Citat:
Ursprungligen postat av
onkosmusen
Det jag har hört från mötet är att de dels informerade om att mamman var med in till Lund, och därmed sannolikt är det nämnda vittnet, och dels att man utifrån hennes berättelse inte skulle utesluta att det hela var en olyckshändelse. Mötet hölls på morgonen den 26.
Hm. Om det är så att MT betett sig knäppt och instabilt också i institutionssammanhang tidigare, kan man fråga sig hur många mötesdeltagare som köpte den vinklingen.
Citat:
I övrigt kan jag berätta att Magne har haft någon typ av mental ohälsa (åtminstone depression) sedan ca. 1,5 år, minst. Detta tog sig mycket riktigt uttryck på olika sätt, bland annat i den händelse som jag misstänker är den som tidigare har beskrivit som "smaskig" (om jag kommer ihåg rätt). Den inträffade rätt exakt ett år innan denna julens tragiska händelse, och är också det som föranledde Magnes flytt från Kemisk fysik till Teoretisk kemi. Jag personligen har mycket svårt att se att dessa händelser inte är kopplade och att allt skulle vara en olycka. Känner dock inte någon av inblandade särskilt väl och jag kan självklart ha fel; jag hoppas det!
Det stärker ju ytterligare bilden av att MT har utvecklat en psykisk sjukdom under längre tid. Både förloppet och åldern är ganska typiska för schizofreni. Det olyckliga (och oförklarade) är ju att han hade tillgång till ett vapen.
Citat:
Lite kort om OT-diskussionen om varför man skriver: jag skriver för att jag känner ett behov av att skriva av mig lite av den frustratioin som kommer ur det faktum att man har låtit detta hemska ske trots att man från både universitetets och psykvården har haft vetskap om att något inte står rätt i över ett år. Helt sjuk! (Återigen min personliga åsikt som kan vara uppåt väggarna om man känner till alla fakta om vad som har hänt och vilka åtgärder som har genomförts.)
Det ska tyvärr mycket till för att tvångsvård ska kicka in i Sverige. Om en person saknar sjukdomsinskt, måste vederbörande uppträda ganska jävla helgalet för att komma under vård. Det behöver inte vara så att någon har begått något fel, eller ens varit särskilt slö eller oengagerad i fallet.