2014-01-06, 01:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Men det var väl inte särskilt mörkt i Boden vid 21-tiden ? Tror du inte gärningspersonerna hade tänkt utnyttja mörkret till sin fördel ?

Edit: Frågan ska naturligtvis ställas till Q ..

Vilket datum menar ni att detta skedde ?

Edit: Fråga till OY och Q.
Citera
2014-01-06, 01:27
Medlem
Citat:
Man kom aldrig så långt, dumskalle.

Avsikten skulle i så fall inte, om brandplanet kunnat sättas i verket, vara att bränna ner huset så fort som möjligt. Varför tror du det ? Ett inte alltför hastigt brandförlopp är att föredra, det ger en mer fullständig förbränning. Tänk lite, ok.

Jag är inte i kremeringsbranschen.

I min lilla dumma tankevärld tänkte jag hur snabbt kommer brandbilarna dit och släcker?

Soteld eller öppen låga? Synförmågan är en sak men jag tror luktförmågan överträffar den.

Så korkad är jag.
Citera
2014-01-06, 01:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vilket datum menar ni att detta skedde ?

Edit: Fråga till OY och Q.

Jag har inte en susning, sitter just nu och läser foreigners färskaste post angående förruttnelse och de slutsatser hen drar.

Ärligt talat så är jag inte så insatt i just det här med när VB dog.
Citera
2014-01-06, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte en susning, sitter just nu och läser foreigners färskaste post angående förruttnelse och de slutsatser hen drar.

Ärligt talat så är jag inte så insatt i just det här med när VB dog.

Ärligt talat gav dom ett jättespann - i stort sett från hon försvann till hon hittades...

Ingen ledtråd där.

EDIT. Du vet mao lika lite/mycket som experterna.
Citera
2014-01-06, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag frågar mig själv och er andra:

Om VB dog ca 4-5 Maj och benen hittades den 20 Maj, (altså hadde VB då varit död 15-16 dagar)

Varför var VBs ben då inte i förruttnelse?

Varför fanns det likstelhet i benen?

När det nu är så att likstelhet:
Utvecklas under de första 12 timmarna efter döden
Är som kraftigast under de kommande 12 timmarna
Avtar under nästa 12-timmarsperiod. Altså efter 1 1/2 dag.

Javistt VBs ben måste ha legat kyligt innan dom lades i Det Gula Huset för inte att ha förruttnat mer en dom var (nästan inte als), i en temperatur mellan 2-4 grader, aldrig høgre temperatur, i dessa 15-16 dager och även om dom legat i denna låga tp 2-4 grader, sker förruttnelse:

In fo on Types of cold chambers in morgues:

http://en.wikipedia.org/wiki/Morgue
Bodies are kept between 2°C (36°F) and 4°C (39°F). While this is usually used for keeping bodies for up to several weeks, it does not prevent decomposition, which continues at a slower rate than at room temperature.

Och alla som då tänker; dom var nog frysta i mellantiden, men NEJ det kan dom INTE ha varit för då hadde rättsläkren sett det, det kräver enbart en mikroskopis analys, och det finns inge uppgifter, som jag vet av, från obduktionen att VBs ben, eller torso/huvud för den delen, varit fryst.

Så VAR skulle VBs ben och krop ha varit förvarat i dom 15-16 dagrar?

Och desutom, eftersom benen stort sett inte var i förruttnelse och heller inte avgav någon särskild förruttnelses lukt då dom hittades i Gula Huset, och det var en varm maj månad kan dom inte ha legat i huset mera en max ett dygn kanske även mindre.

Och som vi vet tyder alt på att VBs torso, efter mordet, måste ha flyttats vågrätt eftersom det rann ut en hel del blod när rättsläkaren flyttade på kroppen, dvs att det kan uteslutas att kroppen forslats i en ryggsäck, so there goes KJ och hanns ryggsäck teori down the drain, det samma gjör, enligt mig, teorien om at KJ, eller annan ensam GM, gömt kroppen i något fort eller dylikt för sedan att bära det til fyndplats 1 &2.

Det MÅSTE ha varit minst TVÅ om att flytta VBs torso pga av en hel del blodet rann ut vid obduktionen, och igen NEJ blodet kunde inte ha varit fryst när torsoen flyttades.

jäkligt bra info och intressanta observationer.
Kan det ha varit så att någon var rädd för att de skulle kolla i deras frys? varpå de i all hast beslöt sig för att placera ut kroppen för att slippa bli påkomna?

Visste GMs till och om att KJ var ute och sökte efter VB i det aktuella området under den tiden när likdelarna placerats? (förutsatt att KJ inte är GM)

Var finns frysar? av den lite större modellen?
Citera
2014-01-06, 01:39
Medlem
Citat:
Har du ännu inte fattat att händerna togs som souvenirer ? Vilket ord är du inte förstår .. ?

Jo kanske som souvenirer fast jag anser fortfarande att det kan ha berott på att DNA från GM fanns under VBs naglar..
Citera
2014-01-06, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
De kanske är brända. Mer diskret. Svårare att bränna hela kroppar diskret.

Exakt. Vet någon om det var mycket blodfläckar på VBs kropp? Har hon sköljts av innan hon styckades och lades in på kylning?
Citera
2014-01-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
jäkligt bra info och intressanta observationer.
Kan det ha varit så att någon var rädd för att de skulle kolla i deras frys? varpå de i all hast beslöt sig för att placera ut kroppen för att slippa bli påkomna?

Visste GMs till och om att KJ var ute och sökte efter VB i det aktuella området under den tiden när likdelarna placerats? (förutsatt att KJ inte är GM)

Var finns frysar? av den lite större modellen?

Jamen poängen var ju att rättsläkaren skulle sett om kroppsdelar varit frusna. Det är inte stora frysar vi ska hitta utan i så fall kylskåp. Eller ouppvärmda utrymmen som kunnat hysa VBs kropp utan att den började ruttna.
Citera
2014-01-06, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte jag heller, eller?

Skit samma, vem som än skulle ha gjort det, låter för invecklat för att vara sant, men visst kan det vara vad som hände.

Att hålla på med såna invecklade övningar ute i skogen som att flytta runt på kroppsdelar och fixa och dona tyder på en gärningsman med gott om tid rent allmänt, men även kring fyndplatserna, var det någon som vaktade kanske?

Om vi tar MB som exempel så tror jag inte att han hade den tiden att avsätta, för många i hans omgivning som skulle fatta misstankar om han bröt rutinerna i sitt inrutade hektiska liv.

KJ har haft all tid i världen att ägna sig åt logistikövningar med kroppsdelar, ingen som väntade på honom, han kunde köra på 24/7, dock stämmer inte avsaknaden av mängder av bevis mot honom(bara han), räcker att titta på några fotografier från hans bostad och bil för att förstå det, lägg därtill alla som vittnar om hans undermåliga ordningssinne. Jag tror inte att det beror på lathet, snarare hans diagnoser.

Styckningen har med största sannolikhet skett inomhus nära en vattenslang/kran och troligen också relativt nära en frys.
Citera
2014-01-06, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Bejakar kanske inte fullt ut dina inlägg i övrigt men håller med här. Fallet Holger i Strömstad visar tex hur det kan gå om man dumpar en (styckad) kropp i havet och att bara köra rakt ut i ödemarken med ett lik i skuffen låter ju enkelt i teorin men det infinner sig nog (?) i en sådan situation en viss tveksamhet kring tanken att åka x-antal mil med en sådan last mot en kanske inte helt klart definierad destination; man kan ju aldrig säkert veta vem man råkar möta på vägen, vem som råkar se att man är ute och kör etc. Bättre då att göra sig av med kroppen på "hemmaplan", på en plats man är bekant med, där man vet när det finns folk och inte.
Har du bränt upp ben någon gång?
Alltså eldat ben tills det bara blivit aska?
Det går knappt med en vanlig lite brasa.
Citera
2014-01-06, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Styckningen har med största sannolikhet skett inomhus nära en vattenslang/kran och troligen också relativt nära en frys.

Snälla släpp frysen! Kroppen har inte varit fryst.
Citera
2014-01-06, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag vet inte exakt tjäldjupet i Boden maj 2013, men att gräva 50cm neråt kan inte varit enkelt. Ej heller sidledes för den delen.

Om GM placerade kroppsdelarna i "gropen", varför gömma bilen och hur tog han sig i så fall därifrån och dit igen?

EDIT. Det var en ovanligt varm månad - han kanske cyklade?

Var inte den nu häktade med vid alla MPS-sökningarna?

Om liket bara har legat där ca 1 dygn och KJ under den tiden varit ute och sökt efter VB är ju sannolikheten m i n i m a l / obefintlig att KJ skulle vara skyldig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in