2014-01-06, 21:03
American Psycho

Inte sett den på en c:a 3 år, så jag blev positivt överraskad att den fortfarande håller mycket hög klass. Mycket tack vare Christian Bale såklart. En svart komedi av hög rang, en av de allra, allra, främsta. Såg den väldigt mycket för c:a 8-10 år sedan, en ungdomsfavorit. Kändes väldigt hipp och citatvänlig på den tiden (return some videotapes). Kolla bara på IMDb-boarden, nästan oöverträffat.

Hade en lång, lång, raljerande utläggning i huvudet under filmen, men detta får räcka.

En helt klart klassisk film, som är väldigt unik: 4/5

Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Av någon anledning så är en guilty pleasure för mig Guldkompassen, inte lika bra som boken men jag gillar filmen faktiskt och finner den något underskattad...

Håller med. En bra biofilm.
Citera
2014-01-06, 21:15
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
American Hustle (2013)

American Hustle är filmen som är delvis baserad på ABSCAM: en operation av FBI under 70-talet som drog ner sex kongressmän för att ha tagit mutor.

Först måste jag säga, jag hade inga som helst förväntningar på American Hustle, jag hade läst några dåliga recensioner här på flashback och även om historien verkade intressant så trodde jag att den skulle vara för påkostad och ge för lite tillbaka. Tänker på att man till exempel tagit in Robert De Niro i en roll som endast är med i en scen, i fem minuter. Det kan inte ha varit så värst billigt.

Jag läste en recension om att någon stängde av efter tjugo minuter, på grund av filmens tröghet. Jag måste erkänna att jag höll med om att det var en extremt långsam, tråkig och meningslös historia som utspelade sig de första 20-25 minuterna. Efter det så drogs tempot upp, fler intressanta karaktärer, med intressanta skådespelare, fick vara med i leken. Historien utvecklas till det bättre och jag får tillbaka mitt intresse för filmen.

Christian Bale har huvudrollen som den skickliga bedragaren Irving Rosenfeld i American Hustle. Enligt mig så är Christian Bale en ganska överskattad skådespelare, även om han är riktigt bra, så känns det som om minst 60-70% av hans fans endast gillar honom för Batman.
Det första jag lägger märke till är hur otroligt fet han har blivit inför American Hustle. Det är sedan tidigare känt att han har haft en imponerande viktkurva av spinkighet och muskler mellan Batman filmerna, sin viktminskning i The Fighter var ganska sjuk och är den mest kända. Men viktminskningen i American Hustle är också otroligt imponerande. Att ha den självsäkerheten att kunna ta bort alla muskler från senast Batman och istället byta ut dem mot 30 kilo fetma. Detta gör att Bale växer ännu lite mer i min bok.

Bradley Cooper brukar jag alltid gilla, han brukar vara rolig, intelligent och bära upp de flesta roller han får. I American Hustle har han fått en roll som FBI-agenten Richie DiMasso, vilken jag faktiskt tycker är en av hans sämre roller. Visst, det kan bero på dåligt skrivet manus, men jag tycker han verkar otroligt stel, även i scenerna där han ska visa på frihet och lycka.

Jennifer Lawrence briljerar ännu en gång, här i American Hustle, med rollen som som Irvings deprimerade hustru som bär upp en fasad med dignitet för att dölja hur hon egentligen mår. Gissar på ännu en Oscarsnominering för denna roll, men tror inte riktigt hon når hela vägen denna gången. Jag tycker personligen att Lupita Nyong'o i 12 Years a Slave var något vassare än Lawrence, och hoppas på Oscar till förstnämnda, men skulle inte klaga om den går till Lawrence heller då hon gjorde en fantastisk insats!

Jag gillade American Hustle mycket mer än vad jag trodde, historien, manuset och skådespelet är filmens allra starkaste sida. Klippningen känns känns något för abrupt och osammanhängande vid vissa tillfällen, men det är inget som stör så väldigt mycket egentligen. Även ljudklippningen känns något stökig och fragmentarisk; vilket är synd, då det finns riktigt mycket bra musik i filmen. Kända låtar som A Horse With No Name med America och Jeep's Blues med Duke Ellington är med i filmen. Vi kan då konstatera att även musiken är väldigt påkostad.

American Hustle överraskade mig positivt och betyget landar på ett väldigt stabilt 7/10 och kryper därmed in på nuvarande topp tio med filmer från 2013, vilket jag dock tror kommer ändras då jag fortfarande har filmer som Her, Nebraska, Wolf of Wallstreet och Inside Llewyn Davis att se.

Såg du DVDSCR på filmen?
Citera
2014-01-06, 21:20
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Såg du DVDSCR på filmen?
Ja, SaM´s version!
Hurså?
Citera
2014-01-06, 21:28
Bannlyst
Skulle vara kul och veta hur folk här ser på film?

Själv ser jag all film på min dator, skärmen en 24tummare-datorskärm är placerad direkt på soffbordet. Och jag ligger i soffan och tittar snett. Har ingen TV sen flera år tillbaka, är ointresserad av TV och tycker det är opraktiskt. Så jag tittar alltså direkt från datorn på min datorskärm.

Jag laddar ner nästan allt från piratebay eller kickasstorrent. Väljer alltid HD om det går, och väljer alltid att se engelskaspråkiga filmer före engelskspråkiga med svenska undertext. Jag har alltså lagt av med svenska undertexter; fattat ett medvetet beslut om lära och träna in engelskan så den sitter flytande, och jag är väldigt nära där nu. Kan se allt engelsktspråkigt och hänga med. Är jäkligt glad över att jag tog det beslutet!

Det blir ju så mycket enklare att hitta filmer. Sen får man ju HÖRA skådespelarnas röster och förstå dem direkt. Det är något annat än att läsa översättningen. Jag menar, man kommer ju skådespelaren närmare om man förstår vad h*n säger direkt utan någon mellanhand som annars alltid reducerar innehållet.
Gissar att det är himla nördigt????
Men de tjejer jag har haft här, har hittills inte sagt något. Det verkar som de snarare respekterar. Sen kan jag tro att många andra tittar på filmer på samma sätt.....?

Skulle vara kul att veta hur ni tittar, även om det är lite off topic.
Citera
2014-01-06, 21:37
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micehunter

Själv ser jag all film på min dator, skärmen en 24tummare-datorskärm är placerad direkt på soffbordet. Och jag ligger i soffan och tittar snett. Har ingen TV sen flera år tillbaka, är ointresserad av TV och tycker det är opraktiskt. Så jag tittar alltså direkt från datorn på min datorskärm.

Jag laddar ner nästan allt från piratebay eller kickasstorrent. Väljer alltid HD om det går, och väljer alltid att se engelskaspråkiga filmer före engelskspråkiga med svenska undertext. Jag har alltså lagt av med svenska undertexter; fattat ett medvetet beslut om lära och träna in engelskan så den sitter flytande, och jag är väldigt nära där nu. Kan se allt engelsktspråkigt och hänga med. Är jäkligt glad över att jag tog det beslutet!

Det blir ju så mycket enklare att hitta filmer. Sen får man ju HÖRA skådespelarnas röster och förstå dem direkt. Det är något annat än att läsa översättningen. Jag menar, man kommer ju skådespelaren närmare om man förstår vad h*n säger direkt utan någon mellanhand som annars alltid reducerar innehållet.
Men de tjejer jag har haft här, har hittills inte sagt något. Det verkar som de snarare respekterar. Sen kan jag tro att många andra tittar på filmer på samma sätt.....?

Jag tittar mycket i min laptop, 13-tummare, om det är en film som kräver kvalitet på grund av pecialeffekter, väntar jag till en riktigt bra BRrip eller BluRay kommer ut och kör in den i tvn, 50-tum. Men annars klara jag mig bra på dvdrip och dvdscr om inget annat med högre kvalitet kommit ut, då tankar jag självklart det. Kollar antingen med hörlurar eller högtalarna om jag ser den i tvn.

Om jag ser filmen på datorn så blir det oftast i sängen eller i soffan, både i liggande och sittande position.

Svenska undertexter har jag helt släppt, men jag har ett hörselprolem som gör att när folk pratar riktigt snabbt kan jag inte riktigt höra vad det säger, detta har ingenting med volymen att göra, spelar ingen roll hur högt jag har det. Därför har jag alltid engelska undertexter och stödjer mig på dem kanske 50-70% av filmen.

Bio går jag på i genomsnitt 3-5 gånger i månaden, när tiden tillåter helt enkelt. Oftast så brukar ju e film lyckad komma ut med bra kvalitet innan den har svensk premiär, därför kan jag ibland ha svårt att hålla mig. Men vissa utländska filmer och storproduktioner gillar jag att se på bio.
Citera
2014-01-06, 21:42
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ja, SaM´s version!
Hurså?

Tycker kvalitén inte var så bra när jag kollade sist, gör ett andra försök vill så gärna se American Hustle!
Väntar också på Inside Llewyn Davis och på fredag ska jag se Wolf of Wall Street på bio, fan vad jag har längtat till den!
Nebraska verkar lovande och väntar på bra rip där med
Her lär jag se men trailern sålde inte mig, jag menar en kärleksrelation med en mobiltelefon.... ehh... ja....
Citera
2014-01-06, 21:47
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micehunter

Intressant inlägg som förtjänar en egen tråd, här blir det OT.

Jag har idag en 42:a men har beställt en 55:a. Ljudet körs Canton-högtalare. Jag har datorn uppkopplad till XBMC, därifrån kommer 80% av all min TV-tid. Resterande läggs på Blu-Ray.

Större delen av filmtittandet blir nerladdat, snöat in på serier den senaste tiden men även en del film. PTB står för den delen. Alltid minst 720 med 5,1 ljud. Just nu väntar jag in Rush. Är filmen sen bra köper jag den. Har nog 200-250 DVD/BR här hemma.

Ontopic:
Senaste filmen var Star Trek Into Darkness (http://www.imdb.com/title/tt1408101)
Jag var nog lite besviken faktiskt, hade förväntat mig en maffigare upplevelse. Jag är ingen inbiten Star Trek-nörd men har lite koll på karaktärerna och har uppskattat filmer i "serien" förr. Intressant med en nystart för mig, men jag hade som sagt väntat mig lite mer. Tycker ofta att JJ Abrahams tonar ned actionscener så det är väl förvisso inte något förvånande, men man kunde väl trycka in lite mer rymdaction? Likaså var den löjligt förutsägbar

6.5
Senast redigerad av Energiknippe 2014-01-06 kl. 21:58.
Citera
2014-01-06, 21:50
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Tycker kvalitén inte var så bra när jag kollade sist, gör ett andra försök vill så gärna se American Hustle!
Väntar också på Inside Llewyn Davis och på fredag ska jag se Wolf of Wall Street på bio, fan vad jag har längtat till den!
Nebraska verkar lovande och väntar på bra rip där med
Her lär jag se men trailern sålde inte mig, jag menar en kärleksrelation med en mobiltelefon.... ehh... ja....
Jag tyckte kvalitén har helt acceptabel och sevärd.
De kommer några rättighetstexter i femsekunderssekvenser ca 6-7 gånger, men eftersom det är så korta, och är i botten av skärmen så stör det inte.

Skulle ge den
A: 9
V: 8

Ser också Wolf of Wallsteet på fredag, vi verkar se en hel del filmer samtidigt!

Nebraska är jag riktigt spänd på - soundtracket och storyn verkar otroligt lovande, har varit inne och sökt på TPB varje de senaste två veckorna för att se om den kommit ut.

Jag tycker Her verkar otroligt intressant den också, gillar faktiskt den information om storyn jag läst. Undivker alltid trailers. Plus - Joaquin Phoenix är en av mina absoluta favoritskådespelare i nutid, ingenting kan väl bli dåligt med en huvudroll från honom?
Citera
2014-01-06, 21:51
Medlem
mishimas avatar
Citat:
American Hustle (2013)

Jag vill lägga till den briljanta castingen av Louis CK som ängslig och nervös mellanchef på FBI. Han passar in perfekt och scenerna med han och Bradley Cooper var lite av den stora behållningen för mig. Hoppas CK gör mer film.
Citera
2014-01-06, 21:56
Medlem
Soulsurfers avatar
Jag såg Christopher Nolans första film, Doodlebug. 3 minuter lång, finns här att se på YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=-WhKt_CkXD0

Vet inte vad jag skall sätta för betyg riktigt så jag sätter 3/5 eftersom den var underhållande trots sin längd!
Citera
2014-01-06, 21:57
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag vill lägga till den briljanta castingen av Louis CK som ängslig och nervös mellanchef på FBI. Han passar in perfekt och scenerna med han och Bradley Cooper var lite av den stora behållningen för mig. Hoppas CK gör mer film.
Den var väl okej, inget spektakulärt. Gillade honom mycket mer i Blue Jasmine där han var riktigt bra.
Kan hålla med om att han borde skådespela mer, har inte sett tillräckligt av honom för att kunna avgöra om han är en bra skådespelare. Men som stand-up-komiker så älskar jag honom. En av de bästa amerikanska stand-up-komiker enligt mig.
Citera
2014-01-06, 22:04
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Jag såg Christopher Nolans första film, Doodlebug. 3 minuter lång, finns här att se på YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=-WhKt_CkXD0

Vet inte vad jag skall sätta för betyg riktigt så jag sätter 3/5 eftersom den var underhållande trots sin längd!

Var tvungen att se om den.
Den gillade jag första gången jag såg den och även om jag visst vad som hände nu också så var den helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in