2014-01-04, 18:16
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Så om man kriminaliserar drogen så gör man sig av med problemet?

Nej, problemet är där, men med ovan argument så ska vi legalisera allt för att göra sig av med problemen.
Citera
2014-01-04, 18:21
Medlem
rankovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Däremot så finns det ingen fördel att faktiskt legalisera det för allmän försäljning (om man bortser från den giriga sidan att staten tjänar pengar).

hur kan du undgå att se mer individuell frihet som en fördel? du verkar ju betrakta staten som girig, att då stjäla min frihet för ett offerlöst brott är det då att betrakta som givmilt?
Citera
2014-01-04, 18:22
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Nej, det finns ingen fördel med att legalisera den.

Ja, det finns medicinskt behov för cannabis, och det ska man inte förringa och ser inga problem med att den skrivs ut av en läkare vid behov (Edit: Precis som jag heller inte vill legalisera alla läkemedel för allmän försäljning).

Däremot så finns det ingen fördel att faktiskt legalisera det för allmän försäljning (om man bortser från den giriga sidan att staten tjänar pengar).
Det enda förbudet gör är att det lämnar över marknaden till de som säljer det illegalt. Ja, cannabis kan missbrukas, precis som allt annat som är lagligt. Men det betyder inte att alla som väljer en annan drog än alkohol, en betydligt mindre skadlig drog, ska ses som kriminella och få "synda" för det. Det går att leva ett helt normalt liv med cannabis som många gör idag fast med alkohol. Man kan inte ha ett förbud bara för att "det är fel". Så istället för att frysa ut så stor del av befolkningen och kalla alla för pundare (löjligt...) så kan man använda intäkterna till att hjälpa de som faktiskt behöver det.
Då får man också bort alla som kommer i kontakt med den svarta marknaden bara för att de vill köpa cannabis. Och det är här inkörsporten är, den svarta marknaden, inte cannabis. Cannabis är så pass efterfrågat och bara för det är olagligt kommer så många i kontakt med starkare och mycket farligare droger.
Citera
2014-01-04, 18:22
Medlem
Alltingfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emil-Emil
På vilket sätt är det efterblivet?
Tror det är du som måste övertrycka mig om varför droger skulle vara okej?
Droger är efterblivet så enkelt är det finns inga argument för det!?!?
Du bevisar med dina svar att du är en svag och ynklig person som behöver massa droger få att klara livet
Pinsamt...

Ja det är efterblivet, som att slå sig själv med en hammare i huvudet, men det är lagligt eftersom inom det området får individen bestämma själv över sin kropp. Varför skulle inte detta funka med cannabis?

Som sagt så röker jag väldigt sällan. Lever ett svenssonliv, har föräldrar jag älskar och som älskar mig. Har en väldigt stor umgängeskrets och ett bra jobb.

Du är den som är pinsam av oss som är så vansinnigt trångsynt och vägrar ändra din uppfattning för att du är rädd för att behöva erkänna att du haft fel angående något.
Citera
2014-01-04, 18:23
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rankov
hur kan du undgå att se mer individuell frihet som en fördel? du verkar ju betrakta staten som girig, att då stjäla min frihet för ett offerlöst brott är det då att betrakta som givmilt?

Ok, du kan hantera det. För dig är cannabisen något positivt, men för alla de som inte kan hantera det?

Ska vi legalisera något som kan vara skadligt för att det finns folk som kan hantera det?

För att vända på det, hade alkoholen blivit upptäckt idag, så hade det aldrig funnits för allmän försäljning. Ska vi göra samma misstag med cannabis?
Citera
2014-01-04, 18:25
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Det enda förbudet gör är att det lämnar över marknaden till de som säljer det illegalt. Ja, cannabis kan missbrukas, precis som allt annat som är lagligt. Men det betyder inte att alla som väljer en annan drog än alkohol, en betydligt mindre skadlig drog, ska ses som kriminella och få "synda" för det. Det går att leva ett helt normalt liv med cannabis som många gör idag fast med alkohol. Man kan inte ha ett förbud bara för att "det är fel". Så istället för att frysa ut så stor del av befolkningen och kalla alla för pundare (löjligt...) så kan man använda intäkterna till att hjälpa de som faktiskt behöver det.
Då får man också bort alla som kommer i kontakt med den svarta marknaden bara för att de vill köpa cannabis. Och det är här inkörsporten är, den svarta marknaden, inte cannabis. Cannabis är så pass efterfrågat och bara för det är olagligt kommer så många i kontakt med starkare och mycket farligare droger.

Fast, lösningen är inte att ta bort den svarta marknaden genom att legalisera det, lösningen finns att motverka problemet.

När staten börjar legalisera saker för att "ta bort marknadsdelar från svarta marknaden" då blir det otäckt för då ser inte staten till sina medborgares hälsa.
Citera
2014-01-04, 18:27
Medlem
Alltingfels avatar
Citat:
Problemet med cannabis brukare är att ni ofta är fanatiska, att ni vägrar se eventuella nackdelar med er drog (det ser man inte hos folk som brukar andra droger).

Jag är emot en legalisering av cannabis. Missförstå mig rätt här, det kan finnas medicinskt bruk där bruket är legitimerat, t.ex behandla smärtor hos cancer patienter, personer som lider av MS etc.

Det jag ställer mig emot när man pratar en legalisering är en öppen försäljning av drogen ifråga.

Jag ställer mig även negativ till lagstiftningen vi har för alkhohol, då den drogen ställer till en djävla massa problem (och är en drog jag själv nyttjar).

Problemet som sagt med er cannabis brukare är att ni är fanatiska, ni ser faktiskt bara fördelar och säger folk att de ställer sig emot en legalisering så blir ni faktiskt helt hysteriska.

Jag har själv rökt cannabis, sist var väl 8+ år sedan, men det var verkligen inget för mig, blev bara seg av skiten. (Edit: Och brukade en del droger på den tiden, allt från cola, svamp, e, tjack, gräs/brunt etc - mitt beroende till ecstasy fick mig att lägga ner allt - kunde faktiskt inte gå ut på krogen utan att poppa ett par piller)

(Edit Ändrade antalet år sedan, då jag räknade lite på hur länge sedan det var)

Dock, bodde jag med två polare som rökte dagligen även efter jag lade ner allt, och deras sociala verksamhet på den tiden var att sitta i soffan och röka på.

Visst, cannabisen gjorde dem inte dödligt sjuka eller något, men det fanns även nackdelar med det eftersom de faktiskt inte lämnade soffan från det de kom hem från jobbet.

När ena polare flyttade, så slutade den andra röka på, och han är nu helt ok, den andra däremot fortsatte röka på och han är helt ärligt mindre ok.

Problemet hos er cannabis brukare är att ni ofta förnekar att det finns ett missbruk även hos "den naturliga plantan" och det ser man inte hos brukare av andra droger, amfetamin, heroin, alkohol etc etc.

Därför vägrar jag att ändra åsikt om att det ska legaliseras.

Du har bra anledningar att tycka som du gör, men även du har fel. Cannabisbrukare är inte trångsynta och inte ser nackdelarna. De flesta som röker håller det på en bra nivå, tro det eller ej. Jag är väl medveten om nackdelarna med drogen, men anledningen till att jag förespråkar en avkriminalisering/legalisering är att jag är säker på att det hade gynnat alla mer om det varit lagligt än fortsatt kriminaliserat.

MVH
Citera
2014-01-04, 18:28
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Fast, lösningen är inte att ta bort den svarta marknaden genom att legalisera det, lösningen finns att motverka problemet.

När staten börjar legalisera saker för att "ta bort marknadsdelar från svarta marknaden" då blir det otäckt för då ser inte staten till sina medborgares hälsa.
Det är omöjligt att få bort den svarta marknaden. Det finns för mycket pengar att tjäna. Det är en växt som vi har olagligt, det krävs ett frö sen är det igång. Det spelar ingen roll hur mycket pengar som läggs ner på att hålla det borta. Den kommer finnas kvar så länge det finns pengar att tjäna på det. Det vi kan göra åt det är att minimera skadorna för de som vill ha en relativt mild drog.
Citera
2014-01-04, 18:30
Medlem
rankovs avatar
Citat:
Ok, du kan hantera det. För dig är cannabisen något positivt, men för alla de som inte kan hantera det?

Ska vi legalisera något som kan vara skadligt för att det finns folk som kan hantera det?

För att vända på det, hade alkoholen blivit upptäckt idag, så hade det aldrig funnits för allmän försäljning. Ska vi göra samma misstag med cannabis?

nu röker jag inte själv längre, utan är mer intresserad av diskussionen utifrån ett filosofiskt perspektiv.

att kriminalisera bruket av en substans, gör dig och din kropp till statens egendom. risken att någon hamnar i ett missbruk, väger mycket mindre i mina ögon.

vill passa på att be om ursäkt för mitt första inlägg, då du verkar vara en hyvens person.
Citera
2014-01-04, 18:30
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltingfel
Du har bra anledningar att tycka som du gör, men även du har fel. Cannabisbrukare är inte trångsynta och inte ser nackdelarna. De flesta som röker håller det på en bra nivå, tro det eller ej. Jag är väl medveten om nackdelarna med drogen, men anledningen till att jag förespråkar en avkriminalisering/legalisering är att jag är säker på att det hade gynnat alla mer om det varit lagligt än fortsatt kriminaliserat.

MVH

Varför? (Och för diskussionen, låt oss låtsas som att alkhohol inte finns eftersom ja, det är laglligt och det ställer till en djävla massa problem och dödsfall, så om vi går från ett neutralt perspektiv, utan att jämföra med något annat, varför hade det gynnat alla?)
Citera
2014-01-04, 18:32
Medlem
Alltingfels avatar
Citat:

Du tror alltså att majoriteten som använder cannabis inte kan hantera det?
Om så inte är fallet så kan jag ju säga såhär:

Drogen finns redan här, det röks mer än någonsin i vårt land. Vad du nu måste förstå är att folk som egentligen behöver vården, drar sig för att söka vård eftersom de direkt blir kriminalfall medan alkoholister som insett att deras missbruk gått för långt får sjukvård och en klapp på axeln.
Citera
2014-01-04, 18:36
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Varför? (Och för diskussionen, låt oss låtsas som att alkhohol inte finns eftersom ja, det är laglligt och det ställer till en djävla massa problem och dödsfall, så om vi går från ett neutralt perspektiv, utan att jämföra med något annat, varför hade det gynnat alla?)
De största problemen med alkoholen är just dödsfall och att många blir aggressiva av det. Men med cannabis är det omöjligt att överdosera, och man blir verkligen inte aggressiv av det, motsatsen. Att jämföra med alkohol är bra för många får för sig att det är ett undantag från de andra drogerna som man kallar knark, som bara är slang för narkotika men knark låter mycket värre eller hur? Så de enda problemen direkt som går ut över andra än de som brukar det, är för att det är olagligt.
Och ja det går ut över andra. Istället för att lösa brott som faktiskt utsätter andra i fara så spenderar man hellre pengar på att arrestera cannabisbrukare och på det sättet få fler lösta brott avklarade på pappret.
Senast redigerad av DrKovski 2014-01-04 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in