2014-06-08, 02:56
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Lägg upp stämningen på en ordentlig fildelningshost istället för nån där man riskerar att röja sin identitet! Skäms på dig!

https://anonfiles.com/file/4269060b69347c76303a9939ce983969
Citera
2014-06-16, 13:14
Medlem
Rikskrim08s avatar
Föga förvånande.

http://www.sydsvenskan.se/lund/mannen-som-skot-ihjal-sin-far-var-psykiskt-sjuk/

Vet inte om det framkommit tidigare i tråden men doktoranden hade en lapp med namn inlåst längst in i vapenskåpet. Personerna som han antecknat var om jag inte fått fel för mig bl.a. professorer på Kemicentrum. Man kan undra varför dessa namn förvarades i vapenskåpet. Man kan vidare undra varför han någon vecka innan "vådaskjutningen" införskaffade en stor mängd ammunition. Mer än vad som behövs för vanlig träning. Man kan slutligen undra varför Kemicentrum beslutat sig för att stänga hela institutionen om doktoranden satts på fri fot.
Senast redigerad av Rikskrim08 2014-06-16 kl. 13:17.
Citera
2014-06-16, 13:23
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08

Vet inte om det framkommit tidigare i tråden men doktoranden hade en lapp med namn inlåst längst in i vapenskåpet. Personerna som han antecknat var om jag inte fått fel för mig bl.a. professorer på Kemicentrum. Man kan undra varför dessa namn förvarades i vapenskåpet. Man kan vidare undra varför han någon vecka innan "vådaskjutningen" införskaffade en stor mängd ammunition. Mer än vad som behövs för vanlig träning. Man kan slutligen undra varför Kemicentrum beslutat sig för att stänga hela institutionen om doktoranden satts på fri fot.

Det låter ju onekligen väldigt allvarligt. Och det låter ju som om han hade planerat en killing spree. Och nej, det här är inte nåt jag har hört talas om tidigare. Det låter ju faktiskt helt sinnessjukt.
Citera
2014-06-16, 13:30
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det låter ju onekligen väldigt allvarligt. Och det låter ju som om han hade planerat en killing spree. Och nej, det här är inte nåt jag har hört talas om tidigare. Det låter ju faktiskt helt sinnessjukt.

Magne är tveklöst "sinnessjuk". Jag gissar på schizofreni. Den enda slutsatsen jag dragit av att detta inte skrivits om i media är någon slags etik kring den här typen av "galenskap". Man vet av evidens att skriverier kring sådant här kan trigga andra "galningar". Magne hade på någon lapp dessutom angivit vilka blommor som stod i ett av lärarnas fönster.

Min hypotes är att det dödande skottet mot pappan var ett "vådaskott" i aggression. Men betydligt mer skrämmande är alla de frågetecken som råder kring vad han egentligen planerade. Varför ville t.ex. Magne mitt i sin doktorandutbildning söka sig till armén. Varför införskaffade han några månader innan julafton ett avancerat vapen. Och varför skrev han på en lapp som låg inlåst i vapenskåpet ungefär "den stora utmaningen är att bärga sig". Och varför dessa nedtecknade namn på personer som arbetade på Kemicentrum, inlåsta i en mindre skåp i det lite större vapenskåpet. Frågetecknen är många och rättspsykiatrisk vård var det enda logiska. Det kan nog bli på längre tid.
Senast redigerad av Rikskrim08 2014-06-16 kl. 13:43.
Citera
2014-06-16, 14:05
Medlem
Yugens avatar
Citat:
Magne är tveklöst "sinnessjuk". Jag gissar på schizofreni. Den enda slutsatsen jag dragit av att detta inte skrivits om i media är någon slags etik kring den här typen av "galenskap". Man vet av evidens att skriverier kring sådant här kan trigga andra "galningar". Magne hade på någon lapp dessutom angivit vilka blommor som stod i ett av lärarnas fönster.

Min hypotes är att det dödande skottet mot pappan var ett "vådaskott" i aggression. Men betydligt mer skrämmande är alla de frågetecken som råder kring vad han egentligen planerade. Varför ville t.ex. Magne mitt i sin doktorandutbildning söka sig till armén. Varför införskaffade han några månader innan julafton ett avancerat vapen. Och varför skrev han på en lapp som låg inlåst i vapenskåpet ungefär "den stora utmaningen är att bärga sig". Och varför dessa nedtecknade namn på personer som arbetade på Kemicentrum, inlåsta i en mindre skåp i det lite större vapenskåpet. Frågetecknen är många och rättspsykiatrisk vård var det enda logiska. Det kan nog bli på längre tid.

Av allt det du nämner som tyder på någon sorts organisations- och planeringsförmåga, anser att man nog bör ha viss tvivel att ens tro att det då rör sig om schizofreni.

Jag kan nästan tycka att det är lite för lättsinnigt att man lutar sig mot att utpeka schizofreni i alla sådana här fall men man bör nog också tänka på att psykoser/vanföreställningar kan finnas utan att ens personen är schizofren.

Finns faktiskt flera andra psykiska sjukdomar/syndrom som också kan innefatta psykostillstånd/vanföreställningar. Vilket kanske man ändå bör tala mer om, annars kan det bli så fel att allmänheten hör om sådana här fall och bara tror att det är alltid "schizofreni".
Citera
2014-06-16, 18:12
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Av allt det du nämner som tyder på någon sorts organisations- och planeringsförmåga, anser att man nog bör ha viss tvivel att ens tro att det då rör sig om schizofreni.

Jag kan nästan tycka att det är lite för lättsinnigt att man lutar sig mot att utpeka schizofreni i alla sådana här fall men man bör nog också tänka på att psykoser/vanföreställningar kan finnas utan att ens personen är schizofren.

Finns faktiskt flera andra psykiska sjukdomar/syndrom som också kan innefatta psykostillstånd/vanföreställningar. Vilket kanske man ändå bör tala mer om, annars kan det bli så fel att allmänheten hör om sådana här fall och bara tror att det är alltid "schizofreni".

Jag håller med dig. Det var slarvigt uttryckt av mig. Det finns en rad samverkande diagnoser i detta fall och sammantaget tror jag att denna historia kunde slutat med oerhört mycket större ödesdigra konsekvenser.
Citera
2014-06-17, 20:22
Medlem
Citat:

Om det jag har hört är korrekt så var det översta namnet på listan faderns namn...
Citera
2014-06-21, 10:48
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Om inte åklagaren får igenom mord i rättegången är det besynnerligt.
Geväret var sonens, så att han inte var medveten om vad han gjorde är uteslutet.
Geväret har laddats med ammunition av honom samt fört in ett skott genom en mantelrörelse.
Frågan är mer hur "sjuk" är sonen.

Citat:
Föga förvånande.

http://www.sydsvenskan.se/lund/mannen-som-skot-ihjal-sin-far-var-psykiskt-sjuk/

Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen
Om det jag har hört är korrekt så var det översta namnet på listan faderns namn..
Är det någon som vet vad som hände på rättegången denna torsdagen?
Att mödrarna ofta förnekar fakta är vanligt.
Många kanske ska vara glada för att det stannade i familjen..
Citera
2014-06-21, 11:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen
Om det jag har hört är korrekt så var det översta namnet på listan faderns namn...
Det sänker ju också trovärdigheten i påståendena om att det skulle vara vådaskott en del. Mamman har ju uppenbart ingen koll på vad som egentligen hände kring skottögonblicket, utan väljer att tolka verkligheten och sonen på lindrigast tänkbara vis.

Nå, nu vet jag inte om det i praktiken spelar jättestor roll. Killen är psykiskt sjuk och uppenbart farlig, och ska ha sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning oberoende av om han döms för mord eller vållande till annans död.
Citera
2014-06-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Är det någon som vet vad som hände på rättegången denna torsdagen?
Att mödrarna ofta förnekar fakta är vanligt.
Många kanske ska vara glada för att det stannade i familjen..

Jag var inte och tittade på någon del av huvudförhandlingen. Min information kommer från en som var där åtminstone en dag (vet dock inte vilken).

Listan bör dock vara med i FUP:en, liksom information om det mesta övriga. Antar jag i alla fall...

Och jo, finns en hel del som jag har pratat med och som är glada över att det inte blev värre än det blev (trots att det gick väldigt illa).
Senast redigerad av onkosmusen 2014-06-22 kl. 23:05.
Citera
2014-06-22, 23:33
Medlem
Någon som har tillgång till FUP?
Citera
2014-07-01, 13:29
Medlem
Miss-Kittys avatar
Sköt ihjäl sin far - döms till vård

Den 26-årige man, som sköt ihjäl sin far i Lund under julhelgen, döms till rättspsykiatrisk vård. Åklagaren yrkade i första hand på mord men domstolen stannade vid vållande till annans död. Mannens försvarsadvokat Leif Silbersky anser att domen i flera avseenden är en framgång.

– Han blev frikänd från misstanken att avsiktligt ha tagit livet av sin far. Tingsrätten betraktar inte händelsen som mord utan som grov misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in