2014-01-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unirockx
2 000 000 skrapade jag fram, om någon undrade

Hur mycket skatt kommer jag få betala på de? Vore det klokt att lägga det på aktier, sparfond eller något sånt?

Mina planer för vinsten är att betala mina studier, en fin lägenhet, en bil och kanske en dator om pengarna räcker till! Eller bör jag spara pengarna? Är i 20-årsåldern

Ett nyreggat konto och två miljoner kronor i vinst. Jag är VÄLDIGT skeptisk, men om det stämmer så grattis!

Betala av ALLA dina eventuella lån. Köp den bil och bostad du tänkt dig, ny dator, mobiltelefon och allt det där.

Sätt undan omkring hundratusen kronor att leva av (jag antar att du kommer att få studiebidrag om du studerar) och spara därefter resten av pengarna långsiktigt i en välblandad aktieportfölj.

Lycka till!
Citera
2014-01-07, 23:37
Medlem
Elm0s avatar
Suck, stäng tråden och sluta trolla.
Inte ens en äkta vinstsumma kunde du hitta på.
Citera
2014-01-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unirockx
1 000 000 x2

Funderar att spara en del, men har i nuläget en pytteliten 1a o en sketen gammal Volvo, skulle sitta fint att uppgradera lite!

Grattis till vinsten!!! Klart att du ska UNNA dig något nu! Var dock rädd om pengarna som många skriver här, men såklart att du kan kosta på dig något extra, upplev något. Livet är ju hårt ändå.
Citera
2014-01-08, 00:03
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du är en meningslös köttklump i samhällsmaskinen om du slösar allt på "extravaganser".

Riktig frihet får du genom att bli ekonomiskt oberoende så du får 8h extra tid varje dag att göra vad DU vill och dit kommer u aldrig att nå.

Jag respekterar din åsikt, och var själv av samma åsikt tidigare. Men jag har gått vidare till, vad jag tror, är djupare insikt.

Efter en tid så är det lika tråkigt och meningslöst (eller roligt och meningsfullt) att ha stor ekonomisk trygghet, som att inte ha det. Det kan till och med innebära en nytändning, och pånyttfödd livslust, att plötsligt förlora "allt" och börja om från enkla förhållanden igen.

I princip alla i vårt samhälle strävar efter ekonomisk trygghet. Det är ganska ointressant och innebär inte någon fördel för någon utomstående. Det är däremot väldigt få som samtidigt är tillräckligt excentriska och bemedlade för att göra något ovanligt och spännande, som även andra kan ha glädje av.

Att "leva upp" pengarna behöver inte innebära att man lever som familjerna i Lyxfällan. Det kan innebära att man tar någon hobby till extremer, att man försöker påverka sin omgivning, eller att man skapar något i välgörenhetssyfte. Bara för att ta några exempel.

Ställ dig själv följande fråga:
Behöver världen ännu en människa som snålar och spar för att skapa så stor personlig trygghet som möjligt? Eller behöver världen fler annorlunda människor, som kan inspirera andra med sina handlingar?
Citera
2014-01-08, 00:06
Medlem
Jag som biltokig skulle ändå köpa en riktigt fet bil, typ en maserati eller en ferrari som är relativt "billig", alltså runt 400-500k, det positiva men sportbilar som ferrari och dyl. är att de inte går ner allt för mycket i värde eftersom de alltid är eftertraktade. Detta förutsätter däremot att inte kör sönder den eller något. Ta sedan 50k och res för och investera resten, har jag "bara" min maserati så är jag lycklig.
Citera
2014-01-08, 00:29
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Som sagt, inte första gången det ljugs om lotterivinster på FB. Lägg upp en bild på lotten samt ditt FB-nick men det kommer ju inte att hända

Varför skulle TS bemöda sig med att överbevisa dig? Han var enbart ute efter lite information hur man ska bete sig.

Ska man ropa troll så är det ju konstigt att TS inte googlar / kontaktar SVS hur man ska gå tillväga utan istället väljer att fråga på FB det rör sig ju trots allt om två miljoner.
Citera
2014-01-08, 00:35
Medlem
Troll eller ej så förstår jag inte hur så många kan ha undgått den stora bubblan till höger på alla trisslotter där man skrapar fram hur många gånger man vunnit vinsten från 0 till x10?

Jag menar..om man är så snabba med att skrika "Du kunde googlat för att se om det ens var möjligt" så kan man ju säga right back at you.
Citera
2014-01-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasskopan
Troll eller ej så förstår jag inte hur så många kan ha undgått den stora bubblan till höger på alla trisslotter där man skrapar fram hur många gånger man vunnit vinsten från 0 till x10?

Jag menar..om man är så snabba med att skrika "Du kunde googlat för att se om det ens var möjligt" så kan man ju säga right back at you.

https://svenskaspel.se/img/pdf/Triss_30kr_A121o_1339.pdf

Citat:
"I nedanstående vinstplan visas de total vinster som utbetalas efter att
fältet med frågetecknet (?) skrapats."

I så fall vann TS 1 miljon, för någon 2 miljon vinst finns inte direkt på skrapet.
Senast redigerad av Spelguden 2014-01-08 kl. 00:53.
Citera
2014-01-08, 00:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Behöver världen ännu en människa som snålar och spar för att skapa så stor personlig trygghet som möjligt? Eller behöver världen fler annorlunda människor, som kan inspirera andra med sina handlingar?
Ursäkta att jag lägger mig i och dessutom går off topic, men vad världen INTE behöver är mer konsumtion. Särskilt inte av skräp.

Annorlunda människor som inspirerar andra med sina handlingar gör sällan det genom att spendera pengar.

Eller du tänkte han skulle spendera sin fiktiva vinst på att skida till sydpolen?
Citat:
Efter en tid så är det lika tråkigt och meningslöst (eller roligt och meningsfullt) att ha stor ekonomisk trygghet, som att inte ha det.
Nej, det kan aldrig vara roligare att vara tvingad att löneslava än att inte vara det.

Du kan inte skida till sydpolen om du är en löneslav.
Citat:
I princip alla i vårt samhälle strävar efter ekonomisk trygghet.
Majoriteten i vårt samhälle har mindre än 20.000 kronor sparade eller nåt.

On topic: TS är ett troll, det finns ingen vinst på 2 miljoner som redan konstaterats.
Citera
2014-01-08, 00:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasskopan

Vad menar du?

Citat: "Vinstplanen visar vinster som utbetalas efter att fältet med frågetecknet (?) skrapats." (Min fetning)

https://svenskaspel.se/img/pdf/Triss_30kr_A121o_1339.pdf
Citera
2014-01-08, 00:54
Medlem
Min förra detta vann 1 mille på triss. Han skrapade fram 100 000:- och sedan efter en stund såg jag att han inte skrapat den lilla ggr-rutan. Under den stod det x10.
Det var helt sinnessjukt, vi trodde att någon drev med oss. Vi ringde svenska spel för då stod det att man skulle skicka lotten, så fan heller vi hade vågat det

Klockan var runt 17 på em så vi fick rådet att gå till banken direkt på morgonen, vilket vi såklart gjorde.
Dom tog lotten och vi fick sätta oss med en bankman som skulle hjälpa oss. Jag tänkte hela tiden men lönt liksom, lotten är ju inte riktig. När kvinnan som kilat iväg med lotten kom tillbaka sa hon gratulerade hon oss och sen grät jag. Vi var urfattiga, småbarnsföräldrar.

Köpte hus i en liten kommun (billigt hus) eller rättare hade en rejäl kontantinsats i det. Lite annat smått och gott, bil och så.. Sedan var pengarna slut.

TS kan väl ha skrapat fram 1 000 000 x 2?
Citera
2014-01-08, 01:18
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ursäkta att jag lägger mig i och dessutom går off topic, men vad världen INTE behöver är mer konsumtion. Särskilt inte av skräp.

Annorlunda människor som inspirerar andra med sina handlingar gör sällan det genom att spendera pengar.

Eller du tänkte han skulle spendera sin fiktiva vinst på att skida till sydpolen?

Nej, det kan aldrig vara roligare att vara tvingad att löneslava än att inte vara det.

Du kan inte skida till sydpolen om du är en löneslav.

Majoriteten i vårt samhälle har mindre än 20.000 kronor sparade eller nåt.

On topic: TS är ett troll, det finns ingen vinst på 2 miljoner som redan konstaterats.

Jag förstår inte vad du och andra investeringsförespråkare jämför med. 2 mille räcker knappast för att köpa sig fri från ekorrhjulet. Senast jag räknade så behövdes 20 mille för att få ut 45k i måndaden efter skatt. (Har sett att 3-4% räknas som ett hållbart årligt uttag ur en aktieportfölj.) Då har jag inte ens justerat för inflation. Jag skulle gissa på minst 40 mille för att kunna känna riktig trygghet under resten av livet.

Alternativet är alltså inte att bli ekonomiskt oberoende. Utan att fortsätta som löneslav, med några tusenlappar mindre i räntekostnad per månad.

I det läget så hade jag tyckt att det kunde vara mer motiverat att använda pengarna till något som man kunde känna sig nöjd över resten av livet. Kanske köpa loss en bit skog som man låter naturen ta över. Eller bygga ett asatempel. Eller vad som helst, som man kan tänka tillbaka på i framtiden, med ett leende på läpparna. Bara min högst personliga åsikt. Det är upp till TS vad som skulle vara bäst för honom.
Senast redigerad av vasadueller 2014-01-08 kl. 01:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in