Citat:
Ursprungligen postat av
Rikskrim08
Magne är tveklöst "sinnessjuk". Jag gissar på schizofreni. Den enda slutsatsen jag dragit av att detta inte skrivits om i media är någon slags etik kring den här typen av "galenskap". Man vet av evidens att skriverier kring sådant här kan trigga andra "galningar". Magne hade på någon lapp dessutom angivit vilka blommor som stod i ett av lärarnas fönster.
Min hypotes är att det dödande skottet mot pappan var ett "vådaskott" i aggression. Men betydligt mer skrämmande är alla de frågetecken som råder kring vad han egentligen planerade. Varför ville t.ex. Magne mitt i sin doktorandutbildning söka sig till armén. Varför införskaffade han några månader innan julafton ett avancerat vapen. Och varför skrev han på en lapp som låg inlåst i vapenskåpet ungefär "den stora utmaningen är att bärga sig". Och varför dessa nedtecknade namn på personer som arbetade på Kemicentrum, inlåsta i en mindre skåp i det lite större vapenskåpet. Frågetecknen är många och rättspsykiatrisk vård var det enda logiska. Det kan nog bli på längre tid.
Av allt det du nämner som tyder på någon sorts organisations- och planeringsförmåga, anser att man nog bör ha viss tvivel att ens tro att det då rör sig om schizofreni.
Jag kan nästan tycka att det är lite för lättsinnigt att man lutar sig mot att utpeka schizofreni i alla sådana här fall men man bör nog också tänka på att psykoser/vanföreställningar kan finnas utan att ens personen är schizofren.
Finns faktiskt flera andra psykiska sjukdomar/syndrom som också kan innefatta psykostillstånd/vanföreställningar. Vilket kanske man ändå bör tala mer om, annars kan det bli så fel att allmänheten hör om sådana här fall och bara tror att det är alltid "schizofreni".