Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-01-08, 12:17
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det låter intressant, något du kan tänka dig utveckla i tråden? Annars är jag helt med dig, har också tittat lite på det påstådda trestabsberget och övervägt olika alternativ

Jag vet inte, hur pass känd är den här anläggningen i tråden? Du vet ju vilken jag menar (hoppas jag) och jag vet att ett par andra också känner till den men i övrigt? Är den aktiv fortfarande? I somras var där helt klart spår in genom grinden så någon ser ju till något där i alla fall även om antennparken på hjässan inte såg ut att vara aktiv (träd växte runtom radiolänken bland annat om jag inte minns fel).¨¨
Citera
2014-01-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Jag är tveksam till om det är Lillsjön som avses, av flera skäl. Den är borta så den skriver jag om.
Det fanns skyltar runt hjässan, av en för mig sällsynt sort. Som jag minns det var det pressgjutna aluskyltar, ca 10 cm stora med texten ungefär "fridlyst område, tillträdesförbud enligt lag" + tre kronor.
Vidare, det var ingen biltur mellan inslaget och stigen, snarare 100m norrut. Och att det var alldeles för mycket antenner för att vara MIL HKV. Som jag minns det, ett par stora logperiodare för KV, ett par vertikaler för KV-mottagning + nån parabol. Samma som vid Ölsjön.
Jag antar att dessa två var sändarannex till US7, och att mottagaranl. låg på annat ställe.
Vägen munkhyttan - hammarby som gick tätt förbi var stängd i båda ändarna med bom, kanske går det att ta reda på när det skedde, för datering?

Ett riktigt långskott, såg skyltarna ut ungefär som denna?

Fredat, Kungl. Domänstyrelsen
Senast redigerad av Folkfiende 2014-01-08 kl. 16:57. Anledning: Ord
Citera
2014-01-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Ett riktigt långskott, såg skyltarna ut ungefär som denna?

Fredat, Kungl. Domänstyrelsen

Javars, samma stil och typsnitt, men fyrkantiga. Ordalydelsen tar jag inte gift på, det är över 20 år sedan. Men nåt med fridlyst område, och hänvisning till lag. Vem som hälsade minns jag inte, men det kan gott varit domänverket eller länsstyrelsen, inte nån militär inrättning iaf. De satt på stolpar, ca 1 meter höga, ett stycke upp på berget.
Citera
2014-01-09, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Naturligtvis-konstigt vore väl annars.

Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
"Riksbunkern"är trol. av gammalt dat.(inte mindre intressant för det).Som tidigare nämts kan det naturligtvis vara uppdelat på flera platser.Om man spånar litet kan ett dyl. bygge färdigställts 1940-1970 med tanke på hotbilden mot Sverige.Vad man kan anta(inom detta tidsperspektiv)är att anl. anläggningarna ligger i ansl. till järnväg o flygfält.Detta är naturligtvis mina tankar kring det hela./s.

När atombomben blev ett mer påtagligt hot... så flyttades vissa anläggningar av dignitet bort från tätbebyggelse,
Citera
2014-01-09, 09:11
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbjs92
När atombomben blev ett mer påtagligt hot... så flyttades vissa anläggningar av dignitet bort från tätbebyggelse,

Det där var ett MYCKET gammalt inlägg som du citerade.....
Citera
2014-01-09, 16:27
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Jag är tveksam till om det är Lillsjön som avses, av flera skäl. Den är borta så den skriver jag om.
Det fanns skyltar runt hjässan, av en för mig sällsynt sort. Som jag minns det var det pressgjutna aluskyltar, ca 10 cm stora med texten ungefär "fridlyst område, tillträdesförbud enligt lag" + tre kronor.
Vidare, det var ingen biltur mellan inslaget och stigen, snarare 100m norrut. Och att det var alldeles för mycket antenner för att vara MIL HKV. Som jag minns det, ett par stora logperiodare för KV, ett par vertikaler för KV-mottagning + nån parabol. Samma som vid Ölsjön.
Jag antar att dessa två var sändarannex till US7, och att mottagaranl. låg på annat ställe.
Vägen munkhyttan - hammarby som gick tätt förbi var stängd i båda ändarna med bom, kanske går det att ta reda på när det skedde, för datering?

Ang skylten, såg den ut som denna; http://www.google.se/imgres?biw=1280&bih=641&tbm=isch&tbnid=OC8_JVOUyzm epM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fskargardsbryggan.com %2Findex.lasso%3Fa%3D318760580%26s%3D2&docid=MuRnj 9b0p0sl1M&imgurl=http%3A%2F%2Fskargardsbryggan.com %2Flib%2Fbild.lasso%253Fimg%253D%2Fmedia%2Fbilder% 2FMil.skyl t.jpg%2526w%253D336&w=336&h=448&ei=1rzOUpv0Jeaz4AS R1YGwDQ&zoom=1&ved=0CFAQhBwwAA&iact=rc&dur=457&pag e=1&start=0&ndsp=17 ?
Citera
2014-01-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Ang skylten, såg den ut som denna; http://www.google.se/imgres?biw=1280&bih=641&tbm=isch&tbnid=OC8_JVOUyzm epM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fskargardsbryggan.com %2Findex.lasso%3Fa%3D318760580%26s%3D2&docid=MuRnj 9b0p0sl1M&imgurl=http%3A%2F%2Fskargardsbryggan.com %2Flib%2Fbild.lasso%253Fimg%253D%2Fmedia%2Fbilder% 2FMil.skyl t.jpg%2526w%253D336&w=336&h=448&ei=1rzOUpv0Jeaz4AS R1YGwDQ&zoom=1&ved=0CFAQhBwwAA&iact=rc&dur=457&pag e=1&start=0&ndsp=17 ?

Ja, nu är det så likt att jag med min bleka minnesbild inte kan säga annat. Nåt om fridslyst gnager i huvudet, men "tillträde förbjudet" känns också bekant.
Kanske finns nån gammal skylt kvar på platsen, de var små och satt ganska lågt, och med tanke på hur illa det brukar städas så...
Citera
2014-01-11, 14:01
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsdebatten_8886016.svd?sidan=1

Citat:
Det kan bli ett val mellan att försvara Stockholm och resten av landet?

– Operativt, beroende på hur krisen ser ut, så kommer vi att tvingas lägga korten. Då är det operativa rådet till regeringen att alltid säkra riksledningen. Men det innebär inte att vi inte gör något alls på andra håll. Därför har vi samtidigt hela hemvärnsorganisationen som är lokalt anknuten. Det finns ju resurser – men försvarsoperationerna blir av varierande kvalitet i olika delar av landet, medger ÖB.

I ett modernt krig används allt mer vapen som avfyras på långa avstånd: ballistiska robotar och kryssningsmissiler.

– I de kriser vi ser i framtiden, med mera vapen på längre avstånd, så kommer luftförsvar och skalförsvar att vara extra viktiga kopplat till skyddet av explicita platser som riksledningen och huvudstaden, understryker Sverker Göranson.

Det pratas mycket om RB60 och RB80 i tråden. Vad tror vi om dagens eventuella RB? Den bör har krympt till storleken under åren men hur ser det fortifikatoriska skyddet ut? Är den belägen längre västerut än RB80 eller är den närmre huvudstaden? Den kanske är samlokaliserad med annan redan befintlig anläggning.
Citera
2014-01-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsdebatten_8886016.svd?sidan=1

Det pratas mycket om RB60 och RB80 i tråden. Vad tror vi om dagens eventuella RB? Den bör har krympt till storleken under åren men hur ser det fortifikatoriska skyddet ut? Är den belägen längre västerut än RB80 eller är den närmre huvudstaden? Den kanske är samlokaliserad med annan redan befintlig anläggning.

RB80 tror jag fortfarande är aktuell utifall behov skulle uppstå. Jag är också övertygad om att det också finns en fullt kapabel RB i Stockholms innerstad, åtkomligt direkt via tunnlar från bl.a. Rosenbad, Sagerska palatset, Kungliga slottet, Riksdagen och flera viktiga departement.
Citera
2014-01-11, 16:43
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
RB80 tror jag fortfarande är aktuell utifall behov skulle uppstå. Jag är också övertygad om att det också finns en fullt kapabel RB i Stockholms innerstad, åtkomligt direkt via tunnlar från bl.a. Rosenbad, Sagerska palatset, Kungliga slottet, Riksdagen och flera viktiga departement.

Jag tvivlar på att det finns någon sådan i huvustaden, det har ju visat sig finnas ganska enkla planer som effektivt skulle inta huvudstaden på väldigt kort tid så man väljer nog att förlägga den på annan ort. Däremot finns nog en del smarta utrymningsplaner.
Citera
2014-01-11, 17:30
Medlem
Citat:

Det finns skyddsrum och en mindre koordinationscentral där styrandet kan samordnas ifall det skulle ske t.ex. ett mer avancerat terrorist attentat i stil med en lastbilsbomb mot regeringskansliet eller riksdagen. Någon riksbunker finns det verkligen inte.

Under kalla kriget hade man evakuerat Stockholm direkt i samband med övervägande risk för ett kärnvapenanfall, det är aldeles för dyrt och meningslöst att bygga en fullt fungerande bunker som iallfall blir helt oanvändbar så fort fienden står med torra fötter på Svensk mark bara timmar från centrala Stockholm.

De kärnvapen som Sovjet hade använt mot Stockholm i ett eventuelt anfall var så pass kraftfulla att man hade tvingats borra sig ner över hundra meter under marken för att garrantera överlevnad. Vi snackar om kärnvapen på 5-10 megaton. Det finns en anledning till att Vargen och Elefanten samt även de militära motsvarigheterna placerades långt utanför centrala Stockholm
Citera
2014-01-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det finns skyddsrum och en mindre koordinationscentral där styrandet kan samordnas ifall det skulle ske t.ex. ett mer avancerat terrorist attentat i stil med en lastbilsbomb mot regeringskansliet eller riksdagen. Någon riksbunker finns det verkligen inte.
...
|

Det var ungefär det jag menade med en RB i Stockholms innerstad En avancerad anläggning för evakuering och kortade skydd. Givetvis strategiskt placerad någonstans nära de intressanta objekten i regeringskvarteren. Nu är jag delvis (på ont och på gott) färgad av Operation Garbo, så jag tänker mig något i stil med den anläggning som i boken finns i Södermalms underjord.

Givetvis skulle Bergslagens anläggningar, alternativt landsflykt, vara målet i samband med ett anfall mot Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in