2014-01-05, 22:14
Medlem
[quote=Lindgren08|46896156]Jag beklagar din situation. Du kan försöka begära dispens från kravet av kursföreståndaren på C2, så kontakta amanuensen/kursföreståndaren på C2 för att försöka lösa situationen om du inte gjort det än. Jag tänker mig dessutom att du bör kunna haka på T2. Du har väl läst allt som läses på T1 enligt nya studieordningen? I så fall är det bara att fortsätta läsa programmet enligt nya ordningen, vilket spontant känns lättast och mest praktiskt. Dessa frågor tror jag dock man får ta med institutionsledningen, http://www.jurinst.su.se/om-oss/kontakt/institutionsledning.

Tack för ditt svar. Jag ska träffa en på studieledningen på tisdag. Får se hur det går. Så trött på det här och mår uselt. Känns som jag inte får samma förutsättning som de resterande eleverna på juristprogrammet. Det tar så mycket tid från mig. Jo, det vore kanon bra om jag kunde göra det. Ska försöka prata med henne på tisdag om det men jag tror att det blir svårt. Jag tror inte att dom enbart kan flytta över mig så jag får studera enligt den nya studieordningen eftersom dom har inget stöd i lagen för det. Så m.a.o måste jag anmäla mig om på nytt på juristprogrammet för att kunna tillhöra den ordningen och följa de reglerna.

Mår uselt på grund av detta.

Jag uppdaterar när jag har pratat med henne. Jag ska ta till mej alla råd jag får och se vad jag kan göra. Hoppas jag får hjälp.

Tack.
Citera
2014-01-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Verkligen tråkig situation du hamnat i. Jag har ingen aning om vad som är svaren på dina frågor, men jag tror det bästa vore om du tog upp dem med kårens studentombud: http://sus.su.se/studentombud. De borde med största sannolikhet kunna hjälpa dig, om inte annat med information om dina rättigheter och möjligheter.

Lycka till!

Tack för bra råd. Jag ska kontakta dom på tisdag.

Hoppas det löser sig för mig!
Citera
2014-01-05, 23:27
Medlem
Hejsan.

Jag ska snart ha tenta i statsrätt!

Jag har gått på alla föreläsningar, spelat in föreläsningarna på mobilen. Har närvarat på alla gruppövningar, gjort alla uppgifter, läst alla artiklar, löst seminariumövningarna, deltagit på seminariumen och varit aktiv, gjorde case-seminariumet, jobbat i grupp. Suttit nu och summerat alla mina böcker i statsrätt på datorn, skrivit ut alla sammanfattningar, gått igenom och studerat noggrant varenda paragraf och hur den kan associeras, tagit reda på undantagen och principerna som är relevanta för den specifika paragrafen, lyssnat på alla ljudfiler samtidigt som jag har antecknat i kurslitteraturen lite "komma ihåg punkter" och genomgått powerpointen som lärarna har lagt ut. Nu de sista dagarna ska jag göra gamla tentor. Med andra ord har jag förberett mig ordentligt.

Jag är säker på att jag kommer klara statsrätten men jag vill så gärna få ett AB eller BA vilket motsvarar MVG/VG. Nu är jag så rädd att när jag väl sitter där så får jag den där reptilhjärnan och att jag inte formulerar mig ordentligt. Får paniK!

Ni som har läst statsrätt eller läst/läser till jurister. Hur svarar ni på era tentafrågor? Hur ska jag motivera mitt svar för att kunna få full poäng? Vad är egentligen mest relevant? Rätt paragraf eller bra resonemang? Alla lärare säger/tycker så olika så jag vill gärna ha rätta paragrafer med bra resonemang men hur resonerar man kring en paragraf på ett sådant sätt så man kan få fullpott?

När jag läser de gamla tentorna så är svaren oerhört korta. Där det till exempel står:
Yttrandefrihet RF 2:1, relativ rättighet, kan begränsas RF 2:20, RF 2:23 med hänsyn till rikets säkerhet bla bla bla.

Men hur resonerar man kring ett sånt svar? Hur skriver jag ett bra, sammanfattat och konkret svar? Ska man alltid åberopa EU-rätten och jämföra den med svensk lag.
Exempel: Positiv särbehandling RF 2:13 och åberopar ett rättsfall där man ansett att det har varit diskriminerande där man valt två andra kvinnor före en man som hade bättre meriter osv?

Hur långt ska jag liksom gå med mina svar?
HUR FÅR JAG MASSOR AV POÄNG?

Okej, tack gott folk!
Citera
2014-01-06, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C91
Hejsan.

Jag ska snart ha tenta i statsrätt!

Jag har gått på alla föreläsningar, spelat in föreläsningarna på mobilen. Har närvarat på alla gruppövningar, gjort alla uppgifter, läst alla artiklar, löst seminariumövningarna, deltagit på seminariumen och varit aktiv, gjorde case-seminariumet, jobbat i grupp. Suttit nu och summerat alla mina böcker i statsrätt på datorn, skrivit ut alla sammanfattningar, gått igenom och studerat noggrant varenda paragraf och hur den kan associeras, tagit reda på undantagen och principerna som är relevanta för den specifika paragrafen, lyssnat på alla ljudfiler samtidigt som jag har antecknat i kurslitteraturen lite "komma ihåg punkter" och genomgått powerpointen som lärarna har lagt ut. Nu de sista dagarna ska jag göra gamla tentor. Med andra ord har jag förberett mig ordentligt.

Jag är säker på att jag kommer klara statsrätten men jag vill så gärna få ett AB eller BA vilket motsvarar MVG/VG. Nu är jag så rädd att när jag väl sitter där så får jag den där reptilhjärnan och att jag inte formulerar mig ordentligt. Får paniK!

Ni som har läst statsrätt eller läst/läser till jurister. Hur svarar ni på era tentafrågor? Hur ska jag motivera mitt svar för att kunna få full poäng? Vad är egentligen mest relevant? Rätt paragraf eller bra resonemang? Alla lärare säger/tycker så olika så jag vill gärna ha rätta paragrafer med bra resonemang men hur resonerar man kring en paragraf på ett sådant sätt så man kan få fullpott?

När jag läser de gamla tentorna så är svaren oerhört korta. Där det till exempel står:
Yttrandefrihet RF 2:1, relativ rättighet, kan begränsas RF 2:20, RF 2:23 med hänsyn till rikets säkerhet bla bla bla.

Men hur resonerar man kring ett sånt svar? Hur skriver jag ett bra, sammanfattat och konkret svar? Ska man alltid åberopa EU-rätten och jämföra den med svensk lag.
Exempel: Positiv särbehandling RF 2:13 och åberopar ett rättsfall där man ansett att det har varit diskriminerande där man valt två andra kvinnor före en man som hade bättre meriter osv?

Hur långt ska jag liksom gå med mina svar?
HUR FÅR JAG MASSOR AV POÄNG?

Okej, tack gott folk!

Svaren i svarsmallarna och facit är ofta väldigt korta och ska inte ses som en mall för hur man ska svara på tentafrågor. Frågorna i statsrättsboken har väldigt korta svar. Jag minns tentafrågorna i statsrätt som hyfsat självklara. Det var ganska uppenbart vad som kunde ge poäng i varje fråga.

Exempel: Statsministern kallar X ministrar till ett regeringssammanträde (1p). De beslutar om förordning X (1p). Därefter utnämner statsministern X till chef över skatteverket (1p). När riksdagen får reda på detta entledigar de statsministern omgående (1p). De beslutar därefter genom omröstning där X ledamöter deltar att tillsätta Nisse som ny statsminister (1p). Nisse inleder sin nya karriär som statsminister med att entlediga fyra riksdagsledamöter och upplösa två av riksdagens utskott (1p).

I stort sett inget som står i tentafrågan är onödig information. Om det står att statsministern kallar de övriga ministrarna till sammanträde slår du upp paragrafen där det står hur ett sådant sammanträde ska gå till, osv. När du hänvisar till en paragraf kan du ju skriva något i stil med t.ex.

"Statsministern kallar till sammanträde enligt 1 § exempellagen. Av nämnda lagrum följer att samtliga statsråd ska kallas. Att inte alla statsråd kallas till sammanträdet medför i sig inte att regeringen inte är beslutsför. Det krävs dock att X statsråd närvarar vid sammanträdet för att regeringen kunna anta en ny förordning. I det här fallet närvarar bara Y statsråd. Förordningen som meddelas vid mötet är alltså ogiltig av denna anledning."

"Riksdagen röstar om att tillsätta en ny statsminister. Detta förfarande regleras i 2 § exempellagen. Av 2 § följer att X ledamöter måste delta i omröstningen. Eftersom bara Y av ledamöterna röstar kan inte Nisse utses till ny statsminister."

Nu hittar jag på lite låtsasjuridik, men du fattar. Gå igenom alla händelser i uppgiften från början så att du inte missar något. Vissa tycker om att skriva punktlistor på ett kladdpapper vid sidan om för att inte glömma något. Jag använder inte den metoden själv men har hört vissa som trivs med det.

Få inte panik om du stöter på en fråga du inte kan direkt. Slå lite i boken och tänk en stund, men fastna inte för länge. Gissa eller gå vidare istället. Du har råd att ha några fel. Det är bättre att missa nån poäng på nån fråga än att få tidsbrist i slutet och inte hinna med sista frågan.

Vet inte hur mycket tips man kan ge egentligen. Gör ALLA gamla tentor. Det är det bästa sättet att öva på (anser jag).

Skyller alla eventuella stavfel på att jag skriver detta från mobilen kl. 3 på natten.
Citera
2014-01-07, 20:27
Medlem
Icecrypt08s avatar
Ni som lämnat in PM hur lång tid brukar det ta? Lämnade pm den 13 december och fortfarande ingenting än. Vart är en rimlig max gräns egentligen?

Dessutom har vi blivit tillsagda att eventuell rättning av pm ska in före omtentan för aktuell kurs vilket är den 22 jan. Dessutom har vissa grupper - 3 st av 10 - redan fått sitt pm den 19 december men inte oss andra. Kan man verkligen göra så och lämna ut pm till vissa och inte andra. Speciellt när situationen är sådan att studenterna kommer få en chans att rätta sitt pm för att få G vilket innebär att dessa studenter får längre tid på sig att rätta till pm:et. Just nu har dessa 3 grupper hela 19 dagar mer tid än oss andra och vi har två tentor nästa vecka sen börjar nästa kurs så tid är inte direkt i överflöd till att fixa pm:et som ska rättas och inlämnas senast den 22.

Ja jag är smått irriterad.
Citera
2014-01-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Ni som lämnat in PM hur lång tid brukar det ta? Lämnade pm den 13 december och fortfarande ingenting än. Vart är en rimlig max gräns egentligen?

Dessutom har vi blivit tillsagda att eventuell rättning av pm ska in före omtentan för aktuell kurs vilket är den 22 jan. Dessutom har vissa grupper - 3 st av 10 - redan fått sitt pm den 19 december men inte oss andra. Kan man verkligen göra så och lämna ut pm till vissa och inte andra. Speciellt när situationen är sådan att studenterna kommer få en chans att rätta sitt pm för att få G vilket innebär att dessa studenter får längre tid på sig att rätta till pm:et. Just nu har dessa 3 grupper hela 19 dagar mer tid än oss andra och vi har två tentor nästa vecka sen börjar nästa kurs så tid är inte direkt i överflöd till att fixa pm:et som ska rättas och inlämnas senast den 22.

Ja jag är smått irriterad.
Läser du på SU? Om så är fallet, vilken kurs handlar detta om?
Citera
2014-01-08, 00:11
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Läser du på SU? Om så är fallet, vilken kurs handlar detta om?

Låter som det PM man har över T1. Det var omöjligt att misslyckas med det - komplettering sker i princip om man skriver 100 ord i comic sans. Eftersom Icecrypt stavar färre än hälften av sina ord fel är hen (skit också, they got me) home safe.

Reglerna - well, normalt ska det ta tre veckor för de flesta uppgifter men ibland får man inte PM-poäng o dyl förrän dagarna innan tentan. Klaga högljutt.
Citera
2014-01-08, 00:12
Medlem
Läser T3 i Uppsala och har tenta om en vecka!
Pratade med en kompis nyss som berättade att flera har köpt anteckningar till tentan av äldre kursare.
Vad säger ni, är detta ett rykte eller är det något man själv också bör göra?
Grejen är att man till skillnad från förra terminen får ha med sig andras anteckningar.
Citera
2014-01-08, 00:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RF29
Pratade med en kompis nyss som berättade att flera har köpt anteckningar till tentan av äldre kursare.
Grejen är att man till skillnad från förra terminen får ha med sig andras anteckningar.

Varför vore deras anteckningar bättre än dina?

Om du inte har egna, go for it - men vem vet om någons anteckningar är "bra"?
Citera
2014-01-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Låter som det PM man har över T1. Det var omöjligt att misslyckas med det - komplettering sker i princip om man skriver 100 ord i comic sans. Eftersom Icecrypt stavar färre än hälften av sina ord fel är hen (skit också, they got me) home safe.

Reglerna - well, normalt ska det ta tre veckor för de flesta uppgifter men ibland får man inte PM-poäng o dyl förrän dagarna innan tentan. Klaga högljutt.
Fick också känslan av att det rörde sig om T1 PM:et

Precis som Sobofied skrivit ovan så är det ytterst osannolikt att du skulle behöva komplettera något.
Kraven för att få godkänt på den uppgiften kändes löjligt låga.
Citera
2014-01-08, 00:44
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RF29
Köpt anteckningar? Självklart delar man med sig av sina anteckningar med vänner, givetvis utan någon som helst kostnad. Att det finns folk som köper anteckningar tror jag säkert (flera av mina kursare brukar slänga med sin terminspärm i bokpaketet som säljs, men jag vetefan om det räknas till att sälja anteckningarna då priset baseras på böckerna och inte på anteckningarna).

Det bästa vore ju att anteckna själv, då vissa saker förändras från termin till termin. Även om sakrätten har varit ganska så statisk () på senare tid.

Och hur skulle du kunna veta om anteckningarna du köper är bättre än dina? Jämför istället dina anteckningar med dina kursares. Det är emellertid ganska sent att tänka på det när det bara är en vecka kvar till tentan...
Citera
2014-01-08, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Köpt anteckningar? Självklart delar man med sig av sina anteckningar med vänner, givetvis utan någon som helst kostnad. Att det finns folk som köper anteckningar tror jag säkert (flera av mina kursare brukar slänga med sin terminspärm i bokpaketet som säljs, men jag vetefan om det räknas till att sälja anteckningarna då priset baseras på böckerna och inte på anteckningarna).

Det bästa vore ju att anteckna själv, då vissa saker förändras från termin till termin. Även om sakrätten har varit ganska så statisk () på senare tid.

Och hur skulle du kunna veta om anteckningarna du köper är bättre än dina? Jämför istället dina anteckningar med dina kursares. Det är emellertid ganska sent att tänka på det när det bara är en vecka kvar till tentan...

Haha nej jag vetetusan vad jag tänkte på, blev så förvånad över att man köpte anteckningar och att man fick ta med sig andras anteckningar... Ska rulla vidare på mina egna anteckningar

Några tips annars, till T3-tentan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in