Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-04, 20:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Instinktivt vänder man INTE ryggen till en beväpnad mördare! Man famlar instinktivt efter vapnet för att vrida det så att det inte pekar mot den egna kroppen.

Har du fullständigt förlorat förståndet ?? Vrida vapnet ..? Hur f_n tänker du .. Palme vänder sig instinktivt från skytten sedan han träffats av den första kulan, i bröstet - inom några sekunder sitter det andra skottet i ryggen, med riktpunkt på ettans utgångshål. Misstänker att det är dags för dig att konsultera dr Stroke ..
Citera
2014-01-04, 21:12
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag tvivlar på att varken IB-fribytarna eller agag verkligen hade kännedom om alla dessa ting. Det du nämner var tungt vaktade hemligheter; enligt ÖB Bengt Gustafsson fick inte ens han information om hemliga Sveriges förberedelser att samarbeta med Nato när han tillträdde som ÖB 1986. Den som höll i de trådarna var enligt Gustafsson avgångne marinchefen Rudberg. IB-fribytare eller enskilda fotsoldater i Agag hade säkert inte ens en helhetsbild över den egna organisationen än mindre om diplomatbuggningen eller samarbetet med Nato. För att en undersökning skall kunna röja riktigt stora statshemligheter, så måste spåren leda högre än så.

Det handlar mindre om vad enskilda fotsoldater visste eller inte visste. Varje lite tråd att nysta i, varje spricka i fasaden, varje förskjutning i allmänhetens uppfattning av den uppfattade verkligheten skulle kunna leda till en utveckling utom kontroll, en snöboll i rullning.

Det är inga konstigheter att folk håller tyst om sådant de uppfattar som rörande rikets säkerhet. Har skett i andra fall som rör försvaret etc. T ex DC3:an som sköts ner av ryssarna 1953.

Dessutom har ju en hel del dykt upp i olika omständigheter (vi diskuterar t ex flera av dessa i den här tråden, av och till). Det är dock svårt att värdera vad som är närmare sanningen än annat, åtminstone för oss långt ut i periferin.

Förre ÖB Gustafsson är nog inte helt sanningsenlig när han påstår sig inget veta. Enligt uppgifter till Mikael Holmström som han skriver om i sin bok, skall Gustafsson efterträtt Giesecke som chef för Stay-behind 1994. Så ja, jag tror han vet mer än han vill kännas vid.
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-01-04 kl. 21:17.
Citera
2014-01-04, 21:15
Medlem
ieshos avatar
Nu har inte GarryCoper skrivit här sedan nyårsfirandet, men han och andra vittnen har uppgivit att de sett en sydafrikan som skulle vara ganska lik Falconetti från 'De fattiga och de rika' som skulle kunna vara mördaren. Finns det inte en viss likhet:
http://oi41.tinypic.com/2mynexs.jpg
som skulle kunna förklara en del? William Smith (Falconetti) till vänster.
http://3.bp.blogspot.com/-yoW-vqRv6Y0/Tf_ggYW0PCI/AAAAAAAAFio/JnI8OSN3iUE/s1600/Rich%2BMan%252C%2BPoor%2BMan-ch9_william%2Bsmith003.jpg
Smith i bakgrunden.
Senast redigerad av iesho 2014-01-04 kl. 21:22.
Citera
2014-01-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det var säkert en något förvånad skytt som konstaterade att Palme stod på benen efter första skottet, och som satte tvåan i ryggen när Palme instinktivt vände sig bort från honom. Vidare, andra skottet var inte i närheten av att träffa Lisbet eller hennes kappa, det är bogus och ett påstående anpassat till mörkläggningen.

Så du menar att Leif GW håller på med "bogus" som du uttrycker det och att han bidrar till mörkläggningen. Han sade ju nämligen själv i Veckans brott när de avhandlade Palme-mordet att det andra skottet rispar Lisbets kappa. Frågan är vem det är som pysslar med bogus här...
Citera
2014-01-04, 21:38
Medlem
Citat:
Du bör nog exkludera Leif GW Persson ur gruppen du menar är insatt i Palmemordet. LGWP höll länge stadigt fast vid att CP sköt OP, och därefter har han informerat omvärlden att han vet vem mördaren är - en polis, och att denne har mordvapnet förvarad i en byrålåda, att han av nostalgiska skäl och med en tår i ögonvrån tar fram vapnet, sluter ögenonen och drömmer sig till baka till den tid som var. Nej, LGWP har ingen som helst aning om det här, han är fullkomligt oanvändbar i skarpt polisarbete. Men han är en läsvärd deckarförfattare så länge han håller sig utanför MOP, låt oss nöja oss med det.

Jobbar du som polis förresten och är putt på Leif GW efter att han har odugligförklarat dig och dina kollegor i ert arbete eftersom du inte verkar ta honom på allvar? Det verkar inte bättre. Jag har större respekt för Leif GW än för den svenska poliskåren som på grund av stor inkompetens bland deras medarbetare har svårt att få fast den enklaste brottsling och det är mer tur och snorflyt än något annat att någon grips och fälls överhuvudtaget för ett brott. Hade Palmemordet skett i USA hade Palmes mördare redan varit gripen och bakom lås och bom på livstid om han överhuvudtaget fått fortsätta leva...
Att den stora detektiven allmänheten hittar en av kulorna efter Palme-mordet och inte polisen som ska ha spärrat av mordplatsen tycker jag säger det mesta av inkompetensen i den svenska poliskåren.
Citera
2014-01-04, 21:38
Medlem
Några små funderingar:Jag tror mycket på Lennart Rehmstams uppgifter o teorier (it demokrati) Om vi utgår från att grenen på andra sidan gatan ÄR avskjuten,är det från första el andraskottet? Naturligtvis fr förstaskottet när OP träffades framifrån.Om skytten höll vapnet i V el H hand är väl egalt men det måste väl vara enklast m tanke på deras positioner att använda V hand. (andraskottet H hand)

Drar mig till minnes att jag läst ett uttalande fr en polis tror jag, som var på Sabbatsberg:"det lät så underligt när LP gick,som ett chippande ljud fr hennes stövlar". Tror helt enkelt att hon kissat på sig i all uppståndelse.Det kan förklara varför MP först åkte till lägenheten ,för att ta med torra kläder. Han tog även m en kappa. Något polisgeni fick strax efter ide`n om att göra två kulhål i moccakappan.

Det KAN vara så eller hur Bobo ?
Citera
2014-01-04, 21:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Så du menar att Leif GW håller på med "bogus" som du uttrycker det och att han bidrar till mörkläggningen. Han sade ju nämligen själv i Veckans brott när de avhandlade Palme-mordet att det andra skottet rispar Lisbets kappa. Frågan är vem det är som pysslar med bogus här...

Jag vidhåller att LGWP är fullkomligt oanvändbar i frågor som rör Palmemordet. Jag kan dock inte påminna mig ha beskyllt 'GW' för "bogus", han är fullkomligt ärlig i sin okunskap, eller att han bidragit till mörkläggningen .. I vilket inlägg har jag skrivit detta ?
Citera
2014-01-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det handlar mindre om vad enskilda fotsoldater visste eller inte visste. Varje lite tråd att nysta i, varje spricka i fasaden, varje förskjutning i allmänhetens uppfattning av den uppfattade verkligheten skulle kunna leda till en utveckling utom kontroll, en snöboll i rullning.

Det är inga konstigheter att folk håller tyst om sådant de uppfattar som rörande rikets säkerhet. Har skett i andra fall som rör försvaret etc. T ex DC3:an som sköts ner av ryssarna 1953.

Dessutom har ju en hel del dykt upp i olika omständigheter (vi diskuterar t ex flera av dessa i den här tråden, av och till). Det är dock svårt att värdera vad som är närmare sanningen än annat, åtminstone för oss långt ut i periferin.

Förre ÖB Gustafsson är nog inte helt sanningsenlig när han påstår sig inget veta. Enligt uppgifter till Mikael Holmström som han skriver om i sin bok, skall Gustafsson efterträtt Giesecke som chef för Stay-behind 1994. Så ja, jag tror han vet mer än han vill kännas vid.

Gustafsson vet säkert mer än han säger. Men det hindrar inte att det här var väl förborgade hemligheter för fotsoldater på agag-nivå.

Min gissning är att någon på chefsnivå spred desinformation till Moelv och Harrison att den egna organisationen visserligen fanns på plats, men att mordet inte var organiserat. Notera att uppgiften kommer 1987, då snart sagt alla tror att det är en konspiration bakom mordet och då polisspåret är mycket hett. I det läget kan det mycket väl finnas en poäng med att sprida uppgiften att även om det fanns representanter ur säkerhetstjänsten på plats med wt, så var mordet inte organiserat. Elmér säger året efter samma sak i intervjun med Aschberg, trots att han vid det laget sannolikt samarbetar med Lingärde för att utreda konspirationen bakom mordet.

Var hos Holmström hittar du uppgiften att BG efterträder Giesecke? Min minnesbild är att Holmström håller Gieseckes efterträdare hemlig.
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-01-04 kl. 21:55.
Citera
2014-01-04, 22:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Jobbar du som polis förresten och är putt på Leif GW efter att han har odugligförklarat dig och dina kollegor i ert arbete eftersom du inte verkar ta honom på allvar? Det verkar inte bättre. Jag har större respekt för Leif GW än för den svenska poliskåren som på grund av stor inkompetens bland deras medarbetare har svårt att få fast den enklaste brottsling och det är mer tur och snorflyt än något annat att någon grips och fälls överhuvudtaget för ett brott. Hade Palmemordet skett i USA hade Palmes mördare redan varit gripen och bakom lås och bom på livstid om han överhuvudtaget fått fortsätta leva...
Att den stora detektiven allmänheten hittar en av kulorna efter Palme-mordet och inte polisen som ska ha spärrat av mordplatsen tycker jag säger det mesta av inkompetensen i den svenska poliskåren.

Jag har all respekt för Leif GW Persson i rollen som deckarförfattare, och privat är han säkert en förtjusande människa - i skarpt polisarbete dock inte, där är denne polisprofessor oanvändbar. Beträffande svensk polis är det väl känt att våra svenska poliser är de minst effektiva i Norden. Såg i SvD för några månader sedan ranking över uppklarade mord i förhållande till begångna, en jämförelse mellan Sverige och de nordiska grannländerna - det var en dyster läsning, svensk polis låg i botten.
Citera
2014-01-04, 22:17
Medlem
En annan fundering: Om de två hål i slipsen "visar" ett skott framifrån och ett bakifrån.Eftersom hålen är mycket nära varann på kroppen så skulle det stora utgångshålet "dölja" ingångshålet fr förstaskottet
Citera
2014-01-04, 22:25
Medlem
Citat:
Jag vidhåller att LGWP är fullkomligt oanvändbar i frågor som rör Palmemordet. Jag kan dock inte påminna mig ha beskyllt 'GW' för "bogus", han är fullkomligt ärlig i sin okunskap, eller att han bidragit till mörkläggningen .. I vilket inlägg har jag skrivit detta ?

Det var i ditt inlägg om kappan som du påstod att det är "bogus" där du indirekt beskyller GW för det eftersom han i programmet om Palme-mordet i Veckans Brott säger att den andra kulan svedde kappan för Lisbet Palme. Det är ju dessa uppgifter du har dömt ut fullständigt men som GW alltså vill låta påskina stämmer.
Citera
2014-01-04, 22:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
En annan fundering: Om de två hål i slipsen "visar" ett skott framifrån och ett bakifrån.Eftersom hålen är mycket nära varann på kroppen så skulle det stora utgångshålet "dölja" ingångshålet fr förstaskottet

Skytten tog sikte på utgångshålet i ryggen (efter bröstskottet) och därför finns två skotthål i slipsen. Men inte för att dölja nånting. För vem i så fall ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in