Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Det är inte det jag snackar om, det är att staten garanterar låga låneräntor via riksbanken.
Då får du beskriva hur.
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Bostadsbubblan på 80talet hängde ihop med "novemberrevolutionen" och den avreglering av utlåningsreglerna för bankväsendet som då genomfördes. Innan dess var bankernas möjlighet att expandera penningmängden begränsade. Folk har alltid kollat på hur mycket det kostar per månad när det gäller att bo och agerat därefter. Ju stabilare finansiell miljö, både på makro och mikronivå, desto högre priser på bostäder. A-kassan är också en bostadsprishöjare fast i liten skala.
Det jag svarade på var att folk tittar på innevarande månadskostnad och ignorerar framtiden även om den är uttalad. Och ger exempel med slutet av 80-talet. Trots att man vet att boendekostnaderna kommer att öka. Drastiskt för de med höga inkomster. Så blundade man för det och skuldsatta sig. Det handlade inte bara om ändrad beskattning utan en hel del om ökade kostnader för fastighetsskatt.
Med skälet till lånemöjligheterna väljer du att ta upp ett nytt samtalsämne.
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Som kuriosa kan jag nämna att i och med att bankernas möjlighet att expandera penningmängden var begränsade, så hade Sverige vid den här tiden - tidiga 80talet - usel BNPtillväxt. Amerikaninspirerade borgerliga debattörer och politiker framhöll USA som ett exempel på hur man skulle göra för de hade mycket bättre BNP-tillväxt, grejen var bara att amerikanarnas BNP bestod av underskattad inflation och inte realtillväxt. De svenska BNP-siffrorna var visserligen låga, men de var också mycket närmare sanningen. Det beska utfallet av de finansiella avregleringarna är att inkomstskillnaderna mellan folk som lever på kapital och folk som lever på en lön ökat rejält, eftersom de förra är mycket bättre positionerade att dra nytta av en kontinuerlig expansion av penningmängden.
Sverige hade ganska hög inflation före 85. Så även om den var statskontrollerad så expanderades den rejält. Att man fortsatte med det efter att Volcker dragit ned den i USA är närmast lite klandervärt. Men Palme ville väl visa sig duktig på ekonomi med kreditexpansion och devalveringar.
Att man släppte på valuta och kreditrestriktioner var mer omvändelse under galgen. Världen och marknaderna blev mer och mer internationella. Om svenska företag skulle vara med fick man krypa till korset. Alternativet var att sluta sig som NordKorea. T ex TetraPack hade redan flyttat.
Det var inte fel att släppa på valuta och kreditrestriktioner, men det fel som gjordes och som framfördes om och om igen var att man borde ha kylt av kreditgivning genom att dra upp kapitalteckningsgraden.
Att tillåta en massiv kreditexpansion som sänker valutans värde samtidigt som man envisas med att hålla en fast växelkurs, får väl ses som tjänstefel i kubik. Jag har svårt att komma på något mer destruktivt.
Var (S) så desperata efter en mandatperiod till att man var beredd att skada landet så extremt. Eller vad var förklaringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Nej, tar man bort riksbankens styrränta, riksbankens möjlighet att låna ut pengar, tar man bort ränteavdraget, tar man bort insättningsgarantin - så kommer räntorna att rusa. Har du fortfarande inte förstått vad som hände 2008? Det var när de marknadsmekanismer som du så blint dyrkar började göra sig gällande som krisen kom 2008 när bankerna slutade låna pengar mellan varandra pga oro för att motparten egentligen var insolvent.
Låt oss säga att man gör följande:
* Tar bort Riksbanken. Bankerna skaffar sig ett eget clearinginstitut
* (Och därmed ingen Riksbanken som drar på sig fordringar från banksystemet. Men det är egalt).
* Man tar bort skatt på inkomst av kapital och därmed försvinner avdrag för underskott.
* Man tar bort den statliga insättningsgarantin. Bankerna går ihop och fixar en motsvarande egen privat försäkring. (Dom slipper ju premien till staten så det är egalt).
Varför skulle nu inte bolåneräntan vandra nedåt?
* Betalmedlet är avista. Räntan är 0 och så åker man på att betala avgifter för tjänsterna man använder.
* Bankernas lånekostnader för bolånen är 0. Kreditförlusterna är små. Kostnader för bolån tas ut i uppläggningskostnad.
* Så räntenettot man behöver för bolån är väldigt litet.
Vi kommer att få lägre bolåneräntor än idag. (Och det är inte sunt. Men det skulle vi få).
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Skulle man göra som jag föreslår och låta bolånetorskarna betala marknadspris för sina lån, så skulle vi omeldebart få en upprepning av 2008. Man lånar inte ut (eller sätter in) pengar till/i banker som är nästan bankrutta utan att kräva en rejäl riskkompensering. Insättningsgarantin gör det riskfritt upp till en rätt så hög gräns att sätta in pengar i bankrutta banker, det är därför jag beskriver den som en subvention.
Du bara påstår det. Du behöver förklara på ett trovärdigt sätt att en misstro skulle uppstå. Kan du inte det ägnar du dig bara åt fria fantasier.
Varför skulle någon inte vilja göra affärer med t ex SHB. (Eller statliga SBAB om du föredrar det).
Har dom väldigt höga kreditförluster?
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Ni autistliberaler är av samma skrot och korn som troende marxister eller jehovas vittnen, de andra dyrkar proletariatets diktatur, Marx eller Jesus, ni dyrkar Ayn Rand och Marknaden (ironiskt nog var alla tre personer nämnda judar). Marknaden är en neutral mekanism som endast fungerar givet vissa ramar och inte nån guda-avatar som ger välstånd åt alla, för att kunna använda sig av den för resursfördelning måste man förstå hur den fungerar och vad den gör.
Jag pekar ut var det går fel för dig.
Visa var jag gör fel om du nu kan se det någonstans.
Det här ser bara ut som en emotionellt baserad missnöjesyttring för att du inser att dina föreställningar inte stämmer.
Och här har du lika mycket fel och lika obefintlig grund som i övrigt.