2014-01-08, 08:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är ju ochså möjligt att M Engrun* (*=d) som puttade till VBs ena ben, med sin fot/stövel, då han och MP hittade benen, har avlägsnat nått grönt fiber, han satte sig ochså på huk vid benen och petade på ena benets benipa mmed sin kniv (Idioten !!!) och på sidan 55 i FUP ser man att ME hadde camuflage byxor på sig bla militärgrön färg, jag kan inte se vilken färg hans tröja har iom att bilden är för mörk, och frågan är om han hadde desutom hadde annat camuflage/grönt på sig?

Och iom att KJs "Ghilliesuit" fanns i KJs lägenhet vid husransakan så har polisen väl kollat om fibern hittad på benet stämmer med "Ghilliesuit" fibren, och om de visade sig var samma sorts fiber så tror jag nog att Dupong & Dupont hadde ropat ut det under rättegången.

Summa sumarum; KJs "Ghilliesuit" kan nog uteslutas som källa till det gröna fibret som hittades på VBs ena ben.

Desutom om, som några nu säkerligen vill påpeka, fibret skulle ha kommit från en evt camuflage ryggsäck (den som påståss att KJ haft och som skulle fattas, vet dock inte om det är helt sant?) då borde det ju ha hittats fler små gröna fiber, om inte på VBs ben, så i alla fall på golvet i Gula Huset där benen hittades, och det kan väl inte härska någon tvivel om att golvet, där benen hittades, har dammsugits av crim-teknikerna och materialet undersökts noga eller hur?

Så igen, summa sumarum; evt camuflage ryggsäck är nog HELLER inte källa till det pyttelilla gröna fibret.

AJIMHO (All just in my humble opinion)

Jag sa inte att det var KJ:s, sa att EN sådan... Det är från en sådan, således är det Air eller jägarrelaterat, ME är högintressant
Citera
2014-01-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Håller med om att tillvägagångssätt och efterföljande hantering av kroppen talar för att GM kan vara vä-hänt. Ett frågetecken avseende benens placering - tillrättalagda och av vilken anledning i såfall ?

Möjliga förklaringar (som delas av fler medlemmar här i tråden) till några av åklagarnas bevismaterial:

Dna på vrist: Härstammar från den 4 maj efter ev sexuell aktivitet.

Vä handske: Funnen i bagagets nedersta lager med besudlad ovansida nedåt. Teori: handsken blev utsatt för väta i samband med airsoft-spel följande helg då vatten spilldes ut i bagageutrymmet.

Tejprulle: Som så många ggr tidigare nämnts fann man VB:s fingeravtryck tills med en knappnålsstor blodmängd. Den skadade tån i början av året ? Pyttelitet sår som plåstrades om vid ett av besöken hos KJ ? Betänk att det är en tejp som används flitigt inom karate. VB kan ha lämnat kvar tejpen tidigare och då KJ har noll koll på sina grejer antog han kanske att den tillhörde honom.

Blod i bagageutrymmet: Den stora frågan. KJ hävdar i rätten att utrymmet var tomt vid den tiden. Om vi tar det ordet med en nypa salt så var det kanske närapå tomt. Och förmodligen olåst. Rimligen bör blodet ha kommit dit innan alla airsoftprylar lades ner helgen därpå.

De två skriken inifrån KJ:s lgh: KJ har enl egen uppgift nedsatt hörsel och skruvar upp volymen på sin teve. På kanal 6 sändes serien´Charlie´s änglar´. 21.15 , alltså 15 minuter in i programmet, skriker en tjej rakt ut - två ggr.

Med den här teorin om aktuella kväll utgår jag ifrån att KJ talar sanning och att MB gör det, i stort och till en viss tidpunkt:

"Hon" som omnämns som knäpp kan vara AN (ytterligare hot de senaste dagarna ?) VB ringer 112 fast ångrar sig.
MB säger i förhör att VB låter honom vara ifred om han skriver att han jobbar. Hon är ihärdig och vill prata trots att MB är på jobbet. Varför med just honom och varför just den kvällen ? VB:s ordval och de många och snabba svaren på MB:s sms tyder på att ingen annan än hon har skickat dem. När MB låter bli att svara efter flertalet bedjande sms bestämmer hon sig för att ha sex med KJ (efter kl 18.40). KJ säger även i förhör att hon lägger ifrån sig mobilen efter ett tag.
VB är inställd på att MB jobbar aktuell kväll, hon vet att de stänger kl 20.00 och därför går hon iväg strax innan 20.30. Hon blir, med en timmes felmarginal, sedd gåendes på Lejonbacksvägen på väg mot Sävast för att konfrontera AN efter hot ? "Ett ärende till Sävast", var det inte vad KJ hade sagt till sin kompis...Från 20.32 och 6 min framåt går mobilen ner till 2G, den väg Q promenerade, för att återigen koppla upp sig mot 3G.

En annan fundering:

Enl rättsläkares vittnesmål inträder likstelhet inom det första dygnet. Efter ytterligare ett dygn, alltså 48 h, släpper denna. Temperatur: normal inomhustemp.

Min fundering / fråga är om kroppen kan ha fraktats norröver kort efter dådet för att återigen fraktas till Boden den 20:e ? Syfte ? Hålla kroppen nedkyld för att förvilla samt rikta misstankar mot KJ. De dumpas i närheten av KJ:s föräldrahem i hopp om att bli hittade inom kort. Noterade att korpar hade iakttagits i närheten av E4 mellan Kalix och Töre måndagen efter förvinnandet. Förmodligen irrelevant.

Även om teorierna är många så saknas pusselbitar oavsett......

Och på vilket sätt kommer slagningen av KJ och hans pappas bilreg in ?

Instämmer, din beskrivning av vad som hände den 4 maj ligger troligtvis mycket nära sanningen.
Citera
2014-01-08, 08:33
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Seriöst, hur många ungdomar som följer serier som Dexter, CSI m fl har inte diskuterat och fantiserat i de banorna ? Att KJ ofta säger vad han tänker, rakt ut och utan tanke på sociala koder gör också att han lätt missuppfattas. När han i förhör påstår att att inga bevis hade funnits om det hade varit han som varit GM, visar bara på en omognad. Hur omgivningen uppfattar hans uttalande är han omedveten om.

Det krävs en speciell personlighet för att kunna utföra den här typen av brott. Nej, min åsikt är att han är oskyldig. Vad är din ?

Jag håller med. Jag har diskuterat det när jag var yngre otal gånger, likaså det perfekta bankrånet, den perfekta guld-smugglingen m.m. m.m.
Citera
2014-01-08, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Instämmer, din beskrivning av vad som hände den 4 maj ligger troligtvis mycket nära sanningen.

Om du instämmer i att AN är inblandad i mordet bör du fundera på om det funkar rent praktiskt. Om inte KJ ljuger så befann sig VB hemma hos honom vid tidpunkten för sms och försök att ringa 112. Vad fick VB att känna sig så hotad av AN så hon ville ringa 112? Vad hände?
Var AN också hemma hos KJ? Eller skickade hon hotfulla sms? Om VB kände sig så hotad av AN varför nämner hon inte detta för KJ? Hur tänker du?
Citera
2014-01-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Det är ett litet utrymme bagaget. Hunden ska väl nosa igenom platsen innan den markerar? Och det är var den markerar som är det intressanta. På andra sidan där blodet inte fanns. Och vem vet vad som legat där?

Du kan ha rätt i att inga kroppsdelar varit i bilen men det är fler saker som kan lämna likdoft. Kan va en hel ryggsäck med attiraljer. Mordvapen styckverktyg emballage KJs likdoftande kläder. Det kan räcka att han tagit i benen utan handskar för att sedan sätta handflatan på mattan så finns likdoften där.
Hunden markerar endast blodfläcken, därför kan det uteslutas att kroppsdelar transporterats i bagageutrymmet. Om det skulle av någon anledning varit en ryggsäck med kroppsdelar hade hunden markerat platsen, nu markerar den endast blodfläcken.
Sådana här markeringar som hunden gör måste vara kopplad till annat, om det skall ha något värde, nu finns endast blodspåret och ingenting annat.
Citera
2014-01-08, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Hunden markerar endast blodfläcken, därför kan det uteslutas att kroppsdelar transporterats i bagageutrymmet. Om det skulle av någon anledning varit en ryggsäck med kroppsdelar hade hunden markerat platsen, nu markerar den endast blodfläcken.
Sådana här markeringar som hunden gör måste vara kopplad till annat, om det skall ha något värde, nu finns endast blodspåret och ingenting annat.

Blodet i bilen kan komma från en död VB och därför innehålla de molekyler en kriminalhund som markerar för likdoft markerar på. Har för mig att hundföraren sagt att hunden markerade på höger sida i skuffen men tydligen står det i FUP att den markerade på båda sidorna.

Är det möjligt att KJ fraktat blodiga verktyg mm i bilen som lämnat likdoft?
Citera
2014-01-08, 09:46
Medlem
Citat:

Om nu hunden är tränad för att markera liklukt och sedan gör en sådan markering i bakluckan, så får man ta det för vad det är: ett indicium att lägga till de andra. Varken mer eller mindre. Man kan inte "utesluta" något eller "bevisa" något enbart med detta som grund. Du drar för stora växlar på detaljer här.
Citera
2014-01-08, 09:59
Bannlyst
Citat:

Jag fann detta från rättegången.

U*f L*ndström har varit polis i 23 år och hundförare sedan 2002. Han började med kriminalsök för två år sedan. Hunden kom till honom för 1,5 år sedan. Sedan dess har U*f L*ndström utbildat hunden till att enbart markerar för döda människor, blod och lukt från döda människor

"Jag ser ganska snart på hunden att han har nosat upp mot högra hörnet på bagageluckan och han kommer till en markering. Han lägger sig ned och tittar på mig. Jag anmäler inte markeringen utan vill vara säker på att hunden gör rätt", säger U*f L*ndström. Han skickar in hunden igen och den lägger sig ned och markerar igen
Citera
2014-01-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har han handlat på apoteket vad vi känner till? Fanns det sådana i föräldrahemmet, hade han det hemma, varför i så fall?
Det behövs inte köpa engångshandskar på apoteket. De finns överallt i alla affärer. De brukar vara i 10 eller 20 st förpackning.

EDIT:
Jag brukar använda dem när jag malar kött med handen eller riva lök.
Senast redigerad av matematiker 2014-01-08 kl. 10:08.
Citera
2014-01-08, 11:29
Medlem
Rebellion79s avatar
Så det lutar åt fängelse. Bra.

Fruktansvärt samlad och vältalig kille efter vad jag hört i förhör av ljudinspelningarna i början av tråden.
Läskig människa.
Hoppas på fängelse för 22-åringen.
Citera
2014-01-08, 11:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebellion79
Så det lutar åt fängelse. Bra.

Fruktansvärt samlad och vältalig kille efter vad jag hört i förhör av ljudinspelningarna i början av tråden.
Läskig människa.
Hoppas på fängelse för 22-åringen.

"Lutar åt"? Vad är alternativet menar du?
Citera
2014-01-08, 11:44
Medlem
Rebellion79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
"Lutar åt"? Vad är alternativet menar du?

Du kunde valt att quota oss båda användare i ett och samma svar i dina två senaste otroligt innehållsrika inlägg.

on topic;
Alternativet hade varit psykvård, och nej jag anser inte det vore bra. Men jag tror att det är många brottslingar som ibland lyckas få psykvård med kortare straff som följd trots att de inte egentligen borde ha fått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in