2014-01-06, 12:29
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jo, man kan tycka det.
Haha, jag kan tänka mig en tjurskallig Pörr som dyker upp på firmafesten utklädd till clown och med en dåres envishet intalar sig själv att han har rätt
Citera
2014-01-06, 12:34
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Haha, jag kan tänka mig en tjurskallig Pörr som dyker upp på firmafesten utklädd till clown och med en dåres envishet intalar sig själv att han har rätt

Hahha, fantastiskt
Citera
2014-01-06, 13:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Är det ingen som kan det här?

Till begravning bärs svart eller annan mörk kostym, vit skjorta och svart eller vit slips beroende på hur nära den avlidne man är. Undantaget är om det är specificerad klädkod.

Mörk kostym innebär just en mörk kostym, vit skjorta, svarta skor och en sober slips.

På jobbet går det mycket bra att bära mörk kostym men de flesta arbetsplatser har snarare klädkod kavaj med hel kostym, ljus skjorta och kanske bruna skor. Påfågla inte för mycket om du inte är chef.

Svart fluga bärs till smoking och det är egentligen inte fel att också bära en sådan till begravning men det ser lätt dumt ut.

Är det ingen angiven klädkod på fester eller liknande får du klä dig precis hur du vill. Det rekommenderas dock att klä sig snyggt. Det är det tyvärr inte allt för många som klarar av, oavsett om de skall till en hemmafest eller på bio.

Det som krånglar till det hela lite för gemene man är skillnaden mellan mörk kostym och klädkoden mörk kostym, och där känns det som att man aldrig kan vara tydlig nog. Till mörk kostym går det som bekant alldeles utmärkt att ha bruna skor eller att kostymen är brun och med struktur, rutor etc. medan det till klädkoden mörk kostym är svarta pjuck som gäller.

Anledningen till de felaktiga svaren bör vara att tråden startades mitt i natten och folk som dras till nya trådar vid den tiden på dygnet brukar sällan ha koll på klassisk stil.

Citat:

Citera
2014-01-06, 15:30
Medlem
Lite olika svar men summerar det som att:

Svart slips kan bäras fast det inte är begravning.
Svart fluga kan bäras utan smoking eller till begravning.
Mörk kostym är inte konstigt att bära till vardag/jobb/vanlig fest.
Att man till mörk kostym inte måste ha vit skjorta men dock svarta skor (Klädkod: "mörk kostym").

En fråga hur dessa klädkoder egentligen är uttänkta?
Du ska alltså som man vara beredd att ha:
Frack
Smoking
Mörk kostym
Ljus kostym
och dess tillhörande accessoarer...

Nog för jag förstår tjusningen i de olika klädkoderna men är det inte lite mycket begärt?
Att köpa en uppsättning av allt det här landar i en stor summa pengar och med tanke på att ens figur förändras med lär du behöva göra det minst två tre gånger i ditt liv.
Citera
2014-01-06, 15:42
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Lite olika svar men summerar det som att:

Svart slips kan bäras fast det inte är begravning.
Svart fluga kan bäras utan smoking eller till begravning.
Mörk kostym är inte konstigt att bära till vardag/jobb/vanlig fest.
Att man till mörk kostym inte måste ha vit skjorta men dock svarta skor (Klädkod: "mörk kostym").

En fråga hur dessa klädkoder egentligen är uttänkta?
Du ska alltså som man vara beredd att ha:
Frack
Smoking
Mörk kostym
Ljus kostym
och dess tillhörande accessoarer...

Nog för jag förstår tjusningen i de olika klädkoderna men är det inte lite mycket begärt?
Att köpa en uppsättning av allt det här landar i en stor summa pengar och med tanke på att ens figur förändras med lär du behöva göra det minst två tre gånger i ditt liv.

Det blev inte riktigt rätt här.

Svart slips bärs till begravning.
Vit slips likaså, dock endast av närmsta sörjande.
Svart fluga bärs till smoking.
Vit fluga bärs till frack.
Som Pörr säger får man skilja på mörk kostym och klädkoden mörk kostym. Är mörk kostym den rådande klädkoden bär man den med vit skjorta, svarta skor och sober slips.
Bär man mörk kostym, då mörk klädkod inte är den rådande klädkoden, har man mer frihet med skor, skjorta och slips.

Visst kostar allt en hel del men alternativ finns. Att hyra smoking och/eller frack är inte allt för ovanligt.
Värden kan ju även tänka på gästerna när klädkoden sätts.
Citera
2014-01-06, 16:48
Medlem
Är inte klädkodernas namn överlag ganska förvirrande? Vi har klädkoden "mörk kostym", som utreddes ovan. Men även "kavaj" är en hopplös klädkod, i och med att den språkliga associationen snarare går till en klädsel med uddakavaj eller så. Egentligen vore ett införande av klädkoden "kostym" kanske inte helt dum.
Citera
2014-01-06, 17:49
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Är inte klädkodernas namn överlag ganska förvirrande? Vi har klädkoden "mörk kostym", som utreddes ovan. Men även "kavaj" är en hopplös klädkod, i och med att den språkliga associationen snarare går till en klädsel med uddakavaj eller så. Egentligen vore ett införande av klädkoden "kostym" kanske inte helt dum.

Vilket även det precis utretts ovan.
Sverige är det enda landet där kostym innebär två saker. Dels förklädnad och när kavaj + byxer i samma tyg och färg bärs tillsammans.
Klädkod: "Kostym", är redan en kod vilket menas att klä ut sig till något (maskerad).
Citera
2014-01-10, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Det blev inte riktigt rätt här.

Svart slips bärs till begravning.
Vit slips likaså, dock endast av närmsta sörjande.
Svart fluga bärs till smoking.
Vit fluga bärs till frack.

Precis, svart/vit slips till begravning, svart/vit fluga till smoking/frack men hur är det i övriga sammanhang?
Är dessa recerverade för, och enbart för, deras högtider och bör alltså ej användas i annat fall (t.ex. att bära svart slips en vanlig dag på jobbet är inte okej) ?
Senast redigerad av FeedHurley 2014-01-10 kl. 03:54.
Citera
2014-01-10, 08:20
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Precis, svart/vit slips till begravning, svart/vit fluga till smoking/frack men hur är det i övriga sammanhang?
Är dessa recerverade för, och enbart för, deras högtider och bör alltså ej användas i annat fall (t.ex. att bära svart slips en vanlig dag på jobbet är inte okej) ?

Svart (eller vit för den delen) slips på jobbet är inte okej.
Citera
2014-01-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thundershit
Vilket även det precis utretts ovan.
Sverige är det enda landet där kostym innebär två saker. Dels förklädnad och när kavaj + byxer i samma tyg och färg bärs tillsammans.
Klädkod: "Kostym", är redan en kod vilket menas att klä ut sig till något (maskerad).

Jag har tydligen varit på för få maskerader, då jag inte kände till det. Då vore det givetvis ännu mer förvirrande att ha en kostymklädkod som innebar kostym.
Citera
2014-01-16, 12:59
Medlem
Pörrs avatar
Kan man ha bruna skor på en disputation (förlagd dagtid)? Ingen klädkod angiven.
Citera
2014-01-16, 13:20
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kan man ha bruna skor på en disputation (förlagd dagtid)? Ingen klädkod angiven.
Det är disputationsmiddagen du talar om och inte själva disputationen?

På själva disputationen brukar det vara klädsel som på vilken arbetsplats som helst. Till middagen är det oftast påbjuden klädkod. Nu har jag bara sett två sådana inbjudningar, och aldrig själv haft nöjet att gå på en sådan, men på dessa stod det mörk kostym.

Jag hade själv tagit svarta skor och vit skjorta för att vara på säkra sidan.

EDIT: Den sker alltså dagtid. Då måste klädkod kavaj vara fullt tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in