Citat:
Ursprungligen postat av
testpiloten
du har ju svaret själv, testosteron. testosteronet är inblandat i längdtillväxten.
som art påverkas vi av många olika faktorer. miljö, tillgång på föda, typ av föda etc.
om vi pratar om könsskillnader specifikt så skapas de av sexuella preferenser som varit gynsamma för överlevnaden. kvinnor går igång på testosteronindikatorer, män på österogenindikatorer.
därför blir vi män inte hårda i byxan av en kvinna med basröst och fjun på överläppen t ex...
Bantuniggers från Gambia har högst testosteron och de är rätt korta samt har stora kukar. I don't think so, dude. Dessutom har medellängden uppe i Norden ökat som mest de senaste 100 åren, att det skulle bero på ökad testosteron är ytterst tveksamt. Exempelvis så tenderar andra generationens invandrare att bli mycket längre än båda sina föräldrar. Det logiska är att kosten måste vara den bidragande faktorn till längdtillväxt på så kort tid, inte testosteron.
Själv är jag 2:a generationens invandrare och är 180+cm. Trodde jag var 181 cm (hade mätt när jag var 16), men mätte häromdan och såg att jag var 185 cm till min förvåning. Mina föräldrar är runt 165-170 cm. Detta gäller anhöriga som också är födda/uppvuxna här.
Sammanfattningsvis: kosten.