2014-01-07, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fortfarande, använde KJ blodiga händer eller handskar för att få VB:s DNA oblandat med blod på tejprullens in- och utsida.

Läs mitt tillägg. Kan du citera från sidan så jag får en hum om vad de skrivit om oblandad dna?
Citera
2014-01-07, 16:31
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Fortfarande, använde KJ blodiga händer eller handskar för att få VB:s DNA oblandat med blod på tejprullens in- och utsida.
...eller så satt VB och pillade nervöst på rullen medans KJ, under kvällen, blev allt mer "knäpp".

Sen står det ingenting om att dom INTE hittade KJs DNA på rullen. Hade varit ganska meningslöst av polisen att fråga om hans DNA fanns på hans egen tejprulle.
Citera
2014-01-07, 16:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
...eller så satt VB och pillade nervöst på rullen medans KJ, under kvällen, blev allt mer "knäpp".

Sen står det ingenting om att dom INTE hittade KJs DNA på rullen. Hade varit ganska meningslöst av polisen att fråga om hans DNA fanns på hans egen tejprulle.
Lite väl långsökt, va?

Det redovisas det DNA som hittades på rullen. De hittade inte KJ:s.
Citera
2014-01-07, 16:39
Bannlyst
Citat:
Lite väl långsökt, va?

Det redovisas det DNA som hittades på rullen. De hittade inte KJ:s.

Är det detta du har misstolkat?
Taget från tråden:

Tejprullen som hittades på badrumsskåpet i KJ:s lägenhet. Citerat ur förundersökningen sid. 299.

Till statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) har tejprullen S034 från toaletten, skickas för DNA analys, fingerspårsundersökning och sammanpassning mot den tejpbit S023 som anträffades på offrets kropp.

BD1/316-13/S034 Tejprulle - På toalettskåpet
SKL:s materialnr: 201300745708

DNA, standardanalys
I två besudlingar (på rullens pappersdel som tejpen är lindad på) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

DNA, specialanalys, LCN
I två områden (ett på rullens pappersdel, ett på utsidan av tejpen) påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting
Citera
2014-01-07, 16:41
Medlem
Åklagarna anser jag har inte haft mycket att komma med, att kalla det för bevis anser jag är att hugga i, vad de presenterat.
Blodspåret i bilen är inget bevis, därför man vet inte hur det kommit dit, det finns ingen koppling till något annat vad rör mordet, sett till helheten har det sannolikt blivit planterat där.
Åklagaren påstår till KJ att hon vill höra KJ:s version om mänsklig förruttnelse lukt som hunden markerat i bilen.
Eftersom det fanns blodspår i bilen är det sannolikt det som hunden markerar.
Åklagaren kan inte påstå att det fanns liklukt i bilen, när det fanns gammalt blod där.
Naturligtvis blev KJ helt ställd därför han trodde att det fanns liklukt i bilen från någon kropp.
En hunds markering är heller aldrig något bevis, det händer att hundar markerar fel också, i det här fallet fanns blodspår därför markerade hunden rätt.
Jag är också förvånad att åklagarna har inte presenterat något motiv för styckmordet, vid alla mord är motivet det första som kartlägges för att kunna gå vidare.
Citera
2014-01-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Väntat beslut, enligt åklagaren. Försvaret håller med. KJ har flyttats från Öjebyn till häktet i Luleå.

http://nsd.se/nyheter/lulea/schonbeck-ett-vantat-beslut-8160848.aspx

Uppenbarligen så anses han inte lidit/lider av "allvarlig" psykiskt störning och efter dels lång tid i Öjebyn och nu RPU så har de gott om underlag för sitt beslut.

Att han har en personlighetsstörning är iaf för mig uppenbart men det räcker ju inte till rättspsykiatrisk vård utan blir fängelse. Jag har dock tron att denne unge man skulle må bäst av att få psykiatrisk vård istället för fängelse, det senare är bara en förvaring och det är samma knallkork som kommer ut utan att få insikt i vilket dåd han har gjort.

Han stänger ute den brutala sanningen och blir därför lika farlig den dagen han kommer ut.
Citera
2014-01-07, 16:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, någon störning har man säkert när man klarar av att genomföra så brutala mord, men den verkar inte vara så pass allvarligt så att det krävs vård, eller rättare sagt kan förordnas vård.

Jag tolkar utlåtandet som att han är fullt medveten om sina handlingar och att dessa inte skett i form av någon psykos utan mer sannolikt i ett raseri. Att han har gömt liket och döljt spåren visar att han även är fullt medveten om konsekvenserna av hans handlande.

Därför anser jag att det är utmärkt att han även får det straff som han förtjänar.

Var får du raseri ifrån ? Tycker du stickskadorna som rättsmedicin beskriver dem verkar vara tillkomna under raseri ?
Citera
2014-01-07, 16:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Är det detta du har misstolkat?
Taget från tråden:

Tejprullen som hittades på badrumsskåpet i KJ:s lägenhet. Citerat ur förundersökningen sid. 299.

Till statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) har tejprullen S034 från toaletten, skickas för DNA analys, fingerspårsundersökning och sammanpassning mot den tejpbit S023 som anträffades på offrets kropp.

BD1/316-13/S034 Tejprulle - På toalettskåpet
SKL:s materialnr: 201300745708

DNA, standardanalys
I två besudlingar (på rullens pappersdel som tejpen är lindad på) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

DNA, specialanalys, LCN
I två områden (ett på rullens pappersdel, ett på utsidan av tejpen) påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting
Jag har inte misstolkat något. Från fyra platser påvisades DNA. På två av dessa platser påvisades blod, på två platser påvisades inte blod.
Citera
2014-01-07, 16:46
Bannlyst
Citat:
Jag har inte misstolkat något. Från fyra platser påvisades DNA. På två av dessa platser påvisades blod, på två platser påvisades inte blod.

Ja det står i mitt inlägg att sammanlagt fyra platser på rullen var blod/dna från VB. Två plus två blir fyra. Jag gör tolkningen att alla fyra besudlingar var blod.
Senast redigerad av pacifiera 2014-01-07 kl. 16:52.
Citera
2014-01-07, 16:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Var får du raseri ifrån ? Tycker du stickskadorna som rättsmedicin beskriver dem verkar vara tillkomna under raseri ?

Att ta strypgrepp på någon och sedan hugga personen ett stort antal gånger talar för att personen som gjort detta varit upprörd, ja.

Faktum är att de flesta som mördar någon är upprörda och arga, det är sällan det sker lugnt och metodiskt.

Det styrker även RPUn som visar att han inte lider av någon allvarligare psykisk störning.

Han var en försmådd man som inte kunde få det han ville ha. Då vart han arg och såg till att ingen annan fick det heller, ett klassiskt motiv.
Citera
2014-01-07, 17:01
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Det är väl självklart han inte har rökt med plasttejp, att rulla med bara tejp runt filtret kommer göra att joppen drar tjuvlyft och är omöjlig att röka, speciellt om man använder kvitton.

Testa själva och se om ni lyckas, jag har rullat tiotusentals och jag kan inte få ihop det, lägg därtill att KJ's finmotorik knappast lär var på klockmakarenivå och ni kommer snabbt inse att det inte är möjligt.

Jag har nu även testat rullat en med plasttejp och röka och inte en chans att det går utan att du även som kronisk rökare hostar lungorna av sig.

.

Däremot tejpen som var i badrummet och som var avriven på mitten är fullt möjligt att rulla med och dessutom en logisk förklaring till varför den var riven, för att minimera mängen tejp på "ciggen".
Senast redigerad av GanjaThorulf 2014-01-07 kl. 17:04.
Citera
2014-01-07, 17:03
Medlem
de400s avatar
Hade KJ skrivsvårigheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in