2014-01-09, 00:36
Medlem
Det jag har hört från mötet är att de dels informerade om att mamman var med in till Lund, och därmed sannolikt är det nämnda vittnet, och dels att man utifrån hennes berättelse inte skulle utesluta att det hela var en olyckshändelse. Mötet hölls på morgonen den 26.

I övrigt kan jag berätta att Magne har haft någon typ av mental ohälsa (åtminstone depression) sedan ca. 1,5 år, minst. Detta tog sig mycket riktigt uttryck på olika sätt, bland annat i den händelse som jag misstänker är den som tidigare har beskrivit som "smaskig" (om jag kommer ihåg rätt). Den inträffade rätt exakt ett år innan denna julens tragiska händelse, och är också det som föranledde Magnes flytt från Kemisk fysik till Teoretisk kemi. Jag personligen har mycket svårt att se att dessa händelser inte är kopplade och att allt skulle vara en olycka. Känner dock inte någon av inblandade särskilt väl och jag kan självklart ha fel; jag hoppas det!

Lite kort om OT-diskussionen om varför man skriver: jag skriver för att jag känner ett behov av att skriva av mig lite av den frustratioin som kommer ur det faktum att man har låtit detta hemska ske trots att man från både universitetets och psykvården har haft vetskap om att något inte står rätt i över ett år. Helt sjuk! (Återigen min personliga åsikt som kan vara uppåt väggarna om man känner till alla fakta om vad som har hänt och vilka åtgärder som har genomförts.)

Jag sitter, som ni förstår, på en hel del "smaskig" info, men i sak har jag inte mycket mer att komma med. Följer tråden så ni kan alltid fråga om det är något av ovanstående som väcker frågor, känner jag att jag kan svara så gör jag det.
Senast redigerad av onkosmusen 2014-01-09 kl. 00:40.
Citera
2014-01-09, 08:15
Medlem
Minimois avatar
MT har begärt byte av försvarare och omhäktningsförhandling sker idag efter lunch. MT vistas alltjämt i häktet (ej rättspsyk).

Lägger till doktorandens brev från häktet:

http://minfil.org/50r3e4bdb7/byte_MT.pdf
Senast redigerad av Minimoi 2014-01-09 kl. 08:55.
Citera
2014-01-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen

...jag skriver för att jag känner ett behov av att skriva av mig lite av den frustratioin som kommer ur det faktum att man har låtit detta hemska ske trots att man från både universitetets och psykvården har haft vetskap om att något inte står rätt i över ett år. Helt sjuk! (Återigen min personliga åsikt som kan vara uppåt väggarna om man känner till alla fakta om vad som har hänt och vilka åtgärder som har genomförts.)

Jag sitter, som ni förstår, på en hel del "smaskig" info, men i sak har jag inte mycket mer att komma med. Följer tråden så ni kan alltid fråga om det är något av ovanstående som väcker frågor, känner jag att jag kan svara så gör jag det.

Att han har uppträtt konstigt i samband med nationsaktiviteter har jag förstått av tråden men har hans psykiska ohälsa märkts även på institutionen? I så fall hur?
Citera
2014-01-09, 10:00
Medlem
Citat:
Det jag har hört från mötet är att de dels informerade om att mamman var med in till Lund, och därmed sannolikt är det nämnda vittnet, och dels att man utifrån hennes berättelse inte skulle utesluta att det hela var en olyckshändelse. Mötet hölls på morgonen den 26.

I övrigt kan jag berätta att Magne har haft någon typ av mental ohälsa (åtminstone depression) sedan ca. 1,5 år, minst. Detta tog sig mycket riktigt uttryck på olika sätt, bland annat i den händelse som jag misstänker är den som tidigare har beskrivit som "smaskig" (om jag kommer ihåg rätt). Den inträffade rätt exakt ett år innan denna julens tragiska händelse, och är också det som föranledde Magnes flytt från Kemisk fysik till Teoretisk kemi. Jag personligen har mycket svårt att se att dessa händelser inte är kopplade och att allt skulle vara en olycka. Känner dock inte någon av inblandade särskilt väl och jag kan självklart ha fel; jag hoppas det!

Lite kort om OT-diskussionen om varför man skriver: jag skriver för att jag känner ett behov av att skriva av mig lite av den frustratioin som kommer ur det faktum att man har låtit detta hemska ske trots att man från både universitetets och psykvården har haft vetskap om att något inte står rätt i över ett år. Helt sjuk! (Återigen min personliga åsikt som kan vara uppåt väggarna om man känner till alla fakta om vad som har hänt och vilka åtgärder som har genomförts.)

Tack för infon. Förflyttning till nytt arbetsrum på en annan institution kan antyda att det är arbetsrelaterat. Universitetet är en arbetsplats som skiljer sig rätt mycket från en "vanlig" arbetsplats enligt min egen erfarenhet - på både gott och ont.

Vet du hur länge han har innehaft doktorandtjänst?

Om typ studenthälsa/psykvården varit involverad kan han ev ha medicinerats vilket kan ha påverkat att händelsen inträffade.
Citera
2014-01-09, 10:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om typ studenthälsa/psykvården varit involverad kan han ev ha medicinerats vilket kan ha påverkat att händelsen inträffade.
Det ärr en vanlig populäruppfattning att människor blir konstiga och "drogade" av psykofarmaka, men denna uppfattning är till stor del en effekt av att psykofarmaka hjälper psykiskt sjuka att inse hur konstiga de är. Det är betydligt vanligare att den här typen av händelser inträffar till följd av obefintlig medicinering än till följd av felmedicinering.
Citera
2014-01-09, 10:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Hm. Om det är så att MT betett sig knäppt och instabilt också i institutionssammanhang tidigare, kan man fråga sig hur många mötesdeltagare som köpte den vinklingen.

Citat:
Det stärker ju ytterligare bilden av att MT har utvecklat en psykisk sjukdom under längre tid. Både förloppet och åldern är ganska typiska för schizofreni. Det olyckliga (och oförklarade) är ju att han hade tillgång till ett vapen.

Citat:
Det ska tyvärr mycket till för att tvångsvård ska kicka in i Sverige. Om en person saknar sjukdomsinskt, måste vederbörande uppträda ganska jävla helgalet för att komma under vård. Det behöver inte vara så att någon har begått något fel, eller ens varit särskilt slö eller oengagerad i fallet.
Citera
2014-01-09, 10:37
Medlem
Whipsticks avatar
Då ställer jag frågan till er som känner sig träffade; stämmer det att MGM fick licens för målskjutningsvapen i somras?

Jag fick den informationen från samma håll där jag fick höra att modern var på plats och det visade ju sig vara ganska trovärdigt.
Citera
2014-01-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det ärr en vanlig populäruppfattning att människor blir konstiga och "drogade" av psykofarmaka, men denna uppfattning är till stor del en effekt av att psykofarmaka hjälper psykiskt sjuka att inse hur konstiga de är. Det är betydligt vanligare att den här typen av händelser inträffar till följd av obefintlig medicinering än till följd av felmedicinering.

Där är jag helt enig med dig. Tänkte mer på om det kan ha funnits en kombo mellan t.ex. medicin och alkohol.
Citera
2014-01-09, 14:20
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
MT har begärt byte av försvarare och omhäktningsförhandling sker idag efter lunch. MT vistas alltjämt i häktet (ej rättspsyk).

Lägger till doktorandens brev från häktet:

http://minfil.org/50r3e4bdb7/byte_MT.pdf
Han förväntar sig fortsatt häktning enl. egen önskan
Det verkar vara en tragisk person som tappat verkligheten här i livet....
Citera
2014-01-09, 21:25
Medlem
Swedenhielmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whipstick
Då ställer jag frågan till er som känner sig träffade; stämmer det att MGM fick licens för målskjutningsvapen i somras?

Jag fick den informationen från samma håll där jag fick höra att modern var på plats och det visade ju sig vara ganska trovärdigt.

Om han fått licens för pistolskytte torde det vara 22mm kaliber. För att han skall lyckas döda någon med ett skott avlossat i "olycka" som ger dödligt utfall med 22mm kaliber måste allt ske med maximal otur.

Sannolikheten för det är väl mindre än 1%, och det är väl trovärdigheten för att detta handlar om en olycka och inte ett med berått mod utfört mord på sin far på självaste julafton. Som någon sagt tidigare i kommentar på videon om klimatet där fadern medverkar så verkar han ju lite påfrestande, i kombination med obehandlad psykisk ohälsa kan det ha gett utfallet att Magne skjuter sin far till döds på julafton för att bli fri från alla snusförnuftiga anekdoter om vad och hur man skall verka och vara i världen.
Citera
2014-01-09, 22:26
Medlem
CarolSeavers avatar
Varför blev han förflyttad från en institution till en annan? Har det framkommit?

Läste att han önskar Leif Silbersky som ny försvarare.
Citera
2014-01-09, 22:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Varför blev han förflyttad från en institution till en annan? Har det framkommit?

Läste att han önskar Leif Silbersky som ny försvarare.
Därför att hans befintliga försvarare har ägnat sig för lite åt honom, dessutom...

Men Silbersky är kanske inte ett jättedumt val här, faktiskt. Alla landets nämndemän vet att alla tilltalade som vill ha Silbersky är skyldiga som synden, så det är sällan han lyckas fria klienter, men däremot har han ett ganska bra track record på att få ner straff på folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in