2014-01-08, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
du har ju svaret själv, testosteron. testosteronet är inblandat i längdtillväxten.
som art påverkas vi av många olika faktorer. miljö, tillgång på föda, typ av föda etc.
om vi pratar om könsskillnader specifikt så skapas de av sexuella preferenser som varit gynsamma för överlevnaden. kvinnor går igång på testosteronindikatorer, män på österogenindikatorer.
därför blir vi män inte hårda i byxan av en kvinna med basröst och fjun på överläppen t ex...

Bantuniggers från Gambia har högst testosteron och de är rätt korta samt har stora kukar. I don't think so, dude. Dessutom har medellängden uppe i Norden ökat som mest de senaste 100 åren, att det skulle bero på ökad testosteron är ytterst tveksamt. Exempelvis så tenderar andra generationens invandrare att bli mycket längre än båda sina föräldrar. Det logiska är att kosten måste vara den bidragande faktorn till längdtillväxt på så kort tid, inte testosteron.

Själv är jag 2:a generationens invandrare och är 180+cm. Trodde jag var 181 cm (hade mätt när jag var 16), men mätte häromdan och såg att jag var 185 cm till min förvåning. Mina föräldrar är runt 165-170 cm. Detta gäller anhöriga som också är födda/uppvuxna här.

Sammanfattningsvis: kosten.
Citera
2014-01-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Perla
Just det. Det påminner om en artikel jag läste på Cracked.com.

"The results were pretty clear. If a woman has her head tilted back, she's regarded as less feminine and less attractive; chin down, however, and suddenly she's more feminine to volunteers, and also hotter...
...But the same neck strain for men had the opposite effect: They looked less masculine with their head tilted forward and, as you might expect, were consistently rated as less attractive.
"

Vi blir alltså mer attraheade av att se upp/ned på vår partner.
Det där blir ju tvärt om. Evolutionsmässigt borde män vara attraherade av långa kvinnor eftersom de är snyggare när de tittar nedåt, och kvinnor borde vara attraherade av korta men eftersom de är snyggare när de tittar uppåt. Om det nu stämmer alltså, är ju ändå cracked.com det handlar om.
Citera
2014-01-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
...

Så varför väljer män ofta kortare kvinnor`? Sårar det deras manliga ego om de är kortare?
Jag tror snarare att det manliga egot är, trots bättre vetande, lite nervöst inför att få den fruktade "längd-nobben". /180 kille (179 egentligen).
Citera
2014-01-08, 16:58
Medlem
Bara för att en man är lång betyder inte det att han genast får extrem dominans. Visst han är längre och på vissa sätt har han övertaget, men det är inte så att man blir helt underlägsen i allt. Det handlar för mig mest om att det ska vara jämställt. En väldigt lång kille attraherar inte mig, utan en kille som är ganska lite längre än mig (och jag är inte superlång så det gör alltså så att killen inte heller är det). Tror att de flesta helt enkelt vill hitta någon i jämnhöjd, om det nu är att de är lite längre brukar många se det som ett plus, ett av skälen till det är väl då normer.
Citera
2014-01-08, 17:23
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
du har ju svaret själv, testosteron. testosteronet är inblandat i längdtillväxten.
som art påverkas vi av många olika faktorer. miljö, tillgång på föda, typ av föda etc.
om vi pratar om könsskillnader specifikt så skapas de av sexuella preferenser som varit gynsamma för överlevnaden. kvinnor går igång på testosteronindikatorer, män på österogenindikatorer.
därför blir vi män inte hårda i byxan av en kvinna med basröst och fjun på överläppen t ex...

Jag anser dock fortfarande inte att förklaring har kommit på det som jag specifikt undrar. Hur det kan fungera om just längd för könen kan ändras genom generationer. Med allt du lägger till väcks bara fler frågor. Och min tanke är ju fortfarande att det logiskt sett inte bör separeras mellan barnen eftersom barnen är just en mix av föräldrarnas gener - så en kort mamma/lång pappa borde inte skapa en kort dotter/lång son utan snarare jämna ut längdskillnaden på dottern/sonen. Får nog kika vidare någon annanstans på denna fråga. Men tack för diskussionen. =)
Citera
2014-01-08, 17:38
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChildrenOfBodom
Bantuniggers från Gambia har högst testosteron och de är rätt korta samt har stora kukar. I don't think so, dude. Dessutom har medellängden uppe i Norden ökat som mest de senaste 100 åren, att det skulle bero på ökad testosteron är ytterst tveksamt. Exempelvis så tenderar andra generationens invandrare att bli mycket längre än båda sina föräldrar. Det logiska är att kosten måste vara den bidragande faktorn till längdtillväxt på så kort tid, inte testosteron.

Själv är jag 2:a generationens invandrare och är 180+cm. Trodde jag var 181 cm (hade mätt när jag var 16), men mätte häromdan och såg att jag var 185 cm till min förvåning. Mina föräldrar är runt 165-170 cm. Detta gäller anhöriga som också är födda/uppvuxna här.

Sammanfattningsvis: kosten.

ja, och som jag skrev angående generella längden: "...tillgång på föda, typ av föda"

testosteron-biten handlade om längdskillnaden mellan män och kvinnor. inte människans längd i allmänhet. förstår du skillnaden?
Citera
2014-01-08, 17:47
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Jag anser dock fortfarande inte att förklaring har kommit på det som jag specifikt undrar. Hur det kan fungera om just längd för könen kan ändras genom generationer. Med allt du lägger till väcks bara fler frågor. Och min tanke är ju fortfarande att det logiskt sett inte bör separeras mellan barnen eftersom barnen är just en mix av föräldrarnas gener - så en kort mamma/lång pappa borde inte skapa en kort dotter/lång son utan snarare jämna ut längdskillnaden på dottern/sonen. Får nog kika vidare någon annanstans på denna fråga. Men tack för diskussionen. =)

du kan ju förstå att dottern inte ärver pappns kuk, eller hur?

av samma skäl kommer hon inte att växa de där extra "testosteron-centimetrarna" som sonen kommer att göra.
Citera
2014-01-08, 17:48
Medlem
Bultars avatar
Korta kvinnor dras till långa män för att deras barn inte också ska bli korta, långa kvinnor dras till långa män pga normen.
Citera
2014-01-08, 17:51
Medlem
Verkar fortfarande inte finnas någon feminist som inte försöker förneka att längden har betydelse, eller har jag missat någon?
Vore ju roligt om någon inte förnekade fakta och istället provade förklaringen "social konstruktion". (Nästa fälla )
Citera
2014-01-08, 18:21
Medlem
flayzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Män är i regel längre än kvinnor.

Jag undrade hur lång tid det skulle ta innan detta faktum nämndes.

To some of you.
Citera
2014-01-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flayzone
Jag undrade hur lång tid det skulle ta innan detta faktum nämndes.

To some of you.

Det är nog så att kvinnor generellt sett väljer män som är längre än dem själva.
Att långa män ses som attraktiva är ju svårt att förneka men om kvinnor uteslutande skulle gå efter dessa så skulle 99% av alla män stå utan kvinnor och långa män skulle få skavsår på penis.
Citera
2014-01-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Är du själv kort?

Kvinnor går kanske inte uteslutet efter långa män, lika lite som att de alltid väljer den med mest muskler eller mest pengar. Kvinnor är mer känslomässiga och fokuserade på hur en man berör dem känslomässigt eftersom det är evolutionärt fördelaktigt. Det är en kombination av egenskaper som gör en man intressant.

En kvinna vill para sig med den man som hon undermedvetet bedömer ger henne bäst förutsättningar att föra hennes gener vidare. Längd, muskelmassa, social status, upplevd känslomässig trohet, intelligens, välstånd, lynne mm är i det sammanhanget viktiga parametrar.

Det här inlägget var sjukt bra skrivet och stämmer antagligen bäst med verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in