2014-01-08, 05:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Om jag tex skulle varna andra för henne på facebook, skulle jag då kunna råka illa ut?
Förtal ligger nära till hands även om det du skriver är sant.-
Citera
2014-01-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
NR 1

Tror jag håller på att bli blåst... har varit ute efter en TV! och så har jag fastnat för 2 annonser, båda har inte haft några nummer och BÅDA! är villiga att skicka tvn med gratis frakt och vill använda sig att ''blocketpaketet'', ena personen tog bort auktionen då hon ''plötsligt'' samma dag skulle åka iväg 3veckor på jobb, alltså samma dag som hon la ut annnonsen. Hon kontaktar mig någon dag efter annonsen, men jag skippar det.

NR2:

Liknande metod, polarn kollar upp ip och personen befinner sig i Kistad,stockholm när han bor 35mil där ifrån. Jag ska vänta till mailet kommer och kolla clearnr och banknr som finnes i tråden. Vågar nog inte köpa men vill se hur mailet ser ut.

MVH

Blocketpaktet betalar du till Schenker ombudet när du hämtar ut paketet, och Schenker behåller pengarna tills du kollat innehållet (1 dygn)
Är du inte nöjd skickar du på egen bekostnad varan i retur ,
returlapp för detta skall vara med i försändelsen.

Är du misstänksam öppna paketet hos ombudet , så det inte ligger tegelstenar i det
Citera
2014-01-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Blocketpaktet betalar du till Schenker ombudet när du hämtar ut paketet, och Schenker behåller pengarna tills du kollat innehållet (1 dygn)
Är du inte nöjd skickar du på egen bekostnad varan i retur ,
returlapp för detta skall vara med i försändelsen.

Är du misstänksam öppna paketet hos ombudet , så det inte ligger tegelstenar i det

Ok så man betalar alltså ingenting i förväg? jag bara accepterar och varan kommer till mig? iaf så har personen upprättat ett ''blocketpaket''

fick detta:

Bank: Nordea
Clearingnummer: 1402
Kontonummer: 4836919
(ange "Blocketpaketet" som betalningsmottagare)

OCR-nummer: 52574988
Glöm inte att ange OCR-nummer som meddelande.

Tjänstens villkor

Instruktioner för hur du godkänner betalningen till säljaren kommer att skickas till dig efter att vi mottagit betalningen.
Du hämtar ut varan hos ditt Schenkerombud
Vid en eventuell retur återbetalas köpesumman till dig så fort säljaren mottagit och kontrollerat den returnerade varan. Returfrakten (89 kr) betalas av dig

MVH
Citera
2014-01-08, 11:23
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ok så man betalar alltså ingenting i förväg? jag bara accepterar och varan kommer till mig? iaf så har personen upprättat ett ''blocketpaket''

fick detta:

Bank: Nordea
Clearingnummer: 1402
Kontonummer: 4836919
(ange "Blocketpaketet" som betalningsmottagare)

OCR-nummer: 52574988
Glöm inte att ange OCR-nummer som meddelande.

Tjänstens villkor

Instruktioner för hur du godkänner betalningen till säljaren kommer att skickas till dig efter att vi mottagit betalningen.
Du hämtar ut varan hos ditt Schenkerombud
Vid en eventuell retur återbetalas köpesumman till dig så fort säljaren mottagit och kontrollerat den returnerade varan. Returfrakten (89 kr) betalas av dig

MVH

På nedanstående länk kan du läsa hur tjänsten blocketpaket fungerar, nu har jag inte använt den tjänsten själv men jag blir skeptisk när jag ser mejlet du citerar här ovan samt när du nämner att säljaren uppges finnas en bra bit från var han påstår sig bo när ni kollade upp ip-numret.

https://www.blocket.se/blocketpakete...ketpaketet.htm
Citera
2014-01-08, 11:48
Medlem
Gjorde ett ''blocketpaket'' till mig själv för jag ville se hur mailet ser ut, så grattis till mig, idag har jag fortfarande 8000kr på kontot!

BILD:

http://www.ladda-upp.se/bilder/kdelnvkogrqwe/

IP: 80.170.233.183

peter80.nordin@gmail.com

Säljare: Peter Nordin, adress finns men lär va fake.
MVH
Senast redigerad av 123ADHD 2014-01-08 kl. 11:54.
Citera
2014-01-08, 11:53
Moderator
v50s avatar
Citat:
Gjorde ett ''blocketpaket'' till mig själv för jag ville se hur mailet ser ut, så grattis till mig, idag har jag fortfarande 8000kr på kontot!

BILD:

http://www.ladda-upp.se/bilder/kdelnvkogrqwe/

Är det någon ide att ringa blocket och anmäla annonsen eller är det skit samma? har hans adress osv, dock lär han väl ha snott uppgifterna någonstans så det leder ju inte direkt till något endå.

MVH

Jag tycker du kan kontakta blocket så de kan stänga ner hans annons om den fortfarande är kvar samt blir upplysta om den här händelsen, förvisso lär inte så mycket hända men chansen är större att de gör något om de får information om händelsen än om man inte hör av sig till blocket.
Citera
2014-01-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag tycker du kan kontakta blocket så de kan stänga ner hans annons om den fortfarande är kvar samt blir upplysta om den här händelsen, förvisso lär inte så mycket hända men chansen är större att de gör något om de får information om händelsen än om man inte hör av sig till blocket.

Tyvärr har personen tagit bort annonsen precis när jag skulle anmäla den! har dock mail,ip,adress, men det lär ju inte räcka långt.
Citera
2014-01-08, 12:42
Moderator
v50s avatar
Citat:
Tyvärr har personen tagit bort annonsen precis när jag skulle anmäla den! har dock mail,ip,adress, men det lär ju inte räcka långt.

Du kan ändå kontakta dem och ge dem de uppgifter du har, förvisso är namnet med all sannolikhet kapat och eventuellt telefonnummer är ett ej spårbart refilkort osv men om samma ip-nummer eller mejladress alternativt telefonnummer dyker upp igen i deras register så kan de koppla samman dem med gamla annonser. Då kan de förmodligen lättare stänga ner nya annonser som personen lägger upp.
Senast redigerad av v50 2014-01-08 kl. 12:45.
Citera
2014-01-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du kan ändå kontakta dem och ge dem de uppgifter du har, förvisso är namnet med all sannolikhet kapat och eventuellt telefonnummer är ett ej spårbart refilkort osv men om samma ip-nummer eller mejladress alternativt telefonnummer dyker upp igen i deras register så kan de koppla samman dem med gamla annonser. Då kan de förmodligen lättare stänga ner nya annonser som personen lägger upp.

Ja det har du iofs rätt i, blir att kontakta blocket.

MVH
Citera
2014-01-09, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Ang PS4 blocket bedrägeri 4000kr.

Skickar samma svar till er alla då jag fått otroligt mycket mail, var till och med tvungen att ta ner annonsen nu då jag fick så mycket respons:

Har tagit ner annonsen då jag fick så otroligt mycket mail att besvara nu men den finns kvar då jag precis kom hem.
Jag har mängder med referenser att tillgå så betalning sker via swish endast, lite därav priset = snabb affär.
Endast swish ÄVEN vid avhämtning då jag inte vill hålla på med kontanter ö.h.t

Maskinen kan skickas mot en fraktkostnad på 160:-
Skriv även ditt högsta bud då det är så stort intresse.

Trevlig kväll.

Vad i hela friden? Det där är min annons och min text till alla 40-50 som mailade mig och det är inget jävla bedrägeri!

Det här är varför dessa trådar är livsfarliga. Snart hänger ni ut någon oskyldig som inte ens gjort något och blir negativt kopplad till flashback där inga trådar tas bort och går att finna via google.

Jävla pucko. Tänk efter lite före innan du sitter och spyr ut din dynga publikt!
Senast redigerad av hejputin 2014-01-09 kl. 02:07.
Citera
2014-01-09, 15:25
Hej och jag ursäktar på förhand om jag skriver detta i fel forum eller tråd men ändå:

I höstas utsattes jag för bedrägeri på Blocket när jag skulle köpa en bärbar dator, då personen i fråga (efter att jag föreslog det) genomförde affären med Blocketpaketet. Det visade sig att han/hon fejkade vad som såg ut att vara Blocketpaketet men faktiskt inte var det (det var extra imponerande då mejlet som bekräftade användandet av BP var från noreply@blocket.se typ).

Hur som helst polisanmälde jag det hela och idag fick jag ett brev där detta står:

http://i.imgur.com/zEMU3Bp.jpg

Jag förstår inte konsekvenserna av det som står. Kan någon tyda brevet åt mig?
Citera
2014-01-09, 18:00
Medlem
Iliums avatar
De lägger ner din förundersökning för att personen redan står åtalad för annan brottslighet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85t...erl%C3%A5telse

Dåligt, undrar om det är vanligt.
Senast redigerad av Ilium 2014-01-09 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in