2014-01-09, 09:06
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
...

Katter är skadedjur. Lösa katter bär på smittor, löss och smuts. Skjut av. Kommunen borde ha personal som dagligen skjuter av lösdrivande katter i bebyggelse.

gäller det bara lösa katter eller alla lösspringande varelser? lösspringande människobarn förstör betydligt mer i bostadsområden än katter. klottrar, vandaliserar, stjäl, för oväsen m.m. Ska man skjuta av dem också? rena och friska är de inte heller.
Citera
2014-01-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9331111
*host* http://instagram.com/p/it2vWdHKkz/ *host*
Laddades upp för fem dagar sen...

Ja jag vet men grejen är det att folk antar….
Citera
2014-01-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
Det här var ju spännande. Vad sade er granne när ni konfronterade honom/henne med bajssmygandet? Vilket jag antar att ni har gjort, eftersom att endast våga klaga om det på internet är ännu fegare och får bajssmygandet att se modigt gjort ut. Dina grannar tycker nog att det är lika "kränkande" att er katt springer runt och utför sina behov på deras tomt där de går runt barfota osv på sommaren.

Förövrigt gillar jag att försöka "ta över" grannkatter genom att muta dem med godsaker. Tillslut överger de "sin" familj när de inser att det finns lite fräschare mjölk på annat håll.

Nej eftersom det finns fler grannar på gatan så går det ju inte att konfrontera någon?
Citera
2014-01-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Det han försöker berätta för dig är att DU/din familj borde gå till din granne eller alla dina grannar och erbjuda det jävla medlet.. Ni har ju redan misstankar om vem det kan vara så bara gå dit och fråga om det fortfarande är ett problem och erbjud medlet. Om han säger att det inte är ett problem så gå till alla andra grannar och fråga. Det är nämligen så att det finns många människor som hade gjort mycket värre saker än att kasta över påsarna.

ÄR du rädd om din katts liv så borde du helt enkelt se till att lösa det här problemet INNAN din katt skadas. Ring inte kommunen eller någon sådan skit, oavsett vad dom säger så kommer det aldrig vara till din fördel att ta upp för grannen att "kommunen säger att jag har rätt" för ingen bryr sig.. om det är en sadistisk person kommer han bara se till att katten försvinner istället och det hoppas jag att ni inte vill?

Ta vara på eran katt och lös eran löjliga konflikt innan det går ut över kattens liv.. Du är dessutom inte annonym så att du sitter här och hävdar att din katt har massa rättigheter kan få många galna idioter från internet att tänka att dom kanske borde blanda sig in i konflikten och helt enkelt se till att eran katt försvinner. Ibland tjänar man på att inte "vinna"... Det är en vinst för din katt i längden om ni förlorar bajs-påse-striden.

1 2 3 gå och fråga alla grannar om dom vill ha medel nu!

Ja jag fick det tipset igår, och jag har tackat för det så jag fattar inte varför folk fortfarande klagar...
Citera
2014-01-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emjuliusson
Lagen om tillsyn över hund och katt:
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
I jaktlagen finns särskilda bestämmelser om vad som skall iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt.”
Utan att på något sätt göra anspråk på att vara särskilt juridiskt kunnig bör man kunna tolka upprepat förorenande utanför sin entrédörr som ”avsevärda olägenheter”.

Från krönika på zonen.com:
I en dom, gällande ett fall i Sollentuna, har man slagit fast att en kattägare inte kan ställas till svars om deras katter springer på annans mark och lämnar sin avföring där.
Med detta har miljödomstolen givit kommunernas miljö- och hälsoskyddnämnder och andra juridiska instanser, ett rättesnöre att gå efter.
Domen innebär att miljö- och hälsoskyddsnämnderna inte har laglig rätt att ingripa mot kattägare som låter sina djur springa fritt på andras mark.
Det i sin tur innebär att det är upp till den förtretade tomt/markägaren att freda sig bäst denne kan. Och någon avlivning kan det inte bli fråga om. Lagen är tydlig på den punkten. Så här står det i lagen om tillsyn av hund och katt: ”7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.”
Vad tomt/markägaren kan göra är att till exempel lägga ut citronsyra längs tomtgränserna för att förhoppningsvis hindra katter att komma in. Även andra metoder finns. Men man får alltså inte tillämpa något som kan skada katten.

Man kan också ha innekatt.
Citera
2014-01-09, 09:51
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
gäller det bara lösa katter eller alla lösspringande varelser? lösspringande människobarn förstör betydligt mer i bostadsområden än katter. klottrar, vandaliserar, stjäl, för oväsen m.m. Ska man skjuta av dem också? rena och friska är de inte heller.

Det vore nog bra att skjuta av vissa lösspringande människor också.

Men nu kan ju människor stå till svars för sina gärningar i juridisk mening, till skillnad från katter. Att människor som klottrar och vandaliserar förstör mer än bajsande katter råder inga tvivel om, precis som sexualförbrytare och rånare gör tillvaron osäker på mörka tvärgator i städerna. Så liknelsen haltar lite, den saknar grund.

Varför ska man ha en lösspringande katt som ingen bett om att få in i sin trädgård? Till skillnad från vilda djur så saknar dessa katter en naturlig skygghet för människor och bebyggelse. En av anledningarna till att älgar, rådjur, grävlingar och rävar så sällan bajsar i trädgårdar.
Dessutom luktar kattpiss något fördjävligt. Det finns ingen anledning till att man ska ha kattpiss och kattskit i trädgården.

Om jag bodde i ett område där lösspringande katter hinkade ur sig bajs och piss i min trädgård så hade jag till slut tagit hand om problemet. Jag har slagit ihjäl en katt med en spade en gång. Det är några seglivade varelser.
Off topic så är det än mer obegripligt hur folk i lägenhet kan skaffa katt. Man ställer en låda inne på dasset som katten ska skita i. Luktar något obeskrivligt för den som inte fått luktsinnet bedövat.

F
Citera
2014-01-09, 09:55
Medlem
edit out
Senast redigerad av Frankhara 2014-01-09 kl. 09:58.
Citera
2014-01-09, 09:57
Medlem
Ni har fått möjlighet att skapa en potentiellt underbar filmsekvens. Kanske youtube-klippet a lá 2014. Försök att kartlägga era grannars kattbajsplacerande tider på dygnet. Sedan är det bara att fånga dem "in the act" - självklart med filmkamera uppe och rullandes.
Citera
2014-01-09, 10:09
Medlem
VY-CanisMajoriss avatar
Citat:
Hej, vi bor i ett villa område där villorna är ganska så tihgta. Vi har en ute katt som kan gå in och ut när hon vill under dagen genom sin kattlucka. För någon månad sen kom en granne och klagade på att våran katt bajsade på hennes tomt. Vi lät henne då avskräcka våran katt från hennes tomt genom att kasta vatten på henne. Vi vet ju inte säkert om det bara är våran katt som bajsar på hennes tomt eftersom det bor 2 andra katter i samma länga och det finns många fler i området. Men det verkar nu som att våran katt inte längre går till hennes tomt. Men sedan för nån vecka sen så kom en annan granne med samma klagomål och vi lät han göra samma sak med vattnet. Han anser att vi måste låsa in våran katt "för alltid" och när vi säger att vi inte kommer göra det så anser han att det är dåligt!

Men nu är det så att nån av dem här två grannarna plockar upp kattbajset som dem hittar runt på deras tomt lägger dem i genomskinliga plastpåsar och lägger dessa på våran tomt. Dem smyger runt på nätterna eller mitt på dagen när ingen är hemma. Men det har också hänt mitt på en lördag när vi alla är hemma. Det vi tycker är dåligt är att dem inte knackar på och ger bajset till oss eller kanske slänger avföringen i våran soptunna. Nej, istället smyger dem runt och inte vågar visa sig… Vilket vi tycker är fegt!

Min fråga är nu är det så att vi gör något olagligt med att låta våran katt gå ut, är det något annat vi måste göra som kattägare? Gör våra grannar något "olagligt" genom att dumpa detta på våran tomt?

Tack på förhand dem som kan hjälpa oss med svar!

Äckliga kattjävlar som skiter överallt, skjut kräket.
Du är givetvis ansvarig för vad ditt äckliga husdjur ställer till med, vad glad att du inte är granne med mig för då hade kattfan varit borta efter första skitkorven.
Citera
2014-01-09, 10:34
Medlem
vasaduellers avatar
Jag tycker alltid att man skall vara rakryggad och konfrontera människor ansikte mot ansikte, innan man vidtar några åtgärder. Dessutom så skall man inleda med en trevligt och konstruktiv ton, även om man anser sig utsatt för en oförrätt. Om det är någon annan än de grannar som redan har pratat med er, som lämnar skitpåsarna, så anser jag att det är ett ynkligt beteende, som ni kan bortse ifrån.

Men i och med att två av era grannar redan har påpekat problemet för er, så kanske det är troligt att det är någon av dem som har tröttnat. Personligen så tycker jag att det är 100% ert ansvar att tillse att era husdjur inta skapar olägenhet för andra. Ni kan inte begära att era grannar aktivt skall arbeta för att slippa olägenhet (genom att be dem kasta vatten på er katt). De skall inte behöva göra någonting för att slippa olägenhet. De behöver dessutom inte ert tillstånd för att kasta vatten på er katt. Om er katt tar sig in på deras tomt, så anser jag att de har rätt att slå ihjäl den. Det är fruktansvärt omoget och oansvarigt att skaffa ett husdjur utan att först se till att man har möjlighet att ta hand om det på ett bra sätt. Om någon skulle få för sig att försvara sin egendom genom att skada er katt, så är det ni som bär det fulla ansvaret för djurplågeriet. Snacka om skenheliga "djurälskare".

Kan nämna att jag personligen haft enorma problem med grannars katter som har bajsat så mycket i mina trädgårdsland att växterna dog till sist. För mig så var det aldrig aktuellt att ge mig på de oskyldiga katterna, utan jag valde i stället att plantera gräsmatta över mina planteringar, för att slippa problemet. Men ni måste vara medvetna om att alla inte tänker som jag. Förr eller senare kommer kanske någon ilsken granne att sparka ut er katt från sin tomt, med full rätt. Vill ni verkligen ha det på ert samvete...?
Citera
2014-01-09, 10:37
Medlem
Citat:
Tack det tycker jag också! Och jag tycket det är så otacksamt av grannarna när dem fått hälla över en stor hink full med vatten på våran katt, vilket jag tycker är plågeri. Men dem säger att man ska göra allt för att avskräcka katten från platsen. Och vi erbjöd dem att kunna slänga bajset, om dom hittar något, i våran soptunna om dem inte vill slänga det i sin egna. Men istället smyger dem runt så vi inte ser vem det är.
Smyger runt? Du säger ju själv att de har lämnat det på både natt och dag och även lördag när ni är hemma, bara för att de inte plingar på och hälsar när de lämnar bajset smyger de inte runt för det.
Varför håller ni inte kvar katten hemma?
Citera
2014-01-09, 10:59
Medlem
Citat:
Vi har övervägt att slänga tillbaka det, men då är vi tyvärr lika fega människor som dem… Och vi har försökt att kunna ta dem på bar gärning, men dem väljer sin tillfällen väl och vi kan inte se dem komma då dem kommer från en vinkel så vi inte ser dem…

Du, jag är ledsen, jag kan bara inte låta bli...

Du fattar verkligen inte det här med de och dem och man tappar focus på vad du försöker säga.

Så här skall det vara:

Och vi har försökt att kunna ta dem på bar gärning, men DE väljer sin tillfällen väl och vi kan inte se dem komma då DE kommer från en vinkel så vi inte ser dem

försök lära dig det här nu och kan du inte så skriv alltid DOM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in