2014-01-10, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Det finns inte något Campus i Uppsala så som i många andra studentstäder, utan allting är utspritt över hela Uppsala. Personligen anser jag att Uppsala är en rätt ihoptryckt stad så det är egentligen aldrig så långt någonstans. Det finns gott om bussförbindelser och cykelvägar finns utspridda över hela staden. Finns inte direkt något område som inhyser en viss typ av studenter utan det beror mer på vilken kötid man har eller hur driftig man är. Heimstaden är ett helt okej förstagångsboende. Huruvida de har kösystem eller inte har diskuterats i oändligheter, jag fick mitt rum på drygt 140 ködagar, två av mina kursare fick rum på under 100 dagar. Hos studentstaden krävs det i vissa fall långt över 1000 poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Tror snarare han menade att "nära till universitetet" varierar beroende på vad du ska plugga. Ekonomerna hänger mycket på Ekonomikum, medicinare på BMC, och så vidare.

Korridorerna i Flogsta är av varierande art men mitt intryck är att det är helt ok. Jag bor själv i Flogsta höghus och är nöjd men jag har varit i korridorer där det varit riktigt stökigt och sunkigt, lite slumpartat är det. Borde duga som förstaboende för vem som helst dock.

Tack för svar! Hade inte koll på att ställena såsom Ekonomikum, BMC etc. låg en bit ifrån Universitetet. Man får då helt enkelt vara nöjd med det man får och ju närmare centrum desto bättre.
Citera
2014-01-10, 07:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibba
Tack för svar! Hade inte koll på att ställena såsom Ekonomikum, BMC etc. låg en bit ifrån Universitetet. Man får då helt enkelt vara nöjd med det man får och ju närmare centrum desto bättre.
Ekonomikum, BMC etc. ÄR universitetet.

Om du menar det gamla universitetshuset så ligger Eko knappast särskilt långt bort...
Citera
2014-01-10, 13:22
Medlem
findusens avatar
hm.. har runt 1700 ködagar på studentstaden. funderar antingen att flytta till rackarberget eller flogsta.

det enda som spelar roll för mig är hur det är rent socialt på respektive ställe. jag har hört från en kompis som bott på rackarberget att folk i hans korridor inte umgicks speciellt mkt. han fick intrycket av att det även va så i andra korridorer också (med vissa undantag såklart).

medan i flogsta så är det väldigt socialt. en mer "alla känner alla" känsla. vilket är d jag söker.

någon här, förutom eXtremo, som har lust att kommentera?

p.s, det finns ett kösystem i flogsta också. dom går efter ens regg-datum på sidan. källa: http://www.heimstaden.com/For_sokande/Koplats
Citera
2014-01-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findusen
hm.. har runt 1700 ködagar på studentstaden. funderar antingen att flytta till rackarberget eller flogsta.

det enda som spelar roll för mig är hur det är rent socialt på respektive ställe. jag har hört från en kompis som bott på rackarberget att folk i hans korridor inte umgicks speciellt mkt. han fick intrycket av att det även va så i andra korridorer också (med vissa undantag såklart).

medan i flogsta så är det väldigt socialt. en mer "alla känner alla" känsla. vilket är d jag söker.

p.s, det finns ett kösystem i flogsta också. dom går efter ens regg-datum på sidan. källa: http://www.heimstaden.com/For_sokande/Koplats
Jag har bott i två korridorer i Uppsala, dels i Flogsta och dels i Triangeln, rent socialt var min korridor mycket bättre i Flogsta där vi ordnade tacokvällar, fester, pubrundor och liknande saker ihop. I Triangeln är det inte alls så utan här håller man sig till sitt och kallpratar lite i köket om man är där ihop. Utifrån det perspektivet saknar jag Flogsta och min gamla korridor men i övrigt är allt bättre i Triangeln, hyra, läge och underhåll.
Citera
2014-01-10, 20:19
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findusen

Generellt brukar de bostadsområden som har rykte om sig att vara bäst på fest också vara de mest sociala. Och skitigaste.
Jag tror faktiskt du får köpa grisen i säcken. Chansen att du hamnar i en bra korridor kanske ökar om du väljer ett ställe där det festas mycket, men jag har varit i korridorer i sådana områden där det gått flera år utan att det skapats ett klimat där folk pratar med varandra. Gäller att ha tur.
Citera
2014-01-10, 23:01
Medlem
eXtremos avatar
Det beror på i vilken korridor du bor, det är bra att till en början erinra om.

Vissa korridorer som jag har varit i har ett rum man han hänga i, som ligger i anslutning till köket. Där finns oftast en TV, en soffa samt något bord. Finns sådana faciliteter att tillgå ökar självklart chansen att få litet skönt korridorhäng! Andra korridorer har bara ett kök, vilket gör det mindre trevligt att sitta och hänga där.

Sedan beror det självklart också på folket. Men att alla som bor i en korridor skulle vara osociala är tämligen osannolikt. Någonting som du bör tänka på är dock att vi som bor runt Rackarberget har bott i Uppsala ganska länge innan vi flyttade hit. Själv tog det ett år för mig att få en lya här. Det innebär ju att jag redan har etablerat ett nätverk i staden. I Flogsta är man ny och mån om att styra upp det sociala från dag ett, där finns också alla galna kineser, indier och irländare. Samt självklart alla urspårade fester.

Kontentan är: Det är mer häng och socialt i Flogsta, men med det inte sagt att det inte går att styra upp sånt på andra ställen. Men jag skulle välja Rackarberget över Flogsta, alla dagar i veckan. Det är närmre centrum, fräschare, högre klass på folket, lugnare osv.
Citera
2014-01-11, 00:28
Medlem
Apropå korridorer och då där tänkte jag bara fråga vad era erfarenheter av utbytesstudenter är? Jag hade en del sköna typer i Flogsta, dels en soft amerikan som sov till tre på eftermiddagen hela veckorna för att han inte hade något schemalagt dels en krökgalen australiensare som söp konstant. Tror första veckorna var han bakis varje dag men körde på iallafall, han drog dock ner kvalitén på köket rätt rejält då han var usel på att diska och städa upp efter sig.

Har dock hört mardrömshistorier om kineser, att har man en kines får man räkna med att det är 15 andra kineser där och ockuperar köket varje helg.
Citera
2014-01-11, 06:00
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Apropå korridorer och då där tänkte jag bara fråga vad era erfarenheter av utbytesstudenter är? Jag hade en del sköna typer i Flogsta, dels en soft amerikan som sov till tre på eftermiddagen hela veckorna för att han inte hade något schemalagt dels en krökgalen australiensare som söp konstant. Tror första veckorna var han bakis varje dag men körde på iallafall, han drog dock ner kvalitén på köket rätt rejält då han var usel på att diska och städa upp efter sig.

Har dock hört mardrömshistorier om kineser, att har man en kines får man räkna med att det är 15 andra kineser där och ockuperar köket varje helg.

Det stämmer tyvärr, och deras mat stinker också. Icke-vita borde inte sättas i samma korridor som vita.
Citera
2014-01-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Det stämmer tyvärr, och deras mat stinker också. Icke-vita borde inte sättas i samma korridor som vita.
Nu när Mandela är ur vägen är det fritt fram för ett nytt apartheid, eller vad menar du?
Citera
2014-01-11, 17:53
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Nu när Mandela är ur vägen är det fritt fram för ett nytt apartheid, eller vad menar du?

Segregationen är det naturliga tillståndet i världen. Kineser kommer från Kina och germaner från Europa. Vill man ta hit en massa främmande raser, ska de inhemska studenterna åtminstone inte tvingas leva med dem.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-01-11 kl. 18:04.
Citera
2014-01-11, 18:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Segregationen är det naturliga tillståndet i världen. Kineser kommer från Kina och germaner från Europa. Vill man ta hit en massa främmande raser, ska de inhemska studenterna åtminstone inte tvingas leva med dem.
Du tvingas inte att bo i flogsta. Det är ett aktivt val.
Citera
2014-01-11, 18:25
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du tvingas inte att bo i flogsta. Det är ett aktivt val.
Det spelar ingen roll egentligen. Flogsta ligger i Sverige vilket är territorium av den vita rasen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in