2014-01-07, 20:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enklare att bära in benen i huset, notera att man då kan lägga dem var man vill och på vilket vis man känner för. Likaså kan man pendelkasta dem uppåt och inåt, då kan de hamna lite hur som helst oavsett om man är höger eller vänsterhänt. Men råkar man träffa på ett visst vis i taket så kan benen naturligtvis landa till höger, eller till vänster och till och med korslagda om slumpen vill så.
Gm kanske placerade benen nedanför fönstret och använde brädan att skjuta in benen med efter väggen. Sedan pillade han upp ena benet med plankan och avslutade med att skjuta in plankan lite under benet närmast väggen. I samband med momentet lossnade några smådelar av väggskivan.
Citera
2014-01-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemfira
Precis börjat följa fallet (FUP, ljudupptagning osv). Har en fråga att ställa er som är lite mer insatta - tror majoriteten på att KJ är den skyldige?

Oavsett vad, så är frågetecknen större än utropstecknen.
Man har gjort graverande felbedömningar hos polis och åklagare som skapat mer frågetecken än svar. Många ledtrådar har inte följts upp, många spår har inte kontrollerats och många frågetecken vid förhör har bara släppts rakt av, ungefär som om man skiter i svaret, att fråga var viktigare. Inga följdfrågor eller påtryckningar vad den förhörde menade eller varför de blåljög.
Alibin mellan makar gör polisen nöjd.

De har hittat blodspår i en bil som har synats av någon innan mordet har antagligen polisen bara struntat i överhuvudtaget, trots att bilen är i fokus för det tyngsta beviset mot KJ.

Så för att besvara din fråga, så tror jag 50/50 tycker/tror att KJ är skyldig. Resterande betvivlar polisens insats och vill ha mer bevis innan vi skickar in en aspbergerdrabbad kille i fängelse på 8-12 år.
Citera
2014-01-07, 20:52
Moderator
OYs avatar
Ljuger familjen när de säger att KJ aldrig har fått låna DJ svarta golf? Minns inte vem det var som sa det, KJ, JJ, DJ eller allihopa.

T*mmy S*höld säger ju i förhör att han vid något tillfälle har åkt med KJ i den bilen när KJ har lånat den av DJ, är golfen undersökt med likhund, BlueStar?
Citera
2014-01-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Aj aj..
Är du säker på att hunden man använde inte enbart markerade för lik/blod?
Du vet hundar kan tränas att enbart markera en viss doft.
Nu minns jag det som att hundarna/hunden markerade för lik och inte blod, men jag kan minnas fel.

Blod från avliden ändrar lukt efter ca:20min. Blod från levande får aldrig den lukten.
Citera
2014-01-07, 20:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Blod från avliden ändrar lukt efter ca:20min. Blod från levande får aldrig den lukten.

Om det var Uno så säger föraren så här:

Efter att Uno i förra veckan fått upp lukten från död människa i havet utanför Yttre Vattenholmen vid Saltö väntar nya sökningar för Sveriges just nu enda utpräglade likhund.

– Uno letar bara efter lukten från döda människor. Han har ingen annan lukt och jag belönar honom bara med bollen om jag är helt säker på att han markerat rätt, säger U*f Lun*ström samtidigt som han lägger ner en gul boll i fickan.

http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.2459438-uno-reagerade-vid-samma-omrade
Citera
2014-01-07, 21:00
Medlem
highfives avatar
Var det någon i kretsen som pysslade med att renovera och lägga nytt trägolv och som kunde ha satt fast en bräda på sitt takräcke när hen åkte upp till gula huset med benen? Plankan på Akrobatens bilder såg onekligen rätt ny ut.
Citera
2014-01-07, 21:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Var det någon i kretsen som pysslade med att renovera och lägga nytt trägolv och som kunde ha satt fast en bräda på sitt takräcke när hen åkte upp till gula huset med benen? Plankan på Akrobatens bilder såg onekligen rätt ny ut.
En ägare av en sushi-restaurang i Boden höjde, som jag har förstått det, golvet i en del av sin restaurang för att kunna sätta in traditionella låga bord med plats för benen för stackars västerlänningar i den vevan.

Tillägg: Mittre bilden på sidans nederkant. http://www.sushiochte.se/boden.htm
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-07 kl. 21:05.
Citera
2014-01-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Likaså OM benen kastats in genom fönstret i gula huset. Enklare med vänster hand att kasta åt höger bakom ett fönster.
Notera att benen lika gärna hade kunnat ligga till vänster i rummet, vilket hade varit mest troligt om man varit högerhänt och kastat in benen. Oavsett om man pendelkastar dem eller kastar in dem direkt.

Stämmer så bra. Som vänsterhänt hade jag kastat så. Någon som vet hur MB å AN har det med händerna?
Citera
2014-01-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det mest troligt? Du säger ju själv att det finns ett oidentifierat skoavtryk i huset, varför kan inte det vara ifrån mördaren, t ex. ett par sandfärgade kängor i Gore-tex, just ett par sådana hade KJ enligt pappans uppgift, dock finns det inte med i FUP någonstans, vart gick de?:D

Och jag tänkte mer på att det inte ger så mycket att tjafsa om benen är inkastade av en vänster eller högerhänt person, men för all del, ordet är fritt, ville mest ironisera lite. Mvh

Yepp så kan det vara.
Frågan var från början om någon visste om AN eller MB är vänsterhänta?
Det kan ju vara intressant då vissa saker tyder på att gm kan ha varit vänsterhänt.
Citera
2014-01-07, 21:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Stämmer så bra. Som vänsterhänt hade jag kastat så. Någon som vet hur MB å AN har det med händerna?
Samma om en vänsterhänt skjuter in benen med den malplacerade brädan som benen delvis låg över.
Citera
2014-01-07, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Varför inte ta en gren i skogen om det var för att peta in benen längs med väggen om det nu är det spåret du fiskar efter?

I övrigt är du kanske inte helt ute och reser, ett smart sätt att inte lämna skospår efter sig, faktiskt.
Citera
2014-01-07, 21:18
Medlem
yoloitss avatar
Kj vlll överklaga till HR vilket är bra. Då lär han inte vara tungt medicinerad och större klarhet skapas

Dessa skador på ryggen och bröstet, det måste väl varit två olika verktyg? Sen om man tittar på mönstren så har han bytt hand och verktyget vridits. Är det gjort för att förvilla - det inte ska gå att fastställa vänster/högerhänt? Han har räknat ut allt tror jag, även att lägga benen på höger sida så en vänsterhänt kan bli misstänkt och KJ rentvådd från den misstanken just pga det.
Att lägga benen var ett drag för att Inte göra KJ misstänkt för hur dum vore han om han lade in benen i ett hus som han själv rapporterat vara tomt (tänkte han)

Börjar tycka att mordet verkar vara väl planerat och utfört efter plan men att han sedan blev ivrig och ville att hon skulle bli hittad. Dessutom verkar det vara av anledningen att han ville förvirra polisen. Han säger - Ni har inget på mig. Det är vad han tror eftersom mordet varit väl planerat och han ska ha sopat undan allt. Han gjorde misstag.
Jag tror även att han är ensam om detta mord nu eftersom det visar att han inte var allvarligt psykiskt störd. Han är smart och iskall i utförandet.
Kan han ha följt tråden från rättspsyk?
Senast redigerad av yoloits 2014-01-07 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in