Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Du är en meningslös köttklump i samhällsmaskinen om du slösar allt på "extravaganser".
Riktig frihet får du genom att bli ekonomiskt oberoende så du får 8h extra tid varje dag att göra vad DU vill och dit kommer u aldrig att nå.
Jag respekterar din åsikt, och var själv av samma åsikt tidigare. Men jag har gått vidare till, vad jag tror, är djupare insikt.
Efter en tid så är det lika tråkigt och meningslöst (eller roligt och meningsfullt) att ha stor ekonomisk trygghet, som att inte ha det. Det kan till och med innebära en nytändning, och pånyttfödd livslust, att plötsligt förlora "allt" och börja om från enkla förhållanden igen.
I princip alla i vårt samhälle strävar efter ekonomisk trygghet. Det är ganska ointressant och innebär inte någon fördel för någon utomstående. Det är däremot väldigt få som samtidigt är tillräckligt excentriska och bemedlade för att göra något ovanligt och spännande, som även andra kan ha glädje av.
Att "leva upp" pengarna behöver inte innebära att man lever som familjerna i Lyxfällan. Det kan innebära att man tar någon hobby till extremer, att man försöker påverka sin omgivning, eller att man skapar något i välgörenhetssyfte. Bara för att ta några exempel.
Ställ dig själv följande fråga:
Behöver världen ännu en människa som snålar och spar för att skapa så stor personlig trygghet som möjligt? Eller behöver världen fler annorlunda människor, som kan inspirera andra med sina handlingar?