2014-01-10, 11:12
Medlem
purpleladys avatar
Nu ska han snart på intervju!

Webbansökan: 29 december
Mail från Miv, "kontakta ambassad" : 3 januari
Intervjutid på ambassaden: 5 februari

Min partner är från Ghana och intervjun kommer ske på svenska ambassaden i Nigeria.

Vi är nu, båda två, rätt nervösa inför intervjun.
Vilka slags frågor väntar? En upprepning av allt det man beskrev i ansökan eller fler detaljer, typ vad mina syskon arbetar med (eller information om deras barn osv).. Behöver han plugga in födelsedagar, yrken, namn, telefonnummer?

Handlar det om att man återigen ska bevisa att förhållandet är på riktigt, eller är det mer om hur vi planerar vår framtid i Sverige? Hoppas ni förstår hur jag menar..

Känner mig dock trygg med seriositeten. Vi var vänner ett tag innan vi blev ett par, jag har träffat alla hans familjemedlemmar och släktingar, jag har ytterligare en inplanerad resa till honom (precis efter intervjun, hehe) och vi har mängder av foton, chattkonversationer osv..
Han har aldrig besökt mig i Sverige men har god kontakt med mina syskon och föräldrar via sociala medier (haha), känns redan som att han är en del av min familj.

Hmm, jag antar att min undran helt enkelt är; ska man behöva vara nervös för att få avslag, eller ska man låta nervositeten "enbart" handla om hur länge vi kommer behöva vänta på besked?

Tack på förhand!
Citera
2014-01-10, 16:15
Medlem
vic2013s avatar
idag ringde in till MIG kundtjänst
fråga om teamledan. email. nej har inte.
Senast redigerad av vic2013 2014-01-10 kl. 16:42.
Citera
2014-01-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
Nu ska han snart på intervju!

Webbansökan: 29 december
Mail från Miv, "kontakta ambassad" : 3 januari
Intervjutid på ambassaden: 5 februari

Min partner är från Ghana och intervjun kommer ske på svenska ambassaden i Nigeria.

Vi är nu, båda två, rätt nervösa inför intervjun.
Vilka slags frågor väntar? En upprepning av allt det man beskrev i ansökan eller fler detaljer, typ vad mina syskon arbetar med (eller information om deras barn osv).. Behöver han plugga in födelsedagar, yrken, namn, telefonnummer?

Handlar det om att man återigen ska bevisa att förhållandet är på riktigt, eller är det mer om hur vi planerar vår framtid i Sverige? Hoppas ni förstår hur jag menar..

Känner mig dock trygg med seriositeten. Vi var vänner ett tag innan vi blev ett par, jag har träffat alla hans familjemedlemmar och släktingar, jag har ytterligare en inplanerad resa till honom (precis efter intervjun, hehe) och vi har mängder av foton, chattkonversationer osv..
Han har aldrig besökt mig i Sverige men har god kontakt med mina syskon och föräldrar via sociala medier (haha), känns redan som att han är en del av min familj.

Hmm, jag antar att min undran helt enkelt är; ska man behöva vara nervös för att få avslag, eller ska man låta nervositeten "enbart" handla om hur länge vi kommer behöva vänta på besked?

Tack på förhand!

Min pojkvän fråga dom typ bara de som man fick svara på i ansökan. Typ hur nära jag står min familj och om dom bor nära. Hur vi träffades, varför han vill flytta hit. Och va han har för planer när han hat flyttat hit.
Citera
2014-01-12, 21:52
Medlem
Nu väntar jag som alla er ständigt på att få ett svar, tråkigt att det verkar numera vara rutin att höja väntetiden. När min fru ansökte var det 7 månaders väntetid och plötsligt en dag gick jag in och läste lite på detta forumet och såg att folk hade skrivit att numera är det 10 månaders väntetid, först trodde jag inte att det var sant men sedan efter att ha hastigt stressfullt öppnat MV's hemsida insåg jag att det folk skrev var sant Att vara långt ifrån den man älskar är väldigt jobbigt, det är irriterande och det påverkar allt du gör i din vardag negativt.

Webbansökan: 28 September
Intervju: 1 December
Ingen handläggare än..
Citera
2014-01-17, 13:07
Medlem
Vi ansökte 10 december, han var på intervju i slutet av förra veckan, vilket vi tyckte var snabbt jobbat då det varit jul och nyår - vi hade förväntat oss att det skulle ta längre tid.

Vi bestämde oss för att lägga mycket tid på att skicka in en komplett ansökan med all information lätt tillgänglig. Pdf-en vi skickade in var på dryga 250 sidor, men med många sammanfattningar - vi gjorde det väldigt lätt att få en översikt. Vi hade en tanke att om det ser ut att vara ett lätt fall vid första anblicken kanske det fanns chans att få ett snabbt beslut.

Jag ringde migrationsverket i fredags angående vad som gäller med inresor till Sverige under handläggningstiden eftersom tre personer på migrationsverket svarat helt olika på de frågan( kanske skulle deras medarbetare behöva skickas på internutbildning). I vart fall så passade jag på att fråga varför man läser om så olika handläggningstid beroende på varifrån man ansöker. När man läser på forum med personer som ansöker ifrån USA så verkar det normalt sett ta en vecka från intervjun även i dessa bistra tider, men från andra länder går det väldigt långsamt... jag fick i vart fall beskedet att alla ansökningar tas i strikt ordning efter ankomstdatum.

Hur som: I måndags morse bara några dagar efter intervjun vid ambassaden så plingade det till i sambons mejlbox och beskedet var färdigt. Två års tillfälligt uppehållstillstånd. Jag är givetvis överlycklig över att det gick så mycket snabbare än vad vi hade ställt in oss på, men jag tycker det är underligt att vi får beslut så snabbt när vissa har väntat mer än ett år.

Sammanfattningsvis:
Webbansökan: 10/12-13
Intervju: 9/1-14
Beslut: 13/1-14
Total tid till beslut: 34 dagar inkl. jul och nyår
Citera
2014-01-18, 16:49
Medlem
vic2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johalanta
Vi ansökte 10 december, han var på intervju i slutet av förra veckan, vilket vi tyckte var snabbt jobbat då det varit jul och nyår - vi hade förväntat oss att det skulle ta längre tid.

Vi bestämde oss för att lägga mycket tid på att skicka in en komplett ansökan med all information lätt tillgänglig. Pdf-en vi skickade in var på dryga 250 sidor, men med många sammanfattningar - vi gjorde det väldigt lätt att få en översikt. Vi hade en tanke att om det ser ut att vara ett lätt fall vid första anblicken kanske det fanns chans att få ett snabbt beslut.

Jag ringde migrationsverket i fredags angående vad som gäller med inresor till Sverige under handläggningstiden eftersom tre personer på migrationsverket svarat helt olika på de frågan( kanske skulle deras medarbetare behöva skickas på internutbildning). I vart fall så passade jag på att fråga varför man läser om så olika handläggningstid beroende på varifrån man ansöker. När man läser på forum med personer som ansöker ifrån USA så verkar det normalt sett ta en vecka från intervjun även i dessa bistra tider, men från andra länder går det väldigt långsamt... jag fick i vart fall beskedet att alla ansökningar tas i strikt ordning efter ankomstdatum.

Hur som: I måndags morse bara några dagar efter intervjun vid ambassaden så plingade det till i sambons mejlbox och beskedet var färdigt. Två års tillfälligt uppehållstillstånd. Jag är givetvis överlycklig över att det gick så mycket snabbare än vad vi hade ställt in oss på, men jag tycker det är underligt att vi får beslut så snabbt när vissa har väntat mer än ett år.

Sammanfattningsvis:

waow grattis. det var raket snabb.
vilken land det gäller?
har ni gift er?

jag har vänta i 7månad. så förbannad man blir.
kan inte lita på migrationsverket.
visa kan får snabba beslut. vad är fel på dom
Citera
2014-01-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vic2013
waow grattis. det var raket snabb.
vilken land det gäller?
har ni gift er?

jag har vänta i 7månad. så förbannad man blir.
kan inte lita på migrationsverket.
visa kan får snabba beslut. vad är fel på dom

Vi har ansökt från USA, och vi är varken gifta eller har begärt förtur.
Citera
2014-01-19, 20:37
Medlem
Citat:
Vi har ansökt från USA, och vi är varken gifta eller har begärt förtur.

Sjukt Grattis som fan från en avundsjuk själ!

Vad skrev ni i ert bifogade 250-sidor långa dokument?
Citera
2014-01-19, 20:53
Medlem
Citat:

Sammanfattningsvis:

Ja du.. Tydligen så trodde man att det är 10 månaders väntetid för allihopa som ansöker för anknytning men uppenbart så är det inte så. Nu har jag gift mig vilket innebär tydlig kännedom innan frieri, frågat efter hennes hand, vigsel, bröllopsfest, bott tillsammans och fortfarande efter fyra månader ingen handläggare, väldigt märkligt hur Migrationsverket tänker här. Dessutom så kan jag inte besöka henne nu heller då jag inte tjänstgjort i mitt hemland, får endast åka dit en gång per år
Citera
2014-01-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Sjukt Grattis som fan från en avundsjuk själ!

Vad skrev ni i ert bifogade 250-sidor långa dokument?

Tack, jag är ledsen att saker och ting inte går lika smidigt för alla, uppenbarligen är det möjligt att ta snabba beslut (vi fick mejl om att beslut var taget 8.20 en måndagsmorgon) så någon måste ha haft en produktiv dag på jobbet.
Vi bifogade allt vi kunde komma på för att stödja vår berättelse; lista på var och när vi träffats (det blev ett par sidor...) sms-historik, kontoutdrag för att styrka gemensamma utgifter och restaurangbesök, överföringar av hyra etc då vi levde tillsammans, ett par foton, flygbiljetter för gemensamma resor etc.
Vi skrev ett antal detaljerade sammanfattningar som var lättöverskådliga. Med sidhänvisningar till originalinformationen för att underlätta arbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Ja du.. Tydligen så trodde man att det är 10 månaders väntetid för allihopa som ansöker för anknytning men uppenbart så är det inte så. Nu har jag gift mig vilket innebär tydlig kännedom innan frieri, frågat efter hennes hand, vigsel, bröllopsfest, bott tillsammans och fortfarande efter fyra månader ingen handläggare, väldigt märkligt hur Migrationsverket tänker här. Dessutom så kan jag inte besöka henne nu heller då jag inte tjänstgjort i mitt hemland, får endast åka dit en gång per år

Vilket land söker du ifrån? Jag har som sagt en känsla att ansökningar från USA behandlas betydligt snabbare än ansökningar från andra länder, men som sagt, bara en känsla.

EDIT pinsamma stavfel
Senast redigerad av johalanta 2014-01-20 kl. 17:53.
Citera
2014-01-20, 19:11
Medlem
purpleladys avatar
Först och främst, grattis Johalanta! och jag menar det!

VAD beror denna prioritering på? Jag förstår verkligen inte. Kan det ha med ambassaden att göra? På något sätt så måste väl personalen på ambassaden (intervjun) sammanställa intervjun och ge besked till svenska MiV. Jag tänker att intervjun är väl ändå rätt avgörande? Kroppsspråk, intryck, reaktioner på frågor, handsvett (haha), ja ni fattar.
Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske har amerikanarna ett annat system än ambassader i Afrika, Asien, Sydamerika.... äh, inte fan vet jag, jag bara spekulerar...

.. men att MiV tar ansökningarna i datumordning KAN ju inte stämma, uppenbarligen.
Och visst, våra ärenden hamnar ju på olika kontor runtom i Sverige men.. nä. Att vissa får vänta i 8 månader och andra i bara ett par dagar måste ha en annan orsak.
Citera
2014-01-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
Först och främst, grattis Johalanta! och jag menar det!

VAD beror denna prioritering på? Jag förstår verkligen inte. Kan det ha med ambassaden att göra? På något sätt så måste väl personalen på ambassaden (intervjun) sammanställa intervjun och ge besked till svenska MiV. Jag tänker att intervjun är väl ändå rätt avgörande? Kroppsspråk, intryck, reaktioner på frågor, handsvett (haha), ja ni fattar.
Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske har amerikanarna ett annat system än ambassader i Afrika, Asien, Sydamerika.... äh, inte fan vet jag, jag bara spekulerar...

.. men att MiV tar ansökningarna i datumordning KAN ju inte stämma, uppenbarligen.
Och visst, våra ärenden hamnar ju på olika kontor runtom i Sverige men.. nä. Att vissa får vänta i 8 månader och andra i bara ett par dagar måste ha en annan orsak.

Vi "fick" handläggare den 27 dec, tydligen så var det bara någon som ska tilldela ärendet till en annan handläggare som ska ta beslut. Vi har förtur pga graviditet, och jag har 4 månader kvar. Fattar inte hur en del kan få svar så snabbtoch jag som e gravid måste vänta...... pojkvän från usa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in