2014-01-05, 02:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Du pratar om Marianne S igen. Motivet var nog delvis pengar. Marianne skaffade sig en tillfällig plats i rampljuset och intervjuades i kvällspressen. Hon ställde nog inte upp gratis. Marianne S bodde också hemma hos Hanna Olsson om jag inte minns fel, och att ett huvudvittne bor hemma hos en central mediafigur och författare som är insyltad i polisutredningen och dessutom samarbetar med en jävig rättsläkare som försöker nita sin egen doktorand, det är extremt oseriöst och suspekt, och att Marianne S inte hade rena motiv behöver ingen betvivla. Exakt hur hon tänkte får vi dock aldrig veta, för hon är tyvärr avliden. Marianne S vann inte över sitt missbruk och avled nyligen i misär.

Men finns det verkligen någonting som talar för att dagboksvittnets motiv delvis var pengar eller är det rena spekulationer från din sida ?
Hon ställde nog inte upp gratis skriver du men vad är det som säger att dagboksvittnet fick ekonomisk ersättning för att bli intervjuad i kvällspressen ?
Hon vill kanske bara helt enkelt berätta sin version/story och det utan några ekonomiska krav ?

Och vem är den där "jävige rättsläkaren" förresten som försökte nita sin egen doktorand ?
Låter helmärkligt, du kan kanske fylla på lite i luckorna så att vi andra fattar vem du menar ?
Citera
2014-01-05, 02:53
Medlem
På vilket sätt skulle Jovan Rajs ha varit jävig?

Varför hittades en del av kvarlevorna på Eugeniavägen och återstoden 2 km därifrån, vid Karlbergs slottspark?

Är det inte märkligt att det är så lätt att ta sig från rättsläkarstationen till båda fyndplatserna, under förutsättning att kvarlevorna forslades dit med bil? Rättsläkarstationen ligger mitt emellan fyndplats 1 och 2.

Varför dumpade man inte bara alla säckarna i Klara sjö eller i Ulvsundasjön? Det enda som hade krävts vore grus eller sand, från stranden eller något bygge, eller från en sån där blå box märkt SAND som finns överallt, eller gatsten?

Ville man rent av att kroppsdelarna skulle hittas, i och med att de lämnades i närheten av polisens fotbollsplan?

Hela den här sagan om att alkoholister i ett industriområde skulle ha mördat och styckat Catrine da Costa är ett påhittat villospår, och det är antagligen därför polisen lade det åt sidan.
Senast redigerad av Putsch 2014-01-05 kl. 02:58.
Citera
2014-01-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är märkligt att TH,s före detta svärfar kunde springa som ett barn i huset och tvinga utredningen i den riktning han ville, har du mer uppgifter om honom så vore i alla fall jag tacksam om du kunde publicera dem. Rajs medverkan är ju belyst på alla sätt men svärfaderns agerande borde ge mer substans till varför allt gick så snett.

Nej, jag vet inte mer om honom egentligen. Man kan iaf notera att den här känslostyrda mannen som ljög om sitt yrke påminner om 2 andra personer som förvred perspektiven och tilläts påverka förloppet på djupet. Det fanns ju 2 andra affekterade personer med helt egna, privata agendor: Rajs och Christina Allgén. En uppskrämd, jävig karriärist och en uppenbart förvirrad fd sambo som avskydde en av de åtalade och trodde att han grävt ner offrets huvud i rabatten. Svärfaderns agerande och beteende säger hur som helst väldigt mkt, och med tanke på att allt inleddes på flummigast möjliga sätt är det ju lätt att fatta att allt gick fel några år senare.
Senast redigerad av Eremona 2014-01-05 kl. 08:55.
Citera
2014-01-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Varför hittades en del av kvarlevorna på Eugeniavägen och återstoden 2 km därifrån, vid Karlbergs slottspark?

Eg en meningslös fråga, omöjlig att konkret besvara.

Flera dumpningsplatser fattas, ingen vet var inälvorna, huvudet och Catrines kläder hamnade, och alla tekniska detaljer kände ju bara gärningsmannen till. Gärningsmannen är såklart den lysande kungsporten, den slutliga källan till information om styckningen, dumpningen och Catrines sista tid.

Ingen kan gräva fram alla detaljer med hjälp av den info som finns nu.

Däremot kan man hitta ett mönster, en allmän riktning för tänkandet, och om man närstuderar geografin, klientelet runt Catrine och de sociala markörerna och studerar andra likstyckningar så kan man göra rimliga antaganden, och den samlade erfarenheten av likstyckningar har ingenting med den löjliga obducentmyten att göra.

Citat:
Ville man rent av att kroppsdelarna skulle hittas

Återigen: bara gärningsmannen vet eller visste (han kanske är död efter alla dessa år) hur allt planerades och genomfördes.

Ingen känner till gärningsmannens psykiska status, om han var nykter, om han var knarkpåverkad, om han hade bråttom (det hade han antagligen), om han var mkt emotionellt avtrubbad, om den som dumpade likdelarna bara hjälpte till eller om samma person styckade kroppen och dumpade likdelarna osv.

Om dumparen ville att likdelarna skulle hittas så kan han ha varit styrd av dåligt samvete. Om han var säker på att komma undan kan han ha velat att Catrine identifierades, med tanke på de efterlevande. Ingenting kan eg uteslutas.

Om dumparen inte styckade kroppen kan också det känslomässiga trycket ha varit överhängande. Kanske ville han både hjälpa en polare (styckaren) och meddela de anhöriga vad som hänt, låta dom slippa ovisshet.

Det finns förvisso massor av info, detaljer och omständigheter som man kan använda om man verkligen vill bilda sig en sund och nykter uppfattning om fallet da Costa, men det är ju lönlöst att tjata om samma saker, presentera samma sunda fakta för en person som tvångsmässigt ignorerar logik, grundkällor och faktiska omständigheter, så jag vet inte vad du har för nytta av mina svar. Ingen alls, antagligen, men tråden har ju massor av smarta läsare också, så det gör väl eg ingenting.

Du har varken koll på basfakta eller förmågan att ta in och hantera ny info. För ett tag sedan trodde du att fyndplats 2 låg på KS-området, vilket är helt fel, och nyligen påstod du att rättsläkarstationen låg mellan fyndplatserna, vilket också är helt fel.

Och apropå faktiska omständigheter: om Eugenivägen 25 finns säkerligen mkt mer att säga, och vi jobbar vidare. Eugenivägen 25 undersöktes inte invändigt av polisen, och ngn anledning att lägga adressen åt sidan fanns inte alls.

Det hårresande är: polisen gjorde aldrig ngn vettig bedömning av Eugenivägens betydelse, och man undersökte inte E-vägen 25, man kollade inte bilar och lokaler, trots att 2 kända våldsbrottslingar och diverse skeva personer huserade där i början av juni 1984, bara ngn vecka innan Catrine antogs ha försvunnit och avlidit.

Catrine kände en av våldsbrottslingarna (Vincent, som var mkt välkänd för polisen) som var torsk och utreddes för mordhot ca 3 månader innan hennes död. Jag har ingen karta just nu, men det var knappast mer än 200 m mellan E-vägen 25 och fyndplats 2 ...

Och det emotionellt laddade slagrutetänkande som ledde fram till Härms häktning borde ju självklart ha lett till Vincent. Skulle ngn ha häktats pga dåligt rykte och onda aningar så borde det ju varit Vincent. Snacka om dåligt rykte, snacka om suspekt person

Jag säger nu inte att Vincent var skyldig till någonting alls, jag säger bara att den flumlogik som användes när man häktade Härm borde ha använts för att häkta Vincent, om man agerat konsekevent alltså.

Nåväl, det fanns uppenbarligen ett spår som polisen missade eller valde att kliva över. Eugenivägen 25, Eugenivägen som helhet, Vincent och hans polare har inte den plats i utredningen som man kan förvänta sig.

Och en person som fanns på E-vägen 25 i juni 1984, var synnerligen problematisk, nämligen "Robert". "Robert" var våldsam, impulsiv, mkt dysfunktionell, och han var inblandad i kvinnomisshandel i mitten på 80-talet. "Robert" var anställd av Vincent och var också gravt alkoholiserad.

För att hitta utförlig info om Vincents polare och anställda, Eugenivägen 25 och angränsande rättsfall, använd denna länk:

(FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984
Senast redigerad av Eremona 2014-01-05 kl. 09:58.
Citera
2014-01-05, 17:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
På vilket sätt skulle Jovan Rajs ha varit jävig?

Är det inte märkligt att det är så lätt att ta sig från rättsläkarstationen till båda fyndplatserna, under förutsättning att kvarlevorna forslades dit med bil? Rättsläkarstationen ligger mitt emellan fyndplats 1 och 2.

Varför dumpade man inte bara alla säckarna i Klara sjö eller i Ulvsundasjön? Det enda som hade krävts vore grus eller sand, från stranden eller något bygge, eller från en sån där blå box märkt SAND som finns överallt, eller gatsten?

Ville man rent av att kroppsdelarna skulle hittas, i och med att de lämnades i närheten av polisens fotbollsplan?

Hela den här sagan om att alkoholister i ett industriområde skulle ha mördat och styckat Catrine da Costa är ett påhittat villospår, och det är antagligen därför polisen lade det åt sidan.

Karolinska institutets område där också rättsäkarstationen är belägen ligger mitt emellan de båda fyndplatserna, promenerade i detta område häromdagen och visst är närheten till FP2 och även FP1 märklig, går man tex på Tomtebodavägen (nära rättsläkarstationen) så ser man Karlbergs slottspark (FP1) tvärs över järnvägsspåren.

Säckarna har med stor sannolikhet fraktats till fyndplatserna med bil av praktiska skäl, en sopsäck eller två bär man ogärna någon längre sträcka just för att dom är otympliga/besvärliga att hantera och det skulle väcka onödig uppmärksamhet.

Tror inte heller att det var några alkoholister (i ett nedgånget industriområde) som var inblandade i Catrines död och styckning, den som styckade Catrine var istället med stor sannolikhet en sexkund och det var på Malmskillnadsgatan bland torskarna som polisen definitivt skulle leta och det gjorde dom ju också, bla så visade dom upp fotografier på kända sexkunder för de prostituerade kvinnorna, polisen var alltså rätt ut redan från start när dom sökte efter Catrines sista kund i början av spaningsarbetet
Citera
2014-01-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[...] bla så visade dom upp fotografier på kända sexkunder för de prostituerade kvinnorna

Vincent (K*** V*** O***, född 1940) var en känd sexkund på MS-gatan, han kände Catrine, vilket han var öppen med, och hans bild ingick i polisens fotoalbum (hopsatt på hösten 1984), och 2 prostituerade kvinnor vittnade om hans aktiviteter på och nära Eugenivägen, närmare bestämt sexköp och underligt beteende. R*** S*** kände fö Vincent i många år, och sa att Vincent använde narkotika. Vincent var nr 12 i polisens fotoalbum
Citera
2014-01-05, 18:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vincent (K*** V*** O***, född 1940) var en känd sexkund på MS-gatan, han kände Catrine, vilket han var öppen med, och hans bild ingick i polisens fotoalbum (hopsatt på hösten 1984), och 2 prostituerade kvinnor vittnade om hans aktiviteter på och nära Eugenivägen, närmare bestämt sexköp och underligt beteende. R*** S*** kände fö Vincent i många år, och sa att Vincent använde narkotika. Vincent var nr 12 i polisens fotoalbum

Vincent var trots allt öppen med att han kände Catrine, alltid nåt på hans pluskonto.
Men finns det någon prostituerad kvinna som har anmält att Vincent varit våldsam i samband med sexköp ?
Vincent var alltså nr 12 men vilket nr hade obducenten i polisens fotoalbum ?

Förresten, är inte det ganska så märkligt att prostituerade kvinnor helt plötsligt är så oerhört trovärdiga bara för att dom har vittnat om Vincents påstådda aktiviteter på och nära Eugeniavägen ?
Citera
2014-01-05, 20:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej, jag vet inte mer om honom egentligen. Man kan iaf notera att den här känslostyrda mannen som ljög om sitt yrke påminner om 2 andra personer som förvred perspektiven och tilläts påverka förloppet på djupet. Det fanns ju 2 andra affekterade personer med helt egna, privata agendor: Rajs och Christina Allgén. En uppskrämd, jävig karriärist och en uppenbart förvirrad fd sambo som avskydde en av de åtalade och trodde att han grävt ner offrets huvud i rabatten. Svärfaderns agerande och beteende säger hur som helst väldigt mkt, och med tanke på att allt inleddes på flummigast möjliga sätt är det ju lätt att fatta att allt gick fel några år senare.

Trist, han är ju faktiskt en centralgestalt i fallet, utan honom hade inte TH och TA uppmärksammats alls kan jag misstänka, Rajs och CA hade inte haft något att hänga upp sina anklagelser på om du är med i hur jag tänker.

TH,s förra svärfar har fått ett otroligt inflytande i skeendet men är väldigt dunkel och anonym trots det.
Citera
2014-01-05, 21:44
Medlem
Citat:
Men finns det någon prostituerad kvinna som har anmält att Vincent varit våldsam i samband med sexköp?

Nej, men flera personer har vittnat om grova hot (mordhot, hot med tillhyggen, utpressning) och en klart obehaglig personlighet, och som sagt var, 2 kvinnor vittnade (på hösten 1984) och sa att de sålt sex till Vincent, på kontoret på Eugenivägen 25 och på en parkering 400 därifrån, mittemot en mack, och det ska ha funnits husvagnar där.

Vittnet RS (som kände Vincent i många år) hade också hört att Vincent varit inblandad i bordellverksamhet på Upplandsgatan och att Vincent varit våldsam mot kvinnorna där. Vittnets påståenden är obekräftade men intressanta, och eftersom Vincent var ett centralt spaningsobjekt under hösten 1984 borde man såklart ha undersökt sanningshalten. Det framgår inte alls av polisutredningen om detta skedde.

Enligt ett vittne sa Vincent också att han suttit inne för mord, och jag ska försöka ta reda på om han ljög för att skrämmas eller om påståendet var korrekt.

De 2 prostituerade kvinnorna vittnade gavs när fallet ännu var färskt, vilket gör dem klart intressanta, men kvinnornas slutliga trovärdighet bedömer jag inte. Jag konstaterar bara att polisen fick 2 mkt intressanta uppslag, utsagor som indikerade att ett centralt och klart suspekt spaningsobjekt (Vincent) köpt sex mitt i smeten, i och nära det område där Catrines likdelar hittades. Och jag konstaterar också att polisen abrupt övergav en jätteintressant person (Vincent) och ett glödhett område (E-vägen med omnejd) till förmån för en ointressant person (Härm) utan koppling till offret.

Och återigen: det fanns inga som helst hållbara, friska skäl att häkta Härm på vintern 1984.

Och tyckte man att det var vettigt att häkta Härm kunde man lika gärna häktat Gonerka eller Vincent. Det hade varit betydligt mer motiverat. Polisens emotionella slagrutetänkande borde ha lett till Gonerka eller Vincent på direkten. Båda saknade alibi för aktuell tidsperiod, och i synnerhet Vincent var ju rena drömmen för en utredare Härm häktades ju delvis pga rykten, och Vincent hade ju extremt dåligt rykte.

Men detta handlar ju såklart inte bara om Vincent, för Vincent omgav sig med personer som hade ännu större problem än han själv, tex "Robert", som utretts för rån, misshandel, bostadsinbrott, bilinbrott, skadegörelse, trafikbrott, bilstöld och narkotikabrott.

Robert befanns sig på E-vägen 25 ngn vecka innan Catrine antas ha dött. Han jobbade åt Vincent. Robert var missbrukare och var inblandad i flera råa misshandelsfall i mitten på 80-talet, vilket såklart är intressant så här i efterhand.

To be continued
Senast redigerad av Eremona 2014-01-05 kl. 22:32.
Citera
2014-01-05, 22:09
Medlem
Citat:
Karolinska institutets område där också rättsäkarstationen är belägen ligger mitt emellan de båda fyndplatserna

Inkorrekt. Rättsläkarstationen ligger helt klart vid sidan av en rak linje om denna dras mellan de båda fyndplatserna. Men det spelar eg ingen roll, för du klamrar dig bara fast vid en patetiskt folkmyt
Citera
2014-01-05, 23:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, men flera personer har vittnat om grova hot (mordhot, hot med tillhyggen, utpressning) och en klart obehaglig personlighet, och som sagt var, 2 kvinnor vittnade (på hösten 1984) och sa att de sålt sex till Vincent, på kontoret på Eugenivägen 25 och på en parkering 400 därifrån, mittemot en mack, och det ska ha funnits husvagnar där.

Dessa kvinnors vittnesmål gavs när fallet ännu var färskt, vilket gör dem klart intressanta, men kvinnornas allmänna trovärdighet bedömer jag inte. Jag konstaterar bara att polisen fick 2 mkt heta uppslag, utsagor som klart indikerade att ett centralt och klart suspekt spaningsobjekt (Vincent) köpt sex mitt i smeten, exakt i det område där Catrines likdelar hittades. Och jag konstaterar också att polisen abrupt övergav en jätteintressant person (Vincent) och ett glödhett område (E-vägen med omnejd) till förmån för en ointressant person (Härm) utan koppling till offret.

Och återigen: det fanns inga som helst hållbara, friska skäl att häkta Härm på vintern 1984.

Och tyckte man att det var vettigt att häkta Härm kunde man lika gärna häktat Gonerka eller Vincent. Det hade varit betydligt mer motiverat. Polisens emotionella slagrutetänkande borde ha lett till Gonerka eller Vincent på direkten. Båda saknade alibi för aktuell tidsperiod, och i synnerhet Vincent var ju rena drömmen för en utredare Härm häktades ju delvis pga rykten, och Vincent hade ju extremt dåligt rykte.

Men detta handlar ju såklart inte bara om Vincent, för Vincent omgav sig med personer som hade ännu större problem än han själv, tex "Robert", som utretts för rån, misshandel, bostadsinbrott, bilinbrott, skadegörelse, trafikbrott, bilstöld och narkotikabrott.

Robert befanns sig på E-vägen 25 ngn vecka innan Catrine antas ha dött. Han jobbade åt Vincent. Robert var missbrukare och var inblandad i flera råa misshandelsfall i mitten på 80-talet, vilket såklart är intressant så här i efterhand.

To be continued

Ok, om jag har fattat dig rätt nu så anser du att Vincent var att betrakta som jätteintressant just för att två prostituerade kvinnor vittnade (hösten -84) om att de sålt sex till Vincent på Eugeniavägen 25 och på en parkering en bit bort ?

Samtidigt så glömmer du helt bort att en viss annan herre blev i samma veva utpekad av en ung prostituerad kvinna, det sk. trapphusdramat på Östermalm ett år tidigare, hennes utpekande kom också hösten -84 när fallet var färskt, jag vet inte hur du resonerar egentligen men kan inte hennes utpekande ha varit en av orsakerna till att obducenten blev anhållen i december -84 ?

Gonerka är knappt värd att nämna i sammanhanget, han kände inte Caterine, det finns ingen koppling, det finns inte heller någon prostituerad kvinna som har anmält att han har varit våldsam.

Vincent å sin sida hade tydligen extremt dåligt rykte ok, men det är väl knappast något bevis för hans inblandning i Catrines död ?
Citera
2014-01-05, 23:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Inkorrekt. Rättsläkarstationen ligger helt klart vid sidan av en rak linje om denna dras mellan de båda fyndplatserna. Men det spelar eg ingen roll, för du klamrar dig bara fast vid en patetiskt folkmyt

Jag har självklart dragit en rak linje som så många andra och visst hamnar rättsläkarstationen precis utanför denna linje men nämnda rättsläkarstation ligger på Karolinska institutets område i Solna och detta område ligger precis mitt emellan de båda fyndplatserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in