Hejsan.
Jag ska snart ha tenta i statsrätt!
Jag har gått på alla föreläsningar, spelat in föreläsningarna på mobilen. Har närvarat på alla gruppövningar, gjort alla uppgifter, läst alla artiklar, löst seminariumövningarna, deltagit på seminariumen och varit aktiv, gjorde case-seminariumet, jobbat i grupp. Suttit nu och summerat alla mina böcker i statsrätt på datorn, skrivit ut alla sammanfattningar, gått igenom och studerat noggrant varenda paragraf och hur den kan associeras, tagit reda på undantagen och principerna som är relevanta för den specifika paragrafen, lyssnat på alla ljudfiler samtidigt som jag har antecknat i kurslitteraturen lite "komma ihåg punkter" och genomgått powerpointen som lärarna har lagt ut. Nu de sista dagarna ska jag göra gamla tentor. Med andra ord har jag förberett mig ordentligt.
Jag är säker på att jag kommer klara statsrätten men jag vill så gärna få ett AB eller BA vilket motsvarar MVG/VG. Nu är jag så rädd att när jag väl sitter där så får jag den där reptilhjärnan och att jag inte formulerar mig ordentligt. Får paniK!
Ni som har läst statsrätt eller läst/läser till jurister. Hur svarar ni på era tentafrågor? Hur ska jag motivera mitt svar för att kunna få full poäng? Vad är egentligen mest relevant? Rätt paragraf eller bra resonemang? Alla lärare säger/tycker så olika så jag vill gärna ha rätta paragrafer med bra resonemang men hur resonerar man kring en paragraf på ett sådant sätt så man kan få fullpott?
När jag läser de gamla tentorna så är svaren oerhört korta. Där det till exempel står:
Yttrandefrihet RF 2:1, relativ rättighet, kan begränsas RF 2:20, RF 2:23 med hänsyn till rikets säkerhet bla bla bla.
Men hur resonerar man kring ett sånt svar? Hur skriver jag ett bra, sammanfattat och konkret svar? Ska man alltid åberopa EU-rätten och jämföra den med svensk lag.
Exempel: Positiv särbehandling RF 2:13 och åberopar ett rättsfall där man ansett att det har varit diskriminerande där man valt två andra kvinnor före en man som hade bättre meriter osv?
Hur långt ska jag liksom gå med mina svar?
HUR FÅR JAG MASSOR AV POÄNG?
Okej, tack gott folk!