2014-01-07, 23:56
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Bumpelibump. Kollar lite på katter, inte så seriöst än så länge utan mer sondera terrängen.
Savannahkatterna är jättefina, bor långt ute på landet på en stor gård.
Skulle jag ha en sån katt så skulle den självklart få gå ute så mycket den vill.
Frågan är om det är ett problem? Deras jävla kontrakt kan dom köra upp någonstans är mer orolig för att katten springer till skogs eller liknande, någon med erfarenhet? Eller gör man bara som en vanlig bonnkatt?
Dålig stil att inte hålla vad man lovar uppfödare. Även om man kan ha synpunkter på deras krav.
Citera
2014-01-08, 01:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Bumpelibump. Kollar lite på katter, inte så seriöst än så länge utan mer sondera terrängen.
Savannahkatterna är jättefina, bor långt ute på landet på en stor gård.
Skulle jag ha en sån katt så skulle den självklart få gå ute så mycket den vill.
Frågan är om det är ett problem? Deras jävla kontrakt kan dom köra upp någonstans är mer orolig för att katten springer till skogs eller liknande, någon med erfarenhet? Eller gör man bara som en vanlig bonnkatt?
Kan inte tänka mig det skulle vara större risk en savannah springer till skogs än någon annan katt. Man får se till att träna inkallning, vara ute med katten första tiden och ge den nåt gott varje gång den kommer in.

Det finns även små kattpejlar att köpa, så du kan ha full koll på var katten befinner sig.
http://www.smart-cat.net/sv/katt-gps-vs-kattpejl-1.html

Såvitt jag vet är kontrakten man skriver med uppfödare inte juridiskt bindande, eftersom katter är en vara och en säljare har inte att göra med hur man gör med en vara efter köp. Det är mer en hederssak. Det är konsumentköplagen som gäller vid kattköp.
Citera
2014-01-08, 12:28
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Kan inte tänka mig det skulle vara större risk en savannah springer till skogs än någon annan katt. Man får se till att träna inkallning, vara ute med katten första tiden och ge den nåt gott varje gång den kommer in.

Det finns även små kattpejlar att köpa, så du kan ha full koll på var katten befinner sig.
http://www.smart-cat.net/sv/katt-gps-vs-kattpejl-1.html

Såvitt jag vet är kontrakten man skriver med uppfödare inte juridiskt bindande, eftersom katter är en vara och en säljare har inte att göra med hur man gör med en vara efter köp. Det är mer en hederssak. Det är konsumentköplagen som gäller vid kattköp.

Vad fint, som sagt kollar lite runt i allmänhet bara, i dagsläget så lutar det nog mer åt en bengal än en savannah, dom verkar vara lite väl vilda.
Citera
2014-01-08, 18:32
Medlem
Den 5:e generationen Savannah som är tillåten i Sverige är det inte många procent vildkatt i.

De har dock väldigt mycket energi och älskar uppmärksamhet och lek (allafall mina).
Samma sak gäller ju också för Bengalerna
Citera
2014-01-09, 00:41
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svajmon
Den 5:e generationen Savannah som är tillåten i Sverige är det inte många procent vildkatt i.

De har dock väldigt mycket energi och älskar uppmärksamhet och lek (allafall mina).
Samma sak gäller ju också för Bengalerna
Är det så? Låter ju intressant. Kanske har kollat in tidigare generationer på youtube. Ska kolla in f5 med.
Läste att dom lever upp till 20 år? Då måste man ju vara lite mer rejält bosatt innan man skaffar en.

Teoretiskt fråga men kan en savannah och en bonnkatt få ungar?
Citera
2014-01-09, 02:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Varför skulle de inte? En av anledningarna till raskattsuppfödares kontrakt med krav på innevistelse, är just att man inte vill det ska komma till några blandrasungar. Det är mycket pengar och arbete bakom aveln och det gör att man känner sig ha rätt till blodslinjen.
Citera
2014-01-09, 02:26
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Djurskydddet gäller ju också, men, visst, där finns inget förbud mot utegående katter.
Citera
2014-01-09, 02:30
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Djurskydddet gäller ju också, men, visst, där finns inget förbud mot utegående katter.
Djurskyddet? 12 veckor gammal vid flytt är det lag på, finns det någon mer djurskyddslag att följa vid kattköp?
Citera
2014-01-09, 02:33
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Djurskyddet? 12 veckor gammal vid flytt är det lag på, finns det någon mer djurskyddslag att följa vid kattköp?
Nä, men jag menar efter köp. Säljaren har inget mer att göra med hur man hanterar katten efter köp än vad någon annan i samhället har, men inte heller mindre. Det var det jag menade när jag sa att djurskyddslagewn gäller.
Citera
2014-01-09, 02:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Nä, men jag menar efter köp. Säljaren har inget mer att göra med hur man hanterar katten efter köp än vad någon annan i samhället har, men inte heller mindre. Det var det jag menade när jag sa att djurskyddslagewn gäller.
Tror inte man behöver vara så orolig för det, om man är säljare av raskatt. De kostar pengar och det är ett visst skydd mot att de blir vanskötta, misshandlade, inte får veterinärvård vid behov osv. Troligare att sådana människor tar en gratiskatt.
Citera
2014-01-09, 13:10
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Är det så? Låter ju intressant. Kanske har kollat in tidigare generationer på youtube. Ska kolla in f5 med.
Läste att dom lever upp till 20 år? Då måste man ju vara lite mer rejält bosatt innan man skaffar en.

Teoretiskt fråga men kan en savannah och en bonnkatt få ungar?
Även vanliga tamkatter kan i vissa fall bli 20 år.

Men ja, självklart kan en Savannah och bond/huskatt få ungar... jag förstår inte varför man skulle vilja göra det, men bond/huskatt är ju bara en oregistrerad vanlig tamkatt, och det är tamkatt man använt för att få fram Savannah, genom att korsa med Serval.

För att prata om F5 och så...

Femte generationen+ är lagligt, för då tänker man att...
Serval + tamkatt = Första generationen ("F1") är 50% Serval.
Korsa F1 Savannah med tamkatt (F2) = 25% Serval.
Korsa F2 med tamkatt = 12.5% Serval.
Korsa F3 med tamkatt = 6.25% Serval.
Korsa F4 med tamkatt = F5 är då 3.125% Serval.

Så man tänker att F5 är så lite vildkatt i (samma gäller alla korsningar med hund eller tamkatt med något vilt djur), att det inte spelar någon roll, det är bara tamkatt nu, i princip.

Men rent lagligt, går det också att göra såhär...
Serval + tamkatt = 50% Serval.
F1 + Serval = 75% Serval.
Avkomman är då fortfarande en F1 (då sista rena Servalen var en generation tillbaka) + Serval = 87.5% Serval.
Korsa sedan de högprocentiga hybriderna med varandra i flera generationer - så får man fram en Savannah med mycket Serval - 50-85% - men som är fullt laglig.

Det förekommer mycket med varghundar i USA exempelvis, men jag skulle kalla det riskfyllt att skaffa ett sådant djur i Sverige, även om det som sagt är fullt lagligt. Du skulle behöva absolut bevis i stamtavlan på att det inte finns någon ren Serval i de sista generationerna, så att din katt är en F5 eller mer. Och ändå vet man aldrig, kanske skiter de i det, beslagtar och avlivar katten ändå.

(Jag hade funderat på att skaffa en högprocentig varghund på det här sättet, det skulle som sagt vara fullt lagligt. Men får de för sig att DNA-testa hunden/katten efter varg/vildkatt så får de ju definitivt upp det, även om det är dumt, lagen är ju om hur långt bak senaste vilda djuret är, inte hur mycket vilt blod djuret har i sig...)

Sedan kan man ju inte gå hur långt som helst med det, exempelvis en Savannah eller varghund som är mer än 90-95% Serval/varg, är ju i princip bara det utan tamkatt eller hund i sig längre, och då tror jag inte man kan slingra sig undan i lagen på det här sättet.
Citera
2014-01-09, 15:24
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Även vanliga tamkatter kan i vissa fall bli 20 år.

Men ja, självklart kan en Savannah och bond/huskatt få ungar... jag förstår inte varför man skulle vilja göra det, men bond/huskatt är ju bara en oregistrerad vanlig tamkatt, och det är tamkatt man använt för att få fram Savannah, genom att korsa med Serval.

För att prata om F5 och så...

Femte generationen+ är lagligt, för då tänker man att...
Serval + tamkatt = Första generationen ("F1") är 50% Serval.
Korsa F1 Savannah med tamkatt (F2) = 25% Serval.
Korsa F2 med tamkatt = 12.5% Serval.
Korsa F3 med tamkatt = 6.25% Serval.
Korsa F4 med tamkatt = F5 är då 3.125% Serval.

Så man tänker att F5 är så lite vildkatt i (samma gäller alla korsningar med hund eller tamkatt med något vilt djur), att det inte spelar någon roll, det är bara tamkatt nu, i princip.

Men rent lagligt, går det också att göra såhär...
Serval + tamkatt = 50% Serval.
F1 + Serval = 75% Serval.
Avkomman är då fortfarande en F1 (då sista rena Servalen var en generation tillbaka) + Serval = 87.5% Serval.
Korsa sedan de högprocentiga hybriderna med varandra i flera generationer - så får man fram en Savannah med mycket Serval - 50-85% - men som är fullt laglig.

Det förekommer mycket med varghundar i USA exempelvis, men jag skulle kalla det riskfyllt att skaffa ett sådant djur i Sverige, även om det som sagt är fullt lagligt. Du skulle behöva absolut bevis i stamtavlan på att det inte finns någon ren Serval i de sista generationerna, så att din katt är en F5 eller mer. Och ändå vet man aldrig, kanske skiter de i det, beslagtar och avlivar katten ändå.

(Jag hade funderat på att skaffa en högprocentig varghund på det här sättet, det skulle som sagt vara fullt lagligt. Men får de för sig att DNA-testa hunden/katten efter varg/vildkatt så får de ju definitivt upp det, även om det är dumt, lagen är ju om hur långt bak senaste vilda djuret är, inte hur mycket vilt blod djuret har i sig...)

Sedan kan man ju inte gå hur långt som helst med det, exempelvis en Savannah eller varghund som är mer än 90-95% Serval/varg, är ju i princip bara det utan tamkatt eller hund i sig längre, och då tror jag inte man kan slingra sig undan i lagen på det här sättet.

Tack så mycket då har jag lite mer på fötterna, förövrigt så har dom tamkatterna jag sett i 20årsålder inte direkt varit så fräscha, dom borde ha avlivats för länge sen. Men det finns säkert andra fall.
Angående korsningen så var det mer av akademiskt intresse.
Uppskattar svaren på frågorna, ska bara ordna upp mitt liv lite så ska jag skaffa mig en kattjävel, savannah eller bengal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in