2007-02-14, 19:14
Medlem
erik_ande_85s avatar
Jag undrar om någon här har nån av ovanståeende reser då jag själv funderar på att skaffa någon av dem.

Om ni har det, hur mycket mer "underhåll" krävs det för såna raser gentemot vanliga katter?

har tidare haft katt i 15år.
Citera
2007-02-18, 00:24
Medlem
har haft en bengal , riktig söt typ ja rekommenderar det
Citera
2007-02-18, 17:24
Medlem
Aktiva katter!

Jag och min sambo funderar på att köpa en Savannahkatt så vi besökte en uppfödare. Och det är uppenbarligen väldigt aktiva och nyfikna katter. Inte alls så där lungt och lojt som det ofta är i vanliga hem där det finns katter.Uppfödaren sa också att vill man ha nån stillsam perserliknande katt så ska man inte välja en Savannah. Men vi blev inte på nåt sätt avskräckta, det är väldigt speciella djur.
Citera
2007-02-20, 00:00
Medlem
erik_ande_85s avatar
det här med savannah'en, det som avskräcker är väl inte att dom är aktiva, utan mer att man kanske inte låter katten få utlopp för sin aktivitet genom att man bor i lägenhet och kanske inte är hemma alla timmar på dygnet och på så sätt inte get katten bästa möjliga omhändertagande.

skulle det funka att katten är ensam hemma 5-8 timmar om dagen och bara får gå ut en gång om dan?
Citera
2007-02-22, 11:03
Medlem
insideouts avatar
mina föräldrar har en bengal och det är grym fart i honom, han är med överallt, och då menar jag överallt vilket är himla trevligt, han är extremt social men för den delen inte någon knäkatt, han älskar att klättra och går gärna promenader ute i sele och kollar...jag kan verkligen rekommendera en bengal...
Citera
2007-02-22, 13:59
Bannlyst
Ska den vara ensam 5-8 timmar - köp två! Eller köp en bengal och ta en huskatt om du tycker det blir för dyrt.
Citera
2007-03-16, 14:38
Medlem
Capones avatar
Bumpar tråden med en fråga.

Jag läste nånstans att bengalen är en "innekatt", innebär det att man inte bör släppa ut den alls? Funkar det inte att ha en sådan om man planerat att låta katten springa ut och in lite som den själv vill?
Citera
2007-03-20, 11:56
Medlem
insideouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Bumpar tråden med en fråga.

Jag läste nånstans att bengalen är en "innekatt", innebär det att man inte bör släppa ut den alls? Funkar det inte att ha en sådan om man planerat att låta katten springa ut och in lite som den själv vill?

det är en innekatt, den kan gärna vara ute men då i sele inte fritt springandes...
Citera
2007-03-21, 09:35
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideout
det är en innekatt, den kan gärna vara ute men då i sele inte fritt springandes...

Förklara gärna varför. Varför skulle det gå med andra katter men inte denna?

Läste förresten ett inlägg från nån norsk tjej som har en bengal som springer fritt ute utan problem.
Citera
2007-03-21, 10:22
Medlem
insideouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Förklara gärna varför. Varför skulle det gå med andra katter men inte denna?

Läste förresten ett inlägg från nån norsk tjej som har en bengal som springer fritt ute utan problem.

generellt sett tror jag att uppfödarna har det i sina köpekontrakt att katten inte får springa lös ute, det är väl egentligen det enda som jag kan tänka mig...

iofs så älskar de att klättra så jag kan tänka mig att de kan försätta sig i lite jobbiga situationer om de är ute fritt och klättrar upp på något sämre ställe där de inte kommer ner...
Citera
2007-03-21, 11:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideout
generellt sett tror jag att uppfödarna har det i sina köpekontrakt att katten inte får springa lös ute, det är väl egentligen det enda som jag kan tänka mig...

iofs så älskar de att klättra så jag kan tänka mig att de kan försätta sig i lite jobbiga situationer om de är ute fritt och klättrar upp på något sämre ställe där de inte kommer ner...

Okej, men kattuppfödare i allmänhet har inte alla hästar hemma enligt min erfarenhet, så jag skulle vilja veta vad vanligt folk tycker, om det finns någon speciell anledning. Det är väl knappast något som är specifikt för just bengaluppfödare? De vanliga argumenten brukar vara att katten kan bli påkörd, uppäten av en räv etc. men jag tycker det är värt den risken mot att låta den ha lite frihet.

Det där med att katterna klättrar upp och inte kommer ner tror jag inte riktigt på. Vår katt klättrade rakt upp och satte sig ovanpå en hög telefonstolpe, sedan "kunde" han inte klättra ner igen. Men efter några timmar blev han hungrig och då var det inga problem att ta sig ned
Citera
2007-03-21, 11:38
Bannlyst
Har också funderat på detta.
Köpte en Bengal i Feb och fick då skriva på kontrakt som bl.a nämnde att katten ej fick vara ute utan att man själv var ute med den och hade den i sele.

Ska dock skicka iväg ett mail och se vad de säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in