2014-01-03, 14:32
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Är inte det en sån undersökning som tar reda på vilken form av partisympatier de som handlar/utnyttjar de saker som den tidigare delen av undersökningen har? En opinionsundersökning handlar väl bara om partival/sympatier och inte som "extra" frågor i slutet?
Nej varför skulle det behöva vara det, jag var själv med i en av panelerna en tid, vem jag skulle rösta på var alltid invävt mellan andra frågor
2014-01-03, 14:46
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Nej varför skulle det behöva vara det, jag var själv med i en av panelerna en tid, vem jag skulle rösta på var alltid invävt mellan andra frågor

Jag har för mig att jag läste om det tidigare i denna tråden och någon förklarade att det bara var så ^^ jag själv har svarat på 10-15 undersökningar som avslutats med "partisympati-frågorna" men sen när yougov släppt opinionsundersökningar har inte datumen matchat med när jag svarat...

Har de inte ansett mina svar vara värda att ha med eller gör de partisympati undersökningar hela tiden utan att redovisa svar från dem?
2014-01-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Är inte det en sån undersökning som tar reda på vilken form av partisympatier de som handlar/utnyttjar de saker som den tidigare delen av undersökningen har? En opinionsundersökning handlar väl bara om partival/sympatier och inte som "extra" frågor i slutet?

I första delen var det frågor om livsmedel och sen kom andra delen med "varierande frågor".
Om det är nån koppling som dom gör där att t.ex. MP-folk grillar helst med likasinnade dom är ute efter eller om det är en "dold rösträknare" vet jag jag inte.
Varje parti hade i alla fall sin egen "button".
2014-01-03, 14:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jepp, det är likadant på Demoskop. Det är alltid ett gäng andra frågor också.
Oftast någon politisk sakfråga eller dagsaktuell "affär".
Man hittills aldrig något rent kommersiellt, typ "vilket tvättmedel är bäst".
2014-01-03, 15:54
Medlem
SD MEDLEMSREKORD
status.st tabell och graf:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/18%20Main%20frame%20Medlem.html

Datum_____Medlemmar
2014-01-01 11876
2013-01-01 7890
2012-01-01 5343
2011-01-01 5846
2010-01-01 4094

2010-08-19 4800

Säger mer om stödet till SD än många enstaka opinionsundersökningar.
Ökning 2,5 ggr sedan valet 2010.
Indikerar ca 14% till SD.

Ökning 2,9 ggr på fyra år.
Senast redigerad av amalrik 2014-01-03 kl. 16:05.
2014-01-03, 16:11
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Först och främst drar ju Avpixlat fel slutsats om effekten av Expressenkampanjen
Delvis tror jag att du kommer att få rätt. Jag tror på att Sd kommer att få ett ökat stöd i opinionen, men att siffrorna i opinionsundersöknningarna kommer att minska.

Hur många är berdda att riskera att bli hemsökta av journalister från hattidningen Expressen, som t.ex. Martin Fredriksson och Carl Tullgren?
Dessa är våldsbenägna, och flerfalldigt dömda, i merparten av fallen handlar det om politiskt motiverad brottslighet, men i flera fall handlar det av alkoholrelaterad kriminallitet.
Deras psykiska status torde ej heller vara den bästa.

Det är mot den bakgrunden jag anser det troligt att många inte kommer att vara beredda att svara sanningsenligt då de blir tillfrågade om sina partiprefferenser.
Det handlar om överlevnadsinstinkter.

Däremot kommer det reella stödet, som inte framgår i några mätningar, för Sd att öka. Dessutom kommer AFA/Expo och hattidningen Expressen att säkerställa att inga lycksökare är aktuella på ledande platser inom Sd, vilket har varit en ovärderligt välsignelse för partiet.
2014-01-03, 16:44
Medlem
Jag förväntar mig också en större diskrepans mellan opinionsläget och opinionsmätningarna. "Omvänd Bradley"-effekt är inte ens ett adekvat uttryck längre, det handlar om en fullt rationell rädsla att drabbas av åsiktsregistrering med yrkesmässiga och sociala konsekvenser. Inte ens våld är uteslutet som repressalie för "fel" politiska åsikter.

Vi talar alltså om en "Mattsson"-effekt, vars motsvarighet i andra länder skulle vara en "Assad"- eller "Lukasjenko"-effekt.

Sedan är ju frågan om det även vid valet kommer finnas människor som inte vågar rösta fritt. Fusk med försvunna röstsedlar kommer garanterat förekomma, men även systematisk skrämseltaktik med mobilfilmande av röstsedelborden och annat kommer antagligen prövas av "antirasisterna". För att värna demokratin, förstås.
2014-01-03, 17:51
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vi talar alltså om en "Mattsson"-effekt, vars motsvarighet i andra länder skulle vara en "Assad"- eller "Lukasjenko"-effekt.
Vi kommer att få se en Mattsson-effekt då det gäller opinionsundersökningarna, ingen tvekan.

Citat:
Sedan är ju frågan om det även vid valet kommer finnas människor som inte vågar rösta fritt. Fusk med försvunna röstsedlar kommer garanterat förekomma, men även systematisk skrämseltaktik med mobilfilmande av röstsedelborden och annat kommer antagligen prövas av "antirasisterna". För att värna demokratin, förstås.
Det kommer givetvis att göras sådana försök, men det blir svårt att genomföra dem på en massiv nivå så länge vi har kvar manuella val.
Får vi röstning genom nätet, tja då blir läget ett helt annat.
2014-01-04, 00:07
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jag förväntar mig också en större diskrepans mellan opinionsläget och opinionsmätningarna. "Omvänd Bradley"-effekt är inte ens ett adekvat uttryck längre, det handlar om en fullt rationell rädsla att drabbas av åsiktsregistrering med yrkesmässiga och sociala konsekvenser. Inte ens våld är uteslutet som repressalie för "fel" politiska åsikter.

Om SD får runt 9-10 % i EU valet och 13-15 % i Riksdagsvalet så tror jag det kommer att leda till ett genombrott för SD som "rumsrent" parti och en början på en marginalisering av Aschbergare och andra vänsterextrema element inom media.
Bradleyeffekten kommer börja avta och det kommer bli allt mer accepterat att rösta och stödja SD.
Till valet 2018 kommer man passera 20 % och SD kommer bli en av de absolut starkatse krafterna inom svensk politik.
2014-01-04, 00:27
Medlem
Citat:

Tidigare var yrkesmässiga och sociala konsekvenser största bekymret för mig, men sedan SD-mannen i Malmö fick sin dörr sprängd så finns det ett reellt hot. Hemma med dotter och sambo och dörren flyger 4 meter och borrar in sig i väggen. Det är så hårresande att jag saknar ord. Att polisen betecknar det som försök till grov misshandel är obegripligt. Hur misshandlar man någon med en bomb?

Någon/några har tidigare rest frågan om alla dessa bränder, mordbränder, mord, överfall etc som skett senaste åren egentligen är SD-politiker/medlemmar som skriver mycket på "hatsiter" som försvinner i tysthet eller hotas till tystnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om SD får runt 9-10 % i EU valet och 13-15 % i Riksdagsvalet så tror jag det kommer att leda till ett genombrott för SD som "rumsrent" parti och en början på en marginalisering av Aschbergare och andra vänsterextrema element inom media.
Bradleyeffekten kommer börja avta och det kommer bli allt mer accepterat att rösta och stödja SD.
Till valet 2018 kommer man passera 20 % och SD kommer bli en av de absolut starkatse krafterna inom svensk politik.

Det känns som en evighet till september 2014. Det är riktigt mycket som hänt sedan september 2010. Med tanke på hur fort det går just nu och har gått senaste åren känns 2018 som deprimerande avlägset.
2014-01-04, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Det kommer givetvis att göras sådana försök, men det blir svårt att genomföra dem på en massiv nivå så länge vi har kvar manuella val.
Då får man väl ta med sig röstsedeln man fått i brevlådan, eller ta en av varje röstsedel i vallokalen och sedan göra sitt val i båset.
2014-01-04, 06:51
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Då får man väl ta med sig röstsedeln man fått i brevlådan, eller ta en av varje röstsedel i vallokalen och sedan göra sitt val i båset.

Många mindre vallokaler har inte ens bås. Har själv varit på ett par vallokaler på mindre orter där alla korten står uppradade helt öppet och man förväntas göra sitt val helt öppet för att sedan lägga det i ett kuvert och lämna det i en låda som står helt öppet på bordet framför en valförrättare..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in