2014-01-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Feminister påstår att kvinnor inte dras till dominans - ändå så går kvinnor i regel efter män som är längre än dom själva. Hela förhållandet och till och med sexet lär ju bli mycket mer jämställt ifall paret är fysiskt lika, ändå sätter sig kvinnor själva i en underlägsen position genom att uteslutet gå efter långa/stora killar.

Favoriserar ni kvinnor längre män pga en social konstruktion eller pga er egna instinkt som gör att ni dras till dessa?

Det är såklart naturligt och biologiskt. Varför porträtteras män som den överlägsne eller åtminstone den större och starkare? För att det är så i djurriket, och vi var också en gång djur. Jag dras till grottmän; stora, långa, skäggiga, robusta män, för att min instinkt som kvinna är att ha en man som kan jaga byten och beskydda mig. Det är naturligt för honor, och det är därifrån den sociala konstruktionen kommer.
Citera
2014-01-07, 23:21
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det här är en efterbliven diskussion. Anledningen till att det finns fler förhållanden där killen är längre än tjejen är att det finns fler killar som är längre än tjejer.

Ytterst få har som livsmål att aldrig dejta eller bli ihop med någon som är kortare. Blir man ordentligt kär som lång tjej så skiter man i att killen är kortare.

Kan ju berätta att jag som lång tjej (1.75) blivit dissad för att killar tyckt jag varit för lång men jag grinar inte sönder för det.
Citera
2014-01-07, 23:23
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det här är en efterbliven diskussion. Anledningen till att det finns fler förhållanden där killen är längre än tjejen är att det finns fler killar som är längre än tjejer.

gissa varför naturligt urval har gjort mannen längre än kvinnan, sherlock...
Citera
2014-01-07, 23:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Jag har alltid varit attraherad av längre män, gärna muskulösa, lite skäggiga.
Konstigt eg. Jag är liten och nätt själv.
Evolution kallas det.
Citera
2014-01-07, 23:49
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Feminister påstår att kvinnor inte dras till dominans - ändå så går kvinnor i regel efter män som är längre än dom själva. ...

Är längd detsamma som dominans? Märkligt antagande.

De flest kvinnor brukar säga att de föredrar långa män. Men det är definitivt inte uteslutet. (Har själv en pv som är kortare än mig.)
Senast redigerad av Mojokii 2014-01-07 kl. 23:53.
Citera
2014-01-07, 23:52
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
gissa varför naturligt urval har gjort mannen längre än kvinnan, sherlock...

Jaså, kan urvalet gå på endast samma kön? Hur skulle det gå till att bara söner får mer längd?
Senast redigerad av Mojokii 2014-01-07 kl. 23:59.
Citera
2014-01-07, 23:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Är längd detsamma som dominans?
Ja, snarare än att litenhet skulle signalera dominans.
Citera
2014-01-08, 00:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jaså, kan urvalet gå på endast samma kön? Dottern blir kortare och sonen blir längre hurdå..?
Du kanske har lagt märke till att det även förekommer andra skillnader mellan flickor & pojkar, även dom som är syskon?
Jag tänker då närmast på bröst, penis, vagina & liknande.
Citera
2014-01-08, 00:03
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja, snarare än att litenhet skulle signalera dominans.

Signalera, jaha.

Men dock är utseendemässig signalering inte detsamma som vad som är dominant.

Känner korta dominanta män. Och långa icke-dominanta män. Det beror kanske på hur folk definierar dominans (om folk placerar det just på längden så blir det väl det som är "dominant" enligt dem). Själv tänker jag på saker som att man tar mycket plats, är stark i sängen, kan sätta gränser, mm.

Dominans är enligt mig ett beteende, inte ett utseende.
Senast redigerad av Mojokii 2014-01-08 kl. 00:11.
Citera
2014-01-08, 00:04
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Jaså, kan urvalet gå på endast samma kön? Hur skulle det gå till att bara söner får mer längd?

du missar att längd också är en könsspecifik egenskap, precis som t ex bröst eller skäggväxt.
Citera
2014-01-08, 00:05
Medlem
Citat:
Om feminister får bestämma är det en social konstruktion. Men det har med gener att göra, kvinnor slutar tydligen växa tidigare än män. Det är iallafall förklaringen jag får på google.
Citera
2014-01-08, 00:08
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
du missar att längd också är en könsspecifik egenskap, precis som t ex bröst eller skäggväxt.

Men innebär det då att just "naturligt urval har gjort mannen längre än kvinnan"? Hänger det inte starkare ihop med hormonskillnaderna än att längdskillnaden ökat genom "naturligt urval"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in