2014-01-05, 18:28
Medlem
bartrams avatar
Mvagrippa: Angående ditt senaste rön: Har författaren också gjort en utredning om beredskapen för att MOP inte var inledningen till ngt större?

Se också ett inlägg jag skrev 2012

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2014-01-05, 18:32
Medlem
ieshos avatar
Enligt en uppgift från tinytiny så bröt SE nacken åren innan MOP. Hur stämmer det överens med SEs egna uppgifter i förhör 25 april 1986?
Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen. När jag kommer till Luntmakargatan så ser jag inte tillstymmelsen till någon utav dem. Då återvänder jag tillbaka till Sveavägen.
Kan en bruten nacke läka så pass att man efter några år uppfattar sig som "rätt så snabb på att springa"?
Citera
2014-01-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har du Ljungs dagbok tillgänglig får du gärna delge om det står var Lennart Ljung och Bror Steffenson dinerade under fredagskvällen. Har funderat på om dom var på Sällskapet?

Roine Carlsson ska ha haft en maratonsittning med bl a Ljung under torsdagen den 27februari. Borde också finnas med.

Tycker även att försvarsstabschef Bror borde varit med på lördagsmorgonens möte med LL, RC och Bengt Wallroth. På morgonen ringde krigs-ÖB Per Rudberg och frågade LL om det var dags att dra västerut.
"Vi håller an och ser, ska Ljung ha svarat.

Middagen är hemma hos Steffensson och pågår till "omkring 2315".

Den 27e deltar RC och Ljung "i en flera timmar lång orientering vid SSI. Den var bra upplagd och försvarsministern var uppenbart intresserad. När klockan närmade sig 1930, var jag tvungen att lämna för att gå till en mottagning på östtyska ambassaden, men försvarsministern stannade kvar ända fram emot kl 2000."

Ljung blir informerad av VB vid fst 0130 och åker omgående dit. Anländer 0200 och säger att det i det läget var oklart om både motiv och antal gärningsmän. Beordrar omgående jourhavande operationsledningschef att inställa sig i fst och att "kontroll skulle ske av de beredskapstroppar som fanns i Stockholm eller omedelbar närhet". Han ringer statssekreteraren (Någon som vet vem det är?) 0230 och kontrollerar (sic!) att chefen för "säkerhetsavdelningen" är orienterad. Därefter ringer han först UD och sedan statsrådsberedningen kl 0255, där Svante Lundkvist svarar.

Rudberg och Steffensson nämns inte alls i sammanhanget - bortsett då från att Ljung äter middag hos Steffensson mordkvällen.

Notera att Ljungs historieskrivning stämmer dåligt med den bild Borgnäs ger i reportage. Borgnäs hävdar att chefen för und/säk får info i massmedia på morgonen och att inga beredskapsåtgärder alls tycks vidtas. Ljung däremot hävdar att chefen för säkerhetsavdelningen är informerad redan mellan halv tre och tre på natten. Han hävdar också att "kontroll" sker av beredskapstropparna under mordnatten. (Det vore underligt om inte det innefattade åtgärder kopplade till kuppförsvaret)
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-01-05 kl. 18:37.
Citera
2014-01-05, 18:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Middagen är hemma hos Steffensson och pågår till "omkring 2315".

Den 27e deltar RC och Ljung "i en flera timmar lång orientering vid SSI. Den var bra upplagd och försvarsministern var uppenbart intresserad. När klockan närmade sig 1930, var jag tvungen att lämna för att gå till en mottagning på östtyska ambassaden, men försvarsministern stannade kvar ända fram emot kl 2000."

Ljung blir informerad av VB vid fst 0130 och åker omgående dit. Anländer 0200 och säger att det i det läget var oklart om både motiv och antal gärningsmän. Beordrar omgående jourhavande operationsledningschef att inställa sig i fst och att "kontroll skulle ske av de beredskapstroppar som fanns i Stockholm eller omedelbar närhet". Han ringer statssekreteraren (Någon som vet vem det är?) 0230 och kontrollerar (sic!) att chefen för "säkerhetsavdelningen" är orienterad. Därefter ringer han först UD och sedan statsrådsberedningen kl 0255, där Svante Lundkvist svarar.

Rudberg och Steffensson nämns inte alls i sammanhanget - bortsett då från att Ljung äter middag hos Steffensson mordkvällen.

Notera att Ljungs historieskrivning stämmer dåligt med den bild Borgnäs ger i reportage. Borgnäs hävdar att chefen för und/säk får info i massmedia på morgonen och att inga beredskapsåtgärder alls tycks vidtas. Ljung däremot hävdar att chefen för säkerhetsavdelningen är informerad redan mellan halv tre och tre på natten. Han hävdar också att "kontroll" sker av beredskapstropparna under mordnatten. (Det vore underligt om inte det innefattade åtgärder kopplade till kuppförsvaret)

Så middagen var hemma hos Broder Steffensson. vore intressant att veta var han bodde vid den tidpunkten.

Statssekreterare var vid den tidpunkten Per Borg ,f-43, som sedemera blev chef för FMW.

Beredskapsåtgärderna är intressanta. Inte minst när man betänker reaktionen som förevigats av Stockholms dåvarande hemvärnschefen Lennart Nilsson. LN påstod att man inte vidtog några speciella åtgärder då han ansåg MOP vara en rent polisiär fråga.

Detta motsägs till viss del av Dan Hanséns krishanteringsanalys:

"On Friday, February 28, an intelligence orientation was carried out with representatives from the armed forces and the Supreme Commander (SC), as is customary on Fridays. Based on the military’s
assessment there were no signs to indicate that a foreign military was expecting to take measuresagainst Sweden in the nearest future. When information about the murder reached the

Swedish military headquarters (at 1:15 a.m. from the Swedish military attaché in Washington) they augmented the staff’s preparedness and SC Ljung led the work at the headquarters himself from about 2:00 a.m.

Having gone through the military state of alert, some possible efforts were secured in above all the Eastern Military District. At 3:15 a.m. all military authorities were ordered flags to be flown,
which was a quick way to speed the information through the organisation.
As to the rest, SC did not make any special announcement about the murder (SOU 1987:14, p. 86–87). It was thus not defined as a grave military problem."

Här sägs det faktiskt att Lennart Ljung gjorde vissa beredskapshöjningar. Framförallt i Östra milot.

Sedan kan jag undra om det SSI-briefingen på torsdagen som omnämns som en fredagssittning.
Senast redigerad av mvagrippa 2014-01-05 kl. 19:07.
Citera
2014-01-05, 19:07
Medlem
Citat:
Så middagen var hemma hos Broder Steffensson. vore intressant att veta var han bodde vid den tidpunkten.

Statssekreterare var vid den tidpunkten Per Borg ,f-43, som sedemera blev chef för FMW.

Beredskapsåtgärderna är intressanta. Inte minst när man betänker reaktionen som förevigats av Stockholms dåvarande hemvärnschefen Lennart Nilsson. LN påstod att man inte vidtog några speciella åtgärder då han ansåg MOP vara en rent polisiär fråga.

Tack för info om Per Borg. Det borde väl vara Lennart Borg som är chef för säkerhetsavdelningen vid den här tiden?
Citera
2014-01-05, 19:08
Medlem
Jag vet inte hur stor betydelse man kan tillmäta detta men i Lingärdes fkoder talas det om ,
Bengt J. Wallroth, Lars R. H. Ljunggren, Bengt J. Schuback och Per-Gunnar Vinge m. fl.
Alla dessa nämns då och då i tråden och några av dessa lär väl också ingå i en planering om det befarades statskupp eller överraskningsanfall på Sverige.

I Lingärdes f-koder finns också en koppling mot storfinansen med Peter Wallenberg, där hävdas också
att avlyssningen sköttes istället via televerkets säkerhetsavdelning tydligen med Säpo:s godkännande.
Citera
2014-01-05, 19:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Mvagrippa: Angående ditt senaste rön: Har författaren också gjort en utredning om beredskapen för att MOP inte var inledningen till ngt större?

Se också ett inlägg jag skrev 2012

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Kolla svar till Hubert. Hansens krishantering ligger i länktråden ,bara att läsa.
Citera
2014-01-05, 19:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Tack för info om Per Borg. Det borde väl vara Lennart Borg som är chef för säkerhetsavdelningen vid den här tiden?

Ja Lennart Borg, Hans Jurkomm förhör finns refererat i Palmerapporten av Erik Magnusson.
Citera
2014-01-05, 19:20
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
I min foliehattsvärld noterar jag att de "allmänna galenskaperna" och osannnolika "flame-wars" tilltagit ordentigt sista dagarna i tråden.

Vad är det som vi inte fick diskutera?

[Kjällström?, livvakterna?, nåt annat?, ???]

Jadu, det är väl med det här ämnet som med Lindh- eller Kennedy-mordet och många andra händelser....känsloladdat, politiskt och därmed kaos. Jag misstänker ibland att folk skriver ihop trams-konspirationer eller nonsens om dessa händelser för att späda ut debattsmörjan så att det ska bli ännu omöjligare att veta vad som är sant eller vilka konspirationsteorier som eventuellt har någon sanningshalt.

I.o.f.s är jag inte bättre själv, det jag skriver på flashback med foliehatten på är skräp alltsammans. Men jag skriver inte på uppdrag av någon annan än mej själv, tror jag.

Nåväl, livvakterna m.fl kanske schabblade till det när de bevakade Palme, kanske lever de som vet nåt om mordet under dödshot eller så sitter de fast i nån annan utpressningssituation så att de inte kan berätta. Kanske är det lika enkelt med palmemordet som med 9/11-kriget, det var en kille med skägg kallad x som gjorde det, och i samma stund som man nämner namnet så tar sändningstiden plötsligt slut.
Citera
2014-01-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ja Lennart Borg, Hans Jurkomm förhör finns refererat i Palmerapporten av Erik Magnusson.

Tack! Vet du hur organisationen såg ut på den här tiden? Borgnäs hänvisar ju till en Måns Rosander (ej att förväxla med Erik Rossander som är chef för must på 90-talet) som sägs vara chef för und/säk vid tiden för mordet. Enligt denne informerades und/säk tillsammans med allmänheten. Men rimligen måste väl säk.avdelningen ha hört till und/säk? Och borde inte SSI också ha gjort det?

Fö så hittar jag ingen information om Måns Rosander i någon källa utom Borgnäs. Kan namnet vara felaktigt, t ex genom förväxling med Erik?
Citera
2014-01-05, 19:44
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Tillägg till min förra kommentar: dvs det förutsätter att livvakterna höll på med nån slags sekretessbelagt jobb under mordkvällen som vi inte känner till pga rikets säkerhet etc, annars kunde de inte schabbla till det....
Citera
2014-01-05, 19:47
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Skall man börja vid mordplatsen borde det väl vara en varningsklocka om något att det finns en ovanlig ansamling starkt Palmefientliga personer kring mordplatsen!

Fast det vet vi ju inte egentligen, om du inte sitter på för tråden okänd information. Jag får det till två personer som skulle kunna klassas som Palmefientliga: AK och Stig. Så vitt jag vet finns det ingenting som tyder på att VG och AKs far skulle ha funnits kring mordplatsen.

Det skulle däremot inte förvåna mig om det visar sig vara så, eller att andra Palmefientliga personer identifieras.

Borde inte häktningen av VG kunnat riskera mörkläggningen? Om Holmérs uppdrag var att inte lösa mordet, varför försökte han få VG åtalad, oavsett hur perifer VG eventuellt var i en konspiration?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in