2014-01-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Påståendet att Lisbet Palme skulle ha träffats av en rispande kula som bara svedde skinnet över ryggen dömer jag ut. Fullständigt. Det har ingenting med vad som hände på mordplatsen att göra, och skotthålen i hennes mockakappa är fabricerade, förmodligen i laboratorium. Om GW är inne på samma linje beror det på att han köper den officiella förklaringen som även inbegriper Christer Pettersson som gärningsman - inte att han medvetet sprider bogus omkring sig. GW förstår inte bättre, han är uppriktigt inkompetent.

Ja, fast där drar du fel slutsats. GW har helt uteslutit Christer Pettersson som gärningsman. Den mest sannolika teori han tror på, kunde vi ju se i tv-filmerna i somras. En gärningsman med koppling till polisen och som försvann ned i folkvimlet på Kungsgatan.
Har dock sett att det skrivits lite varstans i kommentarsfält och även det "allmänna snacket på stan" säger att han till och med har löst mordet och fått ett erkännande av mördaren men att han låst in/gömt lösningen för att öppnas först den dag han gått bort som ett sista avtryck för hans gärning som professor.
Han har ju själv antytt i olika sammanhang att han har en lösning på mordet utan att gå in på det närmare. Och på frågan om han inte skulle vara intresserad av pengarna som är utfäst till den som kan lösa mordet har han ju sagt: "Jag har så mycket pengar att det både räcker och blir över, så pengarna lockar mig inte alls".
Citera
2014-01-05, 14:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Du har rätt om Andersson och Peterson, jag mindes fel. Här är telegrammet som jag placerade på SABB istf Rosenbad. I ett senare telegram framgår det att SA är i Norrland.
Men, låter SÅH-kedjan rimlig? Delar du hypotesen att han isf efter SABB gjorde ngt annat och sen anslöt till regeringens sammanträde?

I stora drag ja, Men Hjälmroth börjar med att bege sig till SÄPOs ledningscentral och sedan kan vi anta att han talade med regeringen på Sabb, men vi vet inte säkert. Var nog relativt kortfattat då kontakterna med Lisbeth måste stått i centrum. Men med tanke på att Ingvar Carlsson var bestört över det obefintliga polisskyddet på Rosenbad , bara han måste påtalat det för Hjälmroth.
Citera
2014-01-05, 14:02
Medlem
ieshos avatar
IM ser vad som förefaller vara en professionell mördare som varit med förut:
(...) mördaren då han tar ner handen lugnt och stilla och stoppar handen i fickan. Lugnt och stilla går han, tar ett steg eller två bakåt och sakta går runt och iakttar, han bara smälter bort och, i den vevan så, min tanke var att försök följa annars tappar jag bort honom. För det var så fruktansvärt, i och med att han stoppat handen i fickan så skulle han lika gärna kunnat ha varit en åskådare.
Tar upp det igen: i viss mantlad ammunition finns det en stålkula i blyet som förstärker den penetrerande "pansarbrytande" effekten. Skulle en sådan stålkula ha kunnat orsaka det lilla hålet i slipsen? http://www.itdemokrati.nu/page17_files/image3231.png
Citera
2014-01-05, 14:20
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I stora drag ja, Men Hjälmroth börjar med att bege sig till SÄPOs ledningscentral och sedan kan vi anta att han talade med regeringen på Sabb, men vi vet inte säkert. Var nog relativt kortfattat då kontakterna med Lisbeth måste stått i centrum. Men med tanke på att Ingvar Carlsson var bestört över det obefintliga polisskyddet på Rosenbad , bara han måste påtalat det för Hjälmroth.

Just detta med polisskyddet är intressant, eftersom det indikerar att man tänkte i större banor. Att det inte handlade om Hr Palme enbart, utan att även andra kunde vara i farozonen. Jag säger inte att de tänkte så, det är en möjlig tolkning.
Citera
2014-01-05, 15:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Ja, fast där drar du fel slutsats. GW har helt uteslutit Christer Pettersson som gärningsman. Den mest sannolika teori han tror på, kunde vi ju se i tv-filmerna i somras. En gärningsman med koppling till polisen och som försvann ned i folkvimlet på Kungsgatan.
Har dock sett att det skrivits lite varstans i kommentarsfält och även det "allmänna snacket på stan" säger att han till och med har löst mordet och fått ett erkännande av mördaren men att han låst in/gömt lösningen för att öppnas först den dag han gått bort som ett sista avtryck för hans gärning som professor.
Han har ju själv antytt i olika sammanhang att han har en lösning på mordet utan att gå in på det närmare. Och på frågan om han inte skulle vara intresserad av pengarna som är utfäst till den som kan lösa mordet har han ju sagt: "Jag har så mycket pengar att det både räcker och blir över, så pengarna lockar mig inte alls".

Tror inte så många är lockade av pengarna, inte jag heller. LGWP har genom åren vinglat mellan flera "säkra" uppfattningar om vem som sköt Olof Palme och inte många tar denne polisprofessor på allvar i dag, man förstår att 'professorn' är genuint okunnig om Palmemordet. Sedan tycker jag, och många med mig, att LGWP har en fullkomligt häpnadsväckande positiv självbild. Förstår inte var han fått den ifrån. Seriöst.
Citera
2014-01-05, 16:30
Medlem
tinytinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
I min foliehattsvärld noterar jag att de "allmänna galenskaperna" och osannnolika "flame-wars" tilltagit ordentigt sista dagarna i tråden.

Vad är det som vi inte fick diskutera?

[Kjällström?, livvakterna?, nåt annat?, ???]

Hehe. Har noterat samma fenomen. Undrar vad som fick som fart på tråden.
Citera
2014-01-05, 17:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Hehe. Har noterat samma fenomen. Undrar vad som fick som fart på tråden.
Syntes Åke och hans gubbar på Wallingatan?
Var det AL som kände till detaljerna kring övervakningen?

PLEASE SIR!
Citera
2014-01-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
[b]

Frågan som återkommer blir: Hur kan alla som trodde på ríkslarmet under natten köpa att Holmér kan avfärda detta efter bara en dryg timme på polishuset. Något stämmer inte här. Min fasta övertygelse är att någon agerar på morgonkröken som gör att LPs ursprungliga uppgifter förkastas.

Återstår då att identifiera vem denne någon är som får alla att överge tidigare uppgifter och ge Holmer och följeslagare Ebbe tolkningsföreträde framför näsan på alla andra!
Citera
2014-01-05, 17:55
Medlem
Apropå de två gärningsmännen: Lennart Ljung beskriver i sin dagbok (som är publicerad) relativt utförligt mordnatten - bla att han vidtog vissa beredskapsåtgärder. Mellan 0545 och 0800 besökte han försvarsdepartementet där han informerades av Roine C om att man trodde att det var två gärningsmän och att man inte hade information om att jugoslaviska terrorister var inblandade. RC sade sig ha fått informationen från polisen.

Med på mötet morgonen efter mordet var också Bengt Wallroth.
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-01-05 kl. 17:57.
Citera
2014-01-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Apropå de två gärningsmännen: Lennart Ljung beskriver i sin dagbok (som är publicerad) relativt utförligt mordnatten - bla att han vidtog vissa beredskapsåtgärder. Mellan 0545 och 0800 besökte han försvarsdepartementet där han informerades av Roine C om att man trodde att det var två gärningsmän och att man inte hade information om att jugoslaviska terrorister var inblandade. RC sade sig ha fått informationen från polisen.

OK det är alltså första kopplingen till underättelsetjänsten det. Och strax efter det stegade Holmer in och tog kommandot över utredningen där militära experter fick uttala sig om tekniska saker i de polisiära experternas ställe!
Citera
2014-01-05, 18:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

Har du Ljungs dagbok tillgänglig får du gärna delge om det står var Lennart Ljung och Bror Steffenson dinerade under fredagskvällen. Har funderat på om dom var på Sällskapet?

Roine Carlsson ska ha haft en maratonsittning med bl a Ljung under torsdagen den 27februari. Borde också finnas med.

Tycker även att försvarsstabschef Bror borde varit med på lördagsmorgonens möte med LL, RC och Bengt Wallroth. På morgonen ringde krigs-ÖB Per Rudberg och frågade LL om det var dags att dra västerut.
"Vi håller an och ser, ska Ljung ha svarat.
Citera
2014-01-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
OK det är alltså första kopplingen till underättelsetjänsten det. Och strax efter det stegade Holmer in och tog kommandot över utredningen där militära experter fick uttala sig om tekniska saker i de polisiära experternas ställe!

Wallroth tycks inte ha inställt sig på Ljungs inrådan. Ljung säger att RC var tillsammans med Wallroth när han (Ljung alltså) anlände.

Wallroth var officiellt chef för und/säk till 1984 om jag har förstått saken rätt. Sedan blir han chef för "internationella avdelningen" vid försvarsdep.

Hur är und/säk organiserat vid tiden för mop? Är SSI och säkerhetssektionen avdelningar inom und/säk? Finns det någon mer? Jag vill minnas att det idag också finns en underrättelsesektion (som alltså är skild från SSI/KSI).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in