2014-01-09, 20:47
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savantielle
Hej!

Rätt ny inom aktiehandeln men börjar förstå dom flesta uttrycken men har en del frågetecken! Förstått att det finns rörligt och fast courtage vid köp av aktier, samt att olika sorters "kundpaket" (Bas, Premium osv) har olika kostnader!

Jag har haft mitt sparande i Avanza Zero fram tills nu men är intresserad av att investera i en ETF eftersom att det är det enda sättet att i Sverige få tag på aktien jag vill ha. Några frågor som dyker upp då är:

1. Börsposter. Det står 100 där men så som jag förstått det så är den siffran "inofficiellt" den som gäller och att det kan bli svårare att köpa/sälja aktier som inte är hela börsposter? Måste man fortfarande köpa i börsposter eller går det att investera 5000:- om posten ligger i t.ex 87,06:-?

2. Minimuminvestering. Står inget om detta så antar att det är fritt fram?

3. Handlas i USD, tillkommer kostnad för detta? Aktien ligger på NYSE.

4. Kommer courtaget vara lika stort när man köper och säljer?

5. Försökt få ett humm om vad "spread" står för men inte riktigt fattat.

Tacksam för svar!

Mvh,
Savatielle

1. Du kan köpa eller sälja hur många eller få aktier du vill men det kan vara något lättare att få köpet att gå igenom om det är en hel börspost.

2. Du kan köpa hur lite du vill men det finns ett minicourtage i kronor som gör att courtage utgör för stor del av köpebeloppet om du köper för alldeles för lite.

3. Ingen kostnad tillkommer utan endast växling sker. Växlingskursen du får kan ju dock vara mer eller mindre bra.

4. Courtage är i procent av beloppet och kan alltså bli olika om aktien gått upp eller ner. Dock finns ett minimicourtage i kronor och oftast är det detta du kommer att få och då blir det samma vid köp och sälj.

5. Spread är skillnaden mellan köp och säljkurs. Det lägsta någon vill sälja för är kanske 90 kr och det högsta någon vill köpa för är 88 kr. Köper du (för 90 kr) och försöker sälja direkt kommer du alltså bara att få ut 88 kr och förlora 2 kr. Stor spread kan ibland vara nackdel eftersom kursen måste gå upp lite bara för att komma tillbaka till nollnivån så att säga.
2014-01-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Du kan skippa den om du vill.

Nice bror, tack!
2014-01-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
1. Du kan köpa eller sälja hur många eller få aktier du vill men det kan vara något lättare att få köpet att gå igenom om det är en hel börspost.

2. Du kan köpa hur lite du vill men det finns ett minicourtage i kronor som gör att courtage utgör för stor del av köpebeloppet om du köper för alldeles för lite.

3. Ingen kostnad tillkommer utan endast växling sker. Växlingskursen du får kan ju dock vara mer eller mindre bra.

4. Courtage är i procent av beloppet och kan alltså bli olika om aktien gått upp eller ner. Dock finns ett minimicourtage i kronor och oftast är det detta du kommer att få och då blir det samma vid köp och sälj.

5. Spread är skillnaden mellan köp och säljkurs. Det lägsta någon vill sälja för är kanske 90 kr och det högsta någon vill köpa för är 88 kr. Köper du (för 90 kr) och försöker sälja direkt kommer du alltså bara att få ut 88 kr och förlora 2 kr. Stor spread kan ibland vara nackdel eftersom kursen måste gå upp lite bara för att komma tillbaka till nollnivån så att säga.

Tack för snabbt svar!

Jag förstår att det är lättare att köpa/sälja hela börsposter men det är inte aktuellt för mig då detta är närmre 100.000:- vilket motsvarar mitt sparande som student :P

Men om jag planerar att ha pengarna inne i 20-30 år så spelar inte spreaden någon roll?

Mvh,
Savantielle
2014-01-10, 07:17
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajenthirteen
Hallo!

Är rätt ny inom aktiehandel och de är många frågor som kommer och går, somliga de består....mycket gäller större övergripande saker där jag har svårt att få ihop pusslet om hur allting hänger ihop och fungerar.

Tex:

Jag antar att aktier som emitteras ut av relativt stora bolag samtliga hittar en ägare (rätta mig ifall jag har fel) Säg att ett bolag som noteras släpper 1000 aktier som genast köps utav olika intressenter.

Vad hindrar bolaget från att ge ut ytterligare 1000 aktier? För jag tycker det är sällan jag hör om nyemissioner i större bolag där omsättningen utav aktier är väldigt hög, varpå det inte vore några problem att ta in ytterligare kapital genom nya aktier?

Jag låter säkert hur dum som helst nu, men jag är så illa tvungen.

Om jag själv spekulerar så har jag en gissning på att det beror på att efterfrågan på redan utgivna aktierna tillsammans med de nya då kommer minska och således kommer kursen att drivas nedåt. Kan det stämma?

Måste en nyemission röstas igenom på årsmötet?

Tacksam för hjälp
Gissningsvis framförallt för att de inte behöver (pengarna)? (Antingen inte alls eller för att ett lån känns attraktivare.)

Det bör väl inte finnas någon vilja att gå emot aktieägarnas intresse heller så "fuck that vi kör ändå och delar ut pengarna som bonus" eller liknande är väl kanske inte så aktuellt. (En och annan aktieägare i Northland kanske inte är tokpositiv dock.)
2014-01-10, 07:21
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savantielle
Tack för snabbt svar!

Jag förstår att det är lättare att köpa/sälja hela börsposter men det är inte aktuellt för mig då detta är närmre 100.000:- vilket motsvarar mitt sparande som student :P

Men om jag planerar att ha pengarna inne i 20-30 år så spelar inte spreaden någon roll?

Mvh,
Savantielle
Spreaden är ju fortfarande en omedelbar förlust kan ju tyckas.

Om du får köpa för 26 och sälja för 25 nu men väntar tills man får köpa för 51 och sälja för 50 så är det ju fortfarande mindre än om båda skedde på 25,50 respektive 50,50.

Men det är väl ett större problem för folk som köper och säljer 10 gånger om på ett år än för någon som har kvar det i 30 .. Blir ju i fallet ovan 1 mot 300 kr förlust så att säga
2014-01-10, 11:41
Medlem
Wentons avatar
Fick precis reda på mitt beslut från Csn. Jag har kommit in på 4 kurser (350p), gymnasienivå, men kommer då endast studera och få bidrag för 75%? Pluggade terminen innan också 350 poäng men hade då rätt till bidrag för 100%. Är det olika termin till termin?
2014-01-10, 14:14
Medlem
Paul-Kemps avatar
Vad tycker ni är en rimlig nivå på avkastning i förhållande till courtage?

T.ex. låt säga att jag köper en aktie för 100,000 kr och säljer efter den stigit 2%. Värdeökningen är då 2000 kr, men jag betalar 2 x 99 kr i courtage. Courtaget har alltså ätit upp ca 10% av vinsten. Är detta rimligt? Eller bör man siktiga på högre avkastning om man betalar så mycket i courtage? Självklart skiljer det sig från fall till fall, men vad är en bra tumregel?

Var tycker ni smärtgränsen för courtagekostnaden går som tumregel? 2%, 5%, 10%?
2014-01-10, 18:27
Medlem
Hejsan! Jag har en fråga, jag har för tillfället endast fått 15 av 30 första HP, kommer jag nästa termin få CSN(Som börjar strax) ?

Är regeln att man ska klara 62,5% första året, och därefter om man inte klarar så får man inte bidrag?
För att, jag har ju omtentor, men de kommer efter denna terminen..

Så alltså, räknar CSN ut efter första året om du skall få mer bidrag, eller görs detta efter varje kurs?
Senast redigerad av blackshadow 2014-01-10 kl. 18:29.
2014-01-10, 19:56
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
Vad tycker ni är en rimlig nivå på avkastning i förhållande till courtage?

T.ex. låt säga att jag köper en aktie för 100,000 kr och säljer efter den stigit 2%. Värdeökningen är då 2000 kr, men jag betalar 2 x 99 kr i courtage. Courtaget har alltså ätit upp ca 10% av vinsten. Är detta rimligt? Eller bör man siktiga på högre avkastning om man betalar så mycket i courtage? Självklart skiljer det sig från fall till fall, men vad är en bra tumregel?

Var tycker ni smärtgränsen för courtagekostnaden går som tumregel? 2%, 5%, 10%?

Du kan tänka ungefär så här. Riktigt långsiktigt är det få som klarar att avkasta så mycket mer än 10% per år så det är ungefär den avkastning du kan räkna med. Om 10% av din avkastning försvinner i courtage i snitt motsvarar det alltså att ungefär 1% av ditt totala belopp försvinner i avgifter. Det blir alltså då ungefär samma som om du skulle ha haft pengarna i en fond där avgiften är 1% vilket är något högt.

När du sparar direkt i aktier bör du sikta på lite lägre avgiftsförluster än så. Något gång kan 10% få försvinna i courtage men i snitt bör du sikta på 5% eller mindre.
2014-01-10, 21:10
Medlem
Fittsaft85s avatar
Jag vet att detta är en korkad fråga, men jag måste ställa den i alla fall vad menar Buffett med att man måste förstå företaget? Vad är det man ska förstå, hur de tjänar sina pengar? Hur lär man sig att förstå ett företag på bästa sätt?

Sedan undrar jag en annan sak det är att Buffett säger ofta att man ska inte investera i ett företag som man inte kan förklara med en mening, vad menar han med det?

Tacksam för svar!
2014-01-10, 21:31
Medlem
Paul-Kemps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Du kan tänka ungefär så här. Riktigt långsiktigt är det få som klarar att avkasta så mycket mer än 10% per år så det är ungefär den avkastning du kan räkna med. Om 10% av din avkastning försvinner i courtage i snitt motsvarar det alltså att ungefär 1% av ditt totala belopp försvinner i avgifter. Det blir alltså då ungefär samma som om du skulle ha haft pengarna i en fond där avgiften är 1% vilket är något högt.

När du sparar direkt i aktier bör du sikta på lite lägre avgiftsförluster än så. Något gång kan 10% få försvinna i courtage men i snitt bör du sikta på 5% eller mindre.
Fenomenalt svar! Tack så mycket!
2014-01-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft85
Jag vet att detta är en korkad fråga, men jag måste ställa den i alla fall vad menar Buffett med att man måste förstå företaget? Vad är det man ska förstå, hur de tjänar sina pengar? Hur lär man sig att förstå ett företag på bästa sätt?

Sedan undrar jag en annan sak det är att Buffett säger ofta att man ska inte investera i ett företag som man inte kan förklara med en mening, vad menar han med det?

Tacksam för svar!

Det är en bra fråga. Jag tolkar det som att du bör läsa på vad företaget gör för produkter, du kanske tom använder dem. Tex Coca-cola som hans investmentbolag äger... lätt att förstå och går att förklara med en mening. Han förstår sig dock inte på Google, så de äger de inte (har han tom sagt).

Tänker själv likadant, äger därmed inte så mycket runt naturresurser så som olja. Förstår nada av deras pressreleaser om lager i jordskorpan hit och dit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in