2014-01-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Kan vara så. Men sammanhanget är litet kryptiskt. För fullständighetens skull kanske jag skall ge hela stycket om mötet den 26e med säkerhetsavdelningen:

"Genomgång från säkerhetsavdelningens sida om vissa aktuella personval. Jag tycker att man från avdelningens sida gjort en klart bättre avgränsning av de fall som man tar upp än vad förhållandet var för två år sedan."

Det framgår inte vad man avhandlade två år tidigare.

Aktuella personval? T ex Televerket Radio?
Citera
2014-01-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
En slutsats man kan dra är alltså att det finns avvikelser som indikerar någon form av extraordinär underrättelsaktivitet på högsta nivå strax för mordet under samma tid som Säpo noterat (åtminstone i efterhand) att OP skuggats av en mindre grupp personer (får man gissa) de tider han ej hade livvaktsskydd vilket var ganska frekvent veckorna innan mordet.

Om man skall bygga en hypotes kring dessa aktiviteter och kringliggande händelser. Hur skulle den se ut? Vilka är kontrollpunkterna?

Jag tycker nog att det finns en del som tyder på avvikelser, ja. Men man borde ju genomföra någon mer systematisk studie än jag har gjort för att vara på den säkra sidan. Finns ju viss risk för confirmation-bias här.

En detalj som jag tycker talar mot din hypotes att mötet handlade om SSIs misstankar mot Palme är dock Roine Cs närvaro. Om SSI lade upp spaningsplaner mot OP så har jag svårt att tro att man utan vidare skulle informera en nytillträdd försvarsminister, utsedd av OP och med bakgrund i facket.

Någon som vet om RC hade någon bakgrund i gamla IB?
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-01-06 kl. 14:34.
Citera
2014-01-06, 16:00
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Kan vara så. Men sammanhanget är litet kryptiskt. För fullständighetens skull kanske jag skall ge hela stycket om mötet den 26e med säkerhetsavdelningen:

"Genomgång från säkerhetsavdelningens sida om vissa aktuella personval. Jag tycker att man från avdelningens sida gjort en klart bättre avgränsning av de fall som man tar upp än vad förhållandet var för två år sedan."

Det framgår inte vad man avhandlade två år tidigare.

Kan det helt enkelt bara vara frågan om personer som eventuellt skall ingå i ÖB:s närmaste krets, samt därmed hörande personalkontroll (som är en av säkerhetsavdelningens uppgifter)? Just att den här sortens föredragning verkar ske vartannat år tyder nog på det, tycker jag. Förordnanden på den nivån var/är väl på två år?

Jag säger inte att det inte ligger något mer intressant bakom ÖB:s ord men vill peka på en mer mondän (och tråkigare) förklaring. Tror inte ÖB sätter av tid för vilka tillsättningar som helst, vad skall han då ha alla sina generaler och överstar till...?
Citera
2014-01-06, 16:42
Medlem
Hur många skott avlossades och mot vem? i en intervju med radion säger Sonny Björk att det var två skott. Kläderna skickades enligt intervjun till Tyskland det är inte så att tyskarna sparat något material från kläderna ?
Två skott varav ett mot LP två kulhål i slipsen kanske var den dubbelvikt när kulan passerade?
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4072&grupp=13910&artikel= 4374156
Citera
2014-01-06, 18:55
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att det finns en del som tyder på avvikelser, ja. Men man borde ju genomföra någon mer systematisk studie än jag har gjort för att vara på den säkra sidan. Finns ju viss risk för confirmation-bias här.

En detalj som jag tycker talar mot din hypotes att mötet handlade om SSIs misstankar mot Palme är dock Roine Cs närvaro. Om SSI lade upp spaningsplaner mot OP så har jag svårt att tro att man utan vidare skulle informera en nytillträdd försvarsminister, utsedd av OP och med bakgrund i facket.

Någon som vet om RC hade någon bakgrund i gamla IB?

Tvärt om var det väl där man måste förankra eventuella åtgärder i sådant fall.

Vad vi ser som eventuellt mönster är.

1, intensiva aktiviteter från militära underrättelstjänsten sida på toppnivå dagarna innan mordet.

2, Samma krafter agerar synnerligen avspänt direkt efter mordet. De åtgärder som vidtas inom kuppberedskap etc är mycket milda med tanke på vad som hänt.

3, Mycket snabbt förs resurser med militär och militär underrättelsebakgrund in i utredningens kärna.

4, När det hettar till kring agerandet i Skandiahuset grips det in med hemligstämpel och tvärstopp för utredningen.

5, Säpo (Näss) utreder poliser med stark koppling till kuppförsvar och ett nätverk snudd på identiskt med det som används som expertis av Holmers utredning och också där blir det tvärstopp.

6, Delar av samma nätverk återkommer agerandes utanför all lag och rätt i Ebbeaffären som påstås gälla kurdspåret men som t ex Näss påstår är försök att kontrollera och avlyssna centrala personer inom Säpo.
Senast redigerad av boboslacke 2014-01-06 kl. 19:08.
Citera
2014-01-06, 22:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Inte utan att man frågar sig vad som avhandlas på en flera timmar lång "orientering" som drar sig in på kvällstid till 8 på kvällen så att den krockar med andra åtaganden. Låter inte som planerat utan en orientering med särskilda frågor som inte kunde vänta och krävde diskussion. Detta et knappt dygn före mordet. Tänk att få vara en flyga på väggen där!

Just torsdagen 27februari var det turbulens i de NATOs U-tjänster. Västtyska BNDs stf/op chef 50-årige Norbert Klusak avled mycket överraskande på torsdagsmorgonen. Det är inte omöjligt att hans frånfälle också skickade svallvågor ända upp till Stockholm.
Citera
2014-01-06, 23:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
ÖB har till synes många intressanta möten veckan innan mordet.
21e samtal med Wallroth (nominellt om Orion).
25e samtal med Steffensson (nominellt om arméns organisation)
26e samtal med Synnergren (nominellt om uppgiften att vara kungens stabschef)
26e "Genomgång från säkerhetsavdelningens sida om vissa aktuella personval"
27e SSI-mötet
28e "en av de regelbundet återkommande redovisningarna av delar av vår underrättelseverksamhet".

Det är alltså ett und/säk möte per dag de tre sista dagarna innan mordet.

Intressant också med onsdagsmötet med Stig Synnergren, en av de gamla riksväktarna.

Mikael Holmström skriver om polenkrisen 1980 och ett möte i lappmarken mellan finlands blivande president Mauno Koivisto och ex-ÖB Stig Synnergren. Det framstår som klart den officiella pensionåldern inte är avgörande när det kommer till de gamla riksväktarna.
Citera
2014-01-06, 23:06
Medlem
Jag har hittat litet på laguppställningen i und/säk under åren före MOP - det fanns en del uppgifter jag saknade i Frick Rosanders Bakom Hemligstämpeln.

Stay Behind leds av Alvar Lindencrona till 1978. Då efterträds han av Curt Steffen Giesecke. Giesecke har överste Bertil Gålne som kanslichef, men när han börjar och slutar saknar jag uppgifter om.

Exakt hur und/säk är organiserat är litet oklart, men jag tror IB / GUB /SSI har en nominell koppling till und/säk, dvs det hör nominellt dit men står i realiteten direkt under ÖBs befäl. Und/säk heter tom 1982 sektion 2 i fstb och därefter operationssektion 5. Dit hör attachéverksamhet, säk.avd., och diverse underrättelseavdelningar.

Chef för GUB är Gösta Lundström till 1982. Han ersätts av Bengt Wallroth och enheten döps då om till SSI. Wallroth sitter av allt att döma till 1984. Vem som ersätter Wallroth verkar inte ha offentliggjorts, men det har spekulerats i Bengt Modin och Bertil Lundin.

Chef för und/säk är Algernon till 1978, därefter Wallroth till 1982 och därefter Ulf Samuelsson. Samuelsson är av allt att döma chef 1986.

Chef för säkerhetsavdelningen från 1982 och framåt är alltså Lennart Borg. Han är också chef 1986. När han slutar vet jag inte, men han går till näringslivet. Det vore intressant att veta vilka förbindelser det finns med Karlsson och Vinge.

En anmärkning är att mycket händer 1978. Ljung ersätter Synnergren, Lindencrona ersätts av Giesecke, Algernon av Wallroth.

En annan anmärkning är att Wallroth måste ha varit en mycket stark spelare i svensk underrättelseverksamhet. Han besitter i tur och ordning alla tunga poster - chef för und/säk, chef SSI och sedan (från 1989) gd FRA. Mellan 1984 och 1989 sitter han på fö.dep.
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-01-06 kl. 23:36.
Citera
2014-01-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Intressant också med onsdagsmötet med Stig Synnergren, en av de gamla riksväktarna.

Mikael Holmström skriver om polenkrisen 1980 och ett möte i lappmarken mellan finlands blivande president Mauno Koivisto och ex-ÖB Stig Synnergren. Det framstår som klart den officiella pensionåldern inte är avgörande när det kommer till de gamla riksväktarna.

Synnergren förekommer i Ljungs dagbok, men inte ofta. Onsdagsbesöket är det enda noterade efter ett besök i december 1984, då Synnergren säger sig vara "mycket uppretad" över ett utspel av Palme riktat mot att moderaterna inte är pålitliga med avseende på neutraliteten.
Citera
2014-01-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Just torsdagen 27februari var det turbulens i de NATOs U-tjänster. Västtyska BNDs stf/op chef 50-årige Norbert Klusak avled mycket överraskande på torsdagsmorgonen. Det är inte omöjligt att hans frånfälle också skickade svallvågor ända upp till Stockholm.

Dvs större svallvågor än mordet på sveriges statsminister! Kan inte se att det finns några motsvarande möten som varar in på kvällen vid andra utländska dödsfall! Nej det måste vara något internt och utomordentligt trängande enligt min mening.
Citera
2014-01-06, 23:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag har hittat litet på laguppställningen i und/säk under åren före MOP - det fanns en del uppgifter jag saknade i Frick Rosanders Bakom Hemligstämpeln.

Stay Behind leds av Alvar Lindencrona till 1978. Då efterträds han av Curt Steffen Giesecke. Giesecke har överste Bertil Gålne som kanslichef, men när han börjar och slutar saknar jag uppgifter om.

Exakt hur und/säk är organiserat är litet oklart, men jag tror IB / GUB /SSI har en nominell koppling till und/säk, dvs det hör nominellt dit men står i realiteten direkt under ÖBs befäl. Und/säk heter tom 1982 sektion 2 i fstb och därefter operationssektion 5. Dit hör attachéverksamhet, säk.avd., och diverse underrättelseavdelningar.

Chef för GUB är Gösta Söderlund till 1982. Han ersätts av Bengt Wallroth, som av allt att döma sitter till 1984. Vem som ersätter Wallroth verkar inte ha offentliggjorts, men det har spekulerats i Bengt Modin och Bertil Lundin.

Chef för und/säk är Algernon till 1978, därefter Wallroth till 1982 och därefter Ulf Samuelsson. Samuelsson är av allt att döma chef 1986.

Chef för säkerhetsavdelningen från 1982 och framåt är alltså Lennart Borg. Han är också chef 1986. När han slutar vet jag inte, men han går till näringslivet. Det vore intressant att veta vilka förbindelser det finns med Karlsson och Vinge.

En anmärkning är att mycket händer 1978. Ljung ersätter Synnergren, Lindencrona ersätts av Giesecke, Algernon av Wallroth.

En annan anmärkning är att Wallroth måste ha varit en mycket stark spelare i svensk underrättelseverksamhet. Han besitter i tur och ordning alla tunga poster - chef för und/säk, chef SSI och sedan (från 1989) gd FRA. Mellan 1984 och 1989 sitter han på fö.dep.

Tror du menar Gösta Lundström som var företrädare Bengt Wallroth. Har f.ö. hört samma sak som du om efterträdaren till BW men ej säker där.

Wallroth var helt klart betrodd och hade goda kontkter in i olika maktsfärer.
Citera
2014-01-06, 23:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Synnergren förekommer i Ljungs dagbok, men inte ofta. Onsdagsbesöket är det enda noterade efter ett besök i december 1984, då Synnergren säger sig vara "mycket uppretad" över ett utspel av Palme riktat mot att moderaterna inte är pålitliga med avseende på neutraliteten.

Ja det gjorde säkert Stig Synnergren ordentligt förbannad. Mikael Holmström nämner liknande kritik mot Olof Palme i den socialdemokratiska partistyrelsen ungefär vid samma tidpunkt. Ska ha framförts av Kjell-Olof Feldt och Sten Andersson.

Få, om ens någon, hade ett nätverk i svenska maktkretsar som just Synnergren. Oerhört respekterad inom militären, goda kontakter i politiken och folkrörelserna och dessutom välsedd i näringslivet.
Synnergren satt i Öst-ekonomiska byrån vid samma tidpunkt som Erik Åsbrink och Carl Bildt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in