2014-01-07, 22:41
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Konstig fråga kanske och möjligen lite off topic men jag ställer den i relation till ämnet klassiska skor. Hur som helst. Säg att man mäter att ens fot är 295 mm, hur många mm bör då skon vara på längden, generellt sätt?

Om jag förstår det rätt verkar Wikipedia tipsa om 1,5 - 2 cm men det verkar vara mycket.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shoe_size

Ska man gå på vad den generella regeln lyder, så säger man att det ska vara tre fulla storlekar mellan stortåspetsen och skons främsta del. En storlek är en kornlängd=1/3 inch=0,85 cm. Alltså "ska" det vara 1 inch=2,54 cm i mellanrum. Det är så skotillverkare räknar enligt standarden.

Men, sedan är det så klart inte så enkelt. Man måste också ta hänsyn till övriga tår, framför allt lill- och ringtån. Den här regeln gäller generellt för en "normalt rundad tå". Är tån väldigt rund i formen, kan den vara kortare, är den väldigt spetsig, bör den vara längre. Sedan spelar det roll vart ens "ball" är placerad, skons bredaste del mellan de två knölarna, som ska vara där skons "flex point" är.

Citat:
Ursprungligen postat av Hassenpfeffer
Jag behöver hjälp att resonera mig fram till ett klokt skoköp.

Just nu har jag två alternativ:

1. Ett par svarta C&J Connaught (subbor, men inget som syns)

2. Ett par Septième Largeur - Gustave (svart kalv) (http://www.septiemelargeur.fr/gustave---last-199-in-black-box-calf-p8100-en.html) och ett par Joffre (Snuff suede) http://www.septiemelargeur.fr/joffre--last-206-in-suede-snuf-p25850-en.html

Bägge alternativen landar runt 3k ex. frakt. SL´s rea slutar imorgon så det är snabba bud som gäller.

Har sedan tidigare: Herring Knightsbride (Dark Brown), Loake Savoy (Mahogny), Loake Chester (Tan), Herring Durham (Ginger Suede - Brouge boots).

Som ni ser så har jag harvat i budgetsegmentet, men jag vill lyfta mig ett snäpp. Vilket alternativ anser ni vara klokast utifrån vad jag har och vad jag behöver?

Tack på förhand!

Du verkar inte jättepepp på svarta skor, och då förutsätter jag att de inte kommer användas så mycket. Då tycker jag alternativ två är bättre, får du två schyssta par från övre budgetsgmentet, svarta och mocka som inte gör lika mycket om de är lite lägre nivå, om man förenklar.
Citera
2014-01-07, 23:10
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ska man gå på vad den generella regeln lyder, så säger man att det ska vara tre fulla storlekar mellan stortåspetsen och skons främsta del. En storlek är en kornlängd=1/3 inch=0,85 cm. Alltså "ska" det vara 1 inch=2,54 cm i mellanrum. Det är så skotillverkare räknar enligt standarden.

Men, sedan är det så klart inte så enkelt. Man måste också ta hänsyn till övriga tår, framför allt lill- och ringtån. Den här regeln gäller generellt för en "normalt rundad tå". Är tån väldigt rund i formen, kan den vara kortare, är den väldigt spetsig, bör den vara längre. Sedan spelar det roll vart ens "ball" är placerad, skons bredaste del mellan de två knölarna, som ska vara där skons "flex point" är.

I sådana fall har jag konsekvent alldeles för korta skor. Jag skulle säga att jag brukar ha max 1-1,5 cm extra utrymme framför stortån och ibland mindre än så. Om skon sitter bra runt resten av foten, brukar jag resonera som så att om jag inte känner framkanten av skons insida med stortån, oavsett hur jag rör mig i skon, är det lugnt på längdfronten.
Citera
2014-01-07, 23:44
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
I sådana fall har jag konsekvent alldeles för korta skor. Jag skulle säga att jag brukar ha max 1-1,5 cm extra utrymme framför stortån och ibland mindre än så. Om skon sitter bra runt resten av foten, brukar jag resonera som så att om jag inte känner framkanten av skons insida med stortån, oavsett hur jag rör mig i skon, är det lugnt på längdfronten.

Som sagt så är det bara en generell regel, som inte är definitiv på något sätt. Det enda som är definitivt är hur det känns, och så länge det känns bra är det bra. Att du har kort fram kan exempelvis bero på att du har långa tår, och att för att din "flex point" ska hamna rätt blir det så. Sen har du kanske skorna rätt tajt, och då glider de inte fram och riskerar att slå i framtill på samma sätt som om man har lite stora skor.
Citera
2014-01-08, 07:05
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Som sagt så är det bara en generell regel, som inte är definitiv på något sätt. Det enda som är definitivt är hur det känns, och så länge det känns bra är det bra. Att du har kort fram kan exempelvis bero på att du har långa tår, och att för att din "flex point" ska hamna rätt blir det så. Sen har du kanske skorna rätt tajt, och då glider de inte fram och riskerar att slå i framtill på samma sätt som om man har lite stora skor.

Det är samma för mig! Skönt att det finns "fördelar" med att ha råttklor till tår.
Citera
2014-01-08, 08:42
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Finns det då något enkelt sätt att se om en viss storlek är "rätt", med tanke på hur tillverkaren har tänkt sig att skon ska sitta på foten? Går det på något allmänt sätt att se om dessa "flex points" uppstår på rätt eller fel ställe? I fallet med en tvärskuren tå är det ju rätt enkelt att kontrollera - så länge gångvecken till allra största del uppstår på vampen men bakom "capen" är det ju OK. Men finns det något universalknep för att enkelt kontrollera detta även på andra modeller?
Citera
2014-01-08, 08:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Kanske är en dum fråga, men menar du med skons främsta del insidan eller utsidan (i meningen att punkten framför stortån sällan är skons främsta punkt)?
Citera
2014-01-08, 09:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kanske är en dum fråga, men menar du med skons främsta del insidan eller utsidan (i meningen att punkten framför stortån sällan är skons främsta punkt)?

Rimligtvis måste det handla om insidan. En skos utsida ser ju så pass olika ut (tjocklek på läder, olika utformning av sulkanter, welts, design etc) att ett referensmått med det som utgångspunkt skulle bli rätt intetsägande...
Citera
2014-01-08, 09:38
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Rimligtvis måste det handla om insidan. En skos utsida ser ju så pass olika ut (tjocklek på läder, olika utformning av sulkanter, welts, design etc) att ett referensmått med det som utgångspunkt skulle bli rätt intetsägande...

Jo, det blir väl det men då måste man å andra sidan mäta "snett" om du förstår hur jag menar?! Eller det kanske är jag som överdriver just den problematiken.
Citera
2014-01-08, 09:50
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jo, det blir väl det men då måste man å andra sidan mäta "snett" om du förstår hur jag menar?! Eller det kanske är jag som överdriver just den problematiken.

Nej, nej - ingen överdrift alls. Jag förstår helt klart vad du menar. Så pass att jag satte mig lite i CAD och drog upp en modell över de olika mätmetoderna för att vi enklare ska kunna visualisera problemet vi diskuterar: http://imgur.com/fktH1VD

Frågan är alltså, ska man "mäta snett" eller "mäta rakt"?
Citera
2014-01-08, 10:15
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Nej, nej - ingen överdrift alls. Jag förstår helt klart vad du menar. Så pass att jag satte mig lite i CAD och drog upp en modell över de olika mätmetoderna för att vi enklare ska kunna visualisera problemet vi diskuterar: http://imgur.com/fktH1VD

Nu är mina fossingar märkta av alldeles för mycket fotbollsspelande, men nog är de vackrare än de där vämjeliga skapelserna.

Är det höger- eller vänsterfoten förresten? Och uppenbarligen har tekniken gått framåt sedan jag själv använde CAD på gymnasiet på 90-talet.

Dock visar du återigen styrkan i att rita för att få folk att förstå. Dock var min tanke att det skulle bli något slags rätvinklig triangel av det hela, så att det är en och samma punkt som är främsta punkten, där man triangulerar fram skillnaden mellan detta mått och måttet mellan mittentån och frampunkten.
Citera
2014-01-08, 10:31
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Finns det då något enkelt sätt att se om en viss storlek är "rätt", med tanke på hur tillverkaren har tänkt sig att skon ska sitta på foten? Går det på något allmänt sätt att se om dessa "flex points" uppstår på rätt eller fel ställe? I fallet med en tvärskuren tå är det ju rätt enkelt att kontrollera - så länge gångvecken till allra största del uppstår på vampen men bakom "capen" är det ju OK. Men finns det något universalknep för att enkelt kontrollera detta även på andra modeller?

Citat:

Det är egentligen inte mer komplicerat än att fotens bredaste del ska hamna i skons bredaste del, då böjer sig skon "där den ska". Det där med capen är inte vattentätt, då det beror på hur lång capen är. Och att det blir veck innanför capen är som jag nämnt innan inget som nödvändigtvis betyder fel storlek, det kan vara att den inre tåhättan är kort och slutar en bit innan den yttre.

Man ska "mäta rakt", och på insidan. Och i regel är det nog mer rakt fram från tåspetsen till tåns inre främst placerade del än vad man tänker sig, då skor är mer eller mindre asymmetriskt utformade.
Citera
2014-01-08, 10:36
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Det där med capen är inte vattentätt, då det beror på hur lång capen är. Och att det blir veck innanför capen är som jag nämnt innan inget som nödvändigtvis betyder fel storlek, det kan vara att den inre tåhättan är kort och slutar en bit innan den yttre.

Nej, det har ju stötts och blötts ett antal gånger tidigare och det är vi nog alla överens om. Det jag skrev var dock att den stora merparten av gångvecken bör hamna bakom tåhättan - mao är det inget problem om de också till viss del även går in på själv hättan. Men om däremot lejonparten av gångvecken hamnar på tåhättan, ja då skulle iaf jag säga att skon antingen inte sitter som den ska eller att den är mycket märkligt designad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in