Citat:
Ursprungligen postat av insideout
generellt sett tror jag att uppfödarna har det i sina köpekontrakt att katten inte får springa lös ute, det är väl egentligen det enda som jag kan tänka mig...
iofs så älskar de att klättra så jag kan tänka mig att de kan försätta sig i lite jobbiga situationer om de är ute fritt och klättrar upp på något sämre ställe där de inte kommer ner...
Okej, men kattuppfödare i allmänhet har inte alla hästar hemma enligt min erfarenhet, så jag skulle vilja veta vad vanligt folk tycker, om det finns någon speciell anledning. Det är väl knappast något som är specifikt för just bengaluppfödare? De vanliga argumenten brukar vara att katten kan bli påkörd, uppäten av en räv etc. men jag tycker det är värt den risken mot att låta den ha lite frihet.
Det där med att katterna klättrar upp och inte kommer ner tror jag inte riktigt på. Vår katt klättrade rakt upp och satte sig ovanpå en hög telefonstolpe, sedan "kunde" han inte klättra ner igen. Men efter några timmar blev han hungrig och då var det inga problem att ta sig ned