Citat:
Ursprungligen postat av
unirockx
2 000 000 skrapade jag fram, om någon undrade
Hur mycket skatt kommer jag få betala på de? Vore det klokt att lägga det på aktier, sparfond eller något sånt?
Mina planer för vinsten är att betala mina studier, en fin lägenhet, en bil och kanske en dator om pengarna räcker till! Eller bör jag spara pengarna? Är i 20-årsåldern
Lägg dem i lägenhet och billiga indexfonder/ETF:s. (om du inte vet vad dessa är så borde du läsa på om privatekonomi och investerande, samt kanske rådfråga om hur du skall göra av någon mycket kunnig person).
Bil och flashig dator är bortkastade pengar. (värdeminskningen är enorm)
Tänk såhär: vill du arbeta hela ditt liv tills du är 65+ (antagligen 70) och sedan få kass pension, eller börja investera redan nu så att du kan pensionera dig vid 45 eller åtminstone minska på arbetstimmarna? Att slösa allt på horor och knark nu kan vara lockande, men fundera på hur många timmars arbete du slipper göra om du investerar pengarna och lever på dem senare (du kan ju även ta långtidslov, typ resa i asien i halvt år elr nåt).
Tid är pengar, pengar är tid. Slösa inte bort dina pengar, det är samma som att slösa bort sin tid (och din tid är ditt liv). Dessutom blir du lyckligast när du slipper stressa, och arbete är en form av stress. Tänk också på att bilar/elektronik och andra prylar bara ger dig en temporär lycka, jag har iaf alltid blivit uttråkad på alla prylar jag köpt/fått så det är korkat att slösa bort sitt liv på att skaffa dessa i mängder.
Min filosofi.