2014-01-10, 21:46
Medlem
Fittsaft85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endy2
Det är en bra fråga. Jag tolkar det som att du bör läsa på vad företaget gör för produkter, du kanske tom använder dem. Tex Coca-cola som hans investmentbolag äger... lätt att förstå och går att förklara med en mening. Han förstår sig dock inte på Google, så de äger de inte (har han tom sagt).

Tänker själv likadant, äger därmed inte så mycket runt naturresurser så som olja. Förstår nada av deras pressreleaser om lager i jordskorpan hit och dit.

Kan du inte förklara Coca Cola med en mening som exempel så jag fattar, men kan man inte förklara alla företag med en mening? Jag menar Axfood "säljer livsmedel" är det att förklara det med en mening?
2014-01-10, 21:52
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft85
Jag vet att detta är en korkad fråga, men jag måste ställa den i alla fall vad menar Buffett med att man måste förstå företaget? Vad är det man ska förstå, hur de tjänar sina pengar? Hur lär man sig att förstå ett företag på bästa sätt?

Sedan undrar jag en annan sak det är att Buffett säger ofta att man ska inte investera i ett företag som man inte kan förklara med en mening, vad menar han med det?

Tacksam för svar!

Endy2 gav ett bra svar men tänkte förklara det lite också

Man kan väl se det som att om man förstår ett företag, så kan man läsa sig till väldigt mycket information i rapporter och annan information som man får från företaget. Tex Coca-Cola som Endy2 nämner, så kollar man i deras rapport så ser man ganska snabbt intäkter osv. Det förstår ganska många sig på. Man kan även om man förstår ett företag förstå sig på deras styrkor och svagheter. Tex Coca-Cola styrka är rätt enkel, och deras svaghet kan vara som exempel energidrycker. Med denna informationen kan man gissa sig till framtida vinster, framtida problem osv.

Förstår man inte ett företag, säg inom försäkringar, banker, ja du förstår så är det ganska svårt, för att inte nämna omöjligt att förstå sig på bokslut, rapporter osv. Dina gissningar för framtiden blir då enbart spekulation.

Spekulation är som vi vet är något som Buffet och andra värdeinvesterare håller sig så långt borta ifrån som möjligt
2014-01-10, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Hejsan! Jag har en fråga, jag har för tillfället endast fått 15 av 30 första HP, kommer jag nästa termin få CSN(Som börjar strax) ?

Är regeln att man ska klara 62,5% första året, och därefter om man inte klarar så får man inte bidrag?
För att, jag har ju omtentor, men de kommer efter denna terminen..

Så alltså, räknar CSN ut efter första året om du skall få mer bidrag, eller görs detta efter varje kurs?
Vid nästa ansökan. Om du sökt HT13+VT14 i samma veva kan du alltså reda upp det redan i vår genom att klara 45/60. (eller 37/60 om du endast behöver 62,5 %)
2014-01-10, 22:57
Medlem
Var bara tvungen att flika in här... Saknade 30 hp för hösten, fick in 31 poäng vecka 51. Fick idag svar om att dom saknade uppgifter och skulle ta ett nytt beslut den 23 januari. Jag hade fyllt i min ansökan fel och sökt från terminens början, men jag vet att jag kan få studiemedel från och med v 52 2013 och det accepterar jag. Satt i telefonkö i 48 minuter, kom fram till en handläggare som på 1 minut säger "När vi lagt på så kommer jag godkänna din ansökan, lämna därför studieförsäkran så fort som möjligt".

Allt ont jag sagt om CSN..... Tar jag tillbaka! Nu när jag tänker tillbaka så är det mitt eget fel att jag klantat mig tidigare.

Sverige är ett jävligt bra land, vi får studiebidrag och får ta csnlån till en rekordlåg ränta. Behöver jag säga något mer, jag får 8800 kr den 14 januari alltså på måndag sen 11000 kr den 20 januari
2014-01-10, 22:58
Medlem
Jag kommer aldrig någonsin vara lika duktig som vår käre Emerain här, men under den här ovissheten jag haft dom senaste veckorna (från den 16 december då jag skickade in min ansökan) så har jag blivit rejält påläst och kanske läst 100 olika scenarion på internet angående CSN. Sömlösa nätter och vips, på 1 minut så godkänner han min ansökan i telefon!

Ställ gärna frågor till mig
2014-01-10, 23:01
Medlem
Du har ett fribelopp per termin, det ser du under "mitt beslut". Vi säger att det är 50.000 kr per termin. Alltså 100.000 på ett år. CSN får uppgifter från skatteverket om hur du tjänat. Har du tjänat 90.000 ena terminen och 0 kr andra terminen kan dom ej se det... Därför blir det inget återkrav. DÄREMOT har du tjänat 110.000 över hela året så kommer dom be dig skicka in lönespecifikationen. Skickar du inte in, så kommer dom dela upp det över terminerna. Då har du bara överskridit med 500 kr på varje termin, enligt csn, trots att du kanske tjänat allting under en och samma termin. Man måste kolla själv vad som blir mest lönsamt för dig.
2014-01-10, 23:06
Medlem
När brukar man få utdelningen från amerikanska aktier?

På nasdaq.com kan man under dividend history se payment date för utdelningarna, men ser man de senare på sitt avanzakonto?
2014-01-10, 23:13
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz
När brukar man få utdelningen från amerikanska aktier?

På nasdaq.com kan man under dividend history se payment date för utdelningarna, men ser man de senare på sitt avanzakonto?

Jag har en del amerikanska aktier på Avanza. Det tar oftast 3 dagar för mig att få utdelningen. Pepsi betalade sin utdelning den 2 Januari i USA, jag fick min den 8e Januari. Var väl lite helg och röda dagar där så det påverkade säkert. Men McDonalds och Intel har kommit in på den 3e dagen som exempel.
2014-01-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vid nästa ansökan. Om du sökt HT13+VT14 i samma veva kan du alltså reda upp det redan i vår genom att klara 45/60. (eller 37/60 om du endast behöver 62,5 %)

Jag tror dock jag endast sökte HT, hur blir det då?
2014-01-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Jag tror dock jag endast sökte HT, hur blir det då?

Om du endast sökte för HT så måste du göra en ny ansökan för VT. Då kommer dom kolla dina resultat under den period du senast hade studiemedel, vilket var HT. Kolla under "mina meddelanden" på CSN's hemsida och där står det. Alternativt logga in och tryck på "Utbetalningar", där står alla planerade utbetalningar... Där ser du om du sökte för HT och VT tillsammans eller var för sig. Återkom gärna med resultatet =)
2014-01-11, 00:24
Medlem
Precis skaffat ISK-konto hos Avanza och kom att tänka på hur skatten räknas ut.

Stämmer det att så fort man satt in pengar på kontot så kommer de att beskattas enl. reglerna oavsett om man köpt några aktier/fonder under året? Enligt Avanzas beskrivning verkar det vara så eller har jag tolkat det fel?
https://www.avanza.se/kontotyper/isk

Känns lite underligt att de beskattar medel som inte används. Skulle vilja sätta in en summa men inte investera direkt i något...
2014-01-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Om du endast sökte för HT så måste du göra en ny ansökan för VT. Då kommer dom kolla dina resultat under den period du senast hade studiemedel, vilket var HT. Kolla under "mina meddelanden" på CSN's hemsida och där står det. Alternativt logga in och tryck på "Utbetalningar", där står alla planerade utbetalningar... Där ser du om du sökte för HT och VT tillsammans eller var för sig. Återkom gärna med resultatet =)

Jag har endast fått för HT, om jag söker efter CSN denna termin för en kurs, kommer jag bli godkänd med för tillfället 15 av 30 hp? Nästa omtenta är i Mars tyvärr så hinner inte fixa poäng tills då..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in