2014-01-01, 14:41
Medlem
Har försökt hitta svar på annat håll men det har mest av allt resulterat i forumtrådar gällande kondens -> efter <- utomhusfotografering och bloggar där tjejer tipsar om att under utomhusfotografering är det det allra viktigaste att ha vantar på sig. Så jag frågar här istället.

Kameran (en analog systemkamera) vill inte ta bild. Den reagerar inte. Jag lyckades sätta en bildruta efter att ha torkat av linsen. Men det knepet verkar inte fungera igen - men det leder tanken till att det kan vara relaterat till kondens/kylan (eller liknande). Låter det skäligt?

Kan en kamera agera så här baserat på förhållanden med kyla? Om så, hur tar man sig an det? Skulle det fungera att låta den vara ute ett tag? För att så att säga anpassa den till de rådande förhållandena. Tar gärna emot eventuella tips, förslag och knep.
Citera
2014-01-01, 15:36
Medlem
sommarlovs avatar
Om din kamera tog en bild efter du torkat av linsen, så tyder det på att den har svårt att fokusera genom imman som bildas på glaset.
Kan den inte fokusera, tar den heller ingen bild.

Du hanterar din kamera fel.
Det är inte kylan som (direkt) orsakar detta.

Först får du ordna så batterierna inte är av den typen som lägger av i kyla.
Bäst är Li-Ion, men alla tappar effekt, så ha gärna batterierna i fickan fram till fototillfället.

Sedan kan du ha kameran ute i kylan, inga problem, men det är när kameran kommer in i varmare miljöer, som inomhus, bilen eller innanför din jacka, som det omedelbart faller ut kondens på alla ytor, även dom du inte kommer åt att torka!

Lägg därför kameran i en plastpåse innan du går in, låt kameran nå rumstemp i den...
Citera
2014-01-01, 21:46
Medlem
barkeepers avatar
Vad ar det for kamera du har?

En modern elektronisk analog systemkamera (t.ex en Nikon F100) kan stallas in sa att den inte tar en bild om den inte hittar fokus. Medans en mekanisk analod systemkamera knapper bilden utan att kafta emot, om du hajar vad jag menar...
Citera
2014-01-04, 13:28
Medlem
Alla kamror med batteri har större el mindre känningar av kyla.
Speciellt om batteriet är på uppehällningen.
Det går kanske igen när det kommer in i värmen och är genomvärmt.
En annan möjlighet är korrosion på batteri eller anslutningskontaktorna i kamran.
En hel vanlig blyertspenna kan bota det problem! "skriv" på anslutningspunktarna!!! Grafiten i stiftet fungera som slipstift och lämnar efter sig en grafitbeläggning som är ledande.
Det är altid bra att ha ett reservbatteri i en varm ficka.

Hoppas det löser sig! Annars hör av dig igen

Mvh//yashica
Citera
2014-01-04, 13:31
Medlem
Paijters avatar
Om kameran har autofokus, slå över till manuell fokus och testa.
Citera
2014-01-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vad ar det for kamera du har?

En modern elektronisk analog systemkamera (t.ex en Nikon F100) kan stallas in sa att den inte tar en bild om den inte hittar fokus. Medans en mekanisk analod systemkamera knapper bilden utan att kafta emot, om du hajar vad jag menar...
Jag har en Minolta X-700

Citat:
Ursprungligen postat av yashica
Alla kamror med batteri har större el mindre känningar av kyla.
Speciellt om batteriet är på uppehällningen.
Det går kanske igen när det kommer in i värmen och är genomvärmt.
En annan möjlighet är korrosion på batteri eller anslutningskontaktorna i kamran.
En hel vanlig blyertspenna kan bota det problem! "skriv" på anslutningspunktarna!!! Grafiten i stiftet fungera som slipstift och lämnar efter sig en grafitbeläggning som är ledande.
Det är altid bra att ha ett reservbatteri i en varm ficka.

Hoppas det löser sig! Annars hör av dig igen

Mvh//yashica
Hmm, jag skall absolut testa detta. Och se om det hjälper.
Citera
2014-01-11, 16:53
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Medans en mekanisk analod systemkamera knapper bilden utan att kafta emot, om du hajar vad jag menar...

Ja, men även analoga, mekaniska kameror kommer protestera vid för låga temperaturer.
Smörjmedel och annat i kameran segnar och tjärvar vid för många minusgrader.
Har hänt mig också både med Contax- och Canonkameror.
Det innebär dock inte att alla kameror slutar fungera i kyla.
Men i det här fallet, om vi nu pratar om förhållanden med flera minusgrader, så låter det som att det antingen är kylan som ställer till det rent mekaniskt, eller så är det en elektronisk slutare och batterierna som jävlas pga. kylan.
Det skulle jag gissa på, i alla fall.

Modernare analoga kameror klarar kyla bättre. Nikon FM3a, till exempel, har fabriksgaranti på funktionalitet i temperaturer ner till -40, om jag inte mins fel.
Senast redigerad av 503 2014-01-11 kl. 16:57.
Citera
2014-01-14, 22:44
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Ja, men även analoga, mekaniska kameror kommer protestera vid för låga temperaturer.
Smörjmedel och annat i kameran segnar och tjärvar vid för många minusgrader.
Har hänt mig också både med Contax- och Canonkameror.
Det innebär dock inte att alla kameror slutar fungera i kyla.
Men i det här fallet, om vi nu pratar om förhållanden med flera minusgrader, så låter det som att det antingen är kylan som ställer till det rent mekaniskt, eller så är det en elektronisk slutare och batterierna som jävlas pga. kylan.
Det skulle jag gissa på, i alla fall.

Modernare analoga kameror klarar kyla bättre. Nikon FM3a, till exempel, har fabriksgaranti på funktionalitet i temperaturer ner till -40, om jag inte mins fel.

Absolut. Jag har aldrig natt gransen pa min f100 heller. Daremot kan blandarbladen sega om det blir ordentligt kallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in