Citat:
Ursprungligen postat av
vasadueller
Vad spelar medelinkomsten från ett helt arbetsliv för roll i sammanhanget, när man pratar om att leva på avkastningen av en investering?
Uppenbarligen klarar en medelsvensson av att leva ett helt liv på 8 miljoner.
Citat:
så räcker inte kombinationen av 2 mille, och den avkastning man kan få ut innan man använt upp dem, till att bli ekonomiskt oberoende för resten av livet (såvida man inte är 70+).
Du blandar ihop vad som räcker för DIG eller för medelsvensson med vad som är möjligt.
Jag lever utmärkt på avkastningen på 2 miljoner. Förra året var min nettoinkomst 355000 och jag sparade 243000. Jag har alltså levt på 112000. Något dyrare än året före, men så har jag inte bara gjort 7 relativt dyra utlandsresor till diverse ställen i Europa och Asien, utan även betalt årets första resa. Jag brukar resa mycket, men inte så korta och dyra resor utan reser hellre länge och billigt. Men damen får ju säga sitt också.
Safe Withdrawal Rate på 4% ger 80.000 om året på 2 miljoner, vilket jag lätt lever på. Och ja, aktier är inflationsjusterade då det är reella tillgångar.
Citat:
På en punkt har du rätt, nämligen att jag skulle behöva ca 40 mille innan jag kände mig fullständigt (inom rimliga gränser) ekonomiskt oberoende.
DU ja. Det betyder ju bara att DU behöver 40 mille.
Citat:
Sedan kan jag inte förstå varför du tror att jag vill jobba ihjäl mig? Var har jag förespråkat något sådant. Snarare så brukar jag argumentera mot löneslaveri.
Jag hoppas att du inte jobbar ihjäl dig, men hur hade du annars tänkt tjäna 133000 kronor i månaden efter skatt?
Citat:
Däremot så är det inte omöjligt att du själv får jobba och spara hela livet, om du inte besitter högre intelligens än vad du gav uttryck för i din post. Det är ju inte relevant för tråden, men om vi ändå är inne på helt omotiverade personangrepp så...
Vilket personangrepp menar du?
Oroa dig inte för mig, jag har min ekonomi i ordning, trots min bristande intelligens.
Citat:
Jag tog mig friheten att snabbt och översiktligt gå igenom dina 100 senaste inlägg, och där fanns inget som beskriver hur man kan bli ekonomiskt oberoende av 2 miljoner.
Några snabba sökningar:
https://www.flashback.org/sok/a:celeno%20utgifter
https://www.flashback.org/sok/a:celeno%20ekonomiskt%20oberoende
God afton på dig också.
Citat:
Jag hoppas att TS inte går efter vem som argumenterar aggressivast och mest otrevligt. Vore ju synd om han följde dina råd, och sedan fann att han endast fick ut typ 10 lax i månaden till att börja med, och sedan allt mindre i takt med att kapitalet används upp och köpkraften hos pengarna minskar.
Ursäkta, men vem som argumenterar aggressivt och kör med personangrepp går nog att diskutera. Vill du diskutera investeringar och aktier så finns det ett delforum för det.