2014-01-08, 18:55
Medlem
MDCCCXCIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Har säkert besvarats i tråden, men men. Ska skriva tentamen på andra tentamenstillfället (omtenta, om man blankade, failade eller missade första, jag blankade, om det nu är relevant) för en kurs jag hade i höstas på 22.5p. Jag måste alltså ha kursen för att få studielån. Men den skriver jag den 14e, och sen tar det ju tre veckor. Jag fortsätter plugga VT också, och jag sökte studielån för ett helt år, men universitetet måste ju fortfarande skicka in uppgifter.

Kommer jag först kunna få studielån för VT när tentamen är rättad och jag fått poäng på HT, eller är det bara så om man söker lån för en termin i taget?
Jag tror att ditt studielån bara kommer ticka på. Jag har fått för mig att CSN bara kontrollerar om man har uppfyllt sina poängkrav när man ansöker. Så bara du har tillräckligt med poäng tills nästa gång du ska söka studielån så tror jag att det ska vara lugnt.
2014-01-08, 19:38
Medlem
Hur gör jag för att flytta över pengar från mitt vanliga Avanza konto till Avanza Minikund?
2014-01-08, 20:42
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDCCCXCI
Jag tror att ditt studielån bara kommer ticka på. Jag har fått för mig att CSN bara kontrollerar om man har uppfyllt sina poängkrav när man ansöker. Så bara du har tillräckligt med poäng tills nästa gång du ska söka studielån så tror jag att det ska vara lugnt.

Ja. Under förutsättning att det registreras kurser på våren och studieförsäkran skickas in.
2014-01-08, 21:40
Medlem
Paul-Kemps avatar
Senaste tiden har jag prövat på lite swing trading och det har gått relativt bra för mig. Jag inser dock att det inte är min egen förtjänst utan att jag haft en himla tur. Det jag dock har upptäckt är hur kul jag tycker det är att läsa analyser, lära mig mer om aktier/företag och inte minst följa aktiekursen under dagen och försöka göra rätt beslut.

Min fråga är, om jag vill lära mig swing trade (mer än bara chansa) var börjar jag?
1. Vilken bra bok/blogg/webbsida har den grundläggande kunskapen jag behöver?

2. Är det realistiskt att som nybörjare att åtminstone "matcha" index (läs inte förlora pengar) efter att ha läst på och prövat på lite? (Jag förstår att det inte finns några garantier, men jag försöka bara bedömma risknivå och hur realistiskt detta är.)

3. Alla andra tips uppskattas mycket.

Vill tillägga att jag kommer sätta 80% av mitt kapital i långsiktiga investeringar, och använda 20% för swing trade.
2014-01-08, 22:01
Medlem
roggeees avatar
Läser civ.ing, åk 1. Skulle vilja läsa någon distanskurs i tyska (ej på mitt universitet), finns ett par st öppna för sen anmälan. Jag har inte ens tänkt söka bidrag för poängen jag läser, men undrar ändå om det på något sätt kan bli strul med CSN för att jag läser "för mycket" eller något liknande?
2014-01-08, 22:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Läser civ.ing, åk 1. Skulle vilja läsa någon distanskurs i tyska (ej på mitt universitet), finns ett par st öppna för sen anmälan. Jag har inte ens tänkt söka bidrag för poängen jag läser, men undrar ändå om det på något sätt kan bli strul med CSN för att jag läser "för mycket" eller något liknande?
Det blir inte problem av att läsa för mycket.
2014-01-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det blir inte problem av att läsa för mycket.

Precis vad jag sökte! Jag hade också en fundering ang att läsa en distanskurs nu i vår. Jag kommer läsa 30hp + den på 7,5 hp. Hur funkar det om man skulle kugga den 7,5hp? Blir csn påverkat eller är det bara de 30hp som blir påverkade?

Jag tänker ju inte söka studiestöd för de 7,5hp eftersom jag ändå inte kan få något.
2014-01-08, 22:24
Medlem
Fråga, vad menar man med "håll kort" "håll lång"?
2014-01-08, 22:27
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Precis vad jag sökte! Jag hade också en fundering ang att läsa en distanskurs nu i vår. Jag kommer läsa 30hp + den på 7,5 hp. Hur funkar det om man skulle kugga den 7,5hp? Blir csn påverkat eller är det bara de 30hp som blir påverkade?

Jag tänker ju inte söka studiestöd för de 7,5hp eftersom jag ändå inte kan få något.
Så länge du läser minst det antal poäng du sökt studiemedel för så spelar det ingen roll för CSN. Poängen du måste ta är en summa, inte kopplat till specifika kurser (det betyder att extrakursen kan användas till de poäng du måste ta för mer studiemedel).
2014-01-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
1. Vilken bra bok/blogg/webbsida har den grundläggande kunskapen jag behöver?

2. Är det realistiskt att som nybörjare att åtminstone "matcha" index (läs inte förlora pengar) efter att ha läst på och prövat på lite? (Jag förstår att det inte finns några garantier, men jag försöka bara bedömma risknivå och hur realistiskt detta är.)

3. Alla andra tips uppskattas mycket.

Det krävs att man överkommer två hinder för att kunna handla framgångsrikt: 1) en "edge" och 2) förståndet att använda den rätt (dvs inte köpa OMXS Bull X50 bara för man vet att det sannolikheten att OMXS30 går upp imorgon är 51%). Få överkommer 1), och om de gör det så brukar de inte vara så intresserade av att sälja böcker (vilket däremot många som inte gör det är) så för att hitta något användbart i tradingböcker och hemsidor kommer du få sålla massvis med strunt.

Citat:
Ursprungligen postat av HejMaxpuls
Fråga, vad menar man med "håll kort" "håll lång"?

Att gå lång/kort är tradingord för att ha en positivt/negativ position i ett värdepapper.
2014-01-08, 22:55
Medlem
Jag har blivit antagen till kurser under vårterminen samtidigt som jag sen hösten läser på heltid. Om det nu krisar sig och jag inte får 22.5 hp godkänt.

Jag råkade klicka att jag vill söka csn för vårterminen, kan jag fortfarande lästa vårkurserna utan att få bidrag om jag inte söker på csns hemsida?

dvs jag får 20 hp HT 2013 och läser då fler poäng som är godkända och får tillbaka bidragen eftersom jag inte sökt för kurserna under vårterminen eftersom jag redan läser över 100%?
2014-01-08, 22:55
Medlem
Paul-Kemps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Det krävs att man överkommer två hinder för att kunna handla framgångsrikt: 1) en "edge" och 2) förståndet att använda den rätt (dvs inte köpa OMXS Bull X50 bara för man vet att det sannolikheten att OMXS30 går upp imorgon är 51%). Få överkommer 1), och om de gör det så brukar de inte vara så intresserade av att sälja böcker (vilket däremot många som inte gör det är) så för att hitta något användbart i tradingböcker och hemsidor kommer du få sålla massvis med strunt.

Tänkvärt! Jag förväntade mig ingen bok med någon "vinnarstrategi" utan snarare som förklarar hur aktiemarknaden fungerar, begrepp, hur man tolkar orderdjup, hur teknisk analys fungerar, hur man använder stop-loss effektivit. En bok som ger mig verktygen jag förhoppningsvis kan använda för att skapa en "edge" och använda den rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in