2014-01-04, 14:21
Medlem
Är det bara för läkarna att köra på med att skriva ut med förmån när det gäller vuxna (som fått diagnosen i vuxen ålder)? Står i FASS och i TLV:s beslut att "[Elvanse] [s]ubventioneras endast för barn i åldern 6 år och äldre när svar på tidigare behandling med metylfenidat bedöms vara kliniskt otillräckligt, och för ungdomar vars symtom kvarstår i vuxen ålder och som haft klar nytta av behandlingen" (hur nu det ens ska tolkas). Ritalin och Strattera har jag testat och fick inte ut något av det så de villkoren klarar jag utmärkt. Men är detta med vuxna patienter något det ska tjafsas om från myndigheternas sida?
Citera
2014-01-04, 14:40
Medlem
Svårt att säga. För mig såg det ut såhär: Utredning. Ritalin, Strattera, Concerta. Taskig effekt samt ej övergående biverkningar på samtliga. Nu återstod Metamina, men pga licens så fick det först bli Elvanse, som ej är licensbelagt och tack-o-lov numera subventionerat på högkostnadsskyddet. Fick 30mg/dag ordinerat för 8 veckor. Höjde till 90mg efter ett par dagar, vilket resulterade i behov av nytt recept med större mängd, vilket inte var nåt problem.
Citera
2014-01-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Svårt att säga. För mig såg det ut såhär: Utredning. Ritalin, Strattera, Concerta. Taskig effekt samt ej övergående biverkningar på samtliga. Nu återstod Metamina, men pga licens så fick det först bli Elvanse, som ej är licensbelagt och tack-o-lov numera subventionerat på högkostnadsskyddet. Fick 30mg/dag ordinerat för 8 veckor. Höjde till 90mg efter ett par dagar, vilket resulterade i behov av nytt recept med större mängd, vilket inte var nåt problem.
Men jag förmodar att du är vuxen och även fick diagnosen i vuxen ålder? I så fall är du i tämligen exakt samma situation som jag (för mig var det dock Concerta, Ritalin, Strattera och därefter faktiskt Metamina, men sedan pga. vissa skäl ett avbrott i den behandlingen och efter det ett långt uppehåll som gör att jag är tveksam till om jag kan få en ny licens iom att Elvanse nu finns på marknaden).

90mg tycker jag låter som en rätt bra siffra med tanke på att det då måste bli 3x30mg, vilket gör att man kan ha en viss flexibilitet med dosen. =P
Citera
2014-01-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaTru58
Men jag förmodar att du är vuxen och även fick diagnosen i vuxen ålder? I så fall är du i tämligen exakt samma situation som jag (för mig var det dock Concerta, Ritalin, Strattera och därefter faktiskt Metamina, men sedan pga. vissa skäl ett avbrott i den behandlingen och efter det ett långt uppehåll som gör att jag är tveksam till om jag kan få en ny licens iom att Elvanse nu finns på marknaden).

90mg tycker jag låter som en rätt bra siffra med tanke på att det då måste bli 3x30mg, vilket gör att man kan ha en viss flexibilitet med dosen. =P
Det stämmer. Även dosen är nog i linje med behovet, det är bara effekten som kunde vara mera koncentrerad.
Citera
2014-01-04, 22:49
Medlem
tog en och kände ingenting, tog två och kände nästan inte ett jävla skit. Tog tre, 40mg'are, 120 mg totalt. Sådär nu dagen efteråt sitter jag här helt jävla förstummad över vilken skjuts man fick, det tog bara lång tid att kicka. Långt som fan.

De här är sjukt tunga grejer, ta inte mer bara för att du inte känner något, du kommer få dig en alldeles överdriven skjuts som du sedan får en förbannat äcklig nedkomst utav efteråt. Har grov ängslan och ångest, och en seriös kineskuk.

80mg är en lagom rekreationell dos.
Citera
2014-01-04, 23:05
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbdick
tog en och kände ingenting, tog två och kände nästan inte ett jävla skit. Tog tre, 40mg'are, 120 mg totalt. Sådär nu dagen efteråt sitter jag här helt jävla förstummad över vilken skjuts man fick, det tog bara lång tid att kicka. Långt som fan.

De här är sjukt tunga grejer, ta inte mer bara för att du inte känner något, du kommer få dig en alldeles överdriven skjuts som du sedan får en förbannat äcklig nedkomst utav efteråt. Har grov ängslan och ångest, och en seriös kineskuk.

80mg är en lagom dos.

Känner igen det där, fast jag känner först som en kall blåst över armarna, och som ett stort jävla lugn som gör att bara man själv finns i världen. Sen kommer orgasmliknande känslor och gåshud över hela kroppen, vilket gör det omöjligt att sitta still, man bara ormar sig lite hela tiden för att det känns så jäkla nice. Och så på det den mest underbara koncentrationsförmåga jag nånsin haft. I 30 minuter.

Det var 60 mg det, 15 min efter att jag tog den andra tabletten satt jag bara och gnydde tyst för mig själv med slutna ögon i ren extas. 120 mg skulle få mig att tala i tungor och gå på porrklubb (är tjej).

Det som är intressant är hur ofarligt och subtilt det först verkar, men hur gräsligt starkt det faktiskt är. Jag blev helt personlighetsförändrad. I retrospekt skulle jag nog ha testat det hemma snarare än jobbat med det i kroppen. Men, som sagt, det är nog väldigt individuellt och jag har nog en ovanligt låg tolerans.
Citera
2014-01-05, 02:59
Medlem
Verkar som man lika gärna kunde tagit hela dagsdosen metamina i ett svep för att få elvanses så kallade depoeffekt. Visst metamina peakar efter 1-2 timmar istället för elvanses 3-4 timmar. Elvanse har inte lika skarp kurva på peaken oxå. Men annars verkar dom ganska likvärdiga.

Verkar mer som att elvanse är gjord för att vara mindre missbruks vänlig än för nån depoteffekt.
Citera
2014-01-05, 06:52
Medlem
Tjacktorskens avatar
Säger jg själv att du inte får en långverkande effekt om du slänger i dig all Metamina samtidigt.

Smidigt som fan för alla som vill missbruka det men metaminan borde komma i depotform. Ska man ha ett fungerande liv och så vidare så kan man inte gå runt med en dosettjävel och fylla på. Ska själv börja pissa för att få metamina men elvanse verkar vara ett bra alternativ men jag tycker att maxdosen är aningen för låg. Åt 75-80 mg Metamina när jag körde det och det var ingen overkill och om man ska räkna ut ekvivalent hur mycket elvanse det motsvarar så är det en jävla massa mer än 75-80 mg.
Citera
2014-01-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Säger jg själv att du inte får en långverkande effekt om du slänger i dig all Metamina samtidigt.

Smidigt som fan för alla som vill missbruka det men metaminan borde komma i depotform. Ska man ha ett fungerande liv och så vidare så kan man inte gå runt med en dosettjävel och fylla på. Ska själv börja pissa för att få metamina men elvanse verkar vara ett bra alternativ men jag tycker att maxdosen är aningen för låg. Åt 75-80 mg Metamina när jag körde det och det var ingen overkill och om man ska räkna ut ekvivalent hur mycket elvanse det motsvarar så är det en jävla massa mer än 75-80 mg.
Tillverkarnas rekommenderade "maxdoseringar" som står angivna i produktresumén är inget som seriösa och erfarna läkare tar på dödligt allvar. Nu är det förstås inte alla läkare som faller i den kategorin, men det är en annan femma.
Citera
2014-01-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken

Det är ju det jag menar?
Elvanse verkar med en fördröjd maxkoncentration (3-4timmar) men annars är det ingen depoeffekt exakt som metamina. Tycker det är konstigt för i ekvivalent dos så får man ju en större kick utav elvanse, metaminan kan man ju strö ut under dagen.
Citera
2014-01-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Känner igen det där, fast jag känner först som en kall blåst över armarna, och som ett stort jävla lugn som gör att bara man själv finns i världen. Sen kommer orgasmliknande känslor och gåshud över hela kroppen, vilket gör det omöjligt att sitta still, man bara ormar sig lite hela tiden för att det känns så jäkla nice. Och så på det den mest underbara koncentrationsförmåga jag nånsin haft. I 30 minuter.

Det var 60 mg det, 15 min efter att jag tog den andra tabletten satt jag bara och gnydde tyst för mig själv med slutna ögon i ren extas. 120 mg skulle få mig att tala i tungor och gå på porrklubb (är tjej).

Det som är intressant är hur ofarligt och subtilt det först verkar, men hur gräsligt starkt det faktiskt är. Jag blev helt personlighetsförändrad. I retrospekt skulle jag nog ha testat det hemma snarare än jobbat med det i kroppen. Men, som sagt, det är nog väldigt individuellt och jag har nog en ovanligt låg tolerans.

Jag brukar få spänd käke på amfetaminer, precis som vem som helst, men jag har aldrig varit med om att käken rör på sig okontrollerat, överallt, förutom på mephedrone och nu Vyvanse/Elvanse.

Så igen, om du har Vyvanse/Elvanse och vill ta reda på vilken dosering du ska punda på så rekommenderar jag 80mg! Det beror ju givetvis på hur mycket man väger men, 120, som jag tog, blev inte farligt mycket. Det blev bara lite för starkt, som att bli pissfull.

Och det verkar inte ha samma effekt dagen efter, tog samma 120mg mängd och det blev inte samma skjuts. Det kan vara så att man bygger tolerans mycket snabbare på det här.

Några viktiga saker att veta är att det sägs att man får en snabbare skjuts och bättre upptagning av amfetaminerna i Vyvanse/Elvanse om man äter "Baking Soda", vilket jag tror är natrium bikarbonat på svenska. Den dära kemikalien man kan baka och tvätta med. Hur stark skjuts du kommer att få av Vyvanse/Elvanse beror troligtvis litegrann på vad för tillstånd det är i din magsäck, eftersom lisdexamfetaminet blir omvandlad till dexamfetamin utav enzymer i magsyran. Så lycka till att snorta eller skjuta det.
Senast redigerad av fbdick 2014-01-05 kl. 14:03.
Citera
2014-01-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuked
Det är ju det jag menar?
Elvanse verkar med en fördröjd maxkoncentration (3-4timmar) men annars är det ingen depoeffekt exakt som metamina. Tycker det är konstigt för i ekvivalent dos så får man ju en större kick utav elvanse, metaminan kan man ju strö ut under dagen.

Har inte använt mig av metamina men detta låter lite märkligt. I så fall är jag helt immun mot dexamfetamins "kick" som du pratar om. Jag märker ju att det börjar verka men handlar mer om att hjärnan går från mosig till klar. (Bra liknelse: känns som blodet i hjärnan går från sirap till vatten)

Har ju provat lite olika doseringar men inte känt någon subjektivt positiv känsla någon gång, det lättar eventuell ångest men någon signifikant glädjekänsla går inte att tala om. Nu är det ju inte det som är den huvudsakliga meningen förvisso, och i längden känns det positivt att det inte blir så för mig, men det är ju ändå märkligt med tanke på hur många som verkar känna dessa subjektiva känslomässiga förhöjningar. Minns inte att jag läst om detta när jag läst runt på amerikanska forum, konsensus verkar vara att Vyvanse i princip inte kan ge upphov till något "hög". Era upplevelser ska kanske betraktas som outliers i datan.

Hypoteser till varför jag inte känner liknande? På metylfenidat kan jag helt klart känna det ni nu beskriver. Alla de här klassiskt jobbiga sakerna som käken, torr käft o.s.v. De gångerna jag provat ta högre dos elvanse (för att se om det fungerar bättre) så har jag på min höjd blivit mer trött och seg än på lägre. 80 mg verkar inte ge mig speciellt mycket i det mentala, utöver lägre mg, förutom mer vasoconstriction. Möjligt att jag blir lite mer "jittery".
Senast redigerad av hellsis666 2014-01-05 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in