Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Vi får nog inte se någon Godzilla eller Hulk. Man kan möjligen jämföra med Tjernobyl, som ju i de flesta avseenden är en värre olycka än Fukushima, även om båda klassats som en 7:a enligt INES.
Djurlivet runt Tjernobyl sägs nu vara livaktigt och rikt. Dock har man en frekvens vad gäller missbildningar på nyfödda djur som ligger på drygt det dubbla än normalt.
De djur som finns är till största delen inflyttade individer. Det lokala djurlivet drabbades hårt åren närmast efter 1986, och skogarna är fulla av kadaver och skelett. Av träd som befann sig i exklusionszonen beräknas 90% ha dött fram till 1997.
T. J. Hinton et al., "Radiation-Induced Effects on Plants and Animals: Findings of the United Nations Chernobyl Forum," Health Phys. 93, 427 (2007).
Jämförelser mellan Fukushima och Tjernobyl kan i vissa fall vara relevanta, men då krävs betydligt högre precision.
Frågan som Arne Anka ställde kan avse
- människor
- djur
- växtliv
Om jag inte är alldeles ute och cyklar skiljer sig förutsättningarna åt rätt rejält för alla tre grupperna om man jämför Fukushima och Tjernobyl.
Om man över huvud taget ska jämföra så måste man se till att ha siffror på alla viktiga parametrar och försöka bedöma om en jämförelse är rimlig att göra.
Om vi t ex tar djurlivet så kan vi till att börja med konstatera, att det enbart är landlevande djur som kan komma ifråga eftersom det inte finns något hav vid Tjernobyl (att på ett siffermässigt pålitligt sätt jämföra risker och följder i floden Pripjat med Stilla Havet blir oerhört svårt).
Sen måste man rimligen ta reda på strålningsnivåerna i de marker där djur kan ha påverkats, och då undrar jag om det inte är så, att strålningen i markerna rint Tjernobyl bitvis var mycket högre än vid Fukushima? I så fall är en jämförelse svår att göra. Men rätta mig gärna om jag har fel om strålningsnivåerna.
Slutligen undrar jag om det möjligen var så att det inte var djur utan människor som Arne Anka avsåg i första hand?