2014-01-08, 21:49
Medlem
Vet inte om nån här ha sagt det redan men...

Dra till Vegas och satsa allt på svart.
Citera
2014-01-08, 21:52
Medlem
En "STOR" summa pengar? Lägg ner ! 2 mille får du inte ens en billig 1a i Göteborg för! Lägg pengarna till din pensionsparning och börja jobba istället
Citera
2014-01-08, 22:43
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkismannen
Om du vänder på lotten står antagligen all info där. Det brukar det göra. Annars är det bara att gå in på svenska spels hemsida.

Gällande skatt så är lotterivinster skattefria, se IL 8:3.

Som jag har förstått det så är "vinsten" som står redan "skattad och klar".. så är det med all spel (te.x. travet/V75).
Citera
2014-01-08, 22:57
Medlem
Alla pengavinster genom Svenska Spel är skattefria. Det du vinner, vinner du.
Citera
2014-01-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
Tyvärr så är jag inte benägen att hålla med, om du tittar på postkodslotteriet så har jag i alla fall aldrig sett att de har kommit hem till någon mamma i 25års åldern med cigarettfärgade-tapeter och en unge i famnen, i något sunkigt miljonprojektsområde? Jag har aldrig sett det,du måste kunna hålla med om att folk som bor i villa, har det ganska fint hemma och är i den äldre delen av livet som är de som överrepresenterar i programmet.

Det är precis det jag har skrivit.

De enda man får se i postkodlotteriet är de som redan har det bra ställt, medans det egentligen mest är de som har det dåligt ställt som spelar.
Kanske vill de att programmet ska se "rent" ut, för de tycker att fattiga människor är smutsiga. Eller så vill de locka fler rika som kunder som har råd med flera lotter var till alla som bor i villan?

Den dagen man få se vanliga människor vinna pengar så blir jag glad.
Citera
2014-01-09, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Det är precis det jag har skrivit.

De enda man får se i postkodlotteriet är de som redan har det bra ställt, medans det egentligen mest är de som har det dåligt ställt som spelar.
Kanske vill de att programmet ska se "rent" ut, för de tycker att fattiga människor är smutsiga. Eller så vill de locka fler rika som kunder som har råd med flera lotter var till alla som bor i villan?

Den dagen man få se vanliga människor vinna pengar så blir jag glad.

Angående att de människor som får hem gigantiska kuvert fyllda med checkar bor flott, eller att de är rika? Knappast! Det är klassiska medel/undre medelklassfamiljer som har det fult inrett och åker till Thailand en gång om året för att lyxa upp tillvaron med All inclusive, Pad Thai och paraplydrinkar.

Att inga miljonprojektsbor spelar på miljonlotteriet kanske inte är så värst märkligt, de har helt enkelt inte råd att prioritera spel framför andra nödvändigheter så som mat och räkningar.

Sammanfattningsvis vill jag nog avsluta med att säga: bara för att du bor i en villa är du väl för-fan inte rik?

OnT: Grattis till vinsten! Se till att förvalta den bra, köp inga bilar eller onödigt trams som kostar dig mer än de ger. Se det som din chans i livet att tjäna en hacka; låt pengarna arbete åt dig! Kontakta en placeringskonsult om du inte har tid/lust att läsa in dig på området.
Citera
2014-01-09, 11:43
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Uppenbarligen klarar en medelsvensson av att leva ett helt liv på 8 miljoner.

Nej, det är inte uppenbart. Medelsvensson består dels av människor som arbetar, som oftast tjänar betydligt mer än så. Dels av människor som lever på bidrag, och har 0 kr i arbetsinkomst. Även bland de som förvärvsarbetar så är det vanligt att man får olika typer av bidrag (barnbidrag, ROT etc.) För att göra en relevant jämförelse, så måste du räkna med alla bidrag och subventioner som andra får, som TS inte automatiskt har rätt till. På samma vis med arv och gåvor etc. eftersom de inte är jämt fördelade bland befolkningen (d v s det går inte att anta att TS kommer att få ett medelvärde av vad andra får).

Dessutom så är det inte alla som anser att "överleva" är det samma som att "leva". Att snåla och leva på falukorv är för många människor att "överleva". Inte att "leva".

Citat:
Du blandar ihop vad som räcker för DIG eller för medelsvensson med vad som är möjligt.

Ja, jag utgår ifrån mig själv. 40 mille är i överkant, om motivet endast är att överleva utan andra inkomster än hans lotterivinst.

Men även om man bor och lever jättebilligt, så krävs det mer än 2 mille för att slippa ekorrhjulet. Avkastningen på 2 miljoner (med SWR på 4%) blir mindre än 5000 per månad efter skatt. Och det är en direkt förlustaffär att börja ta ut av grundkapitalet innan pensionsåldern (om man förutsätter att TS inte redan är pensionär, eller drabbad av terminal sjukdom).

Citat:
Jag lever utmärkt på avkastningen på 2 miljoner. Förra året var min nettoinkomst 355000 och jag sparade 243000. Jag har alltså levt på 112000. Något dyrare än året före, men så har jag inte bara gjort 7 relativt dyra utlandsresor till diverse ställen i Europa och Asien, utan även betalt årets första resa. Jag brukar resa mycket, men inte så korta och dyra resor utan reser hellre länge och billigt. Men damen får ju säga sitt också.

Du påstår alltså att du har en avkastning på ditt kapital som ligger över 25% före skatt.

355 000 kr netto x 0,7 (30% kapitalvinstskatt) = 507 143 kr brutto

507 143 kr / 2 000 000 kr = 0,2535714 = 25% före skatt

Det är knappast realistiskt att anta att TS kommer att komma upp i en sådan avkastning. Normalt så räknar man med en SWR på 3-4%. Med normal SWR så får TS som sagt ut mindre än 5000 kr per månad i avkastning.

Citat:
Safe Withdrawal Rate på 4% ger 80.000 om året på 2 miljoner, vilket jag lätt lever på. Och ja, aktier är inflationsjusterade då det är reella tillgångar.

Nej, SWR på 4% ger 56 000 kr i nettoinkomst per år efter kapitalvinstskatt.

För att leva på detta krävs att du redan har ett extremt billigt boende, att du är beredd att leva på nudlar samt att du handlar dina kläder på Lidl. Om TS inte redan har ett extremt billigt boende, så betyder det att han måste flytta till en sunkig etta långt ute på landet. Jag är skeptisk till att det över huvud taget går att få ihop ekvationen, om man skall leva inom samhällets gränser.

Om vi skall diskutera i dessa extremer, så kan jag lika gärna hävda att det går att bli ekonomiskt oberoende med 0 kr i kapital. Det är bara att bli hemlös och leva på att panta burkar.

Citat:
DU ja. Det betyder ju bara att DU behöver 40 mille.

Precis. Det är det jag skrev ju. För TS kanske det räcker med 15-20 miljoner. Men såvida han inte är extremt utfattig i dagsläget, så kommer hans levnadsstandard att sänkas oerhört, om han endast skall leva på avkastningen av 2 mille.

Vad JAG anser mig behöva för att känna mig ekonomiskt oberoende är ett påstående.

Vad som krävs för att NÅGON skall vara ekonomiskt oberoende, tekniskt sett, är ett annat påstående.

Dessa påståenden är separata från varandra. Jag skrev att du har rätt i fråga om vad du skrev angående mitt första påståendet, men fel i fråga om det andra.

Citat:
Jag hoppas att du inte jobbar ihjäl dig, men hur hade du annars tänkt tjäna 133000 kronor i månaden efter skatt?

Jag har inte tänkt tjäna 133 000 kr i månaden efter skatt. Jag kan inte se grunden till att du gång på gång tar upp mitt eventuella lönerarbete i diskussionen. Vad har det att göra med vad jag anser mig behöva för att kunna känna mig ekonomiskt oberoende?

Citat:
Vilket personangrepp menar du?

Personangrepp var kanske att ta i, men ogrundade antaganden om att jag arbetar ihjäl mig och aldrig kommer att nå mina mål (minns inte exakt hur du formulerade dig) tillför knappast diskussionen någonting av värde.

Citat:
Oroa dig inte för mig, jag har min ekonomi i ordning, trots min bristande intelligens.

Det låter bra. Gratulerar!

Citat:
Några snabba sökningar:

https://www.flashback.org/sok/a:celeno%20utgifter
https://www.flashback.org/sok/a:celeno%20ekonomiskt%20oberoende

God afton på dig också.

I de trådar du länkar (har dock endast hunnit ögna igenom ett fåtal) så beskriver du hur man kan ansamla kapital genom att snåla och utbilda sig, förvärvsarbeta, bygga kontaktnät, investera smart etc. Hårt arbete och en massa självuppoffrande alltså. Du beskriver inte hur man kan leva arbetsfritt (d v s utanför ekorrhjulet) på avkastningen av 2 miljoner kr.

God förmiddag

Citat:
Ursäkta, men vem som argumenterar aggressivt och kör med personangrepp går nog att diskutera. Vill du diskutera investeringar och aktier så finns det ett delforum för det.

Jag upplever själv att jag argumenterar sakligt, men ber om ursäkt om så inte är fallet. Jag vill inte diskutera investeringar och aktier i allmänhet, utan endast i den mån det är relevant för TS. Dina påståenden blir inte mer rätta av att du försöker undvika diskussionen genom att antyda att den är off-topic.

Trådens diskussion (som jag har uppfattat den) handlar om hur man anser att TS skall använda sin lotterivinst. Om han skall kunna få någon nytta av de förslag som presenteras, så är det viktigt att de är korrekta. Med andra ord, så kan det bli väldigt olyckligt, om TS skulle få intrycket att han kan leva gott på sina 2 mille under resten av livet, utan att fortsätta spara och arbeta hårt. Det är detta jag har försökt tydliggöra.
Citera
2014-01-09, 12:06
Medlem
Kasperskys avatar
Spara pengarna bara? Investera i aktier om du har kunskap om det, se till att du inte förlorar pengar på det bara.
Citera
2014-01-09, 13:41
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Medelsvensson består dels av människor som arbetar, som oftast tjänar betydligt mer än så
Halva Sveriges befolkning tjänar inte mer än så. Att påstå att halva svenska befolkningen lever hela sitt liv genom att hanka sig fram och äta falukorv är ganska märkligt. Kan såklart vara sant, och i så fall är det tragiskt.
Citat:
Dessutom så är det inte alla som anser att "överleva" är det samma som att "leva". Att snåla och leva på falukorv är för många människor att "överleva". Inte att "leva".
Det beror på helt andra saker än inkomsten.

Det är inte utgifter och prylar som ger lycka. Det finns givetvis undantag även om shopaholics har ett beteende som inte är friskt.

Du, precis som alla andra som käftar emot mig en gång i månaden, vet egentligen mycket väl att man inte blir lycklig av prylar.
Citat:
Men även om man bor och lever jättebilligt, så krävs det mer än 2 mille för att slippa ekorrhjulet.
Nope.
Citat:
Avkastningen på 2 miljoner (med SWR på 4%) blir mindre än 5000 per månad efter skatt.
Bara om man är dum nog att ha pengarna i en VP-depå istället för en ISK.
Citat:
Och det är en direkt förlustaffär att börja ta ut av grundkapitalet innan pensionsåldern (om man förutsätter att TS inte redan är pensionär, eller drabbad av terminal sjukdom).
Håller du dig till 4% är det större odds att du dör än att pengarna tar slut. Det är tillräckligt bra odds för att jag skall känna mig trygg.

Vill man ha högre trygghet än så så måste man tyvärr låsa in sig på något hem. Det finns inget i livet, inte ens livet självt, som är 100% säkert.
Citat:
Du påstår alltså att du har en avkastning på ditt kapital som ligger över 25% före skatt.
Nej, det har jag aldrig påstått eftersom jag tjänar pengar på att jobba.
Citat:
355 000 kr netto x 0,7 (30% kapitalvinstskatt) = 507 143 kr brutto
Man betalar inte kapitalvinstskatt i en ISK. Men i vilket fall som helst så var 355000 kronor min lön.
Citat:
Det är knappast realistiskt att anta att TS kommer att komma upp i en sådan avkastning.
Nej, det är mycket riktigt.
Citat:
Normalt så räknar man med en SWR på 3-4%. Med normal SWR så får TS som sagt ut mindre än 5000 kr per månad i avkastning.
Kul att du har börjat googla i alla fall. Nyligen skrev du Vore ju synd om han följde dina råd, och sedan fann att han endast fick ut typ 10 lax i månaden, dvs du tyckte att "endast" 120000 i årlig avkastning på 2 miljoner är dåligt.

Men det är klart, då du kan förutspå börsen så tillhör du säkert flashbackgänget som gör över 100% årligen. Synd bara att du inte lärt dig hur skatt och inflation funkar men det kommer väl.
Citat:
Nej, SWR på 4% ger 56 000 kr i nettoinkomst per år efter kapitalvinstskatt.
Nej. Inte ens i en VP-depå betalar man 30% på 80.000, utan max 24%.
Citat:
Jag är skeptisk till att det över huvud taget går att få ihop ekvationen, om man skall leva inom samhällets gränser.
Jag vet att du är skeptiskt men då jag själv är ett levande bevis, och en stor mängd studenter tex, så spelar det mycket liten roll vad du tycker.

Men låt säga att 80.000 om året inte räcker utan man behöver 160.000. Hur dubblar man 2 miljoner enklast?

1. Man investerar dem och sparar ytterligare.

2. Man bygger ett asa-tempel.
Citat:
Om vi skall diskutera i dessa extremer, så kan jag lika gärna hävda att det går att bli ekonomiskt oberoende med 0 kr i kapital. Det är bara att bli hemlös och leva på att panta burkar.
Ja, visst går det, även om jag inte anser att man är oberoende om man är beroende av att hitta tillräckligt många burkar.
Citat:
Precis. Det är det jag skrev ju. För TS kanske det räcker med 15-20 miljoner. Men såvida han inte är extremt utfattig i dagsläget, så kommer hans levnadsstandard att sänkas oerhört, om han endast skall leva på avkastningen av 2 mille.
Det är ju möjligt. Jag vet inget om TS levnadsstandard. Jag vet dock att materiell levnadsstandard har väldigt lite att göra med hur bra man lever och/eller hur lycklig man är med sitt liv.

Jag vet också att de utgifter man skaffat sig har väldigt lite att göra med vilken materiell standard man har.

Med andra ord; man kan ha ganska hög standard med ganska låga utgifter.
Citat:
Vad JAG anser mig behöva för att känna mig ekonomiskt oberoende är ett påstående. Vad som krävs för att NÅGON skall vara ekonomiskt oberoende, tekniskt sett, är ett annat påstående. Dessa påståenden är separata från varandra. Jag skrev att du har rätt i fråga om vad du skrev angående mitt första påståendet, men fel i fråga om det andra.
Du påstår att det inte är möjligt, jag påstår att du har fel.
Citat:
Jag har inte tänkt tjäna 133 000 kr i månaden efter skatt. Jag kan inte se grunden till att du gång på gång tar upp mitt eventuella lönerarbete i diskussionen. Vad har det att göra med vad jag anser mig behöva för att kunna känna mig ekonomiskt oberoende?
Du kände dig inte trygg förrän du hade 40 miljoner skrev du. 40 miljoner ger 133000 i månaden give or take.

Frågan är hur du någonsin skall känna dig trygg och varför du behöver 133000 i månaden för detta.

Känner du dig trygg med ett lönearbete, men inte med 10 miljoner?

Om du blir arbetslös med 0 miljoner, hur trygg känner du dig då?

Hoppas du inte jobbar på SAAB.
Citat:
Du beskriver inte hur man kan leva arbetsfritt (d v s utanför ekorrhjulet) på avkastningen av 2 miljoner kr.
Jo, det gör jag men enklast är att länka till http://www.mrmoneymustache.com/
Citat:
Jag upplever själv att jag argumenterar sakligt, men ber om ursäkt om så inte är fallet.
Du argumenterar sakligt men lipa inte över tonen när du själv inte kan avhålla dig till att vara nedlåtande.
Citat:
Trådens diskussion (som jag har uppfattat den) handlar om hur man anser att TS skall använda sin lotterivinst.
Sin fiktiva lottovinst, men visst, det är väl att bry sig om detaljer, vilket jag inte gör.
Citat:
Om han skall kunna få någon nytta av de förslag som presenteras, så är det viktigt att de är korrekta. Med andra ord, så kan det bli väldigt olyckligt, om TS skulle få intrycket att han kan leva gott på sina 2 mille under resten av livet, utan att fortsätta spara och arbeta hårt. Det är detta jag har försökt tydliggöra.
Ok, om din poäng är att 2 miljoner inte räcker om man inte anstränger sig alls, utan om man fortsätter leva vårdslöst och utan att tänka så behöver man mer, kanske hela 40 miljoner. Då har du helt rätt.

Men jag argumenterar emot alla som säger att det inte går att leva gott på avkastningen på 2 miljoner. För det gör det.

Inte om man lever för att imponera på grannarna, men om man lever för sin egen skull.
Citera
2014-01-09, 14:01
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ok, om din poäng är att 2 miljoner inte räcker om man inte anstränger sig alls, .. Då har du helt rätt.

Det är detta som var diskussionen, som jag uppfattade den.

Citat:
Men jag argumenterar emot alla som säger att det inte går att leva gott på avkastningen på 2 miljoner. För det gör det.

Här har du rätt. Om vi utgår ifrån din definition av att leva "gott". Och om man anser att det är ett gott liv att panta burkar, så behöver man som sagt endast 0 kr. (Tillgången på pantburkar betraktar jag som ungefär lika stabil som våra finansiella marknader.)

Men det är endast TS som kan avgöra vad som är rätt eller fel, utifrån hans egen uppfattning av vad det innebär att leva gott. Jag inser att vi båda haft fel i våra påståenden.

Fakta är att man måste ta ut pengar för att leva av dem. Man kan inte äta medel som är innestående i en kapitalförsäkring. Om jag kan investera mina egna pengar på ett sätt som gör att jag kan ta ut avkastning kontinuerligt, utan att betala någon skatt, så är du varmt välkommen att utbilda mig.

I övrigt så avstår jag respektfullt ifrån att argumentera vidare med dig, då jag upplever att du blandar ihop resonemang, lägger ord i munnen på mig och inte ens förstår skillnaden mellan medel- och medianvärde, eller arbetsfri inkomst och lönearbete. Jag kan inte se hur det skall kunna tillföra TS något av värde. Vill du diskutera vidare, så tar vi det via PM. Och i så fall så får du först bemöda dig om att läsa igenom det jag skriver ordentligt, och rätta alla uppenbara fel och sammanblandningar i det du svarat ovan.
Citera
2014-01-09, 14:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Fakta är att man måste ta ut pengar för att leva av dem. Man kan inte äta medel som är innestående i en kapitalförsäkring. Om jag kan investera mina egna pengar på ett sätt som gör att jag kan ta ut avkastning kontinuerligt, utan att betala någon skatt, så är du varmt välkommen att utbilda mig.
Du kan ta ut pengar ur en KF eller ISK. De är inte låsta för livet. Åter igen: Plockar du bara ut 4% så räcker dina pengar resten av ditt liv. Frågan är då hur stort kapital man behöver för att leva på 4%. Du behöver 40 miljoner säger du.
Citat:
I övrigt så avstår jag respektfullt ifrån att argumentera vidare med dig, då jag upplever att du blandar ihop resonemang, lägger ord i munnen på mig och inte ens förstår skillnaden mellan medel- och medianvärde, eller arbetsfri inkomst och lönearbete. Jag kan inte se hur det skall kunna tillföra TS något av värde. Vill du diskutera vidare, så tar vi det via PM. Och i så fall så får du först bemöda dig om att läsa igenom det jag skriver ordentligt, och rätta alla uppenbara fel och sammanblandningar i det du svarat ovan.
Du slipper, med all respekt. Jag vet skillnaden mellan medel och median, du kanske skulle slå upp medianlönen i Sverige när du ändå håller på att googla. Jag är också ganska påläst när det gäller arbetsfri inkomst. Om du inte tycker det är kul att argumentera med folk för att de, i din mening, inte vet skillnaden mellan medel och median, så kanske du själv skulle lära dig de begrepp du använder, som depå, skatt och inflation.

Uppenbara fel och sammanblandningar, menar du att du inte förespråkade att bygga ett asa-tempel före att investera pengarna? Kallade du inte det till och med tråkigt och "gay" att investera?
Citera
2014-01-10, 01:41
Medlem
Klargörande
1. Skummade snabbt igenom tråden och ingen har vad jag såg nämnt att det även finns trisslotter för 40kr (vid speciella tillfällen, mors dag, fars dag, jul) Möjligt att dem kan ge 2.000.000 direkt på skrapet? Högsta vinsten DIREKT på skrapet är iaf 10 mille på dessa Triss för 40:-... Det framgår tydligt på själva skrapområdet på lotten. Har ingen framför mig så kan inte kontrollera vinstplanen just nu. Såg bara att någon tidigt i tråden visade vinstplanen för vanlig enkel o dubbeltriss.

2. Högsta vinsten ett ombud Kan betala ut är 20.000. 1 kr mer och terminalen låser sig så att ombudet måste ringa upp supporten som i sin tur talar med kunden, därefter låser supporten upp terminalen och kunden måste gå till banken. Denna säkerhet infördes för 1-2 år sedan efter att ett flertal bedrägerifall skett.
Detta är ändrat, var tidigare 10.000 som någon påpekade. Vinster mellan 1001 kr och 20.000 kan ombudet neka, allt därunder ska betalas ut på plats.

Ja, jag har jobbat med svenska spel i 7 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in