Citat:
Ursprungligen postat av
HubertNorlen
Jag tycker nog att det finns en del som tyder på avvikelser, ja. Men man borde ju genomföra någon mer systematisk studie än jag har gjort för att vara på den säkra sidan. Finns ju viss risk för confirmation-bias här.
En detalj som jag tycker talar mot din hypotes att mötet handlade om SSIs misstankar mot Palme är dock Roine Cs närvaro. Om SSI lade upp spaningsplaner mot OP så har jag svårt att tro att man utan vidare skulle informera en nytillträdd försvarsminister, utsedd av OP och med bakgrund i facket.
Någon som vet om RC hade någon bakgrund i gamla IB?
Tvärt om var det väl där man måste förankra eventuella åtgärder i sådant fall.
Vad vi ser som eventuellt mönster är.
1, intensiva aktiviteter från militära underrättelstjänsten sida på toppnivå dagarna innan mordet.
2, Samma krafter agerar synnerligen avspänt direkt efter mordet. De åtgärder som vidtas inom kuppberedskap etc är mycket milda med tanke på vad som hänt.
3, Mycket snabbt förs resurser med militär och militär underrättelsebakgrund in i utredningens kärna.
4, När det hettar till kring agerandet i Skandiahuset grips det in med hemligstämpel och tvärstopp för utredningen.
5, Säpo (Näss) utreder poliser med stark koppling till kuppförsvar och ett nätverk snudd på identiskt med det som används som expertis av Holmers utredning och också där blir det tvärstopp.
6, Delar av samma nätverk återkommer agerandes utanför all lag och rätt i Ebbeaffären som påstås gälla kurdspåret men som t ex Näss påstår är försök att kontrollera och avlyssna centrala personer inom Säpo.