2014-01-08, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
jo kanske möjligt, men du kan inte ha skrapat fram 100000 x10

Varför inte?
Citera
2014-01-08, 11:07
Medlem
berra17s avatar
ut på klubben och kirra drink luders till kuken ramlar av!!!
Citera
2014-01-08, 11:35
Medlem
Smakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbles75
Min förra detta vann 1 mille på triss. Han skrapade fram 100 000:- och sedan efter en stund såg jag att han inte skrapat den lilla ggr-rutan. Under den stod det x10.
Det var helt sinnessjukt, vi trodde att någon drev med oss. Vi ringde svenska spel för då stod det att man skulle skicka lotten, så fan heller vi hade vågat det

Klockan var runt 17 på em så vi fick rådet att gå till banken direkt på morgonen, vilket vi såklart gjorde.
Dom tog lotten och vi fick sätta oss med en bankman som skulle hjälpa oss. Jag tänkte hela tiden men lönt liksom, lotten är ju inte riktig. När kvinnan som kilat iväg med lotten kom tillbaka sa hon gratulerade hon oss och sen grät jag. Vi var urfattiga, småbarnsföräldrar.

Köpte hus i en liten kommun (billigt hus) eller rättare hade en rejäl kontantinsats i det. Lite annat smått och gott, bil och så.. Sedan var pengarna slut.

TS kan väl ha skrapat fram 1 000 000 x 2?

hahahaha, grattis till vinsten! Men vafan, får man tag på en mindre förmögenhet (som en miljon är) så ska man knåda degen och se till att den växer, inte köpa ny bil.
Citera
2014-01-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
hahahaha, grattis till vinsten! Men vafan, får man tag på en mindre förmögenhet (som en miljon är) så ska man knåda degen och se till att den växer, inte köpa ny bil.

Om vi säger såhär; idag hade jag gjort annorlunda. Lite äldre, lite klokare. Men va fasen det var kul så länge det varade.

Dessutom var det ju exsambon som vann inte jag, så jag mest försökte hänga med i hans svängar
Citera
2014-01-08, 16:59
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Men ändå så är det tydligen dom som har det dåligt ställt de som spelar på dessa spel mest..
Tyvärr så är jag inte benägen att hålla med, om du tittar på postkodslotteriet så har jag i alla fall aldrig sett att de har kommit hem till någon mamma i 25års åldern med cigarettfärgade-tapeter och en unge i famnen, i något sunkigt miljonprojektsområde? Jag har aldrig sett det,du måste kunna hålla med om att folk som bor i villa, har det ganska fint hemma och är i den äldre delen av livet som är de som överrepresenterar i programmet.
Senast redigerad av Smakarsprit 2014-01-08 kl. 17:08.
Citera
2014-01-08, 17:04
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nehepp.

Jo, det gör det.

Jag har skrivit tusentals inlägg om det så det är väl bäst att inte upprepa sig, eftersom det är OT.

Senast JAG räknade så är medelinkomsten för ett helt arbetsliv ca 8 miljoner i dagens penningvärde.

Men du behöver alltså 40 miljoner.

Lycka till. Jag hoppas innerligt att du hinner göra nånting alls innan du jobbat ihjäl dig.

Trots att jag gör mitt bästa så kan jag inte hitta någon logik i ditt inlägg.

Vad spelar medelinkomsten från ett helt arbetsliv för roll i sammanhanget, när man pratar om att leva på avkastningen av en investering?

Jag förstår att du menar att man kan använda upp pengarna under ett antal år, i stället för att investera dem och leva på avkastningen. Men det är inte det som diskuterades. Och även om jag ändrar resonemanget för att passa den situation som du vill diskutera, så räcker inte kombinationen av 2 mille, och den avkastning man kan få ut innan man använt upp dem, till att bli ekonomiskt oberoende för resten av livet (såvida man inte är 70+).

På en punkt har du rätt, nämligen att jag skulle behöva ca 40 mille innan jag kände mig fullständigt (inom rimliga gränser) ekonomiskt oberoende.

Sedan kan jag inte förstå varför du tror att jag vill jobba ihjäl mig? Var har jag förespråkat något sådant. Snarare så brukar jag argumentera mot löneslaveri.

Citera
2014-01-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unirockx
1 000 000 x2

Funderar att spara en del, men har i nuläget en pytteliten 1a o en sketen gammal Volvo, skulle sitta fint att uppgradera lite!

Stämmer det så vill jag först och främst gratulera!

När du jobbat i 10-15 år och börjar tröttna på hamsterhjulet så dyker tankar om siesta upp, det lovar jag dig. Nu beror det givetvis på vart du bor men skäms inte för att lägga minst 50% på en bra och prisvärd bostad som du rent praktiskt kan bo i resten av livet, även om du köper lite billigare lägenhet eller lägger 3 miljoner på en villa så är det ju väldigt ekonomiskt att gå in och casha så mycket du kan. Köp en helt vanlig nybeg bil som du kan trivas med ett par år, när du har 200k kvar av din vinst så känns det sisådär att ha gjort en massförlust bara för att du första året ville ha ett vrålåk så att säga.

Nu har du iallafall 700k i kontanter, bil och bostad. Jobba på som den svensson du är och ta tjänstledigt och flytta till asien ett halvår i stöten för att fylla på dina batterier.
Citera
2014-01-08, 17:31
Medlem
vasaduellers avatar
(Mitt påstående var att 2 mille inte räcker för att ta sig ur ekorrhjulet.)

Citat:
Jo, det gör det.

Jag har skrivit tusentals inlägg om det så det är väl bäst att inte upprepa sig, eftersom det är OT.

Jag tog mig friheten att snabbt och översiktligt gå igenom dina 100 senaste inlägg, och där fanns inget som beskriver hur man kan bli ekonomiskt oberoende av 2 miljoner.

Däremot hittade jag följande:
Citat:
På 2-3 års sikt kan du investera i nästan vad som helst, det är slumpen som avgör hur mycket du tjänar eller förlorar på den tiden.

God afton!

Jag hoppas att TS inte går efter vem som argumenterar aggressivast och mest otrevligt. Vore ju synd om han följde dina råd, och sedan fann att han endast fick ut typ 10 lax i månaden till att börja med, och sedan allt mindre i takt med att kapitalet används upp och köpkraften hos pengarna minskar.
Citera
2014-01-08, 18:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Vad spelar medelinkomsten från ett helt arbetsliv för roll i sammanhanget, när man pratar om att leva på avkastningen av en investering?
Uppenbarligen klarar en medelsvensson av att leva ett helt liv på 8 miljoner.
Citat:
så räcker inte kombinationen av 2 mille, och den avkastning man kan få ut innan man använt upp dem, till att bli ekonomiskt oberoende för resten av livet (såvida man inte är 70+).
Du blandar ihop vad som räcker för DIG eller för medelsvensson med vad som är möjligt.

Jag lever utmärkt på avkastningen på 2 miljoner. Förra året var min nettoinkomst 355000 och jag sparade 243000. Jag har alltså levt på 112000. Något dyrare än året före, men så har jag inte bara gjort 7 relativt dyra utlandsresor till diverse ställen i Europa och Asien, utan även betalt årets första resa. Jag brukar resa mycket, men inte så korta och dyra resor utan reser hellre länge och billigt. Men damen får ju säga sitt också.

Safe Withdrawal Rate på 4% ger 80.000 om året på 2 miljoner, vilket jag lätt lever på. Och ja, aktier är inflationsjusterade då det är reella tillgångar.
Citat:
På en punkt har du rätt, nämligen att jag skulle behöva ca 40 mille innan jag kände mig fullständigt (inom rimliga gränser) ekonomiskt oberoende.
DU ja. Det betyder ju bara att DU behöver 40 mille.
Citat:
Sedan kan jag inte förstå varför du tror att jag vill jobba ihjäl mig? Var har jag förespråkat något sådant. Snarare så brukar jag argumentera mot löneslaveri.
Jag hoppas att du inte jobbar ihjäl dig, men hur hade du annars tänkt tjäna 133000 kronor i månaden efter skatt?
Citat:
Däremot så är det inte omöjligt att du själv får jobba och spara hela livet, om du inte besitter högre intelligens än vad du gav uttryck för i din post. Det är ju inte relevant för tråden, men om vi ändå är inne på helt omotiverade personangrepp så...
Vilket personangrepp menar du?

Oroa dig inte för mig, jag har min ekonomi i ordning, trots min bristande intelligens.
Citat:
Jag tog mig friheten att snabbt och översiktligt gå igenom dina 100 senaste inlägg, och där fanns inget som beskriver hur man kan bli ekonomiskt oberoende av 2 miljoner.
Några snabba sökningar:

https://www.flashback.org/sok/a:celeno%20utgifter
https://www.flashback.org/sok/a:celeno%20ekonomiskt%20oberoende
Citat:
God afton!
God afton på dig också.
Citat:
Jag hoppas att TS inte går efter vem som argumenterar aggressivast och mest otrevligt. Vore ju synd om han följde dina råd, och sedan fann att han endast fick ut typ 10 lax i månaden till att börja med, och sedan allt mindre i takt med att kapitalet används upp och köpkraften hos pengarna minskar.
Ursäkta, men vem som argumenterar aggressivt och kör med personangrepp går nog att diskutera. Vill du diskutera investeringar och aktier så finns det ett delforum för det.
Senast redigerad av Celeno 2014-01-08 kl. 18:15.
Citera
2014-01-08, 18:22
Bannlyst
Citat:
Uppenbarligen klarar en medelsvensson av att leva ett helt liv på 8 miljoner.

Du blandar ihop vad som räcker för DIG eller för medelsvensson med vad som är möjligt.

Jag lever utmärkt på avkastningen på 2 miljoner. Förra året var min nettoinkomst 355000 och jag sparade 243000. Jag har alltså levt på 112000. Något dyrare än året före, men så har jag inte bara gjort 7 relativt dyra utlandsresor till diverse ställen i Europa och Asien, utan även betalt årets första resa. Jag brukar resa mycket, men inte så korta och dyra resor utan reser hellre länge och billigt. Men damen får ju säga sitt också.

Safe Withdrawal Rate på 4% ger 80.000 om året på 2 miljoner, vilket jag lätt lever på. Och ja, aktier är inflationsjusterade då det är reella tillgångar.

DU ja. Det betyder ju bara att DU behöver 40 mille.

Jag hoppas att du inte jobbar ihjäl dig, men hur hade du annars tänkt tjäna 133000 kronor i månaden efter skatt?

Vilket personangrepp menar du?

Oroa dig inte för mig, jag har min ekonomi i ordning, trots min bristande intelligens.

Några snabba sökningar:

https://www.flashback.org/sok/a:celeno%20utgifter
https://www.flashback.org/sok/a:celeno%20ekonomiskt%20oberoende

God afton på dig också.

Ursäkta, men vem som argumenterar aggressivt och kör med personangrepp går nog att diskutera. Vill du diskutera investeringar och aktier så finns det ett delforum för det.

jaha den som sparat mest pengar när han dör vinner eller?
Citera
2014-01-08, 18:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
jaha den som sparat mest pengar när han dör vinner eller?
Eh, nej. Du har nog missat nåt.
Citera
2014-01-08, 21:05
Medlem
Citat:
Vad menar du?

Citat: "Vinstplanen visar vinster som utbetalas efter att fältet med frågetecknet (?) skrapats." (Min fetning)

https://svenskaspel.se/img/pdf/Triss_30kr_A121o_1339.pdf

Herregud, ja, mitt fel. Läste inte ordentligt och då får man skämmas som förmanar andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in