Citat:
Ursprungligen postat av
gavlip
Tidningarna "granskar" ofarliga småfiskar som har fuskat med skatt/bidrag, gått på porrklubb eller köpt räksmörgås och snaps för kommunens pengar. De som har någon riktig makt blir aldrig granskade. De betydelsefulla problemen blir aldrig diskuterade. ?
Det säger jag inte emot, men å andra sidan så finns det många småfiskar. Utan tidningarna så skulle hela fiskfaunan klara sig undan.
Citat:
Ursprungligen postat av
gavlip
Var ser du utvecklingen som kommer leda till en uppryckning av rättstaten?
Sd:s framgångar är givetvis de mest framträdande, men även att kommunalpolitiker titt som tätt kräver hårdare straff. Töllborg:s antikorruptionsparti ytterligare ett exempel på hur det finns krafter som vill reformera rättsstaten. Det rör på sig i samhället, även om förändringarna sker i maklig takt (vilket är bra, revolution är sällan någon framgång).
Min ursprungspost i det här ämnet bemötte påståendet att journalistiken och tidningarna är nödvändiga för samhället, eftersom de granskar makten, brottsligheten, samhället, politikerna, etc. Utan journalister så skulle samhället falla samman i korruption, kriminalitet etc.
Men jag menar (och många fler i denna tråden) att samhället klarar sig lika bra eller bättre utan journalister och tidningar. Dels så är tidningarnas granskande roll i stort överdriven (även om man håller efter småfifflarna). Snarare är det så att journalisterna är en del av nomenklaturan, inte en granskare av den.
Dels så utförs mycket av journalisternas påstådda verk och granskningar bättre av andra, i synnerhet polis och åklagare, om de ges rätt resurser och förutsättningar. Varför inte satsa de 7-8 miljarderna som samhället använder till public service och tidningsstöd till att bygga en antikorruptionsenhet inom polisen, och ge visselblåsare livstidsersättning eller samma samhällstöd som tex hotade vittnen får, så att man kan gå skadefri om man anmäler missförhållanden?
Till sist medför digitaliseringen av information helt nya möjligheter för allmänheten eller organisationer/redaktioner med små resurser att utföra "gräv", om offentlighetsprincipen utökas.
De två sista möjligheterna kräver givetvis nya lagar som stiftas av nya politiker. Men det är inte några orimliga ändringar, och jag är övertygad om att "folk i allmänhet" går att övertyga om dess införande. Något för "populister" som Töllborg att ta tag i alltså.