2014-01-08, 10:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det är egentligen inte mer komplicerat än att fotens bredaste del ska hamna i skons bredaste del, då böjer sig skon "där den ska". Det där med capen är inte vattentätt, då det beror på hur lång capen är. Och att det blir veck innanför capen är som jag nämnt innan inget som nödvändigtvis betyder fel storlek, det kan vara att den inre tåhättan är kort och slutar en bit innan den yttre.

Man ska "mäta rakt", och på insidan. Och i regel är det nog mer rakt fram från tåspetsen till tåns inre främst placerade del än vad man tänker sig, då skor är mer eller mindre asymmetriskt utformade.

Jag förstår inte riktigt den fetade meningen.
Citera
2014-01-08, 11:15
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Citat:
Du verkar inte jättepepp på svarta skor, och då förutsätter jag att de inte kommer användas så mycket. Då tycker jag alternativ två är bättre, får du två schyssta par från övre budgetsgmentet, svarta och mocka som inte gör lika mycket om de är lite lägre nivå, om man förenklar.

Nja, de kommer väl inte varvas varje vecka direkt. Jag skulle tro att de kommer användas ett tiotal gånger per år. Jo, jag känner lite samma sak, SL´s alternativ är nog bättre för mig. Och då kommer jag till fundering nummer 2. Gustave kommer på läst 199 och Joffre på 206. SL rekommenderar att man ska gå ned en halv storlek på 206:an i jämförelse med 199:an. Frågan är då bara om 199 är true to size mot andra skor? Jag har 9F i alla mina skor, så borde jag ta Gustave i 9 och Joffre i 8½? Någon som har någon av nämnda läster som kan ge råd?

Edit: Kan tillägga att jag mailade Septième Largeur igår om ovanstående fråga men ännu inte fått svar.
Senast redigerad av Hassenpfeffer 2014-01-08 kl. 11:34.
Citera
2014-01-08, 12:06
Medlem
hoodogs avatar
Jag vet inte om ni andra redan har sett det, men Quality Shop har gjort ett rejält ansiktslyft av sin hemsida: http://www.quality-shop.com/eu/. Den är numera snygg, lättnavigerad och på engelska (!). Dessutom är det riktigt bra priser på skoblock (startar på €19 för ett par). En glad överraskning!
Citera
2014-01-08, 12:16
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag vet inte om ni andra redan har sett det, men Quality Shop har gjort ett rejält ansiktslyft av sin hemsida: http://www.quality-shop.com/eu/. Den är numera snygg, lättnavigerad och på engelska (!). Dessutom är det riktigt bra priser på skoblock (startar på €19 för ett par). En glad överraskning!

Snyggt! Jag fick något mail om detta för längesedan men sedan dess har inget hänt tills nu. Ser ju riktigt bra ut och även om Nederlands inte är det svåraste av språk känns engelska ändå mer hemtamt.
Citera
2014-01-08, 13:34
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag förstår inte riktigt den fetade meningen.

Alltså att streck A i Hoodogs teckning egentligen går mer rakt framåt än vad många tänker sig det.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Ja den har verkligen blivit väldigt mycket bättre! Har inte beställt nåt än men antar att de fixat till så att även internationell frakt läggs på direkt på beställningen nu också, vilket var helt värdelöst att det inte gjordes på gamla sidan.
Citera
2014-01-08, 15:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Alltså att streck A i Hoodogs teckning egentligen går mer rakt framåt än vad många tänker sig det.

Tack, då är jag med.

Citat:
Ja den har verkligen blivit väldigt mycket bättre! Har inte beställt nåt än men antar att de fixat till så att även internationell frakt läggs på direkt på beställningen nu också, vilket var helt värdelöst att det inte gjordes på gamla sidan.

Jag har för mig att även detta skulle fixas till enligt den där Cyrille (som man alltid var tvungen att mailas med för att frakten skulle läggas på i efterhand).
Citera
2014-01-08, 17:10
Medlem
När man mäter en skos längd gör man ju det ut i spetsen. Blir det inte därför mycket mer naturligt att mäta som alternativ B, då man håller sig på samma räta linje?
Citera
2014-01-08, 17:21
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
När man mäter en skos längd gör man ju det ut i spetsen. Blir det inte därför mycket mer naturligt att mäta som alternativ B, då man håller sig på samma räta linje?

Jag förstår inte riktigt?
Citera
2014-01-08, 17:28
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt?

Skors innermått mäts från hälen till den punkt som är längt ifrån, vilket är mitt i tåpartiet, om skon inte har väldigt underlig form. Det blir en linje rakt igenom skons mittpunkt i tån.Tänk att man mäter med en sådan här: https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja &docid=5g8zHex11kDuJM&tbnid=7kVRkMY0WSUhxM:&ved=0C AUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.skoputs.se%2Fse%2Fart% 2Fmatsticka-kiddy.php&ei=CHzNUqrbE6-AyAOu8oFo&bvm=bv.58187178,d.bGE&psig=AFQjCNHLIkhPX aC_AM5I4BnF88AUOq5c5A&ust=1389284737863557

Min tanke var att det av rent praktiska skäl vore rimligt att fortsätta mäta längs den linjen, vilket görs i exempel B ovan.
Citera
2014-01-08, 18:30
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Skors innermått mäts från hälen till den punkt som är längt ifrån, vilket är mitt i tåpartiet, om skon inte har väldigt underlig form. Det blir en linje rakt igenom skons mittpunkt i tån.Tänk att man mäter med en sådan här: https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja &docid=5g8zHex11kDuJM&tbnid=7kVRkMY0WSUhxM:&ved=0C AUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.skoputs.se%2Fse%2Fart% 2Fmatsticka-kiddy.php&ei=CHzNUqrbE6-AyAOu8oFo&bvm=bv.58187178,d.bGE&psig=AFQjCNHLIkhPX aC_AM5I4BnF88AUOq5c5A&ust=1389284737863557

Min tanke var att det av rent praktiska skäl vore rimligt att fortsätta mäta längs den linjen, vilket görs i exempel B ovan.

Jo, absolut. Och det är precis vad som sagts:

Citat:
[...]

Man ska "mäta rakt", och på insidan. Och i regel är det nog mer rakt fram från tåspetsen till tåns inre främst placerade del än vad man tänker sig, då skor är mer eller mindre asymmetriskt utformade.
Citera
2014-01-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
AFPOS är kalas, toppenservice. Har köpt fem par från dem.

Och yes, de är tillverkade av AS till Exclusive standard. Mao vassare än C&J Benchgrade till ett lägre pris och från AFPOS inklusive lästade trä och fri frakt. Rekommenderas!

Kul att höra att du är nöjd. Slängde precis iväg ett mail till dem. Kul med trevliga butiker som göra egna skor hos bra tillverkare. I regel ligger de ju inte så mycket högre än fabrikernas egna linjer, men de är oftast mer unika.

Hade helt missat att man får lästade trän. Jävla win. Vilka modeller har du handlat från AFPOS?

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Hur fungerar jodhpur-kängor om man har lågt insteg? Jag har hittills inte hittat några chelseas som suttit bra, de glappar alla i hälen, och skillnaden är ju inte jättestor mellan dem och jodhpurs.

AFPOS Francis var annars riktigt fin...

Jag vet inte riktigt vad du har för problem. Men du kan ju spänna en judphur känna hårdare än en chelsea. Glappet lär kanske vara där ändå.

Kul du gillar Francis. Slår nog till på den.
Citera
2014-01-08, 19:07
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inhocsingovinci
Kul att höra att du är nöjd. Slängde precis iväg ett mail till dem. Kul med trevliga butiker som göra egna skor hos bra tillverkare. I regel ligger de ju inte så mycket högre än fabrikernas egna linjer, men de är oftast mer unika.

Hade helt missat att man får lästade trän. Jävla win. Vilka modeller har du handlat från AFPOS?

Jag vet inte riktigt vad du har för problem. Men du kan ju spänna en judphur känna hårdare än en chelsea. Glappet lär kanske vara där ändå.

Kul du gillar Francis. Slår nog till på den.

Jag har köpt Hunt i Mahogny, Armfield i svart, Charlton i mörkbrun mocka, Linton i tan grain och avslutningsvis Hannover som är en boot i mörkbrun grain.

Är väldigt nöjd med kvalitén på AS Exclusives och är säker på att du blir nöjd om du slår till :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in