2014-01-11, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Får jag påpeka att åtalet gäller mord, inte oredovisade inkomster? Det är vad HR kommer att titta på. Har någon öht talat om för HR att han lämnade annan version tidigare? Har han fått någon fråga om det? Vad svarade han?

Du vet säkert mer än mig vad som sagts i TR och HR tidigare. Om nu något ska klarna i HR måste pengarna komma på tal återigen. Kommer han då få frågan om varför han ändrat sitt svar han tidigare gett i förhör?
Citera
2014-01-11, 11:34
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Skriv hellre att du inte vill svara på frågan. Om något nu ska klarna i HR kan du väl berätta hur? Har du sett hans tillgångar och skulder från 2009? Eller är det så att du hoppas att Fredrik ska kunna ge klarhet i frågan?

Jag har varken "koll på" inkomster, utgifter eller skulder för FS 2009, alltså året innan jag lärde känna honom. Jag återger bara det som sagts i HR
Citera
2014-01-11, 11:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du vet säkert mer än mig vad som sagts i TR och HR tidigare. Om nu något ska klarna i HR måste pengarna komma på tal återigen. Kommer han då få frågan om varför han ändrat sitt svar han tidigare gett i förhör?
Såvitt jag vet är förhöret med FS avslutat. Vet du annat?
Citera
2014-01-11, 11:40
Bannlyst
Citat:
Såvitt jag vet är förhöret med FS avslutat. Vet du annat?

Då Fredrik nu kommer med en ny version angående pengarna i plånboken har väl åklagaren rätt att ställa frågor om detta? Eller kommer det bara noteras att versionerna ändrats?
Senast redigerad av pacifiera 2014-01-11 kl. 11:42.
Citera
2014-01-11, 11:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Då Fredrik nu kommer med en ny version angående pengarna i plånboken har väl åklagaren rätt att ställa frågor om detta? Eller kommer det bara noteras att versionerna varit flera?
Han hade rätt att ställa frågor om det igår. Det är uppenbart att parterna är medvetna om att åtalet gäller mord, inte oredovisade inkomster.
Citera
2014-01-11, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
För det första så sa han att det var under 2009 han fick dessa pengar.
och fetat: Ja, självklart är det lätt att kolla upp, och det är FS medveten om.
Hade han haft en bunt pengar i olika valörer hade det varit enklare att tro honom. Det skulle kunna stämma med att man samlar på sig pengar under lång tid. Man stoppar undan det man inte behöver, tar fram en femhundring när man behöver, lägger tillbaka överskottet igen om inte hela femhundringen gick åt osv. Men att enbart ha åtta femhundringar och några tjugor tyder inte på den typen av hamstring.
Citera
2014-01-11, 11:46
Bannlyst
Citat:
Han hade rätt att ställa frågor om det igår. Det är uppenbart att parterna är medvetna om att åtalet gäller mord, inte oredovisade inkomster.

Jag tror åklagaren nöjer sig med att Fredrik nu drar en ny version. Den är inte bättre än den tidigare. Det kommer se fint ut i domen.
Citera
2014-01-11, 11:48
Avslutad
Citat:
Jag tror åklagaren nöjer sig med att Fredrik nu drar en ny version. Den är inte bättre än den tidigare. Det kommer se fint ut i domen.
Så kan det mycket väl vara. Det är bara att åklagaren i slutpläderingen lyfter fram att FS nu kommer med ytterligare en version av hur han kommit i besittning av pengarna, så att rätten blir varse detta.
Citera
2014-01-11, 11:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hade han haft en bunt pengar i olika valörer hade det varit enklare att tro honom. Det skulle kunna stämma med att man samlar på sig pengar under lång tid. Man stoppar undan det man inte behöver, tar fram en femhundring när man behöver, lägger tillbaka överskottet igen om inte hela femhundringen gick åt osv. Men att enbart ha åtta femhundringar och några tjugor tyder inte på den typen av hamstring.
Så kanske du gör. Jag brukar i första hand göra mig av med små sedlar och mynt istället för att samla på mig högvis med småpengar.
Citera
2014-01-11, 11:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så kan det mycket väl vara. Det är bara att åklagaren i slutpläderingen lyfter fram att FS nu kommer med ytterligare en version av hur han kommit i besittning av pengarna, så att rätten blir varse detta.
Och jag tror att HR kommer att nöja sig med en redovisning av vart pengarna kommer ifrån, de behöver inte vara Marinas.
Citera
2014-01-11, 11:56
Bannlyst
Citat:
Och jag tror att HR kommer att nöja sig med en redovisning av vart pengarna kommer ifrån, de behöver inte vara Marinas.

Du tror att de kommer bortse från åklagarens bevis på att Fredrik ändrat sig om hur han fått pengarna? Varför ska de nöja sig med den ändrade versionen? När åtalade ändrat sina versioner i andra fall tas det med som en nackdel för den åtalade.
Citera
2014-01-11, 12:05
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Du tror att de kommer bortse från åklagarens bevis på att Fredrik ändrat sig om hur han fått pengarna? Varför ska de nöja sig med den ändrade versionen? När åtalade ändrat sina versioner i andra fall tas det med som en nackdel för den åtalade.
Om F tidigare vetat att åklagare och målsägarbiträdet hängt upp sig på F.S ekonomi så skulle försvaret naturligtvis tagit fram underlag i form av kontobesked. Men nu verkar det som polis inte gjort det och då är det fullt lagligt för F att själv plocka fram ny bevis för att reda ut tidigare frågetecken.

Det är ju ett resningsmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in