2014-01-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostflakes
Hur kan du säga att det inte betalar för missbruksvården? Det här är en text som handlar om USA så siffran kanske inte stämmer exakt här i lilla Sverige, men poängen är den samma.

"More than 300 economists, including three nobel laureates, have signed a petition calling attention to the findings of a paper by Harvard economist Jeffrey Miron, which suggests that if the government legalized marijuana it would save $7.7 billion annually by not having to enforce the current prohibition on the drug. The report added that legalization would save an additional $6 billion per year if the government taxed marijuana at rates similar to alcohol and tobacco.

That's as much as $13.7 billion per year."

Du tror inte att dom 10 som blir beroende av cannabis kan läggas in på rehab för dom pengarna?
Och vad vet du om cannabis kulturen och dess dstruktiva egensakper? Att säga att cannabis är en större inkörsport till tyngre droger är nog inte heller korrekt.

Hur många känner du som inte dricker alkohol men kör tunga droger? Alkohol är den första drogen för säkert 90% av världens befolkning. Varför säger man att cannabis är en inkörsport till tyngre droger?
För att man kanske träffar kriminella människor för att få tag på sitt röka, och på så sätt kommer man i kontakt med den undre världen och all dess skit som kommer med den.

Mmm ok. Så det är bara "rimligt" att idrottare ska stå för kostnaden, men cannabis användare MÅSTE betala? Hur ser ditt resonemang ut där egentligen? Vad tycker du om folk som röker tobak och får cancer och andra besvär med en massa sjukhus kostnader, ska dessa med behöva betala sin egen sjukvård? Dom vet ju att dom skadar sig själva...

Runt 30% av alla som röker tobak blir beroende, och runt 25% av dom som testar heroin blir beroende och 20% av dom som testar kokain blir beroende. Hur många blir beroende av cannabis? Runt 9%. Så säg att vi har 1 miljon cannabis användare i Sverige och 9% av dom blir beroende... det blir 90k? Okej, så 90k är beroende av cannabis på ett eller annat sätt. Hur många av dom tror du kommer lägga in sig på rehab som skattebetalarna står för, om cannabis nu blir lagligt? Inte så många tror jag.

Jag hoppas verkligen att du är ett troll, annars kan du vara den trögaste människan jag stött på på Flashback. Så kemiska droger som medicin bolagen plockar fram och tjänar biljoner på är OK att använda, fast dom dödar en var 19:e minut i överdos och är extremt beroende framkallande. Det är OK enligt dig? Men vist jag förstår dig, läkaren säger ju att dom är bra och sen kommer dom ju i en liten burk med en vit lapp på och kallas medicin. Hur jävla pantad är du?

Och hur skyddar du medborgarna genom att slänga en kille på 20 bast som röker en joint hemma i sin lägenhet i fängelse? Och att höja straffen hjälper inte, det är ju bara kolla vad "The war on drugs" har åstadkommit under alla dessa år? Fler o fler använder droger, fler o fler säljer och mer o mer droger får vi tillgång till. Jo men ditt synsätt och systemet du tror på funkar skit bra. Förstår att man kallar dig tappad.

Jasså droger ligger i top? Vad får dig att säga det, och vad har du för erfarenheter av det?
Droger alkohol samt tobak säger du... Vad klassar du som droger då?

Så dom blir larviga för du möter en grupp som läser på och KAN mycket om drogen? Vad har du för erfarenheter och bevis som backar upp dina efterblivna påståenden? Haha, löjligt.

Så barnporr och cannabis är samma sak i dina ögon? Vet inte om jag ska skratta eller gråta om jag ska vara helt ärlig. Du måste va en väldigt skadad individ.

Japp, du är ett praktexemplar av en hjärndöd idiot som inte har en jävla aning om vad du snackar om. Sök hjälp mannen, jag skämtar inte. Något är fel i huvudet på dig.
Du kan vara den största idioten någonsin!!
Att mediciner utskrivet av läkare för att bota sjukdomar är fan inte samma sak som att missbruka droger! hur jävla dum är du?
Men det bevisar ju att man inte blir smart av att hålla på med droger!
Sjukt pantad!

sen återigen jag skiter i missbrukaren jag bryr mig om dom som inte missbrukar. .

man ska inte knarka om man redan är dum i huvudet. ...
Citera
2014-01-04, 22:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emil-Emil
Att mediciner utskrivet av läkare för att bota sjukdomar är fan inte samma sak som att missbruka droger! hur jävla dum är du?
Sjukt pantad!

sen återigen jag skiter i missbrukaren jag bryr mig om dom som inte missbrukar. .

Du bryr dig om dom som inte missbrukar säger du? Med det resonemanget så bryr du dig alltså om den övervägande majoriteten av alla cannabisrökare alltså, det var ju trevligt.
Citera
2014-01-04, 22:48
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Sjukt pantad!

Låter som att du inte är särskilt kunnig om hur cannabis fungerar. Långt ifrån allt bruk är missbruk. Cannabis har stora användningsområde inom medicin. Du kan läsa lite exempelvis här; http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_cannabis till att börja med. En av anledningarna till att det är bra är också för att det är långt ifrån lika beroendeframkallande som andra läkemedel som skrivs ut bl.a. smärtstillande piller. Sen är det också ett betydligt bättre berusningsmedel än alkohol, mycket för att man utsätter inte någon annan för någon fara som t.ex. alkohol men också för att det är mindre beroende framkallande än de flesta lagliga droger.
Istället för att skriva "knark knark knark" (vilket bara är ett mer negativt laddat ord för drog) så kanske det är tid att läsa på lite om denna växt som du verkar tro är en så hemsk sak som egentligen har enormt bra egenskaper. Inte bara som drog utan även själva hempväxten.
Du har bara blivit ett offer av propagandan som till 100% handlar om att alkoholindustrin vill ha monopol på berusningsmedel och läkemedelsföretagen kan inte lägga patent på en växt (vilket resulterar i att vi får saker som sativex (Sativex på apoteket)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”. - Mark Twain
Citera
2014-01-04, 23:02
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Just det problemet kommer vi inte ifrån vare sig laglig eller inte, så varför inte låta bli att kriminalisera folk för deras val av drog?

(Tillbaka från mat)

Som jag skrev tidigare, så må polisens jakt på er brukare vara lite i överkant (det finns viktigare saker att lägga resurser på), men det betyder inte heller att det ska legaliseras och göras tillgänglig för allmänheten.
Citera
2014-01-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Låter som att du inte är särskilt kunnig om hur cannabis fungerar. Långt ifrån allt bruk är missbruk. Cannabis har stora användningsområde inom medicin. Du kan läsa lite exempelvis här; http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_cannabis till att börja med. En av anledningarna till att det är bra är också för att det är långt ifrån lika beroendeframkallande som andra läkemedel som skrivs ut bl.a. smärtstillande piller. Sen är det också ett betydligt bättre berusningsmedel än alkohol, mycket för att man utsätter inte någon annan för någon fara som t.ex. alkohol men också för att det är mindre beroende framkallande än de flesta lagliga droger.
Istället för att skriva "knark knark knark" (vilket bara är ett mer negativt laddat ord för drog) så kanske det är tid att läsa på lite om denna växt som du verkar tro är en så hemsk sak som egentligen har enormt bra egenskaper. Inte bara som drog utan även själva hempväxten.
Du har bara blivit ett offer av propagandan som till 100% handlar om att alkoholindustrin vill ha monopol på berusningsmedel och läkemedelsföretagen kan inte lägga patent på en växt (vilket resulterar i att vi får saker som sativex (Sativex på apoteket)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”. - Mark Twain
Tror du inte har läst mina tidigare inlägg i denna tråd
Jag vill förbjuda all form av droger och då även tobak och alkoholen osv
Jag skiter i vilken drog som är farligast! Kunde inte bry mig minde faktiskt!
Sen det här med medicinsk syfte!
Om det är så att någon läkare skriver ut cannabis till någon så kan jag tycka det är okej men att göra det lagligt som ni vill är helt otänkbart och kommer aldrig heller bli i sverge.
Citera
2014-01-04, 23:11
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
(Tillbaka från mat)

Som jag skrev tidigare, så må polisens jakt på er brukare vara lite i överkant (det finns viktigare saker att lägga resurser på), men det betyder inte heller att det ska legaliseras och göras tillgänglig för allmänheten.
Hur vill du man ska göra då? För de enda alternativen är att antingen så säljs det av kriminella som tar in alla intäkter skattefritt och som gärna pushar på starkare droger, eller så accepterar man att det inte går att få stoppa och då kan man istället erbjuda ett bättre alternativ till alkohol, för att inte glömma att det har enorm potential inom medicin som då tvingas in i den svarta marknaden.
Människor kommer alltid bruka droger av någon form, så vill du leva i en fantasivärld där hela världen blir drogfri eller ska man vara realistisk där man faktiskt minimerar skadorna för majoriteten av folket?
Citera
2014-01-04, 23:14
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Tror du inte har läst mina tidigare inlägg i denna tråd
Jag vill förbjuda all form av droger och då även tobak och alkoholen osv
Jag skiter i vilken drog som är farligast! Kunde inte bry mig minde faktiskt!
Sen det här med medicinsk syfte!
Om det är så att någon läkare skriver ut cannabis till någon så kan jag tycka det är okej men att göra det lagligt som ni vill är helt otänkbart och kommer aldrig heller bli i sverge.
Läs mitt inlägg ovanför. En av anledningarna till att jag inte tror att du har läst på så mycket om cannabis är för jag har läst vilken förvrängd syn du har på drogen.
Citera
2014-01-04, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alltingfel
Senast idag fanns en omröstning på DN.se om huruvida man skulle legalisera cannabis eller inte. Innan röstningen försvann var det en majoritet som var emot en legalisering och detta visade sig även på flashback där många förklarade varför de inte ville ha cannabis lagligt i Sverige.

När folk sedan svarar på kommentarerna med vettiga argument för en legalisering så tas de inte på allvar utan svaras inte på. Låt mig nu ställa frågan:

Varför lyssnar ni inte och ändrar er åsikt istället för att ignorera och leva i er egna perfekta värld?

Kom gärna med era argument emot en avkriminalisering/legalisering, jag lovar att jag kan få er att tänka i andra banor bara ni tar argumentationen på allvar.

MVH

Jävla tomte, vi ska inte ha någon legalisering, vill du att folk ska köra runt pårökta eller och döda små barn som går över vägen? jävla idiot
Citera
2014-01-04, 23:29
Medlem
jojjo94s avatar
Palla.

Ingen förlorar på att legalisera skiten, och det är sanningen.
Citera
2014-01-04, 23:29
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Hur vill du man ska göra då? För de enda alternativen är att antingen så säljs det av kriminella som tar in alla intäkter skattefritt och som gärna pushar på starkare droger, eller så accepterar man att det inte går att få stoppa och då kan man istället erbjuda ett bättre alternativ till alkohol, för att inte glömma att det har enorm potential inom medicin som då tvingas in i den svarta marknaden.
Människor kommer alltid bruka droger av någon form, så vill du leva i en fantasivärld där hela världen blir drogfri eller ska man vara realistisk där man faktiskt minimerar skadorna för majoriteten av folket?

Jag har ingen lösning på problemet, men med sagt så tror jag inte en legalisering är rätt väg att gå.

Jag tar samma jämförelse som jag gjorde förrut, varken alkohol eller tobak hade idag blivit tillåtet att säljas om man visste vilka skador de medför. Det betyder inte att försäljning inte hade förekommet olagligen, men det betyder inte heller att det är något som staten borde tjäna pengar på.

En (kortsiktig) lösning vore eventuellt att mer eller mindre ignorera brukaren (inte legalisera det men endast böter och inte en prick i registret) medans man fokuserar på säljaren/tillverkaren/odlaren.

Som jag sade tidigare så hjälper det inte i min bok att stora majoriteten kan hantera drogen (precis som stora majoriteten hanterar alkoholen), legaliserar man en drog (oavsett vilken det är) för profit, där folk far illa så agerar man inte för folket.

DrKowski, jag tvivlar inte en sekund på att du kan hantera cannabis, och tror inte heller det är något som du kommer bli lidande av i det långa loppet. Men, jag berövar hellre dig den lyxen än att riskera att någon tar skada av det.

Och, som jag skrev tidigare så ställer jag mig helller inte mig negativ till cannabis ur ett medicinskt syfte, utan i den här tråden diskuterar jag endast bruket i rus-syfte.
Citera
2014-01-04, 23:30
Medlem
jojjo94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machmud
Jävla tomte, vi ska inte ha någon legalisering, vill du att folk ska köra runt pårökta eller och döda små barn som går över vägen? jävla idiot

Vill vi att folk ska köra omkring rattfulla och döda små barn som går över vägen? Nej. Händer det likförbannat? Ja.
Citera
2014-01-04, 23:45
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjo94
Palla.

Ingen förlorar på att legalisera skiten, och det är sanningen.

Förutom alla de borgerliga partier som eventuellt tar vänsterns parti i den här frågan. De kommer solklart att förlora en hel del röster till SD.

Jag kan inte respektera en statsminister som står bakom en legalisering av cannabis. Speciellt inte när de svenska skolresultaten i ligger i botten på världsrankingen. En sådan statsminister är inte min statsminister..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in