Citat:
Ursprungligen postat av
Fittsaft85
Jag vet att detta är en korkad fråga, men jag måste ställa den i alla fall

vad menar Buffett med att man måste förstå företaget? Vad är det man ska förstå, hur de tjänar sina pengar? Hur lär man sig att förstå ett företag på bästa sätt?
Sedan undrar jag en annan sak det är att Buffett säger ofta att man ska inte investera i ett företag som man inte kan förklara med en mening, vad menar han med det?
Tacksam för svar!

Endy2 gav ett bra svar men tänkte förklara det lite också
Man kan väl se det som att om man förstår ett företag, så kan man läsa sig till väldigt mycket information i rapporter och annan information som man får från företaget. Tex Coca-Cola som Endy2 nämner, så kollar man i deras rapport så ser man ganska snabbt intäkter osv. Det förstår ganska många sig på. Man kan även om man förstår ett företag förstå sig på deras styrkor och svagheter. Tex Coca-Cola styrka är rätt enkel, och deras svaghet kan vara som exempel energidrycker. Med denna informationen kan man gissa sig till framtida vinster, framtida problem osv.
Förstår man inte ett företag, säg inom försäkringar, banker, ja du förstår

så är det ganska svårt, för att inte nämna omöjligt att förstå sig på bokslut, rapporter osv. Dina gissningar för framtiden blir då enbart spekulation.
Spekulation är som vi vet är något som Buffet och andra värdeinvesterare håller sig så långt borta ifrån som möjligt