2014-01-06, 09:33
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Man kan inte ersätta en förälder hur som helst.

Eller tycker du nu, när mamman är tveksam till upplägget att mamman också ska lämna ifrån sig barnet och, helt enkelt ge barnet nya föräldrar. Menar du så? Och vart ska man ta alla perfekta fosterföräldrar ifrån eftersom de flesta av oss skulle bli diskvalificerade som föräldrar?

Har du sett "Spårlöst försvunnen"? Det säger ganska mycket om hur viktiga de biologiska föräldrarna betyder för de som inte vuxit upp med dem.

Pappan kan ju vara en riktig idiot i dina ögon men fin med sitt barn fast de inte ses så ofta. Är pappan en idiot i största allmänhet så kommer barnet själv ta avstånd med tiden. Så funkar det.

Barn har bara rättigheter och föräldrar bara skyldighet.

En av de skyldigheterna är att låta barn leva i en konflikt och med saknad.

Man får gilla läget vad man än tycker.

Fortfarande har du inte svarat på hur du tror mitt upplägg skulle fungera.

Nu ar ju inte problemet att pappan vill studera eller att han har en ny kvinna, problemet ar att han vill flytta 60 mil bort. De flesta foraldrar ar inte sa dumma tack och lov. OM det hade varit sa ja da hade vi antagligen haft barnhem i Sverige igen. Det finns i andra lander, det ar inte som att svenskar utvecklats till en hogstaende ras dar alla barn blir ordentligt omhandertagna.

Det gar inte att vara foralder till en 2aring nar man ar 60 mil bort. Hur mycket han an lovar och forsoker sa kommer det borja droppa in ursakter for att inte aka och halsa pa sonen varje helg nar hans sambo vill vara med honom eller han behover aterhamta sig fran plugget eller nar han inte har rad, sedan kommer det minska till cirka en gang i manaden. Pojken kommer alltsa ha en "pappa" i tva dagar en gang i manaden. Darfor tror jag inte pa ditt upplagg for pojken kommer inte uppfatta det som en pappa som dyker upp sa sallan.
Citera
2014-01-06, 09:48
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanja86
Jag har jobbat i 2 olika världsdelar under tiden min fd hade våra barn .... Han vägrade att flytta eller låta dom följa med. Och jag ansåg att bara för att han var en bitter gubbe som inte ville komma någonstans i sitt liv (och att staten har blivit lika feministiskt och jämställd som resterande sverige), och fick ingen enskild vårdnad. Jag har gått 2 utbildningar och tjänat bra med pengar ... är hemma igen efter några år och är med barnen mer nu ....

Så kan man ju också göra men TS lägger mer vikt på att hennes son ska uppfostras både av en mor och av en far. Det krävs förvisso mycket för att förlora och bli övergiven av sina barn. Men långa perioder av frånvaro i barnets liv lämnade onekligen djupa spår i deras relation till dig och jag tror att det är bland annat det som TS försöker att undvika, hon vill att hennes son ska ha en fader och inte någon som hälsar på lite då och då men inte räknas som en riktig fadersgestalt utan snarare som någon med mycket pengar- en främling.
Citera
2014-01-06, 12:51
Medlem
Vad hindrar honom från att bo kvar och pendla till sin tjej istället? Kommunikationerna mellan GBG och STHLM lär ju vara en dröm jämfört med övriga landet. Jädra as att sätta sitt liv före sitt barn... Nåväl, det kommer bara slå tillbaka mot honom själv så småningom.
Citera
2014-01-06, 12:55
Avslutad
Du kan ju tycka vad du vill om hans val, men till syvende och sist är det hans val. Och ja, för sonens skull är det ju inte det bästa, om man anser att barnet behöver båda föräldrarna.
Samtidigt är det ju hans val och inget du kan göra något eller ens bör kunna göra något åt.

Det du bör koncentrera dig på är din egen föräldraroll. Han får sköta sin, du din.
Du har talat om din åsikt och vad du önskar, mer kan du inte göra.

Det är hans eget ansvar att sköta relationen till sin son, inte ditt.

Däremot hade jag i det läget bett om att få enskild vårdnad. Kan inte se hur en som flyttar 60mil bort smidigt är med på de beslut som kommer behöva tas, såsom skola och liknande.

Far kan ha ju vara, eller med i sonens liv, på så sätt att dom får tala på skype varje kväll? Se varandra?
Citera
2014-01-06, 13:37
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
För det första. Ingen kan tvinga en förälder att bo kvar. Det fattar du väl själv att en omyndig person inte kan stå skriven hos nästa hyresgäst. Eller? Så fungerar det inte av förklarliga skäl. Ta reda på fakta innan du vräker ur dig om hur det fungerar. Däremot kommer barnet ( om han skulle vara skriven där) per automatik flytta med pappan. Är han skriven hos mamman så kan han flytta ändå. Fattar du verkligen inte det? Vem ska hindra honom? Polisen?

Jag tycker pappan är ytterst ansvarsfull som vill ge sitt barn en bättre förutsättning. Det finns ingen risk alls att barnet far illa av att han flyttar. Problematiken ligger inte på det planet. Problematiken är att föräldrarna inte klarar av så enkla saker som att samarbeta under rådande omständigheter.

I din värld så ska man sitta på arslet i 19 år för att sen orka göra något. Aja är man wt så brukar det ju fungera så. Vanliga människor förändrar sin livssituation ganska många ggr under livet. Den här pappan är varken den första eller sista människan som gör det.

Man har sitt barn för resten av livet. Visserligen blir de vuxna men rent känslomässigt kommer man alltid vara bunden.

Ja du.. Vill man att ens barn ska leva mitt i en krigshärd går man till till familjerätten. Det är en process som kan ta år av juridiska krig om det är bra för barnet får du gärna förklara för mig hur du tänker.

För övrigt tycker jag att mamman är en lika stor idiot som pappan. Varför valde hon den idioten som far till sitt barn? Varför är mamman så ovillig att ha sitt barn? Odla sina intressen? Varför det? Är man förälder så ska man ju inte hålla på så enligt dig.

Sluta elda på! Barnet är den som sitter emellan. Se det som att det här ger även mamman utrymme att kunna och våga tänka på förändring. Nu är barnet 3, när pappan är klar med utbildningen så är han 6. Barnet kan då flytta till pappan så mamman kan utveckla sig och förverkliga sina drömmar. Eller när barnet blir tonåring så kanske han hellre bor hos pappa i STHLM istf hos mamma på bonnvischan.
Ska han inte få göra det då? Varför då? För det inte är rättvist för mamman? Skärp dig!

Du orera så mycket om hur fel farsan gör. Men hur jävla fel gör inte mamman som har skaffat barn för att ha det halva tiden? Psykopatmamma, empatistörd osv, osv enligt dig. Jag tycker inte det. Jag förstår att hon kommer att få ta mer ansvar och att det kan kännas tungt. Men man kan fan lösa det också, som jag tidigare skrev. Be mor och farföräldrar eller så kan pappan betala barnflicka ett par kvällar i veckan.

Stackars dina barn, stackars alla barn som får leva i miljöer där kriget är viktigare än dom själva.

Man har fått förmånen att bli förälder, varför förstöra den tiden med att kriga med den andra föräldern. Förklara för mig, så jag förstår inte hur det kan vara det bästa för något barn. Hur vuxna människor som dig kan förespråka psykisk misshandel istället för att jämka sig.

Utbildningen finns ju i staden de bor i? Det finns alltså ingen anledning att flytta för att få den utbildningen och skapa de förutsättningarna för barnet? Flyttar gör han ju för att bo med sin nya tjej istället för att träffa sitt barn.
Citera
2014-01-06, 21:50
Medlem
Misstag 1. Skaffa barn med fel kille.
Misstag 2. Inte kunna hålla kvar honom.

...

Kommer inte på så mycket mer.

I dagens samhälle har som tur är fadern chansen att dra iväg från dumma ligg som resulterade i barn.

Visst, han måste betala... Men han måste inte engagera sig.

Så... TÄNK FÖR HELVETE EFTER VILKA NI LIGGER MED, TJEJER... OM ni nu vill ha en engagerad pappa, se till att han är en engagerad fadersgestalt INNAN ni blir gravida.

Det KAN inte vara så svårt att fatta?
Citera
2014-01-06, 22:57
Medlem
fitz-humes avatar
Nu har jag inte läst igenom alla sidor i denna tråd (dock de 5 första).

Jag tycker inte att TS på något sätt är white trash eller verkar svartsjuk. Hon värnar bara om sin sons behov att kunna umgås med sin pappa oftare än vad som verkar bli fallet.

Till TS: Jag råder dig att ta kontakt med någon vän som kan "medla" mellan dig och exet. Kolla med honom att han har förståelse för konsekvenserna och om det kanske ändå finns på kartan någonstans att han kan bo kvar i Göteborg och läsa där istället, att kanske hans flickvän kan flytta på sig.

Om nu inte detta går, att han är övertygad att en flytt till Stockholm är den enda som gäller för honom, så bör ni försöka sköta detta så bra som möjligt, utan bråk eller bitterhet eftersom det annars går ut över ert barn. Självklart ska ert barn stanna i Göteborg hos dig och gå kvar på sitt dagis där, inget annat gäller. Kanske ditt ex ångrar sig och börjar längta mer efter sin son, eller så nöjer han sig med att träffa honom vartannat veckoslut. Han blir skyldig att betala underhåll (om hans ekonomi tillåter det), och du får hela barnbidraget (1.050 kr/mån) och maximalt underhåll (1.273 kr/mån) från försäkringskassan. Du slipper åka till Stockholm med pojken, det finns ju fall där barn till frånskilda/separerade föräldrar måste resa mycket emellan. Håll huvudet högt och var stolt, gör det bästa av din situation.

Lycka till.
Citera
2014-01-07, 08:26
Medlem
TS

Det framgår ganska snabbt att du missat det faktum att dessa trådar brukar dra till sig män som hatar kvinnor. Många med aspergerdiagnoser och psykopatoida tendenser, dvs individer helt utan förståelse för din situation. Jag brukar normalt gå hårt åt er kvinnor här inne. Ni brukar göra som din fd sambo men den stora skillnaden är att NI kidnappar även med barnen till er nya kille 60 mil bort. Efter 6 dagar infaller skolplikten. Då våra domstolar är så veka så blir faktumet sådant att om VI pappor vill träffa våra barn ordentligt så måste vi antingen ha privatjet eller flytta efter! Ni mammor har förstört barndomen för många barn i detta land.

Se detta som en nystart i livet. Du gick och la dig med ett sämre virke. Ge din son den bästa framtid du kan. Bli inte bitter och du kommer träffa en man som respekterar dig och han kommer bli dem som din som kallar pappa till barnets biologiska pappas stora sorg. Likt de fall där mammor kidnappar sina barn och där pappor flyr till sina nya kvinnor så kommer alltid en dag när barnen får veta sanningen.

Lycka till!
Citera
2014-01-07, 09:10
Medlem
o-asen2s avatar
Jag kan inte förstå hur man kan välja att inte vilja ta del av sitt barns uppväxt (vare sig du är man eller kvinna )
Att träffa sitt barn 2 gånger i månaden är ju att släppa taget.
Tänk på allt som händer i en 2-årings utveckling ,att inte vara med om när personligheten börjar visa sig.
Sorgligt att sätta sig själv först då..
Klart det kommer sätta spår om man väljer ett väldigt begränsat umgänge under 3 år
Citera
2014-01-07, 09:29
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vickyd
Blir galen på sådana människor! Har man barn ska d barnet sättas som prio ett oavsett "om man vill börja om på nytt".
Som man bäddar får man ligga! Att skaffa barn är inte som att skaffa en katt!!

Man ska inte sluta leva eller leva genom sina barn, dessa föräldrar är fan de värsta.
När han är färdig så har han säkert lärt sig ett och annat dessutom och kommer bli en bättre förälder.
Citera
2014-01-07, 12:07
Medlem
Manuls avatar
Här ser man verkligen vilka olika krav det finns på mödrar och fäder. En man som flyttar 60 bort från sitt barn till en ny fitta samt en utbildning som redan finns i närheten är fortfarande en fin ädel far, och modern ska bara hålla käften och sluta vara avundsjuk. En kvinna som hade dumpat sin unge och flyttat 60 mil bara för en ny större kuk och för en utbildning som redan finns i närheten hade snarare demoniserats och beskrivits som en sjuk, hatisk och självisk hora, och fadern hade helgonförklarats. Vad beror detta hyckleri på? Anser ni att män inte klarar av samma ansvar och uppoffringar som kvinnor, och att det därför ska vara mycket lägre krav på fäder? Det är för fan sjukt att ni försvarar en man som värderar fitta över sitt barn.
Citera
2014-01-07, 16:32
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invasion
Vad hindrar honom från att bo kvar och pendla till sin tjej istället? Kommunikationerna mellan GBG och STHLM lär ju vara en dröm jämfört med övriga landet. Jädra as att sätta sitt liv före sitt barn... Nåväl, det kommer bara slå tillbaka mot honom själv så småningom.

Man får väl se det så att han träffar sitt barn varannan vecka, då är det väl ändå enklast om han pendlar för att träffa sitt barn och inte sin tjej som han förmodligen träffar varje dag?

Edit : Han måste väl ändå få gå vidare i sitt liv utan att känna att han är låst där han bor nu. Tragiskt visst, men han kanske ser en framtid i Stockholm. Dom får lösa det på bästa sätt, och personligen tycker jag att det är bådas fel, dom skaffa barn och sen bröt upp. Det tycker jag är oansvarigt.
Senast redigerad av Reidji 2014-01-07 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in