2014-01-06, 18:39
Avslutad
För närvarande ligger väll SD på ca 11-12%. Demoskop lär väll dyka upp imorgon kanske. I senaste Demoskop fick SD 10,5 och dessförinnan 11,9 vilket är otroligt för en telefonbaserad mätning. Även vid en minskning från 10,5 imorgon så ser jag det som ökat stigma mer än att SD skulle minska.

Med stigmat som var innan valet så var det inte ovanligt att telefonundersökningarna visade på 3,5-4,5% när SD i själva verket hade 5,7%.
2014-01-06, 18:58
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
För närvarande ligger väll SD på ca 11-12%. Demoskop lär väll dyka upp imorgon kanske. I senaste Demoskop fick SD 10,5 och dessförinnan 11,9 vilket är otroligt för en telefonbaserad mätning. Även vid en minskning från 10,5 imorgon så ser jag det som ökat stigma mer än att SD skulle minska.

Med stigmat som var innan valet så var det inte ovanligt att telefonundersökningarna visade på 3,5-4,5% när SD i själva verket hade 5,7%.
Släpp den där jävla myten nån gång, alla institut tillsammans gav SD 5,6 i sina sista mätningar före valet. http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif och såpass högt trots att det bara ett institut som körde webb (och låg alldeles för högt) Detta betyder att om alla andra låg för lågt och ett låg för högt, så låg de låga väldigt nära -och närmare än den som låg för högt.
2014-01-06, 19:45
Medlem
Dreamstates avatar
rejdar har helt fel som vanligt.
Sitt du där och tro att stigmaeffekten inte existerar, SD kommer nog vara mer än nöjda med resultatet i det kommande valet.
2014-01-06, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Släpp den där jävla myten nån gång, alla institut tillsammans gav SD 5,6 i sina sista mätningar före valet. http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif och såpass högt trots att det bara ett institut som körde webb (och låg alldeles för högt) Detta betyder att om alla andra låg för lågt och ett låg för högt, så låg de låga väldigt nära -och närmare än den som låg för högt.
Rejdar du drivs av illvilliga politiska syften. Det är ett faktum att webbinstituten är mycket mer tillförlitliga när det gäller opinionssiffrorna. Telefoninstituten gör ju bort sig själva när deras egna webbinstitut som dessutom inte är självrekryterade visar på mycket högre siffror.

Sifos webbmätning under Almedalen visade på 11% har jag för mig. En siffra SD aldrig varit i närheten i Sifos tele mätningar.

Novus webbmätningar har visat siffror på 14-14,6% under året. Medans Novus telefon uppvisat som max 10,4.

Yougov anser jag är den mest tillförlitliga institutet . Där har siffran legat på mellan 11,5-12,9%.

Demoskops telefoninstitut har haft 11,6-11,9 som rekord. Dessa dagar har stigmat släppt som Almedalen exempelvis.

Många håller med SD:s åsikter. Vilket kommer att visa sig under valnatten..
Senast redigerad av Borglig 2014-01-06 kl. 20:21.
2014-01-06, 20:41
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Rejdar du drivs av illvilliga politiska syften. Det är ett faktum att webbinstituten är mycket mer tillförlitliga när det gäller opinionssiffrorna. Telefoninstituten gör ju bort sig själva när deras egna webbinstitut som dessutom inte är självrekryterade visar på mycket högre siffror.

Sifos webbmätning under Almedalen visade på 11% har jag för mig. En siffra SD aldrig varit i närheten i Sifos tele mätningar.

Novus webbmätningar har visat siffror på 14-14,6% under året. Medans Novus telefon uppvisat som max 10,4.

Yougov anser jag är den mest tillförlitliga institutet . Där har siffran legat på mellan 11,5-12,9%.

Demoskops telefoninstitut har haft 11,6-11,9 som rekord. Dessa dagar har stigmat släppt som Almedalen exempelvis.

Många håller med SD:s åsikter. Vilket kommer att visa sig under valnatten..

Kan du förklara varför United Minds var sämst förra valet då? Så jävla långt ifrån alla inkl SD...
http://hagevi.wordpress.com/2010/09/27/basta-opinionsinstitut-vid-riksdagsvalet/
2014-01-06, 20:47
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
rejdar har helt fel som vanligt.
Sitt du där och tro att stigmaeffekten inte existerar, SD kommer nog vara mer än nöjda med resultatet i det kommande valet.

Citat:
bla bla

Säger ni båda att det är fel uträknat av er egen statistikbög på status.st att alla institut tillsammans gav SD 5,6 i sina sista mätningar?

http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif
2014-01-06, 20:55
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Säger ni båda att det är fel uträknat av er egen statistikbög på status.st att alla institut tillsammans gav SD 5,6 i sina sista mätningar?

Att tro att SD skulle ligga på 5.6 är inget annat än ofattbart.

I reella siffror ligger de säkert på minst 11%, vare sig du gillar det eller ej.
2014-01-06, 20:58
Avslutad
Citat:

Det är ju förfan ett institut. Alla institut tillsammans gav 5,1. Webbinstituten var mycket mer exakta. Rejdar, jag skulle fan vilja se vem du är som döljer sig bakom datorn .

Rejdar har du en länk till en sammanställning månad för månad likt status.st på som sträcker sig innan valet den 19 sep?

Rejdar hur blir din reaktion när SD får 13-15% i valet?
Senast redigerad av Borglig 2014-01-06 kl. 21:51.
2014-01-06, 21:59
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Det är ju förfan ett institut. Alla institut tillsammans gav 5,1. Webbinstituten var mycket mer exakta. Rejdar, jag skulle fan vilja se vem du är som döljer sig bakom datorn .

Rejdar har du en länk till en sammanställning månad för månad likt status.st på som sträcker sig innan valet den 19 sep?

Rejdar hur blir din reaktion när SD får 13-15% i valet?
Som sagt, institutens sista mätningar innan valet gav SD 5,6, som bilden jag länkat som ligger på status.st visar med all önskvärd tydlighet.

Tror du verkligen att resultat 1 sept eller 10e sept visar bättre än de sista mätningarna vad det skulle bli för valresultat den 19e?

Siffrorna före valet hittar du också på status.st
2014-01-06, 22:09
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Webbinstituten var mycket mer exakta.
Instituten? Det enda som fanns före valet var United Minds och vi vet att de gav SD 7,1-7,2 de sista mätningarna före valet

Förklara gärna hur det är mer exakt? Då SD fick 5,7 och inte 7,1-7,2.

Jag har också presenterat att UM var institutet som var längst ifrån det totala resultatet http://hagevi.wordpress.com/2010/09/27/basta-opinionsinstitut-vid-riksdagsvalet/

Både när det gäller respektive parti och när ddet gäller block.

Hur bra är då webbinstitut?
2014-01-06, 22:11
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Att tro att SD skulle ligga på 5.6 är inget annat än ofattbart.

I reella siffror ligger de säkert på minst 11%, vare sig du gillar det eller ej.
Pucko, vi pratade om sista mätningarna före valet, de visade 5,6 när valresultatet sedan blev 5,7
2014-01-06, 22:25
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Instituten? Det enda som fanns före valet var United Minds och vi vet att de gav SD 7,1-7,2 de sista mätningarna före valet.
Pucko! Du fattar uppenbarligen inte att vi struntar i de hafsiga och otillförlitliga dagsundersökningarna som gjordes veckan före valet. Du har av någon outgrundlig anledning börjat jamsa om dem för att försöka övertyga dig själv om att SD är på väg ut ur riksdagen – precis som de fick "lida kraftigt" förra hösten.

Vi som är mer seriösa än misslyckade orakel som du, tittar på de mer tillförlitliga månadsundersökningarna när vi pratar om "de sista" mätningarna före valet 2010.

Varför inte ta och rabbla lite om felmarginalerna i dagsstudierna du envisas med att jamsa om!

Det är de månatliga studierna som de seriösa i tråden hänvisar till!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in