2014-01-06, 22:35
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Sitt du där och tro att stigmaeffekten inte existerar, SD kommer nog vara mer än nöjda med resultatet i det kommande valet.
Jag tror att Mattsson-effekten är ett bättre ord.
Hur många vill få alkoholisterna Martin Fredrikssom och Carl Tullgren från AFA/Expo efter sig, Det var dessa som hattidningen Expressen anlitade för att upprätta ett åsiktsregister över personer som Thomas Mattsson hatar.

Jag gissar att hattidningen Expressens stormtrupper kommer att kraftigt öka stödet för Sd, men att opiniosstödet, sådant det framgår av opinionsundersökningarna kommer att minska.
Det beror inte på att det på något sätt skulle vara skämmigt att sympatisera med Sd, utan helt enkelt att få vill ha en bomb i brevlådan.
2014-01-06, 22:35
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Pucko! Du fattar uppenbarligen inte att vi struntar i de hafsiga och otillförlitliga dagsundersökningarna som gjordes veckan före valet. Du har av någon outgrundlig anledning börjat jamsa om dem för att försöka övertyga dig själv om att SD är på väg ut ur riksdagen – precis som de fick "lida kraftigt" förra hösten.

Vi som är mer seriösa än misslyckade orakel som du, tittar på de mer tillförlitliga månadsundersökningarna när vi pratar om "de sista" mätningarna före valet 2010.

Varför inte ta och rabbla lite om felmarginalerna i dagsstudierna du envisas med att jamsa om!

Det är de månatliga studierna som de seriösa i tråden hänvisar till!!!
Det är inga endagsstudier, samtliga finns redovisade på status.st

Exempel på de sista
Synovate, nu Ipsos, telefoninstitut nu som då
2010-09-18 SD 5,9 undersökningsperiod 7-16 sep antal tillfrågade 1 820

...och det fanns inga "månadsstudier" utan sammanställningar av flera mätningar.
2014-01-06, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Pucko! Du fattar uppenbarligen inte att vi struntar i de hafsiga och otillförlitliga dagsundersökningarna som gjordes veckan före valet. Du har av någon outgrundlig anledning börjat jamsa om dem för att försöka övertyga dig själv om att SD är på väg ut ur riksdagen – precis som de fick "lida kraftigt" förra hösten.

Vi som är mer seriösa än misslyckade orakel som du, tittar på de mer tillförlitliga månadsundersökningarna när vi pratar om "de sista" mätningarna före valet 2010.

Varför inte ta och rabbla lite om felmarginalerna i dagsstudierna du envisas med att jamsa om!

Det är de månatliga studierna som de seriösa i tråden hänvisar till!!!
Rejdar har fått någon slags överskottsenergi nu när det är valår. En given förlust måste vändas till seger.

En lustig faktor är att Novus och Sifos egen rekryterade webbundersökningar har visat på mellan 11-14,6% under året. Novus och Sifo säger att deras webb undersökningar är tillförlitliga. Men telefonmätningarna från samma institut visar på mycket lägre siffror. Alltså klarar inte tele instituten att vikta för stigmat som svänger väldigt mycket.

att Demoskop kan gå från 9,9% till 11,9 från en månad till en annan beror inte på någon ökning utan endast på att stigmat minskade.
2014-01-06, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Jag tror att Mattsson-effekten är ett bättre ord.
Hur många vill få alkoholisterna Martin Fredrikssom och Carl Tullgren från AFA/Expo efter sig, Det var dessa som hattidningen Expressen anlitade för att upprätta ett åsiktsregister över personer som Thomas Mattsson hatar.

Jag gissar att hattidningen Expressens stormtrupper kommer att kraftigt öka stödet för Sd, men att opiniosstödet, sådant det framgår av opinionsundersökningarna kommer att minska.
Det beror inte på att det på något sätt skulle vara skämmigt att sympatisera med Sd, utan helt enkelt att få vill ha en bomb i brevlådan.
Självklart.

Fast den risken är rätt överdriven. De vet mycket väl att SD inte är en marginaliserad rörelse och har redan koll på många. Så om en person röstar är något de bryr sig föga om. De attackerar politiker för att få dom att kliva av sina uppdrag.
2014-01-06, 22:52
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Rejdar har fått någon slags överskottsenergi nu när det är valår. En given förlust måste vändas till seger.

En lustig faktor är att Novus och Sifos egen rekryterade webbundersökningar har visat på mellan 11-14,6% under året. Novus och Sifo säger att deras webb undersökningar är tillförlitliga. Men telefonmätningarna från samma institut visar på mycket lägre siffror. Alltså klarar inte tele instituten att vikta för stigmat som svänger väldigt mycket.

att Demoskop kan gå från 9,9% till 11,9 från en månad till en annan beror inte på någon ökning utan endast på att stigmat minskade.
Som sagt sa webbinstitutet United Minds att SD skulle komma in i riksdagen med 7,1-7,2 gjorde SD det, eller blev det 5,7?

(det fanns inget annat webbinstitut före valet som är det enda facit som finns i denna fråga)

Har du några som helt belägg för att ett webbinstitut ligger närmare sanningen?
2014-01-06, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Som sagt sa webbinstitutet United Minds att SD skulle komma in i riksdagen med 7,1-7,2 gjorde SD det, eller blev det 5,7?

(det fanns inget annat webbinstitut före valet som är det enda facit som finns i denna fråga)

Har du några som helt belägg för att ett webbinstitut ligger närmare sanningen?
Sammanställningen av United Minds valmånaden blev 6,1%. Låter rimligt då 0,4% nog bangade i sista sekunden och röstade för Imam Reinfeldt mot Mona Muslim.

Det faktum att webbinstituten prickade valresultatet närmast. Samt att de inte styrs av stigma och haft jämna kurvor. Efter utöya fick SD 2,9% i Novus medans webben låg kvar på 7. Så telefonen skiljer sig otroligt beroende på när mätningarna görs osv.
2014-01-06, 23:20
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Sammanställningen av United Minds valmånaden blev 6,1%. Låter rimligt då 0,4% nog bangade i sista sekunden och röstade för Imam Reinfeldt mot Mona Muslim.

Det faktum att webbinstituten prickade valresultatet närmast. Samt att de inte styrs av stigma och haft jämna kurvor. Efter utöya fick SD 2,9% i Novus medans webben låg kvar på 7. Så telefonen skiljer sig otroligt beroende på när mätningarna görs osv.
Så du tror inte det fanns nån ökning för SD före valet? (SD kanske redan fanns i riksdagen 2006?)

Men vill du, så kan vi jämföra med Synovate som nu heter Ipsos, som i september 2010 hade 5,7 exakt. Nu säger de 8,2-8,5.

Jag antar att det är fel att titta på dem för att de visar så låga siffror, trots att de prickade valresultatet exakt...
2014-01-07, 00:40
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Självklart.

Fast den risken är rätt överdriven. De vet mycket väl att SD inte är en marginaliserad rörelse och har redan koll på många. Så om en person röstar är något de bryr sig föga om. De attackerar politiker för att få dom att kliva av sina uppdrag.
Givetvis är det så AFA jobbar!
På ett sätt ska vi vara tacksamma för deras skit, det har rensat bort lycksökarna från Sd.
Expressenjournalisten Martin Fredriksson tycks ju leva efter devisen”Men... Våld är ju kul”. Det kanske ligger i släkten, brossan Magnus är ju aktiv inom Slagg MC?

Mattsson-effekten tror jag finns, men det är egentligen inte intressant. Det är valresultatet som betyder något.
Men jag är faktiskt intresserad om hur stark effekten är. Minskar Sd kraftigt nu i Januari så ser jag det som en bekräftelse.
2014-01-07, 07:58
Medlem
Ipsos SD 2010
status.st
http://privat.bahnhof.se/wb492673/3%20Main%20frame%20Synovate.html

2010-10-29 4,6 11-27 okt
2010-10-05 4,7 22-30 sep
2010-09-18 5,9 7-16 sep
2010-09-15 7,5 2-13 sep
2010-09-10 6,0 31 aug-8 sep
2010-09-08 4,7 25 aug-6 sep
2010-09-03 4,4 23 aug-1 sep
2010-08-27 3,4 12-25 aug
2010-08-20 3,6 9-18 aug

SD från 3,4% till 7,5% på några veckor?

Enskilda mätningar ofta kass.
Titta också på grafen ren berg- och dalbanan runt valet.
Medelvärdet för sep råkar bara bli 5,7.

Lita aldrig på Ipsos!
Senast redigerad av amalrik 2014-01-07 kl. 08:02.
2014-01-07, 09:00
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Så du tror inte det fanns nån ökning för SD före valet? (SD kanske redan fanns i riksdagen 2006?)

Men vill du, så kan vi jämföra med Synovate som nu heter Ipsos, som i september 2010 hade 5,7 exakt. Nu säger de 8,2-8,5.

Jag antar att det är fel att titta på dem för att de visar så låga siffror, trots att de prickade valresultatet exakt...

Jag har sagt det förut och jag säger det igen... Du kan inte jämföra med "slutspurten" då vi inte har någon slutspurt att jämföra med nu... I genomsnitt, utöver slutspurten, fick SD 5,1% medan de i valet fick 5,7% alltså en skillnad på 11,7%(ej enheter) med december månads genomsnitt och samma omräkningsfaktor har alltså SD 11,95% vilket låter väldigt troligt ^^ Har du ett så desperat behov av att övertyga dig själv så håll till i nån "SD sjunker ryggdunkar tråd" istället för här
2014-01-07, 10:54
Medlem
Tja,jag säger ungefär som Winston Churchill sa en gång.

Med förbannade lögner och statistik kan man bevisa vad som helst.
Gäller nog både de som underskattar respektive överskattar SDs verkliga stöd i nuläget.

Sanningen torde väl som vanligt ligga någonstans mittemellan ytterligheterna på 7 och 15%.

Jag landar som vanligt runt 11-12 % för SD.Den som lever får se i September.

Kommer det inte någon ny opinionsmätning snart,en sådan med riktiga opinionssiffror istället för snåriga resonemang varför en potentiell siffra är bättre än någon annan?
2014-01-07, 12:23
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Som sagt, institutens sista mätningar innan valet gav SD 5,6, som bilden jag länkat som ligger på status.st visar med all önskvärd tydlighet.

Tror du verkligen att resultat 1 sept eller 10e sept visar bättre än de sista mätningarna vad det skulle bli för valresultat den 19e?

Siffrorna före valet hittar du också på status.st

Märkligt att du sa annat strax före valet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in