2014-01-08, 18:39
Medlem
Uran233s avatar
Stängsel runt trädgården? Eller kan man anordna en kattbajstoa i trädgården så trevlig och mysig att katten väljer att skita där istället? Sandlådor är väl poppis?
Citera
2014-01-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Genom att (indirekt) hota eftersom att det skulle vara olagligt?
Låter inte smart eller speciellt moget. Bjud över honom på kaffe imöra och diskutera saken utan tankar på vad lagen säger om saken.

Det är där du har fel eftersom vi inte hotar dem med något! Vi säger ju inte att vi kommer göra något ifall dem inte lyssnar. Utan vi vill få deras omogna huvuden att vakna upp och inse att det dem gör är fel. För vi har gjort alt vi kan för att lösa det. Och då ska dem bete sig som ynkryggar…
Citera
2014-01-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Stängsel runt trädgården? Eller kan man anordna en kattbajstoa i trädgården så trevlig och mysig att katten väljer att skita där istället? Sandlådor är väl poppis?

Grejjen är att våran katt har en lång historia bakom sig. Vi hittade henne under våran trall för 2-3 år sedan alldeles undernärd m.m. Och vi har nu mött hennes gamla ägare under 2013 som förklarade att våran katt bott ute i flera år ensam och överlevt flera vintrar. Så våran katt har lite problem att gå på sandlådan som vi har hemma eftersom hon bott ute själv i nästan 5 år samt att hon växte upp i Norrland… Och stängsel går inte riktigt att bygga upp runt vårt hus pga konstig tomt och andra saker. Samt att hon skulle kunna klättra eller hoppa över dem..
Citera
2014-01-08, 18:44
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exitoz123
Har du blivit utskriven eller är du bara allmänt efterbliven?

Då antar du inte tycker det är något konstigt om jag låter min hund bajsa på din veranda?

Till ts. Det är din katt, du får lösa problemet. Avlida elr sadla om till innekatt.
Citera
2014-01-08, 18:45
Medlem
S4r4h93s avatar
Omoget av grannen att sätta det på er gård. Men det är trots allt (antagligen) er katt, som ni skaffat, ert husdjur, som ni låter gå ute och störa andra. Nu är det igen den här eviga kattdebatten om att "katter måste gå ute fritt". Varför kan inte kattägare (inte alla, men många) förstå att deras lilla älskling ställer till obehag för andra?

Jag anser att det grannen gör är tokigt, men det ni gör är värre. Ni utsätter andra för obehag genom ert egoistiska beteende. Sen skall man ju inte tala om den stackars katten, utekatter utsätts för så många och olika faror.

Detta gäller nu inte bara er, utan alla som slänger ut sina "'älsklingar" vind för våg. Det räknar jag verkligen inte som att ta ansvar för sitt husdjur, sin familjemedlem.
Citera
Medlem
Exitoz123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Då antar du inte tycker det är något konstigt om jag låter min hund bajsa på din veranda?

Till ts. Det är din katt, du får lösa problemet. Avlida elr sadla om till innekatt.

Det är en skillnad på att låta en hund bajsa på andras tomter än en UTE katt.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det är väldigt konstigt beteende att dom har tagit det så långt att dom smyger runt på eran tomt, vad är det dom letar efter? Har du någon aning om det?

Jag antar att dem försöker trötta ut oss och få oss att låsa in våran katt. Men vi kan inte göra det pga hennes livshistoria…
Citera
2014-01-08, 18:47
Medlem
madmwazels avatar
1 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter:

"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Om jag gör en restriktiv tolkning av lagen så skulle jag säga att det är ditt ansvar att katten inte skiter på andras mark. Jag vet själv hur det är att hitta kattskit i rabatten när jag oundvikligen behöver påta i den.

Det du kan föreslå för dina grannar, är att de skaffar ett sådant där pulver (vi har köpt på Bauhaus) som man sprider ut med jämna mellanrum där man inte vill att katten ska gå. Efter en viss tid behöver man inte strö ut det längre för att katten lärt sig att inte gå just dit. Pulvret ska tydligen förvirra katters luktsinne och få dem på bättre tankar. Du kan ju förstår bekosta detta åt dem.
Senast redigerad av madmwazel 2014-01-08 kl. 18:50.
Citera
2014-01-08, 18:48
Medlem
S4r4h93s avatar
Citat:

Det är egentligen ingen större skillnad. Katter skall inte springa inte springa ute vind för våg. Katter hör inte ens till vår natur här. De är ökendjur. Så det är bara bullshit från lata och oansvariga kattägare det att katter måste springa ute fritt för att må bra.
Citera
2014-01-08, 18:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Gräver inte din katt ner sitt bajs? Låter lite konstigt om grannarna skulle gå och gräva runt och leta rätt på det? Gör dem det? Eller skiter katten mitt på gräsmattan?

Kaffesump i rabatterna är bra avskräckningsmedel. Även citron i form av skal eller eterisk olja från hälsokost, människopiss, nåt slags kristaller som man kan köpa på djuraffären.

Det är ditt ansvar att se till att göra vad du kan för att katten inte ska skita i deras rabatter. Handla citronolja och/eller kristaller, överlämna till grannarna och tipsa om sumpen och att de ska hälla sitt eget piss i rabatterna.

Gör iordning ett ställe på er egen tomt där katten kan gå och skita. Sandlådesand, jord, mossa eller vad nu er katt tycker är bäst.
Citera
2014-01-08, 18:54
Medlem
Bombaysapphires avatar
Vilka larviga jävla småsinta människor.

Alternativ 1 är att ta dem på bar gärning och skrämma skiten ur dem, med tanke på vilka fjantiga jävlar det verkar vara så räcker det nog med ett "VAD FAN HÅLLER DU PÅ MED!?" för att de ska skita ner sig.

Alternativ 2 är att kasta tillbaka påsarna på deras tomter.
Citera
2014-01-08, 18:58
Medlem
Trollishs avatar
Citat:

Nej. Bara för att det är en ute katt så betyder det inte att du inte längre har ansvar för katten. Din katt är ditt ansvar såväl som det är en inne katt elr ute katt.

Skapar ditt husdjur olägenheter för andra så ligger det på dig att lösa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in