Citat:
Hej!
Rätt ny inom aktiehandeln men börjar förstå dom flesta uttrycken men har en del frågetecken! Förstått att det finns rörligt och fast courtage vid köp av aktier, samt att olika sorters "kundpaket" (Bas, Premium osv) har olika kostnader!
Jag har haft mitt sparande i Avanza Zero fram tills nu men är intresserad av att investera i en ETF eftersom att det är det enda sättet att i Sverige få tag på aktien jag vill ha. Några frågor som dyker upp då är:
1. Börsposter. Det står 100 där men så som jag förstått det så är den siffran "inofficiellt" den som gäller och att det kan bli svårare att köpa/sälja aktier som inte är hela börsposter? Måste man fortfarande köpa i börsposter eller går det att investera 5000:- om posten ligger i t.ex 87,06:-?
2. Minimuminvestering. Står inget om detta så antar att det är fritt fram?
3. Handlas i USD, tillkommer kostnad för detta? Aktien ligger på NYSE.
4. Kommer courtaget vara lika stort när man köper och säljer?
5. Försökt få ett humm om vad "spread" står för men inte riktigt fattat.
Tacksam för svar!
Mvh,
Savatielle
Rätt ny inom aktiehandeln men börjar förstå dom flesta uttrycken men har en del frågetecken! Förstått att det finns rörligt och fast courtage vid köp av aktier, samt att olika sorters "kundpaket" (Bas, Premium osv) har olika kostnader!
Jag har haft mitt sparande i Avanza Zero fram tills nu men är intresserad av att investera i en ETF eftersom att det är det enda sättet att i Sverige få tag på aktien jag vill ha. Några frågor som dyker upp då är:
1. Börsposter. Det står 100 där men så som jag förstått det så är den siffran "inofficiellt" den som gäller och att det kan bli svårare att köpa/sälja aktier som inte är hela börsposter? Måste man fortfarande köpa i börsposter eller går det att investera 5000:- om posten ligger i t.ex 87,06:-?
2. Minimuminvestering. Står inget om detta så antar att det är fritt fram?
3. Handlas i USD, tillkommer kostnad för detta? Aktien ligger på NYSE.
4. Kommer courtaget vara lika stort när man köper och säljer?
5. Försökt få ett humm om vad "spread" står för men inte riktigt fattat.
Tacksam för svar!
Mvh,
Savatielle
1. Du kan köpa eller sälja hur många eller få aktier du vill men det kan vara något lättare att få köpet att gå igenom om det är en hel börspost.
2. Du kan köpa hur lite du vill men det finns ett minicourtage i kronor som gör att courtage utgör för stor del av köpebeloppet om du köper för alldeles för lite.
3. Ingen kostnad tillkommer utan endast växling sker. Växlingskursen du får kan ju dock vara mer eller mindre bra.
4. Courtage är i procent av beloppet och kan alltså bli olika om aktien gått upp eller ner. Dock finns ett minimicourtage i kronor och oftast är det detta du kommer att få och då blir det samma vid köp och sälj.
5. Spread är skillnaden mellan köp och säljkurs. Det lägsta någon vill sälja för är kanske 90 kr och det högsta någon vill köpa för är 88 kr. Köper du (för 90 kr) och försöker sälja direkt kommer du alltså bara att få ut 88 kr och förlora 2 kr. Stor spread kan ibland vara nackdel eftersom kursen måste gå upp lite bara för att komma tillbaka till nollnivån så att säga.

vad menar Buffett med att man måste förstå företaget? Vad är det man ska förstå, hur de tjänar sina pengar? Hur lär man sig att förstå ett företag på bästa sätt?