2014-01-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S4r4h93
Omoget av grannen att sätta det på er gård. Men det är trots allt (antagligen) er katt, som ni skaffat, ert husdjur, som ni låter gå ute och störa andra. Nu är det igen den här eviga kattdebatten om att "katter måste gå ute fritt". Varför kan inte kattägare (inte alla, men många) förstå att deras lilla älskling ställer till obehag för andra?

Jag anser att det grannen gör är tokigt, men det ni gör är värre. Ni utsätter andra för obehag genom ert egoistiska beteende. Sen skall man ju inte tala om den stackars katten, utekatter utsätts för så många och olika faror.

Detta gäller nu inte bara er, utan alla som slänger ut sina "'älsklingar" vind för våg. Det räknar jag verkligen inte som att ta ansvar för sitt husdjur, sin familjemedlem.

Jag säger inte att katter måste få gå ute fritt, då jag känner många med innekatter. Men våran katt som vi tog på oss för 3 år sedan då vi hittade henne ute alldeles undernärd och smutsig som levt ute i ungefär 5 år helt ensam som vi fått reda på nu (hon är idag 9-12 år) och vägrar då gå på kattlådan. Vi har läst på lite och där står det att det vi gör inte är något fel. Sen står det i lagen när jag gjorde en uppsats att man ska hålla djur så att de kan utveckla och utföra naturliga behov, och det kan hon ju inte göra inomhus pga sitt problem med kattlådan…
Citera
2014-01-08, 19:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det är egentligen ingen större skillnad. Katter skall inte springa inte springa ute vind för våg. Katter hör inte ens till vår natur här. De är ökendjur. Så det är bara bullshit från lata och oansvariga kattägare det att katter måste springa ute fritt för att må bra.
Det är faktiskt skillnad, utekatt är tillåtet eftersom det anses vara enligt kattens natur.

Innekatt är ett nytt fenomen, det har inte funnits mer än några decennier och de är inte genetiskt anpassade för ett liv inomhus. Katter som får vistas ute fritt, jaga, mår bättre och är friskare än rena innekatter. Olyckor, elaka människor och maskinfestationer är vad som kan vara skadligt.

Det stämmer inte att de katter vi har i Sverige är rena ökendjur, de härstammar delvis från dem men det är länge sedan och de är uppblandade med de numera närmast utrotade europeiska vildkatterna. Katter har funnits i Sverige sedan bronsåldern, kanske ännu längre. Vi har även en vildlevande ras här i Skandinavien, de norska skogkatterna finns fortfarande i några små kolonier i Norge.
Citera
2014-01-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
1 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter:

"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Om jag gör en restriktiv tolkning av lagen så skulle jag säga att det är ditt ansvar att katten inte skiter på andras mark. Jag vet själv hur det är att hitta kattskit i rabatten när jag oundvikligen behöver påta i den.

Det du kan föreslå för dina grannar, är att de skaffar ett sådant där pulver (vi har köpt på Bauhaus) som man sprider ut med jämna mellanrum där man inte vill att katten ska gå. Efter en viss tid behöver man inte strö ut det längre för att katten lärt sig att inte gå just dit. Pulvret ska tydligen förvirra katters luktsinne och få dem på bättre tankar. Du kan ju förstår bekosta detta åt dem.

Men det är också mitt ansvar att låta katten utföra sina naturliga behov. Och eftersom hon har en bakgrund där hon levt som gatukatt i flera år (hon är idag 9-12) så vägrar hon gå på lådan… Så vi plågar ju henne genom att inte släppa ut henne.

Tack för tipset om pulvret det är till stor hjälp och vi kommer självklart att köpa det själva!!
Citera
2014-01-08, 19:02
Medlem
Citat:
Det är egentligen ingen större skillnad. Katter skall inte springa inte springa ute vind för våg. Katter hör inte ens till vår natur här. De är ökendjur. Så det är bara bullshit från lata och oansvariga kattägare det att katter måste springa ute fritt för att må bra.

Hundar hör inte heller till våran natur här. Men hundar har inte samma sinne som katter att gå runt och rasta sig själv. Det är därför vi går promenader med dem, så då vore det konstigt om jag lät min hund gå och bajsa på tomten eftersom det är mitt ansvar att rasta hunden.
Citera
2014-01-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Gräver inte din katt ner sitt bajs? Låter lite konstigt om grannarna skulle gå och gräva runt och leta rätt på det? Gör dem det? Eller skiter katten mitt på gräsmattan?

Kaffesump i rabatterna är bra avskräckningsmedel. Även citron i form av skal eller eterisk olja från hälsokost, människopiss, nåt slags kristaller som man kan köpa på djuraffären.

Det är ditt ansvar att se till att göra vad du kan för att katten inte ska skita i deras rabatter. Handla citronolja och/eller kristaller, överlämna till grannarna och tipsa om sumpen och att de ska hälla sitt eget piss i rabatterna.

Gör iordning ett ställe på er egen tomt där katten kan gå och skita. Sandlådesand, jord, mossa eller vad nu er katt tycker är bäst.

I det här fallet tydligen både och. För ena hävdar att hon bajsar öppet på deras gräsmatta, med det är troligtvis i deras rabatt, men på ena tomten vet vi att hon bajsar i rabatten och vi vet att hon skvätter jord efter sig då hon bajsar på våran tomt också!

Tack för tipsen om de avskräckande medlen!!
Citera
2014-01-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Vilka larviga jävla småsinta människor.

Alternativ 1 är att ta dem på bar gärning och skrämma skiten ur dem, med tanke på vilka fjantiga jävlar det verkar vara så räcker det nog med ett "VAD FAN HÅLLER DU PÅ MED!?" för att de ska skita ner sig.

Alternativ 2 är att kasta tillbaka påsarna på deras tomter.

Vi har övervägt att slänga tillbaka det, men då är vi tyvärr lika fega människor som dem… Och vi har försökt att kunna ta dem på bar gärning, men dem väljer sin tillfällen väl och vi kan inte se dem komma då dem kommer från en vinkel så vi inte ser dem…
Citera
2014-01-08, 19:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel

Det du kan föreslå för dina grannar, är att de skaffar ett sådant där pulver (vi har köpt på Bauhaus) som man sprider ut med jämna mellanrum där man inte vill att katten ska gå. Efter en viss tid behöver man inte strö ut det längre för att katten lärt sig att inte gå just dit. Pulvret ska tydligen förvirra katters luktsinne och få dem på bättre tankar. Du kan ju förstår bekosta detta åt dem.
Bra ide, förutom en liten sak. Det är ts katt och således är det han/hon som skall åka och köpa medlet och sprida ut det åt sin granne, alternativt köpa en skrämselanordning åt grannen eller lösa problemet på ett annat sätt.

Det är nämligen (som du skriver tidigare i inlägget) inte grannens problem att katten skiter på deras tomt och kan ts inte hindra katten från att göra det får de erbjuda sig att plocka upp det eller erbjuda grannen kompensation för att de gör det.
Citera
2014-01-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Nej. Bara för att det är en ute katt så betyder det inte att du inte längre har ansvar för katten. Din katt är ditt ansvar såväl som det är en inne katt elr ute katt.

Skapar ditt husdjur olägenheter för andra så ligger det på dig att lösa det.

Och vi har löst det på bästa sätt för tillfället genom att säga att dem gärna får komma och prata med oss om dem hittar mer bajs efter att dem fått hälla vatten över henne. Men istället lägger dem bajset öppet på våran tomt och säger inte till så vi vet ju inte vem det är och kan därför inte hjälpa dem heller?
Citera
2014-01-08, 19:09
Medlem
S4r4h93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emjuliusson
Hundar hör inte heller till våran natur här. Men hundar har inte samma sinne som katter att gå runt och rasta sig själv. Det är därför vi går promenader med dem, så då vore det konstigt om jag lät min hund gå och bajsa på tomten eftersom det är mitt ansvar att rasta hunden.

På precis samma sätt är det ditt ansvar att rasta din katt. Bygg en uterastgård för den, då stör den inte era grannar. Det är verkligen inte okej att den springer ute och stör grannar. Katter kan också rastas i koppel.

Varför är det då inte konstigt om d låter din katt gå och bajsa på tomten? Det är fortfarande ditt ansvar.
Citera
2014-01-08, 19:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Och vi har löst det på bästa sätt för tillfället genom att säga att dem gärna får komma och prata med oss om dem hittar mer bajs efter att dem fått hälla vatten över henne. Men istället lägger dem bajset öppet på våran tomt och säger inte till så vi vet ju inte vem det är och kan därför inte hjälpa dem heller?
Du måste smöra för grannarna för att lösa det här. Gå runt till alla och ring på, tag med avskräckningsmedel och dela ut. Det verkar som att vattensprutandet inte hjälper. Var vänlig. Jag förstår att det kan ta emot men var vänlig ändå.

Du vinner inget på att dra igång nån maktkamp. Rätt som det är kommer de att ge sig på katten med förgiftat kött, luftgevär och allt vad vansinnigt katthatare kan hitta på.

Edit: Du kan även köpa dessa:
http://www.skadedjursbekampning.nu/kategori/Skramma-bort-katter
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-01-08 kl. 19:17.
Citera
2014-01-08, 19:14
Medlem
Citat:
På precis samma sätt är det ditt ansvar att rasta din katt. Bygg en uterastgård för den, då stör den inte era grannar. Det är verkligen inte okej att den springer ute och stör grannar. Katter kan också rastas i koppel.

Varför är det då inte konstigt om d låter din katt gå och bajsa på tomten? Det är fortfarande ditt ansvar.

Jag säger inte att det är okej att katten bajsar på deras tomt, isåfall skulle vi ju inte vilja hjälpa dem. Jag säger att det är mer konstigt ifall hunden skulle bajsa på tomten… Sen så är det så att vi försökt för många år sedan att ha koppel. Men återigen så har våran katt en annorlunda historia som gör att det inte funkar heller. Därför är det allra bästa för henne att få gå ute fritt, eftersom hon mår bättre av det! Och sen har vi tagit ansvar för allt men som jag sa till en annan, kan vi ju inte ta något ansvar för det om en granne smyger och lämnar bajs på våran tomt då vi inte vet vilken granne och kan då inte hjälpa dem heller…
Citera
2014-01-08, 19:16
Medlem
Trollishs avatar
Citat:

Varför tycker du att det är oki för dina grannar hitta bajs på sin tomt medans det inte är oki på din?

Ja det gick juh så bra att spruta vatten på katten första gången så jag förstår inte varför dina grannar vill glädja dig och göra det igen.
Ta hand om din katt, han är inte dina grannars ansvar.

Du har två alternativ avlida elr sadla om katten till en inne katt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in