade valt fler skor med gummisula.

(Däremot skulle jag p.g.a. ändrad familjesituation behöva en springa-i-pulkabacke-känga med commando eller ridgeline-sula, men det hade också rymts inom de åtta paren om jag hade planerat det så från början).
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2014-01-11 kl. 22:21.
Citera
2014-01-11, 22:38
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Du borde lägga in någon säkerhetsåtgärd just in case. Som att istället bara köpa skor för mindre än 25% av nypris eller något.

Kanske...vissa saker är ju för bra för att passera men jag ser inte att jag skulle behöva någon sån klausul eftersom jag har en komplett skogarderob. Ska jag köpa något i framtiden så är det för att vässa det jag har, typ som att köpa ett par StC eller Bestetti semibespoke. Då snackar vi om kanske ett par per år.

Citat:

Som andra sagt är det väl inte nödvändigt men beroende på jobb mm så kan jag absolut se att man kan ha 10 par med god rotation. Sen måste man ju anpassa typerna av skor efter person.
Citera
2014-01-11, 23:15
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Medhåll. Ett exempel bland många från texten: "2 par svarta enkelsulade kostymskor. (varav ett par oxford’s) (formella tillfällen och fester)" Motargument: Om ett par är oxford innebär det att det andra är derby? Vem behöver en svart derby? I en basgarderob?

I princip behöver man väl bara två par skor, enligt principen ett par bärs medan det andra paret vilar (när jag kom fram till åtta par multiplicerade jag med två säsonger och två formalitetsgrader [uppklätt, nedklätt]).

Klarar mig utmärkt på åtta. Hade nog kunnat leva med sex par om jag hade valt fler skor med gummisula.

(Däremot skulle jag p.g.a. ändrad familjesituation behöva en springa-i-pulkabacke-känga med commando eller ridgeline-sula, men det hade också rymts inom de åtta paren om jag hade planerat det så från början).

Pratade lite med skomakaren på Anki's skomakeri i Linköping för ett tag sen. Han tyckte att 2-3 par räckte gott.. "Resten är stureplansfasoner"
Citera
2014-01-12, 00:01
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Som andra sagt är det väl inte nödvändigt men beroende på jobb mm så kan jag absolut se att man kan ha 10 par med god rotation. Sen måste man ju anpassa typerna av skor efter person.
Jag glömde helt bort en framtida professionell garderob. Jag höjer rimligt antal skor till 30.
Citera
2014-01-12, 00:04
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Pratade lite med skomakaren på Anki's skomakeri i Linköping för ett tag sen. Han tyckte att 2-3 par räckte gott.. "Resten är stureplansfasoner"

Skulle vara intressant att höra vilka tre par det skulle vara.

1 oxford att ha varje dag på jobbet.
1 loafer att ha varje dag under sommaren.
1 känga att ha varje dag under vintern.

Eller om man vill rotera så har man loafern varannan dag på vintern och känga varannan dag på sommaren
Citera
2014-01-12, 00:08
Medlem
AlisterGs avatar
Att säga hur många par skor som är lagom i en skogarderoben naturligtvis omöjligt, det beror ju helt och hållet på person och livssituation. För vissa kanske 6-8 par är alldeles lagom och fungerar utmärkt, för andra är 40 par lagom. Det beror på hur man är, vad man gör, var man bor, vad man trivs med osv.
Citera
2014-01-12, 10:56
Medlem
Några som har erfarenheter kring Loake Kemptons läst 026 F -medium?
Har inte kunnat prova den för att jag hittar den inte någonstans i sthlm. Har problem med vissa läster som t.ex. C&J 337 pga av att det tryckerpå vänsterkanten av foten strax bakom lilltån. C&J läst 348 samt 236 går dock utmärkt. Carmina simpson funkar fint också fast den är ganska mejslad.

Förstår om frågan är väldigt svår att svara på, men generellt har några problem med denna lästen och i så fall hur?
Citera
2014-01-12, 14:38
Medlem
Failminens avatar
Här har vi någon som tagit sitt skointresse ett steg längre:
http://www.youtube.com/watch?v=8rdA21ZCzlM

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem