2014-01-08, 00:10
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Om feminister får bestämma är det en social konstruktion. Men det har med gener att göra, kvinnor slutar tydligen växa tidigare än män. Det är iallafall förklaringen jag får på google.

Vissa feminister har påstått nåt sånt. Men det säger definitivt inte alla feminister, majoriteten anser förmodligen att det främst har med gener att göra.

Jag misstänker också att det främst har med gener att göra.
Citera
2014-01-08, 00:10
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Signalera, jaha.

Men dock är utseendemässig signalering inte detsamma som vad som är dominant.

Känner korta dominanta män. Och långa icke-dominanta män. Det beror kanske på hur folk definierar dominans (om folk placerar det just på längden så blir det väl det som är "dominant" enligt dem). Själv tänker jag på saker som att man tar mycket plats, är stark i sängen, kan sätta gränser, mm.

signalera ja. det är nyckelordet för all interaktion, allt annat är av underordnad betydelse.

en fjäril som med sitt kammoflage signalerar fara kan klara sig från rovdjursangrepp fast den i själva verket är helt ofarlig för angriparen.
Citera
2014-01-08, 00:13
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Om feminister får bestämma är det en social konstruktion. Men det har med gener att göra, kvinnor slutar tydligen växa tidigare än män. Det är iallafall förklaringen jag får på google.

frågar du en feminist hur livet uppstod på jorden så är det "en social konstruktion"
Citera
2014-01-08, 00:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Signalera, jaha.

Men dock är utseendemässig signalering inte detsamma som vad som är dominant.

Känner korta dominanta män. Och långa icke-dominanta män. Det beror kanske på hur folk definierar dominans (om folk placerar det just på längden så blir det väl det som är "dominant" enligt dem). Själv tänker jag på saker som att man tar mycket plats, är stark i sängen, kan sätta gränser, mm.

Dominans är enligt mig ett beteende, inte ett utseende.
Visst är dominans ett beteende eller en förmåga. Men det är betydligt enklare att utöva dominans om man är fysiskt större, tro mig.
Citera
2014-01-08, 00:17
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Men innebär det då att just "naturligt urval har gjort mannen längre än kvinnan"? Hänger det inte starkare ihop med hormonskillnaderna än att längdskillnaden ökat genom "naturligt urval"?

hormonskillnaderna är ett resultat av naturligt urval.
Citera
2014-01-08, 00:19
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
signalera ja. det är nyckelordet för all interaktion, allt annat är av underordnad betydelse.

en fjäril som med sitt kammoflage signalerar fara kan klara sig från rovdjursangrepp fast den i själva verket är helt ofarlig för angriparen.

Förstår vad du menar.
Citera
2014-01-08, 00:21
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
hormonskillnaderna är ett resultat av naturligt urval.

Jo, det borde det nog då vara. Men då bygger nog kopplingen främst på hormoner och inte på att just längden i sig främjats tänker jag.
Citera
2014-01-08, 00:21
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
http://en.wikipedia.org/wiki/Limb_lengthening_methods

Du bryter bena och förlänger dem en mm per dag ungefär genom att dra ut dem medan de läker. Är rätt sjukt och säger mycket om vilket stigma det kan vara att vara kort man för vissa. Kostar dessutom runt miljonen att göra (vet ej om staten betalar för det om man är självmordsbenägen). Görs ej i Sverige vad jag vet om, däremot i Tyskland.

En miljon! Då tar det det typ 30 år innan den investeringen lönar sig.
http://illvet.se/manniskan/laanga-manniskor-tjanar-mest

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Stämmer TS fråga verkligen?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.mengele
Sjuk fråga de flesta kvinnor är kortare än de flesta män alltså blir det ganska naturligt att mannen är längre än kvinnan.

Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Män är i regel längre än kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Vad menas med "lång" i sammanhanget? En man av medellängd är ca 15 centimeter längre än en kvinna av medellängd.

Citat:
Ursprungligen postat av Manul
Enligt wikipedia så är den genomsnittlige Svenske mannen 14cm längre än den genomsnittlige kvinnan. Det är med andra ord inte konstigt att de flesta kvinnor har en längre man. Det är helt enkelt inte möjligt för majoriteten för kvinnor att hitta en jämnlång man. Hur kan ni få det till en feministisk konspiration, eller till ett förtryck? Driver ni med oss eller är ni seriöst efterblivna?

Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det här är en efterbliven diskussion. Anledningen till att det finns fler förhållanden där killen är längre än tjejen är att det finns fler killar som är längre än tjejer.

Den attraherande längdskillnaden är bra mycket större än skillnaden mellan de båda könens medellängder.

Här tex kan ni läsa lite om att man mätt faktiska par, och jämfört med hur det borde sett om folk inte brydde sig.

http://glpiggy.net/2013/01/29/height-differences-between-mates-larger-than-expected/

Det är därför rimligt att anta att det faktiskt förekommande statistiska längdutbudet istället håller nere den statistiska längdskillnaden mellan par, och att den statistiska skillnaden mellan par hade varit ännu större om varje enskild individ hade kunnat välja fritt, typ via ett beställningsformulär.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Är kille men är själv helt längd-blind.

Ser jag en snygg kort tjej tänker jag ibland att det vore härligt med en nätt liten brutta.

Ibland tänker jag hur läckert det varit med en rejäl lång donna.

Får man blanda tar man så klart olika sorter.

Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Favoriserar ni kvinnor längre män pga en social konstruktion eller pga er egna instinkt som gör att ni dras till dessa?

Nu tillhör jag inte den gruppen som du hade önskat skulle svara på din fråga. Men om man med social konstruktion menar rosa sängöverkast, skillnader i lönekuvert och photoshoppade reklambilder etc så kan vi ganska enkelt hitta andra kontrollgrupper där vi kan se att gener som ger en längdskillnad förefaller ha gynnats utan denna form av social konstruktion. Ska vi börja med att slänga in orangotangerna som exempel?
Citera
2014-01-08, 00:26
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Jo, det borde det nog då vara. Men då bygger nog kopplingen främst på hormoner och inte på att just längden i sig främjats tänker jag.

det är samma sak.
längden är den visuella manifestationen av mängden tillväxthormon.
Citera
2014-01-08, 01:06
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
det är samma sak.
längden är den visuella manifestationen av mängden tillväxthormon.

Så innebär det att män har blivit allt mer maskulina? Att män blivit längre pga mer testosteron?

Kanske vi som art också har vuxit (eftersom vi är längre idag än folk på 1700-talet), utan att testosteronet eller östrogenet ändrats särskilt mycket. Och att längdskillnaden procentuellt kanske blir ganska lika då? Eller kanske längdskillnaden har blivit större också? Och vad skulle det då isf vara som påverkar det? (För åter igen har jag svårt att tro att just längd som faktor kan gå på endast ena könet, men det kan hända att det går ändå.)
Citera
2014-01-08, 01:08
Medlem
Personligen så tycker jag att längre män är bättre än korta än. Korta män upplever som ettriga, hetlevrade och måste hävda sig just för att de är korta. Långa män är oftast lugnare och mer resonabla.
Eftersom jag har den uppfattningen så är korta män inte intressanta.
Citera
2014-01-08, 01:35
Medlem
Citat:
Så innebär det att män har blivit allt mer maskulina? Att män blivit längre pga mer testosteron?

Kanske vi som art också har vuxit (eftersom vi är längre idag än folk på 1700-talet), utan att testosteronet eller östrogenet ändrats särskilt mycket. Och att längdskillnaden procentuellt kanske blir ganska lika då? Eller kanske längdskillnaden har blivit större också? Och vad skulle det då isf vara som påverkar det? (För åter igen har jag svårt att tro att just längd som faktor kan gå på endast ena könet, men det kan hända att det går ändå.)
Nej, mer hormoner sluter snarare tillväxtzoner snabbare.

Citat:
Otillräcklig produktion av testosteron under graviditeten resulterar hos ett pojkfoster i bristfällig eller obefintlig utveckling av manligt könsorgan - penis saknas eller är mycket liten.

Om testosteronbristen uppkommer någon gång mellan födelsen och puberteten utvecklas inte pojkens manliga drag, vilket innebär att rösten inte fördjupas och skäggväxten uteblir liksom den manliga kroppsbehåringen och pubisbehåringen. Testiklarna förblir i storlek som hos ett barn. Utan testosteron får pojkarna relativ lång underkropp och långa armar och ben, eftersom testosteronet normalt gör att längdtillväxten i de långa rörbenen upphör.
Senast redigerad av MrStasi 2014-01-08 kl. 01:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in